In this research, industrial
diversification and internationalization strategies of the Dogus Holding
business group were examined by a case study research design, and the logic of
strategic behaviors of the group was tried to be revealed. The examples of the
business group form, which is widely seen in the major business sectors in
developing countries, are the diversified family holdings in Turkey. According
to the findings of this research, which is based on theories that provide conceptual
explanations to business groups in the context of developing countries, it is a
reference to the presentation of the logic of the Group's diversification
strategy with explanations that the three theoretical approaches in the
literature review (institutional voids, political economics and resource-based
view). The OLI Model, which explains the internationalization of businesses,
has often been criticized for being inadequate in explaining the businesses in
developing countries, and it has been argued that the LLL Model represents
businesses in these countries more widely. When the Doğuş Group's
internationalization is examined, it appears that OLI Model and Springboard
Perspectives have come to the fore in explaining the rationale of internationalization.
In this context, it can be said that Doğuş Group is not a typical
developing-country-business-group. Looking at the researches of the business
groups in the literature, it is rare to see studies that deal with
diversification and internationalization strategies at the business group level
simultaneously. Especially in Turkey the researches of business groups have
been limited. For this reason, it is thought that the contribution of this
research to the accumulation of scientific knowledge in the field is important.
It may be said that the findings obtained especially as a result of the
research provide a differentiating pattern from the theoretical explanations,
making the research valuable in the context of originality.
Family Holdings Diversification Strategy Internationalization Strategic Analysis Doğuş Group
Bu araştırmada Doğuş Holding işletme grubunun endüstriyel
çeşitlendirme ve uluslararasılaşma stratejileri örnek olay araştırması tasarımı
ile incelenmiş ve stratejik davranışlarının mantığı ortaya konulmaya
çalışılmıştır. Gelişmekte olan ülkelerde büyük işletmeler kesiminde yaygınlıkla
görülen işletme grubu formunun Türkiye’deki örnekleri çeşitlendirilmiş aile
holdingleridir. Gelişmekte olan ülkeler bağlamında işletme gruplarına kavramsal
açıklamalar getiren kuramlarla temellendirilen bu araştırmada elde edilen
bulgulara göre, literatür taramasında yer verilen üç kuramsal yaklaşım
(kurumsal boşluklar, politik iktisat ve kaynak esaslı yaklaşım) sağladıkları
açıklamalarla Grup’un çeşitlendirme stratejisinin mantığının ortaya
konulmasında referans olmaktadır. İşletmelerin uluslararasılaşmasını açıklayan
OLI Modeli, genellikle gelişmekte olan ülkelerdeki işletmeleri açıklamakta
yetersiz kaldığı yönünde eleştirilmiş, bunun üzerine LLL Modeli’nin bu
ülkelerdeki işletmeleri daha fazla temsil ettiği savunulmuştur. Doğuş Grubu’nun
uluslararasılaşması incelendiğinde, uluslararsılaşma mantığını açıklamada OLI
Modeli ve Springboard Perspektifinin öne çıktığı görülmektedir. Bu bağlamda
Doğuş Grubu’nun tipik bir gelişmekte-olan-ülke-işletme-grubu örneği olmadığı
söylenebilir. Literatürde yer alan işletme grupları araştırmalarına
bakıldığında, çeşitlendirme ve uluslararasılaşma stratejilerini birlikte ele
alan ve işletme grubu düzeyinde analiz eden çalışmalara nadiren rastlanabilmektedir.
Özellikle Türkiye’de işletme grupları araştırmaları kısıtlı kalmıştır. Bu
sebeplerle, bu araştırmanın ele aldığı konu bakımından alandaki bilimsel bilgi
birikimine yapacağı katkının önemli olduğu düşünülmektedir. Özellikle araştırma
sonucu elde edilen bulguların, teorik açıklamalardan farklılaşan bir desen
sunması, araştırmayı özgünlük bağlamında da değerli kıldığı söylenebilir.
Aile Holdingleri Çeşitlendirme Stratejisi Uluslararasılaşma Stratejik Analiz Doğuş Holding
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1 |