Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancılara Yönelik Türkçe Destek Öğretim Programlarının Karşılaştırmalı Olarak Değerlendirilmesi: KKTC Örneği

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 2, 67 - 82, 31.12.2020

Öz

Yabancılara Türkçe öğretimi alanı, Türkçenin evrensel bir dil olma yolunda ilerlemesini sağlayacak, gelişmekte olan ayrı bir bilim dalı olarak ön plana çıkmaktadır. Türkiye’de ve yurt dışında çeşitli kurumlar tarafından alanla ilgili hedef kitleye yönelik eğitim imkanı sunulmaktadır. Eğitim imkanı sunan kurumlar, süreci çeşitli programlar/uygulamalar aracılığıyla gerçekleştirmektedir. Uygulanagelen program ve uygulamalar farklılık gösterse de söz konusu durumun nitelikli bir sürecin yürütülmesi adına gerekli ve yürütücü/hedef kitleye rehber olduğu gerçeğini değiştirmez.
Bu çalışma, KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı Talim ve Terbiye Dairesi tarafından oluşturulan komisyonca hazırlanmış Yabancılara Yönelik Türkçe Destek Programlarını yaş seviyeleri üzerinden karşılaştırarak değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda söz konusu çalışmada, ilkokul (6-12 yaş) ile ortaokul-lise (13-17 yaş) başlangıç seviyesi Türkçe destek programlarının sahip oldukları genel yapı, tema, konu akışı, dil becerileri öğrenme çıktıları ile kazanımlar karşılaştırılmış ve ilgili programların benzerlik ile farklılıkları üzerinde durulmuştur. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Değerlendirmeye tabi tutulan başlıklar doğrultusunda programların sahip olduğu özellikler belirlenmiştir. Çalışmanın sonunda ilgili programlara ilişkin tespitlerin yanı sıra Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine değerli katkılar sunacağı, sahadan gelecek dönütlerin söz konusu başlangıç programları ile devamı niteliğindeki seviye programlarını da şekillendirip geliştirilebileceği kanaatine ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Balcı, M., & Melanlıoğlu, D. (2020). "Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi programı" üzerine. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 173-198.
  • Çangal, Ö., & Başar, U. (2016). Türkçe öğrenen İranlılar için turizm Türkçesi öğretim programı, terimler sözlüğü ve konuşma kılavuzu denemesi. Turkish Studies, 11(3), 707-734.
  • Gültekin, İ., & Melanlıoğlu, D. (2017). Diller için Avrupa ortak öneriler çerçevesi hakkında genel sorular. H. Develi, C. Yıldız, M. Balcı, İ. Gültekin, & D. M. (Edt.) içinde, Uygulamalı Türkçenin yabancı dil olarak el kitabı-I (s. 135-204). İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler (26. Basım b.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kaya, M., & Kardaş, M. N. (2020). Yabancı dil olarak Türkçe öğretim programı üzerine bir inceleme. Kuram ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 1-20.
  • Koçer, Ö. (2013). Program geliştirmenin ilk basamağı: yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ihtiyaç ve durum analizi. Eğitim ve Bilim, 38(169), 159-174.
  • KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı (MEKB). (2020). Yabancılara Yönelik Türkçe Destek Programı. Lefkoşa.
  • Tosun, C. (2005). Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesi. Journal of Language and Literature Studies, 1(1), 22-28.

Comparative Evaluation of Turkish Support Education Programs for Foreigners: TRNC Example

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 2, 67 - 82, 31.12.2020

Öz

The field of teaching Turkish to foreigners stands out as a separate, developing discipline that will enable Turkish to progress towards becoming a universal language. training opportunities in Turkey and abroad for the target audience is offered by various institutions related to the area. Institutions offering education opportunities realize the process through various programs/practices. Even though the programs and practices to be implemented differ, it does not change the fact that the situation in question is necessary and a guide for the executor/target audience in order to carry out a qualified process. This study aims to evaluate the Turkish Support Programs for Foreigners prepared by the commission established by the TRNC Ministry of National Education and Culture, Department of Education and Discipline, by comparing their age levels. In this context, in this study, the general structure, theme, subject flow, language skills learning outcomes and achievements of primary school (6-12 years old) and secondary school-high school (13-17 years old) beginner level Turkish support programs were compared and the related programs were compared with similarity, differences are emphasized. Scanning model and was used in the research. In line with the titles subjected to evaluation, the properties of the programs were determined by document analysis method. At the end of the study, it was concluded that besides the determinations regarding the relevant programs, it would make valuable contributions to the teaching of Turkish as a foreign language, and that the feedback from the field could be shaped and improved by the aforementioned initial programs and the continuation programs.

Kaynakça

  • Balcı, M., & Melanlıoğlu, D. (2020). "Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi programı" üzerine. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 173-198.
  • Çangal, Ö., & Başar, U. (2016). Türkçe öğrenen İranlılar için turizm Türkçesi öğretim programı, terimler sözlüğü ve konuşma kılavuzu denemesi. Turkish Studies, 11(3), 707-734.
  • Gültekin, İ., & Melanlıoğlu, D. (2017). Diller için Avrupa ortak öneriler çerçevesi hakkında genel sorular. H. Develi, C. Yıldız, M. Balcı, İ. Gültekin, & D. M. (Edt.) içinde, Uygulamalı Türkçenin yabancı dil olarak el kitabı-I (s. 135-204). İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler (26. Basım b.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kaya, M., & Kardaş, M. N. (2020). Yabancı dil olarak Türkçe öğretim programı üzerine bir inceleme. Kuram ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 1-20.
  • Koçer, Ö. (2013). Program geliştirmenin ilk basamağı: yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ihtiyaç ve durum analizi. Eğitim ve Bilim, 38(169), 159-174.
  • KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı (MEKB). (2020). Yabancılara Yönelik Türkçe Destek Programı. Lefkoşa.
  • Tosun, C. (2005). Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesi. Journal of Language and Literature Studies, 1(1), 22-28.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Miçooğulları

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 4 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Miçooğulları, M. (2020). Yabancılara Yönelik Türkçe Destek Öğretim Programlarının Karşılaştırmalı Olarak Değerlendirilmesi: KKTC Örneği. Sinerji Uluslararası Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(2), 67-82.

Derginin tarandığı indeksler: ASOS İndeks, CiteFactor, ERIH PLUS,  Eurasian Scientific Journal Index (ESJI)


                                                                     Synergy International Journal of Field Education Research is licensed under Attribution-NonCommercial (CC BY-NC) 4.0 International License