Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İŞLETMELERDE BÜYÜME STRATEJİLERİ ÜZERİNE BİR VAKA ANALİZİ

Yıl 2022, , 111 - 133, 30.09.2022
https://doi.org/10.54993/syad.1114176

Öz

Bu çalışmada amaç, X Grubu ’na bağlı Y Gıda ’nın 2008 yılında uyguladığı bir stratejiyi ve bu stratejinin sonuçlarını analiz etmektir. Merkezi Bursa’da olan bu grup 2000’e yakın çalışanın istihdam edildiği ve önemli markalara sahip bir şirketler grubudur. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış olup veriler yarı yapılandırılmış mülakatlarla elde edilmiştir. Araştırma deseni vaka analizi, bir başka deyişle durum çalışmasıdır. Araştırmada, gruba bağlı olan bir gıda şirketinin genel müdürü ile 2016 yılında yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Bulgulara göre, 2008 yılında hazır gıda sektöründe zayıf bir durumda olan X Grubu, neredeyse monopol olan rakibinin güçsüz yönlerinden faydalanmış ve pazardaki üretim açığını görerek pazar payını artırmayı amaçlamıştır. Elde edilen verilere göre gruba bağlı gıda şirketi çok küçük ölçekli bir yapıya sahipken uyguladığı stratejiler doğrultusunda teknik ve beşeri sermayesini artırarak cirosunu ilk yıl % 420, ikinci yıl ise % 1200 oranında artırmıştır. Bu durum, gerçekleşme süreci ve sonuçları bakımından başarılı bir büyüme hikâyesi olarak incelenmeye değer bir konudur.

Kaynakça

  • Alparslan, A. M., & Çarıkçı, İ. H. (2014). İşletmede strateji oluşturma yaklaşımlarını değerlendirmeye yönelik bir vaka çalışması. Yönetim Dergisi: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü, 25 (76), 18-44.
  • Andrews, K. R. (1971). The concept of corporate strategy. Naperville: Homewood, III., Dow Jones-Irwin.
  • Ansoff, H.I. (1957). Strategies for diversification. Harvard Business Review, 35 (5), 113-124.
  • Ansoff, H. I. (1965). Corporate strategy. New York: McGraw-Hill.
  • Ansoff, Igor H. (1987). Strategic management of technology. Journal of Business Strategy, 7(3), 28- 39.
  • Ateş, N. Y. (2021). Strateji uygulama yetkinliği: Brisa strateji süreci vaka incelemesi. Business & Management Studies: An International Journal, 9 (4), 1315-1334.
  • Barutçugil, İ. (2013). Stratejik yönetim 101. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Carpenter, M. & Sanders, G. (2014). Strategic management: Conceps and Cases. London: Pearson.
  • Chaffee, E. E. 1985. Three models of strategy. Academy of Management Review, 10 (1), 89-98.
  • Chandler, A. D. (1962). Strategy and structure: Chapters in the history of the American industrial empire. Cambridge: The MIT Press.
  • Creswell, J. C. (2020). Nitel araştırma yöntemleri. (Çev: M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • David, F. R. (2011). Strategic management: Concepts and Cases. New Jersey: Prentice Hall.
  • Dinçer, Ö. (2013). Stratejik yönetim ve işletme politikası. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Drucker, P. (1955). The practice of management. Oxford: Butterworth Heinemann.
  • Dobson P., Starkey K. & Richards J. (2004). Strategic management: issues and cases. Oxford: Blackwell Publishers Ltd.
  • Enser, İ. & Demirağ, I. F. (2021). İşletmelerin kurumsal sosyal sorumluluk stratejileri: Karşılaştırmalı vaka analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23 (4), 1763-1785.
  • Eren, E. (2002). Stratejik yönetim ve işletme politikası. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Freedman, T. L. (2018). Geciktiğin için teşekkür ederim: Çılgıncasına hızlı bir çağda ayakta kalma rehberi. (Çev: Zafer Akın). İstanbul: Boyner Yayınları.
  • Johnson G., Scholes K. & Whittington R. (2005). Exploring corporate strategy: Text and cases. Edinburgh: Prentice Hall.
  • Hambrick, D. C. (2017). Some tests of the effectiveness and functional attributes of Miles and Snow's strategic types. Academy of Management Journal, 1983, 26, 5-25.
  • Hambrick, D. C. & Fredrickson, J. W. (2001). Are you sure you have a strategy. The Academy of Management Executive, 19 (4), 48-58.
  • Hax, A. C. & Majluf, N. S. (1988). The concept of strategy and the strategy formation process. Strategic Management, 18 (3), 99-109.
  • Hughes, R. L. & Beatty, K. C. (2005). Becoming a strategic leader: your role in your organization’s enduring success. San Francisco: John Wiley & Sons.
  • Luecke, R. (2015). Strateji. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Çeviren: Turan Parlak.
  • Macmillan, H. & Tampoe, M. (2000). Strategic management: Process, content and implementation. New York: Oxford University Press Inc.
  • Markides, C. (2004). What is strategy and how do you know if you have one. London Business School Review, 15 (2), 5-12.
  • Miller, D. (1987). Strategy making and structure: Analysis And Implications For Performance. Academy Of Management Journal, 30(1), 7-32.
  • Parnell, J. A. (2014). Strategic management: Theory and Practice. California: SAGE Publications.
  • Porter, M. (1980). How competitive strategy: Techniques for analyzing industries and competitors. New York: The Free Press.
  • Quinn, J. (1980). Strategies for change: logical incrementalism. Homewood, IL, Irwin. Range Planning, 30 (3), 399-405.
  • Selçuklu, S. S. (2012). AVM on board: Alışverişin merkezine yolculuk. İstanbul: Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği.
  • Steiner, G. A. & Miner, J. B. (1977). Management policy and strategy. New York: Macmillan.
  • Strumińska-Kutra, M. & Koładkiewicz, I. (2018). Case study. M. Ciesielska ve D. Jemielniak (Editörler), Qualitative Methodologies in Organization Studies içinde 2, 1-32). Cham: Springer.
  • Tilles, S. (1963). How to evaluate corporate strategy. Harvard Business Review, 111.
  • Travers, M. (2001). Qualitative research through case studies: Introducing qualitative methods. London: Sage Publications.
  • Ülgen, H. & Mirze, K. S. (2007). İşletmelerde stratejik yönetim. İstanbul: Arıkan Yayınları.
  • Yoffie, D. B. & Kwak, M. (2001). Judo strategy: Turning your competitors' strength to your advantage. Massachusetts: Harvard Business Press.

A CASE ANALYSIS ON GROWTH STRATEGIES IN BUSINESSES

Yıl 2022, , 111 - 133, 30.09.2022
https://doi.org/10.54993/syad.1114176

Öz

The aim of this study is to reveal the results of a strategy implemented by Y Company , a subsidiary of X Group , in 2008. Headquartered in Bursa, this group is a group of companies employing nearly 2000 employees and having important brands. Qualitative research method was used in the study and the data were obtained through semi-structured interviews. The research pattern is case analysis, in other words, case study. In the research, in 2016, face-to-face interviews were conducted with the general manager of a food company affiliated to the group. According to the findings, Group X, which was in a weak situation in the ready-made food sector in 2008, took advantage of the weak features of its very strong rival and aimed to increase its market share by seeing the production gap in the market. While the food company affiliated to the group had a very small scale structure, it increased its technical and human capital in line with the strategies implemented, and increased its turnover by 420% in the first year and by 1200% in the second year. This is an issue worth examining as a successful growth story in terms of its realization process and results.

Kaynakça

  • Alparslan, A. M., & Çarıkçı, İ. H. (2014). İşletmede strateji oluşturma yaklaşımlarını değerlendirmeye yönelik bir vaka çalışması. Yönetim Dergisi: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü, 25 (76), 18-44.
  • Andrews, K. R. (1971). The concept of corporate strategy. Naperville: Homewood, III., Dow Jones-Irwin.
  • Ansoff, H.I. (1957). Strategies for diversification. Harvard Business Review, 35 (5), 113-124.
  • Ansoff, H. I. (1965). Corporate strategy. New York: McGraw-Hill.
  • Ansoff, Igor H. (1987). Strategic management of technology. Journal of Business Strategy, 7(3), 28- 39.
  • Ateş, N. Y. (2021). Strateji uygulama yetkinliği: Brisa strateji süreci vaka incelemesi. Business & Management Studies: An International Journal, 9 (4), 1315-1334.
  • Barutçugil, İ. (2013). Stratejik yönetim 101. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • Carpenter, M. & Sanders, G. (2014). Strategic management: Conceps and Cases. London: Pearson.
  • Chaffee, E. E. 1985. Three models of strategy. Academy of Management Review, 10 (1), 89-98.
  • Chandler, A. D. (1962). Strategy and structure: Chapters in the history of the American industrial empire. Cambridge: The MIT Press.
  • Creswell, J. C. (2020). Nitel araştırma yöntemleri. (Çev: M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • David, F. R. (2011). Strategic management: Concepts and Cases. New Jersey: Prentice Hall.
  • Dinçer, Ö. (2013). Stratejik yönetim ve işletme politikası. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Drucker, P. (1955). The practice of management. Oxford: Butterworth Heinemann.
  • Dobson P., Starkey K. & Richards J. (2004). Strategic management: issues and cases. Oxford: Blackwell Publishers Ltd.
  • Enser, İ. & Demirağ, I. F. (2021). İşletmelerin kurumsal sosyal sorumluluk stratejileri: Karşılaştırmalı vaka analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23 (4), 1763-1785.
  • Eren, E. (2002). Stratejik yönetim ve işletme politikası. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Freedman, T. L. (2018). Geciktiğin için teşekkür ederim: Çılgıncasına hızlı bir çağda ayakta kalma rehberi. (Çev: Zafer Akın). İstanbul: Boyner Yayınları.
  • Johnson G., Scholes K. & Whittington R. (2005). Exploring corporate strategy: Text and cases. Edinburgh: Prentice Hall.
  • Hambrick, D. C. (2017). Some tests of the effectiveness and functional attributes of Miles and Snow's strategic types. Academy of Management Journal, 1983, 26, 5-25.
  • Hambrick, D. C. & Fredrickson, J. W. (2001). Are you sure you have a strategy. The Academy of Management Executive, 19 (4), 48-58.
  • Hax, A. C. & Majluf, N. S. (1988). The concept of strategy and the strategy formation process. Strategic Management, 18 (3), 99-109.
  • Hughes, R. L. & Beatty, K. C. (2005). Becoming a strategic leader: your role in your organization’s enduring success. San Francisco: John Wiley & Sons.
  • Luecke, R. (2015). Strateji. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Çeviren: Turan Parlak.
  • Macmillan, H. & Tampoe, M. (2000). Strategic management: Process, content and implementation. New York: Oxford University Press Inc.
  • Markides, C. (2004). What is strategy and how do you know if you have one. London Business School Review, 15 (2), 5-12.
  • Miller, D. (1987). Strategy making and structure: Analysis And Implications For Performance. Academy Of Management Journal, 30(1), 7-32.
  • Parnell, J. A. (2014). Strategic management: Theory and Practice. California: SAGE Publications.
  • Porter, M. (1980). How competitive strategy: Techniques for analyzing industries and competitors. New York: The Free Press.
  • Quinn, J. (1980). Strategies for change: logical incrementalism. Homewood, IL, Irwin. Range Planning, 30 (3), 399-405.
  • Selçuklu, S. S. (2012). AVM on board: Alışverişin merkezine yolculuk. İstanbul: Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği.
  • Steiner, G. A. & Miner, J. B. (1977). Management policy and strategy. New York: Macmillan.
  • Strumińska-Kutra, M. & Koładkiewicz, I. (2018). Case study. M. Ciesielska ve D. Jemielniak (Editörler), Qualitative Methodologies in Organization Studies içinde 2, 1-32). Cham: Springer.
  • Tilles, S. (1963). How to evaluate corporate strategy. Harvard Business Review, 111.
  • Travers, M. (2001). Qualitative research through case studies: Introducing qualitative methods. London: Sage Publications.
  • Ülgen, H. & Mirze, K. S. (2007). İşletmelerde stratejik yönetim. İstanbul: Arıkan Yayınları.
  • Yoffie, D. B. & Kwak, M. (2001). Judo strategy: Turning your competitors' strength to your advantage. Massachusetts: Harvard Business Press.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fettah Kayra 0000-0002-6954-9910

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Kayra, F. (2022). İŞLETMELERDE BÜYÜME STRATEJİLERİ ÜZERİNE BİR VAKA ANALİZİ. Stratejik Yönetim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 111-133. https://doi.org/10.54993/syad.1114176

Cited By

iŞLETMELERDE PAZAR BÜYÜME STRATEJİLERİ ÜZERİNE BİR VAKA ANALİZİ
İstanbul Esenyurt Üniversitesi İşletme ve Yönetim Bilimleri Fakültesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi
https://doi.org/10.61349/iesbad.1452199