Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Right to Receive a Reasoned Decision in the Case-Law of the Constitutional Court (Within the Context of Administrative Jurisdiction)

Yıl 2021, Sayı: 48, 65 - 86, 01.10.2021
https://doi.org/10.54049/taad.1009186

Öz

This study aims to analyse the right to receive a reasoned decision within the Constitutional Court’s jurisprudence regarding the individual application (constitutional complaint) procedure to determine and categorize the problems in this context. With this objective in mind, the method used in this article is based on case-law within a legal realist perspective. In this framework, the findings were gathered by applying a filter for all decisions that are included in the data bank of the Constitutional Court. This study has no claim to exhaust the literature sources on the right in question or to pursue any discussion in this context. The study’s plan is as follows: The first chapter conveys some subjective inferences based on the principal determinations of the Constitutional Court and Council of Europe bodies regarding the right in question. The second chapter categorizes the violation appearances parallel to these detections. The last chapter presents the findings of the overview in a systematic manner.

Kaynakça

  • Ágnes C, Das Recht auf ein faires Verfahren (LexisNexis 2021)
  • Akyılmaz B et al, Türk İdare Hukuku (Savaş 2021)
  • Brooks T (ed.), The Right to a Fair Trial (Routledge 2019)
  • Clooney A ve Webb P, The Right to a Fair Trial in International Law (OUP 2020)
  • Cozzi A et al, Comparative Study of the Implementation of the ECHR at the National Level (CoE 2016)
  • Çelik A, Adil Yargılanma Hakkı Rehberi (Anayasa Mahkemesi 2014)
  • Dahlberg M, ‘It is not its Task to Act as a Court of Fourth Instance: The Case of the ECtHR’, (2014) 7 EJLS 84 Grabenwarter C ve Pabel K, “Der Grundsatz des fairen Verfahrens”, EMRK/GG: Konkordanzkommentar Zum Europaischen und Deutschen Grundrechtsschutz (Oliver Dörr, Rainer Grote ve Thilo Marauhn ed., Mohr Siebeck 2013)
  • İnceoğlu S, Adil Yargılanma Hakkı (Avrupa Konseyi 2018)
  • — — İnsan Hakları Avrupa Mahkemesi Kararlarında Adil Yargılanma Hakkı (Beta 2013)
  • Lind S, ‘Verfassungsrechtliche Grundlagen der Pflicht zur Begründung von Gerichtsurteilen’, (2006) 24 Juridica, 116 Karpenstein U ve Mayer FC, EMRK: Konvention zum Schutz der Menschenrechte und Grundfreiheiten Kommentar (CH Beck 2015)
  • Mole N ve Harby C, Adil Yargılanma Hakkı (Avrupa Konseyi 2001)
  • Öztürk K, Son Değişiklikleriyle Gerekçeli Anayasa (Bilgi 1961)
  • Uluslararası Af Örgütü, Adil Yargılanma Kılavuzu (Ayrıntı 2020)
  • Sunay ZA, İptal Davalarında Gerekçeli Karar Hakkı (Seçkin 2016)
  • Vitkauskas D ve Dikov G, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Kapsamında Adil Yargılama Hakkının Korunması (Avrupa Konseyi, 2012)
  • Yılmaz Özel N, Adil Yargılanma Hakkı Kriterlerinin Türk İdari Yargılama Hukuku Açısından Muhtemel ve Gerçekleşen Etkileri (On İki Levha 2016)
  • Zrvandyan A, İdari Yargıda Avrupa Adil Yargılanma Standartlarına İlişkin Emsal Kararlar (Avrupa Konseyi 2021)

ANAYASA MAHKEMESİ KARARLARINDA (İDARİ YARGI BAĞLAMINDA) GEREKÇELİ KARAR ALMA HAKKI

Yıl 2021, Sayı: 48, 65 - 86, 01.10.2021
https://doi.org/10.54049/taad.1009186

Öz

Bu çalışmanın amacı, gerekçeli karar alma hakkını Anayasa Mahkemesinin bireysel başvuru (anayasa şikâyeti) üzerine verdiği kararlar çerçevesinde ele alıp bu hakka ilişkin sorunları idari yargı ölçeğinde tespit ve kategorize etmektir. Bu amacı gerçekleştirmek için, içtihada dayalı bir yöntem kullanılmıştır. Bu çerçevede Anayasa Mahkemesinin kararlar bilgi bankasında yer alan tüm kararlardan, çalışma başlığına uygun filtrelemeler yapılarak ulaşılan bulgular paylaşılmıştır. Çalışmanın, söz konusu hakka ilişkin literatürü tüketme ve bu bağlamda etraflı bir tartışma sürdürme iddiası yoktur. Konuyla ilgili meri hukukun durumunu sistemli biçimde ortaya koyma ereği güdüldüğü için “hukuksal realist” perspektifle içtihat temelli çalışılmıştır.
Plan itibarıyla; ilk başlıkta Anayasa Mahkemesinin ve Avrupa Konseyi organlarının bu hakka ilişkin ilkesel belirlemelerinden hareketle öznel bazı tespitler aktarılmakta; ikinci başlıkta bu tespitlere koşut ihlal görünümleri kategorize edilmekte; son başlıkta ise yapılan taramadaki bulgular, sistemli olarak ortaya konmaktadır.

Kaynakça

  • Ágnes C, Das Recht auf ein faires Verfahren (LexisNexis 2021)
  • Akyılmaz B et al, Türk İdare Hukuku (Savaş 2021)
  • Brooks T (ed.), The Right to a Fair Trial (Routledge 2019)
  • Clooney A ve Webb P, The Right to a Fair Trial in International Law (OUP 2020)
  • Cozzi A et al, Comparative Study of the Implementation of the ECHR at the National Level (CoE 2016)
  • Çelik A, Adil Yargılanma Hakkı Rehberi (Anayasa Mahkemesi 2014)
  • Dahlberg M, ‘It is not its Task to Act as a Court of Fourth Instance: The Case of the ECtHR’, (2014) 7 EJLS 84 Grabenwarter C ve Pabel K, “Der Grundsatz des fairen Verfahrens”, EMRK/GG: Konkordanzkommentar Zum Europaischen und Deutschen Grundrechtsschutz (Oliver Dörr, Rainer Grote ve Thilo Marauhn ed., Mohr Siebeck 2013)
  • İnceoğlu S, Adil Yargılanma Hakkı (Avrupa Konseyi 2018)
  • — — İnsan Hakları Avrupa Mahkemesi Kararlarında Adil Yargılanma Hakkı (Beta 2013)
  • Lind S, ‘Verfassungsrechtliche Grundlagen der Pflicht zur Begründung von Gerichtsurteilen’, (2006) 24 Juridica, 116 Karpenstein U ve Mayer FC, EMRK: Konvention zum Schutz der Menschenrechte und Grundfreiheiten Kommentar (CH Beck 2015)
  • Mole N ve Harby C, Adil Yargılanma Hakkı (Avrupa Konseyi 2001)
  • Öztürk K, Son Değişiklikleriyle Gerekçeli Anayasa (Bilgi 1961)
  • Uluslararası Af Örgütü, Adil Yargılanma Kılavuzu (Ayrıntı 2020)
  • Sunay ZA, İptal Davalarında Gerekçeli Karar Hakkı (Seçkin 2016)
  • Vitkauskas D ve Dikov G, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Kapsamında Adil Yargılama Hakkının Korunması (Avrupa Konseyi, 2012)
  • Yılmaz Özel N, Adil Yargılanma Hakkı Kriterlerinin Türk İdari Yargılama Hukuku Açısından Muhtemel ve Gerçekleşen Etkileri (On İki Levha 2016)
  • Zrvandyan A, İdari Yargıda Avrupa Adil Yargılanma Standartlarına İlişkin Emsal Kararlar (Avrupa Konseyi 2021)
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hukuk
Bölüm Research Article
Yazarlar

Tolga Şirin Bu kişi benim 0000-0002-7172-5426

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 48

Kaynak Göster

APA Şirin, T. (2021). ANAYASA MAHKEMESİ KARARLARINDA (İDARİ YARGI BAĞLAMINDA) GEREKÇELİ KARAR ALMA HAKKI. Türkiye Adalet Akademisi Dergisi(48), 65-86. https://doi.org/10.54049/taad.1009186
AMA Şirin T. ANAYASA MAHKEMESİ KARARLARINDA (İDARİ YARGI BAĞLAMINDA) GEREKÇELİ KARAR ALMA HAKKI. TAAD. Ekim 2021;(48):65-86. doi:10.54049/taad.1009186
Chicago Şirin, Tolga. “ANAYASA MAHKEMESİ KARARLARINDA (İDARİ YARGI BAĞLAMINDA) GEREKÇELİ KARAR ALMA HAKKI”. Türkiye Adalet Akademisi Dergisi, sy. 48 (Ekim 2021): 65-86. https://doi.org/10.54049/taad.1009186.
EndNote Şirin T (01 Ekim 2021) ANAYASA MAHKEMESİ KARARLARINDA (İDARİ YARGI BAĞLAMINDA) GEREKÇELİ KARAR ALMA HAKKI. Türkiye Adalet Akademisi Dergisi 48 65–86.
IEEE T. Şirin, “ANAYASA MAHKEMESİ KARARLARINDA (İDARİ YARGI BAĞLAMINDA) GEREKÇELİ KARAR ALMA HAKKI”, TAAD, sy. 48, ss. 65–86, Ekim 2021, doi: 10.54049/taad.1009186.
ISNAD Şirin, Tolga. “ANAYASA MAHKEMESİ KARARLARINDA (İDARİ YARGI BAĞLAMINDA) GEREKÇELİ KARAR ALMA HAKKI”. Türkiye Adalet Akademisi Dergisi 48 (Ekim 2021), 65-86. https://doi.org/10.54049/taad.1009186.
JAMA Şirin T. ANAYASA MAHKEMESİ KARARLARINDA (İDARİ YARGI BAĞLAMINDA) GEREKÇELİ KARAR ALMA HAKKI. TAAD. 2021;:65–86.
MLA Şirin, Tolga. “ANAYASA MAHKEMESİ KARARLARINDA (İDARİ YARGI BAĞLAMINDA) GEREKÇELİ KARAR ALMA HAKKI”. Türkiye Adalet Akademisi Dergisi, sy. 48, 2021, ss. 65-86, doi:10.54049/taad.1009186.
Vancouver Şirin T. ANAYASA MAHKEMESİ KARARLARINDA (İDARİ YARGI BAĞLAMINDA) GEREKÇELİ KARAR ALMA HAKKI. TAAD. 2021(48):65-86.