İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Content Analysis of Mission and Vision Texts of Communication Faculties

Yıl 2024, , 20 - 53, 30.06.2024
https://doi.org/10.54971/synergy.1482659

Öz

Modern institutions, through their mission and vision statements, not only explain their methods and objectives but also reveal their perspectives on existence, management approaches, ideologies, affiliations, and the paradigmatic framework they adhere to. In this sense, mission and vision statements are the identities of institutions. This study, which analyzes the mission and vision statements of higher education institutions operating as faculties of communication within universities offering formal education in Turkey, aims to identify the identities of these institutions and thus uncover their positions in the public sphere. In this study, where the coding technique of the content analysis method is applied and interpreted, it has been found that almost the same words and very similar sentences are used in the mission and vision statements of universities. These statements are observed to be superficial, generic, clichéd, and careless. The fundamental reason for this situation is understood to be the mandatory legal regulations that require the creation of strategic documents, including mission and vision statements, for public institutions. This issue also brings about problems related to reliability, institutionalization, and a lack of seriousness in operations. The underlying reason is the entrenched anti-intellectual attitude towards education and culture in academia and society, which sees these activities as insignificant.

Kaynakça

  • Altıntop, M. (2024). Ulusal Basında Cumhuriyet’in 100. Yılına Yönelik Haberlerin İçerik ve Söylem Analizi. Journal of Communication Science Researches, 4(2), 97-133.
  • Ay, Ü., ve Koca, A. İ. (2012). ISO 500 Listesindeki İşletmelerin Misyon, Vizyon ve Değerlerinin İçerik Analizi. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(2), 201-210.
  • Aziz, A. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Baş, T., ve Akturan, U. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çömlekçi, M. F. (2019). Hakikat-Ötesi Dönemde Medyaya Güven: Uluslararası Raporlar Üzerinden Bir İnceleme. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi(49), 107-121.
  • Çubukçu, M. (2023). Havayolları İşletmelerinde Misyon, Vizyon Beyanları ve Değer İfadelerinin İçerik Analizi. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 6(3), 910-925.
  • Dinçer, Ö. (2013). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Doğan, S., ve Alkan, A. D. (2020). Türkiye’deki Bakanlıkların Misyon ve Vizyon İfadelerinin İçerik Analizi. İş ve İnsan Dergisi, 7(2), 339-349.
  • Eken İnan, Ü. (2019). Selçuk Üniversitesine Bağlı Meslek Yüksekokullarının Kalite Yolculuğunda Oluşturulan Misyon ve Vizyon İfadelerinin Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi(18), 41-49.
  • Ekşi, H., ve Çelik, H. (2013). Söylem Analizi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 99-117.
  • Emen, N., Polat, G., ve Küçüksüleymanoğlu, R. (2019). İmam-Hatip Liselerinin Misyon, Vizyon ve Değerler Bağlamında Karşılaştırılarak Değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(2), 14-28.
  • Engin, R. (2021). Türkiye’de Devlet Üniversitelerinin Misyon, Vizyon ve Temel Değerleri Stratejik Planlar Üzerinden Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal, Siyasal ve Mali Araştırmalar Dergisi, 1(1), 1-28.
  • Erçelik, M. A. (2014). Kamu Kurumlarında Stratejik Plan Üzerine Karşılaştırmalı Bir inceleme (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ertuna, Ö. (2008). Bilimler Dergisi. İstanbul: Okan Üniversitesi Yayınları.
  • Gökçe, O. (2019). İçerik Analizi. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Kılıç, M. (2010). Stratejik Yönetim Sürecinde Değerler, Vizyon ve Misyon Kavramları Arasındaki İlişki. Sosyoekonomi, 81-98.
  • Latif, H., ve Muslu, Ş. (2015). Türk İşletmelerinde Misyon ve Vizyon Kavramlarında Anlam Karmaşası. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü Yönetim Dergisi(78), 12-32.
  • Muslu, Ş. (2014). Örgütlerde Misyon ve Vizyon Kavramlarının Önemi. Hak-İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 150-171.
  • Özbudun, S., ve Demirer, T. (2006). Eğitim Üniversite YÖK ve Aydınlar. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Pelikan, J. (2019). Universite Fikri. (C. Orhan, Çev.) İstanbul: Küre Yayınları.
  • Ramazanoğlu, F., ve Bahçeci, B. (2006). Örgütlerde Vizyon ve Misyon Kavramı. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 52-56.
  • Saldaña, J. (2019). Nitel Araştırmacılar İçin Kodlama El Kitabı. (A. Tüfekçi Akçan, ve S. Şad, Çev.) Ankara: Pegem Akademi.
  • Süleyman Sırrı, Y. (2016). Medya Güvenilirliği: Gençlerin Medya Güvenilirliği Üzerine Ampirik Bir Çalışma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(1), 392-417.
  • Taş, M. A., Çiçek, H., ve Yastıoğlu, S. (2019). Misyon, Vizyon ve Amaçlar Bağlamında Geleceğe Bakış: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Stratejik Plan Çalışmaları Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İrari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(2), 544-562.
  • Taşar, H. H. (2021). Fen Liselerinin Vizyon, Misyon ve Değer İfadelerinin İncelenmesi: Ankara İli Örneği. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 10(28), 205-224.
  • Tatlı, M., ve Üstün, F. (2018). BİST 100 Endeksindeki Firmaların Misyon, Vizyon, Örgütsel Değer ve Stratejik Amaçlarının İçerik Analizi. Ekonomi, Politika ve Finans Araştırmaları Dergisi, 3(1), 18-31.
  • Tavşancıl, E., ve Aslan, E. (2001). İçerik Analizi ve Uygulama Teknikleri. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Türk Dil Derneği. (2012). Türkçe Sözlük. Ankara: Dil Derneği Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu. (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Türkiye Diyanet Vakfı. (2020). Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (Cilt 13). Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Zel, U. (1997). Harekete Geçirici Liderlik ve İşe Yönelik Liderlik. Verimlilik Dergisi(26).

İletişim Fakültelerinin Misyon ve Vizyon Metinlerinin İçerik Analizi

Yıl 2024, , 20 - 53, 30.06.2024
https://doi.org/10.54971/synergy.1482659

Öz

Modern kurumlar misyon ve vizyon metinleriyle bir yandan yöntem ve amaçlarını açıklarken aynı zamanda varlığa bakış açıları, yönetim anlayışları, ideolojileri, aidiyetleri ve bağlı oldukları paradigmal çerçeveyi ortaya koymaktadır. Bu yanıyla misyon ve vizyon metinleri kurumların kimliğidir. Türkiye’deki örgün eğitim veren üniversiteler bünyesinde iletişim fakültesi olarak faaliyet gösteren yüksek eğitim kurumlarının misyon ve vizyon metinlerini analiz eden bu çalışma, söz konusu kurumların kimliğini saptamayı ve bu sayede kamusal alanda konumlandıkları yeri ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. İçerik analizi yönteminin kodlama tekniğinin uygulandığı ve yorumlandığı bu çalışmada üniversitelerin misyon ve vizyon metinlerinde hemen hemen aynı kelimeler ve oldukça benzer cümleler kullanıldığı saptanmıştır. Bu metinlerin çoğunlukla sığ, genel geçer, basmakalıp, özensiz olduğu görülmektedir. Bu durumun temel sebebinin, misyon ve vizyon metinlerini içeren strateji belgelerinin kamu kurumları için zorunlu olan yasal mevzuat gereği oluşturulduğu anlaşılmaktadır. Ortaya çıkan sorun aynı zamanda güvenilirlik, kurumsallık ve gayri ciddi iş yapma sorununu da beraberinde getirmektedir. Altta yatan sebep ise akademide ve toplumda eğitim ve kültüre dair kemikleşmiş anti-entelektüel ve bu faaliyetleri önemsiz gören anlayıştır.

Etik Beyan

Bu çalışmanın hazırlanma sürecinde bilimsel ve etik ilkelere uyulduğu ve yararlanılan tüm çalışmaların kaynakçada belirtildiği beyan olunur.

Kaynakça

  • Altıntop, M. (2024). Ulusal Basında Cumhuriyet’in 100. Yılına Yönelik Haberlerin İçerik ve Söylem Analizi. Journal of Communication Science Researches, 4(2), 97-133.
  • Ay, Ü., ve Koca, A. İ. (2012). ISO 500 Listesindeki İşletmelerin Misyon, Vizyon ve Değerlerinin İçerik Analizi. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(2), 201-210.
  • Aziz, A. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Baş, T., ve Akturan, U. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çömlekçi, M. F. (2019). Hakikat-Ötesi Dönemde Medyaya Güven: Uluslararası Raporlar Üzerinden Bir İnceleme. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi(49), 107-121.
  • Çubukçu, M. (2023). Havayolları İşletmelerinde Misyon, Vizyon Beyanları ve Değer İfadelerinin İçerik Analizi. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 6(3), 910-925.
  • Dinçer, Ö. (2013). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Doğan, S., ve Alkan, A. D. (2020). Türkiye’deki Bakanlıkların Misyon ve Vizyon İfadelerinin İçerik Analizi. İş ve İnsan Dergisi, 7(2), 339-349.
  • Eken İnan, Ü. (2019). Selçuk Üniversitesine Bağlı Meslek Yüksekokullarının Kalite Yolculuğunda Oluşturulan Misyon ve Vizyon İfadelerinin Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi(18), 41-49.
  • Ekşi, H., ve Çelik, H. (2013). Söylem Analizi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 99-117.
  • Emen, N., Polat, G., ve Küçüksüleymanoğlu, R. (2019). İmam-Hatip Liselerinin Misyon, Vizyon ve Değerler Bağlamında Karşılaştırılarak Değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(2), 14-28.
  • Engin, R. (2021). Türkiye’de Devlet Üniversitelerinin Misyon, Vizyon ve Temel Değerleri Stratejik Planlar Üzerinden Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal, Siyasal ve Mali Araştırmalar Dergisi, 1(1), 1-28.
  • Erçelik, M. A. (2014). Kamu Kurumlarında Stratejik Plan Üzerine Karşılaştırmalı Bir inceleme (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ertuna, Ö. (2008). Bilimler Dergisi. İstanbul: Okan Üniversitesi Yayınları.
  • Gökçe, O. (2019). İçerik Analizi. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Kılıç, M. (2010). Stratejik Yönetim Sürecinde Değerler, Vizyon ve Misyon Kavramları Arasındaki İlişki. Sosyoekonomi, 81-98.
  • Latif, H., ve Muslu, Ş. (2015). Türk İşletmelerinde Misyon ve Vizyon Kavramlarında Anlam Karmaşası. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü Yönetim Dergisi(78), 12-32.
  • Muslu, Ş. (2014). Örgütlerde Misyon ve Vizyon Kavramlarının Önemi. Hak-İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 150-171.
  • Özbudun, S., ve Demirer, T. (2006). Eğitim Üniversite YÖK ve Aydınlar. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Pelikan, J. (2019). Universite Fikri. (C. Orhan, Çev.) İstanbul: Küre Yayınları.
  • Ramazanoğlu, F., ve Bahçeci, B. (2006). Örgütlerde Vizyon ve Misyon Kavramı. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 52-56.
  • Saldaña, J. (2019). Nitel Araştırmacılar İçin Kodlama El Kitabı. (A. Tüfekçi Akçan, ve S. Şad, Çev.) Ankara: Pegem Akademi.
  • Süleyman Sırrı, Y. (2016). Medya Güvenilirliği: Gençlerin Medya Güvenilirliği Üzerine Ampirik Bir Çalışma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(1), 392-417.
  • Taş, M. A., Çiçek, H., ve Yastıoğlu, S. (2019). Misyon, Vizyon ve Amaçlar Bağlamında Geleceğe Bakış: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Stratejik Plan Çalışmaları Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İrari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(2), 544-562.
  • Taşar, H. H. (2021). Fen Liselerinin Vizyon, Misyon ve Değer İfadelerinin İncelenmesi: Ankara İli Örneği. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 10(28), 205-224.
  • Tatlı, M., ve Üstün, F. (2018). BİST 100 Endeksindeki Firmaların Misyon, Vizyon, Örgütsel Değer ve Stratejik Amaçlarının İçerik Analizi. Ekonomi, Politika ve Finans Araştırmaları Dergisi, 3(1), 18-31.
  • Tavşancıl, E., ve Aslan, E. (2001). İçerik Analizi ve Uygulama Teknikleri. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Türk Dil Derneği. (2012). Türkçe Sözlük. Ankara: Dil Derneği Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu. (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Türkiye Diyanet Vakfı. (2020). Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (Cilt 13). Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Zel, U. (1997). Harekete Geçirici Liderlik ve İşe Yönelik Liderlik. Verimlilik Dergisi(26).
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitimin Felsefi ve Sosyal Temelleri, Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç), Yükseköğretim Yönetimi, Yükseköğretimde Uluslararasılaşma, Yükseköğretim Çalışmaları (Diğer)
Bölüm inceleme Makalesi
Yazarlar

Mevlüt Altıntop 0000-0002-1731-9064

Mehmet Altıntop 0009-0003-2555-8510

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 12 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 30 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Altıntop, M., & Altıntop, M. (2024). İletişim Fakültelerinin Misyon ve Vizyon Metinlerinin İçerik Analizi. Sinerji Uluslararası Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 5(1), 20-53. https://doi.org/10.54971/synergy.1482659

Derginin tarandığı indeksler: ASOS İndeks, CiteFactor, ERIH PLUS,  Eurasian Scientific Journal Index (ESJI)


                                                                     Synergy International Journal of Field Education Research is licensed under Attribution-NonCommercial (CC BY-NC) 4.0 International License