The aim of this study is to examine the acquisitions related to the values, skills, and learning field related to Turkish history and culture in the 4th, 5th, 6th and 7th grade Social Studies Curriculum. In the study, document analysis method was used based on qualitative research approach. The document analysis method helps the research problem to be selectively understood and researched in a historical perspective. In the study, primary school 4th grade and middle school 5th, 6th and 7th grade Social Studies Curriculum (MEB 2018) accepted as the data source were taken as basis. At this point, among the values, skills and achievements in the program, those related to Turkish history and culture (our cultural characteristics, culture from the past to the present, Central Asian Turkish states, Turks' acceptance of Islam, Anatolia's homeland, Ottoman state history) were determined. According to the results of the research, it was determined that the learning area with the most gains about Turkish History and Culture is "Culture and Heritage". The place of the cultural and heritage learning area in the Social Studies program is mostly associated with the discipline of history. Based on this relationship, social studies teachers should teach their students about Turkish history and culture more frequently in this learning area. It has been determined that 8 out of 18 values and 8 out of 27 skills that should be acquired by students in the program are related to Turkish History and Culture.
Social Studies Social Studies Education Turkish History and Culture
Bu çalışmanın amacı 4, 5, 6 ve 7. sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Türk tarihi ve kültürü konularına ilişkin değer, beceri, öğrenme alanı ile ilişkili kazanımları incelemektir. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımına dayalı olarak doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Doküman analizi yöntemi, araştırma probleminin seçilerek anlaşılmasına ve araştırılmasına, tarihsel bir bakış açısına oturtulmasına yardımcı olur. Çalışmada veri kaynağı olarak, 2018 yılında kabul edilen ilkokul 4. sınıf ve ortaokul 5, 6 ve 7. sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (MEB 2018) temel alınmıştır. Bu noktada programda yer alan değer, beceri ve kazanımlardan Türk tarihi ve kültürü ile (kültürel özelliklerimiz, geçmişten günümüze kültür, Orta Asya Türk devletleri, Türklerin İslamiyet’i kabul etmesi, Anadolu’nun yurt olması, Osmanlı Devleti tarihi) ilişkili olanlar tespit edilmiştir. Araştırma sonucuna göre Türk Tarihi ve kültürü ile ilgili en fazla kazanıma sahip olan öğrenme alanının “Kültür ve Miras” olduğu belirlenmiştir. Kültür ve Miras öğrenme alanının Sosyal Bilgiler Öğretim Programındaki yeri en çok tarih disiplini ile ilişkilendirilmiştir. Bu ilişkiden yola çıkarak sosyal bilgiler öğretmenleri, öğrencilerine Türk tarihi ve kültürü konularını bu öğrenme alanında daha sıklıkla öğretmesinin uygun olacağı değerlendirilmektedir. Programda öğrencilere kazandırılması gereken 18 değerden 8 tanesinin, 27 beceriden de 8’inin Türk tarihi ve kültürü ile ilişkisinin olduğu tespit edilmiştir.
Sosyal Bilgiler Sosyal Bilgiler Eğitimi Türk Tarihi Türk Kültürü Öğrenme Alanı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 16 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 2 |
Derginin tarandığı indeksler: ASOS İndeks, CiteFactor, ERIH PLUS, Eurasian Scientific Journal Index (ESJI)
Synergy International Journal of Field Education Research is licensed under Attribution-NonCommercial (CC BY-NC) 4.0 International License