The purpose of this paper is to deal with the legitimacy and morality of the violence of the law, which is positioned as an instrument in the process of achieving the objective justice -if possible- in the context of the theories of Benjamin and Derrida. The first chapter of this study will try to examine ‘Critics of Violence’ written by Benjamin. The second section of this work will try to elucidate ‘Force of Law: The Mystical Foundation of Authority’ that subjects Benjamin’s ‘Critics of Violence’ written by Derrida in regard to the legitimacy and morality of justice. In the third part, the two theories will be shortly compared in terms of the possibility of providing justice. As a result, it will be determined that there is no such thing as a complete escape from violence for both philosopher’s theories. And in particular the deconstruction that Derrida imposes on the law may be possible to be positioned as the precedent of higher and the highest justice. As a method, phenomenological and analytical methods will be utilised theoretically, and in practice, the necessity of reconstruction every time of forcing law will be tried to be shown with examples.
Benjamin Derrida force of law deconstruction justice restorative one legitimacy
Bu yazının amacı adaletin sağlanabilmesi –eğer adaletin sağlanması mümkünse- sürecinde bir araç olarak konumlandırılmış olan yasanın şiddetinin meşruiyeti ve ahlakiliği sorununu Benjamin ve Derrida’nın kuramları bağlamında ele almaktır. Çalışma ilk olarak, Benjamin’in ‘Şiddet Eleştirisi’ni; ikinci olarak ise Derrida’nın Benjamin’in ‘Şiddet Eleştirisi’ üzerine yazmış olduğu ‘Yasanın Gücü, Otoritenin Mistik Temeli’ çalışmalarını şiddetin adaleti sağlayabilmesi, meşruiyeti ve ahlakiliği hususlarında kısaca serimlemeye çalışacaktır. Bu kısa serimlemenin ardından üçüncü olarak, iki kuram kısaca adaleti sağlamanın olanağı bakımından karşılaştırılacaktır. Sonuç olarak, Benjamin için de Derrida için de şiddetten tam bir kaçışın söz konusu olmadığı tespit edilecek ve özellikle Derrida’nın yasaya uyguladığı yapısöküm mümkün olabilir en yüksek adaletin tecellisi olarak konumlandırılacaktır. Yöntem olarak, fenomenolojik ve analitik yöntemler kullanılmak suretiyle kavramsal bir tartışmaya yer verilecek, pratikte ise yasanın her defasında yeniden yapımının gerekliliği örneklerle gösterilmeye çalışılacaktır.
Benjamin Derrida yasanın gücü/şiddeti yapısöküm adalet onarıcı meşruiyet
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 33 |