Textiles industries are among the most strategic sectors of the Turkish economy and foreign trade. Through the last three decades, the textile industry in Turkey has evolved rapidly, shifting from a low-value-added to a high-value-added industry that keeps pace with rapid changes in material, manufacturing methods and fashion (Kutluksaman et al, 2012). This paper, analysis of Competitiveness of the Turkish textile sector based on the Porter diamond. The Textile companies can use the Porter diamond model to establish how they can translate national advantages in this sector into international advantages. The Porter diamond model suggests that the national home base of an organization plays an important role in the creation of advantages on a global scale (Porter, 1990). The research methodology is the descriptive-analytical approach. Paper sources are based on scientific studies and reports related to competitiveness (textile sector reports), as well as the use of the Global Competitiveness Report data in Turkey.
The paper analyzed the textile sector and the factors affecting it using Porter's Diamond and showed there are strong points such as labor force availability, average labor costs, raw materials, and geographical location, and weak indicators related to research and innovation. Research showed that Turkey has a large local market and attractive to competitors. It is a strong point to strengthen its future competitiveness and needs more effort to meet its needs. This sector ranks ninth in the world in the volume of textile imports. The competitiveness report showed the weakness of some indicators in Turkey which affect the Turkish economy in general, including the textile sector, such as indicators related to the legal framework and the independence of the judiciary, while ranking among best countries in the index of investor protection and the intensity of local competition.
Competitiveness Turkish Textile Sector Porter’s Diamond Model Global Competitiveness Report
Tekstil endüstrileri, Türkiye ekonomisi ve dış ticaretinin en stratejik sektörleri arasındadır. Son otuz yıl boyunca, Türkiye'deki tekstil endüstrisi hızla gelişmiştir. Düşük katma değerli bir sektörden; malzeme, üretim yöntemleri ve modadaki hızlı değişimlere ayak uyduran yüksek katma değerli bir sektöre dönüşmüştür (Kutluksaman et al, 2012). Bu çalışma, Türk elmas sektörünün Porter elmasına dayalı rekabet gücünün analizi üzerine kurgulanmıştır. Tekstil şirketleri Porter elmas modelini bu sektördeki ulusal avantajları uluslararası avantajlara nasıl çevirebileceklerini belirlemek için kullanabilirler. Porter elmas modeli, bir örgütün ulusal ana üssünün küresel ölçekte avantajların yaratılmasında önemli bir rol oynadığını öne sürmektedir (Porter, 1990). Araştırma metodolojisi betimsel-analitik yaklaşımdır. Çalışmanın kaynakları, Türkiye'de rekabet edebilirlikle (tekstil sektörü raporları) ilgili bilimsel çalışmalara, raporlara ve Global Rekabetçilik Raporu verilerinin kullanımına dayanmaktadır. Çalışma tekstil sektörünü ve Porter's Diamond kullanarak onu etkileyen faktörleri analiz etti ve işgücü mevcudiyeti, ortalama işgücü maliyetleri, hammaddeler, coğrafi konum ve araştırma ve yenilikle ilgili zayıf göstergeler gibi güçlü bir nokta olduğunu gösterdi. Araştırmalar, Türkiye'nin büyük bir yerel pazara sahip olduğunu ve rakipler için cazip olduğunu göstermiştir. Gelecekteki rekabetçiliğini güçlendirmek için güçlü bir noktadır ve ihtiyaçlarını karşılamak için daha fazla çaba gerektirir. Bu sektör, tekstil ithalatında dünyada dokuzuncu sırada yer almaktadır. Rekabet edebilirlik raporu, genel olarak Türkiye ekonomisini özelde de tekstil sektörünü olumsuz etkileyen yasal çerçeve ve yargının bağımsızlığı gibi göstergeleri ortaya koyarken; yatırımcı koruma endeksinde ve yerel rekabetin yoğunluğunda ise en iyi ülkeler arasında yer aldığını belirtmiştir.
Rekabetçilik Türk Tekstil Sektörü Porter’ın Elmas Modeli Küresel Rekabet Edebilirlik Raporu
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1 |