BibTex RIS Kaynak Göster

Turkish and British Independent Regulatory Agencies in the Area of Radio and Television Broadcasting and a New Duty for These Agencies: Promoting Media Literacy

Yıl 2016, Sayı: 27, 409 - 436, 01.07.2016

Öz

The concept of independent regulatory agencies is one of the common issues for both administrative law and the law of mass communication. In this regard, one of the independent regulatory agencies for radio and television broadcasting in Turkey is the Radio and Television Supreme Council RTUK established in 1994. The Office of Communications OFCOM , established in 2003, is the independent regulatory body that replaced the existing regulators in England where radio and television broadcasting has begun before other European countries. The independence of both RTUK and OFCOM, duties and powers of these regulators, sanctions and legal remedies for these sanctions have already been dealt with by Turkish and English administrative law in detail. However, a new duty has also given to the Turkish and English independent regulatory bodies, which is to promote media literacy. In this paper, the duties and powers of RTUK and OFCOM as a regulatory body in mass communication will be explained. Afterwards, the new duty of RTUK and OFCOM in promoting media literacy will be addressed

Kaynakça

  • Akıncı, M. (1999). Bağımsız İdari Otoriteler ve Ombudsman, İstanbul, Beta.
  • Atay, E. (2000). “Fransız İdare Hukukunda Bağımsız İdari Otoriteler (BİO’LAR): Rekabet Konseyi”, Perşembe Konferansları, Ankara, Rekabet Kurumu Yayını.
  • Atay, E. (2006). “Bağımsız İdari Otoriteler ve Türkiye Uygulaması”, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi c. X, s.1,2.
  • Avşar, Z. (2014), “Medya Okuryazarlığı”, İletişim ve Diplomasi, Sayı 2.
  • Azrak, Ü. (2001). “Dünyada ve Türkiye’de Bağımsız İdari Otoriteler ve İdarenin Yeniden Yapılanması Bağlamında Bunlara İlişkin Bazı Sorunlar”, Bağımsız İdari Otoriteler, Ankara, Rekabet Kurumu Yayını.
  • Darendereli, A. V. (2013). İdari Ceza Hukuku Açısından Görsel-İşitsel Medya Alanındaki İdari Yaptırımların Hukuki Rejimi, Ankara, Yetkin.
  • Geradin D., Kerf M. (2003). Controlling Market Power in Telecommunications: Anti-trust vs. Sector-specific Regulation, Oxford, Oxford University Press.
  • Günday, M. (2013). İdare Hukuku, Ankara, İmaj.
  • Gözler, K. (2009). İdare Hukuku, Bursa, Ekin.
  • Gözübüyük, T., Tan, T. (2010). İdare Hukuku, Ankara, Turhan.
  • Kutoğlu, Ü. (2006). “Medya Okuryazarlığı ve Çocuk Eğitimi”, I. Uluslararası Medya Okuryazarlığı Konferansı, 23-25 Mayıs, İstanbul.
  • Livingstone, S. (2004). “Media Literacy and the Challenge of New Information and Communication Technologies”, Communication Review, 1 (7), sayfa 3-145, s. 5. OFCOM: THE EFFECTIVENESS OF CONVERGED REGULATION, REPORT BY THE COMPTROLLER AND AUDITOR GENERAL HC 490 SESSION 2010–2011, NOVEMBER 2010.
  • OFCOM RESPONSE TO EUROPEAN COMMISSION CONSULTATION ON THE INDEPENDENCE OF AUDIOVISUAL REGULATORY BODIES
  • Öktem, F., Sayıl, M. ve Özen, S.Ç. (2006). “Çocukların ve Gençlerin Televizyon Programlarındaki Zararlı İçerikten Korunması: “Akıllı İşaretler Sınıflandırma Sistemi” Akademik Çalışma Altyapısı”.
  • Pekman, C. (2006). “Avrupa Birliği’nde Medya Okuryazarlığı’, Medya Okuryazarlığı, Editör: Nurçay Türkoğlu, İstanbul: Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları, S. 2.
  • PROCEDURES FOR THE CONSIDERATION OF STATUTORY SANCTIONS IN BREACHES OF BROADCAST LICENCES.
  • RADYO VE TELEVİZYON YAYINCILIĞI SEKTÖR RAPORU (2014). Ankara, Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı.
  • RTÜK İLKÖĞRETİM MEDYA OKURYAZARLIĞI DERSİ ÖĞRETMEN EL KİTABI, 2007.
  • Salomon, E. (2008). Guidelines for Broadcasting Regulation, Commonwealth Broadcasting Association, London.
  • SUBMISSION TO THE LEVESON INQUIRY ON THE FUTURE OF PRESS REGULATION: A RESPONSE TO LORD JUSTICE LEVESON’S REQUEST
  • Tan, T. (2002). “Bağımsız İdari Otoriteler veya Düzenleyici Kurullar”, Amme İdaresi Dergisi, Cilt 35 Sayı 2.
  • Thoman, E. (1999). “Skills and Strategies for Media Education”; Educational Leadership, Feb99, Vol. 56 Issue 5.
  • TÜSİAD (2002). Bağımsız Düzenleyici Kurumlar ve Türkiye Uygulaması, İstanbul, TÜSİAD Yayınları, s. 165.
  • Ulusoy, A. (2003). Bağımsız İdari Otoriteler, Ankara, Turhan.
  • 1982 Anayasası 2003 tarihli İletişim Ofisi Kanunu (Office of Communication Act 2003)
  • 3984 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında Kanun 6112 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluşu ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun
  • 2003 tarihli İletişim Ofisi Kanunu
  • Avrupa Birliği http://ec.europa.eu Office of Communications http://www.ofcom.org.uk Radyo ve Televizyon Üst Kurulu www.rtuk.org.tr

TÜRKİYE VE İNGİLTERE’DE RADYO VE TELEVİZYON YAYINCILIĞI ALANINDAKİ DÜZENLEYİCİ VE DENETLEYİCİ KURUMLAR VE BU KURUMLARA VERİLEN YENİ BİR GÖREV: MEDYA OKURYAZARLIĞININ GELİŞTİRİLMESİ

Yıl 2016, Sayı: 27, 409 - 436, 01.07.2016

Öz

İdare hukuku ve kitle iletişim hukukunun kesiştiği konularından birisi düzenleyici ve denetleyici kurumlardır. Nitekim ülkemizde kurulan ilk düzenleyici ve denetleyici kurumlardan birisi kitle iletişim alanında 1994 yılında kurulmuş olan Radyo ve Televizyon Üst Kuruludur RTÜK . İngiltere diğer Avrupa ülkelerine göre radyo ve televizyon yayıncılığına daha önce başlamıştır. Dolayısıyla kitle iletişim alanının düzenlenmesi ve denetlenmesi ihtiyacı da ilk olarak İngiltere’de ortaya çıkmıştır. 2003 yılına kadar bu ihtiyaca cevap veren çok sayıda düzenleyici kurumlar mevcut iken bu çeşitliliği ortadan kaldırmak ve bu alanı tek elden düzenlemek ve denetlemek üzere 2003 yılında İletişim Ofisi Office of Communications-OFCOM kurulmuştur. Hem RTÜK’ün hem de OFCOM’un bağımsızlığı, görev ve yetkileri, uygulayacakları yaptırımlar ile bu yaptırımlara karşı başvurulacak yollar Türk ve İngiliz idare hukukunun doğrudan ilgilendiği meselelerdir. Ancak kitle iletişim alanındaki düzenleyici ve denetleyici kurumlara hem ülkemizde hem de İngiltere’de yeni bir görev verildiği de gözlemlenmektedir ki, bu görev medya okuryazarlığının geliştirilmesidir. Bu çalışmamızda RTÜK ve OFCOM’un kitle iletiştim alanındaki düzenleyici ve denetleyici kurum olarak görev ve yetkilerinin yanı sıra, medya okuryazarlığının geliştirilmesi görevi ayrıntılı bir şekilde ele alınacaktır

Kaynakça

  • Akıncı, M. (1999). Bağımsız İdari Otoriteler ve Ombudsman, İstanbul, Beta.
  • Atay, E. (2000). “Fransız İdare Hukukunda Bağımsız İdari Otoriteler (BİO’LAR): Rekabet Konseyi”, Perşembe Konferansları, Ankara, Rekabet Kurumu Yayını.
  • Atay, E. (2006). “Bağımsız İdari Otoriteler ve Türkiye Uygulaması”, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi c. X, s.1,2.
  • Avşar, Z. (2014), “Medya Okuryazarlığı”, İletişim ve Diplomasi, Sayı 2.
  • Azrak, Ü. (2001). “Dünyada ve Türkiye’de Bağımsız İdari Otoriteler ve İdarenin Yeniden Yapılanması Bağlamında Bunlara İlişkin Bazı Sorunlar”, Bağımsız İdari Otoriteler, Ankara, Rekabet Kurumu Yayını.
  • Darendereli, A. V. (2013). İdari Ceza Hukuku Açısından Görsel-İşitsel Medya Alanındaki İdari Yaptırımların Hukuki Rejimi, Ankara, Yetkin.
  • Geradin D., Kerf M. (2003). Controlling Market Power in Telecommunications: Anti-trust vs. Sector-specific Regulation, Oxford, Oxford University Press.
  • Günday, M. (2013). İdare Hukuku, Ankara, İmaj.
  • Gözler, K. (2009). İdare Hukuku, Bursa, Ekin.
  • Gözübüyük, T., Tan, T. (2010). İdare Hukuku, Ankara, Turhan.
  • Kutoğlu, Ü. (2006). “Medya Okuryazarlığı ve Çocuk Eğitimi”, I. Uluslararası Medya Okuryazarlığı Konferansı, 23-25 Mayıs, İstanbul.
  • Livingstone, S. (2004). “Media Literacy and the Challenge of New Information and Communication Technologies”, Communication Review, 1 (7), sayfa 3-145, s. 5. OFCOM: THE EFFECTIVENESS OF CONVERGED REGULATION, REPORT BY THE COMPTROLLER AND AUDITOR GENERAL HC 490 SESSION 2010–2011, NOVEMBER 2010.
  • OFCOM RESPONSE TO EUROPEAN COMMISSION CONSULTATION ON THE INDEPENDENCE OF AUDIOVISUAL REGULATORY BODIES
  • Öktem, F., Sayıl, M. ve Özen, S.Ç. (2006). “Çocukların ve Gençlerin Televizyon Programlarındaki Zararlı İçerikten Korunması: “Akıllı İşaretler Sınıflandırma Sistemi” Akademik Çalışma Altyapısı”.
  • Pekman, C. (2006). “Avrupa Birliği’nde Medya Okuryazarlığı’, Medya Okuryazarlığı, Editör: Nurçay Türkoğlu, İstanbul: Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları, S. 2.
  • PROCEDURES FOR THE CONSIDERATION OF STATUTORY SANCTIONS IN BREACHES OF BROADCAST LICENCES.
  • RADYO VE TELEVİZYON YAYINCILIĞI SEKTÖR RAPORU (2014). Ankara, Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı.
  • RTÜK İLKÖĞRETİM MEDYA OKURYAZARLIĞI DERSİ ÖĞRETMEN EL KİTABI, 2007.
  • Salomon, E. (2008). Guidelines for Broadcasting Regulation, Commonwealth Broadcasting Association, London.
  • SUBMISSION TO THE LEVESON INQUIRY ON THE FUTURE OF PRESS REGULATION: A RESPONSE TO LORD JUSTICE LEVESON’S REQUEST
  • Tan, T. (2002). “Bağımsız İdari Otoriteler veya Düzenleyici Kurullar”, Amme İdaresi Dergisi, Cilt 35 Sayı 2.
  • Thoman, E. (1999). “Skills and Strategies for Media Education”; Educational Leadership, Feb99, Vol. 56 Issue 5.
  • TÜSİAD (2002). Bağımsız Düzenleyici Kurumlar ve Türkiye Uygulaması, İstanbul, TÜSİAD Yayınları, s. 165.
  • Ulusoy, A. (2003). Bağımsız İdari Otoriteler, Ankara, Turhan.
  • 1982 Anayasası 2003 tarihli İletişim Ofisi Kanunu (Office of Communication Act 2003)
  • 3984 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayınları Hakkında Kanun 6112 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluşu ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun
  • 2003 tarihli İletişim Ofisi Kanunu
  • Avrupa Birliği http://ec.europa.eu Office of Communications http://www.ofcom.org.uk Radyo ve Televizyon Üst Kurulu www.rtuk.org.tr
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Engin Saygın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 27

Kaynak Göster

APA Saygın, E. (2016). TÜRKİYE VE İNGİLTERE’DE RADYO VE TELEVİZYON YAYINCILIĞI ALANINDAKİ DÜZENLEYİCİ VE DENETLEYİCİ KURUMLAR VE BU KURUMLARA VERİLEN YENİ BİR GÖREV: MEDYA OKURYAZARLIĞININ GELİŞTİRİLMESİ. Türkiye Adalet Akademisi Dergisi(27), 409-436.
AMA Saygın E. TÜRKİYE VE İNGİLTERE’DE RADYO VE TELEVİZYON YAYINCILIĞI ALANINDAKİ DÜZENLEYİCİ VE DENETLEYİCİ KURUMLAR VE BU KURUMLARA VERİLEN YENİ BİR GÖREV: MEDYA OKURYAZARLIĞININ GELİŞTİRİLMESİ. TAAD. Temmuz 2016;(27):409-436.
Chicago Saygın, Engin. “TÜRKİYE VE İNGİLTERE’DE RADYO VE TELEVİZYON YAYINCILIĞI ALANINDAKİ DÜZENLEYİCİ VE DENETLEYİCİ KURUMLAR VE BU KURUMLARA VERİLEN YENİ BİR GÖREV: MEDYA OKURYAZARLIĞININ GELİŞTİRİLMESİ”. Türkiye Adalet Akademisi Dergisi, sy. 27 (Temmuz 2016): 409-36.
EndNote Saygın E (01 Temmuz 2016) TÜRKİYE VE İNGİLTERE’DE RADYO VE TELEVİZYON YAYINCILIĞI ALANINDAKİ DÜZENLEYİCİ VE DENETLEYİCİ KURUMLAR VE BU KURUMLARA VERİLEN YENİ BİR GÖREV: MEDYA OKURYAZARLIĞININ GELİŞTİRİLMESİ. Türkiye Adalet Akademisi Dergisi 27 409–436.
IEEE E. Saygın, “TÜRKİYE VE İNGİLTERE’DE RADYO VE TELEVİZYON YAYINCILIĞI ALANINDAKİ DÜZENLEYİCİ VE DENETLEYİCİ KURUMLAR VE BU KURUMLARA VERİLEN YENİ BİR GÖREV: MEDYA OKURYAZARLIĞININ GELİŞTİRİLMESİ”, TAAD, sy. 27, ss. 409–436, Temmuz 2016.
ISNAD Saygın, Engin. “TÜRKİYE VE İNGİLTERE’DE RADYO VE TELEVİZYON YAYINCILIĞI ALANINDAKİ DÜZENLEYİCİ VE DENETLEYİCİ KURUMLAR VE BU KURUMLARA VERİLEN YENİ BİR GÖREV: MEDYA OKURYAZARLIĞININ GELİŞTİRİLMESİ”. Türkiye Adalet Akademisi Dergisi 27 (Temmuz 2016), 409-436.
JAMA Saygın E. TÜRKİYE VE İNGİLTERE’DE RADYO VE TELEVİZYON YAYINCILIĞI ALANINDAKİ DÜZENLEYİCİ VE DENETLEYİCİ KURUMLAR VE BU KURUMLARA VERİLEN YENİ BİR GÖREV: MEDYA OKURYAZARLIĞININ GELİŞTİRİLMESİ. TAAD. 2016;:409–436.
MLA Saygın, Engin. “TÜRKİYE VE İNGİLTERE’DE RADYO VE TELEVİZYON YAYINCILIĞI ALANINDAKİ DÜZENLEYİCİ VE DENETLEYİCİ KURUMLAR VE BU KURUMLARA VERİLEN YENİ BİR GÖREV: MEDYA OKURYAZARLIĞININ GELİŞTİRİLMESİ”. Türkiye Adalet Akademisi Dergisi, sy. 27, 2016, ss. 409-36.
Vancouver Saygın E. TÜRKİYE VE İNGİLTERE’DE RADYO VE TELEVİZYON YAYINCILIĞI ALANINDAKİ DÜZENLEYİCİ VE DENETLEYİCİ KURUMLAR VE BU KURUMLARA VERİLEN YENİ BİR GÖREV: MEDYA OKURYAZARLIĞININ GELİŞTİRİLMESİ. TAAD. 2016(27):409-36.