Öz
Problem, kişilerin hayatını karmaşık hale
getiren ve çözümlenmediği zaman kişinin
yaşam kalitesini ve motivasyonunu olumsuz
etkileyen bir durumdur. Bireyler sorunlarını
çözmediklerinde veya sorunlar ortadan
kalkmadığı sürece günlük hayatını devam
ettirmekte güçlük çekmekte ve bir bakıma
engellenmektedir. Kişiler, problem çözme
becerisine sahip değilse sorunlarını çözmek
konusunda zorlanabilmekte ve ileride
daha fazla sorunla karşılaşabilmektedir.
Problem çözme becerisine sahip bireyin,
günlük stresi azalmakta ve kişinin yaşamı
kolaylaşmaktadır. Sorunlarla baş etmekte
güçsüz kalan bireylerin psikolojik sorunlar
yaşadığı, madde kullanımına ve suça
yöneldiği bilinmektedir. Bu noktadan
hareketle kadın mahkûmların problem
çözme becerisini kazanmaları ve buna
yönelik çalışmalar yapılması son derece
önemlidir.Buna göre çalışmanın temel
amacı, ceza infaz kurumuna giren kadınların
sosyo-demografik özelliklerine göre
problem çözme becerisinin incelenmesidir.
Çalışma grubu olarak Türkiye’deki kadın
kapalı ceza infaz kurumlarından birisi
seçilmiştir. Araştırma kapsamında 7’si
tutuklu olmak üzere toplam 83 kadın
mahkum ile görüşülmüştür.Çalışmada kadın mahkumların problem
çözme becerisini belirlemek adına
Heppner ve Peterson (1982) tarafından
geliştirilen ve Türkiye’ye uyarlaması
Şahin ve ark.,tarafından (1993) yapılan
35 sorudan oluşan problem çözme ölçeği
kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS
22 programı kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda kadınların; cezaevine girmeden
önceki medeni durumu, evlenme nedeni,
öğrenim durumu, anne eğitim durumu ve
önceki suç deneyimleri ile problem çözme
becerileri arasında anlamlı fark bulunurken
(p<0,05); yaşları, personelle ilişkileri ve
aldıkları ceza süresi arasında anlamlı fark
görülmemiştir. Araştırma sonucuna göre;
evli olan mahkum kadınların problem
çözme becerisi bekâr olan kadınlara
göre daha düşükken, severek evlenen,
kendisinin ve annesinin eğitim düzeyi
yüksek ve anne-babası demokratik olan
kadınların daha fazla problem çözme
becerisine sahip olduğu görülmüştür.