The aim of this study is to examine the analogies developed by pre-service science teachers for the concepts of genes, DNA and chromosomes. The analogy is the process of explaining an unknown, unfamiliar phenomenon with similar known facts. Story-style analogies; is the explanation of a situation by analogy with another situation. The data collection process in the research was carried out in the fall semester of the 2019-2020 academic year. A total of 50 pre-service teachers studying in the last year of Science Education in the Faculty of Education of a university in the Eastern Anatolia Region participated in the research. The data were analyzed by content analysis. In addition, the story map technique was used in the analysis. The obtained results were tabulated after being coded and categorized. As a result of the analysis of the data; It was observed that pre-service science teachers transformed the concepts of DNA, genes and chromosomes into various characters while creating a story. It was also determined that they named concepts while creating characters. In story analogies for DNA, gene and chromosome, the relationships between target and analogue were examined. It was also determined that the pre-service teachers had various misconceptions while forming the concepts.
Bu çalışmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının gen, DNA ve kromozom kavramları için geliştirdikleri hikaye tarzındaki analojilerin incelenmesidir. Analoji, bilinmeyen, yabancılık çekilen bir olgunun, bilinen benzer olgularla açıklanması işlemidir. Genel bir ifade olarak analoji benzetme veya benzeşim olarak tanımlanmaktadır. Hikaye tarzında analojiler; bir durumun açıklanmasının başka bir duruma benzetilerek yapılmasıdır. Araştırmada veri toplama süreci 2019-2020 öğretim yılı güz döneminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya, Doğu Anadolu Bölgesinde bulunan bir üniversitesinin Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği son sınıfında öğrenim gören toplam 50 öğretmen adayı katılmıştır. Veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Ayrıca analizlerde hikâye haritası tekniği kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar kodlanıp, kategorize edildikten sonra tablolaştırılmıştır. Verilerin analizi sonucunda; fen bilgisi öğretmen adayları hikaye oluştururken DNA, gen ve kromozom kavramlarını çeşitli karakterlere dönüştürdükleri görülmüştür. Ayrıca karakter oluştururken kavramları isimlendirdikleri de belirlenmiştir. DNA, gen ve kromozom için yapılan hikaye analojilerinde hedef ve analog arasındaki ilişkilerde incelenmiştir. Öğretmen adaylarının kavramları oluştururken çeşitli yangılarının olduğu da tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 27 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 1 |
Derginin tarandığı indeksler: ASOS İndeks, CiteFactor, ERIH PLUS, Eurasian Scientific Journal Index (ESJI)
Synergy International Journal of Field Education Research is licensed under Attribution-NonCommercial (CC BY-NC) 4.0 International License