Currently, numerous issues are formulated within the digital realm. The interaction among digitalisation, human rights, and education is one of these aspects. Digital education, shaped within the digital world, has recently emerged as a subject of human rights legislation. The right to digital education, as a human right, can be highly advantageous for human rights by creating opportunities; nevertheless, it may also raise concerns owing to certain challenges. Particularly in extraordinary circumstances, which represent a pivotal moment for human rights, the right to digital education serves as a safeguard against the repercussions of adverse conditions, such as disasters, warfare, armed conflicts, or epidemics, functioning as a circuit breaker to ensure the right to education. In extraordinary circumstances, although the right to digital education and the continuity of learning by digital means remain unimpeded, the challenges and debates arising from the digital realm may present considerable concerns. This study investigates how the right to education is influenced by the digital world and emphasises the necessity of acknowledging digital education as a human right. Moreover, in evaluating the correlation between the right to digital education and other human rights, it scrutinises the intricate interplay among education, digitalisation, and human rights, as well as the volatile dynamics pertaining to the right to digital education in extraordinary circumstances.
Human rights right to education digitalisation extraordinary circumstances
This article is not subject to Ethics Committee permission.
Günümüz koşullarında pek çok konu dijital ortamda şekillenmektedir. Bunlardan bir tanesi de dijitalleşme, insan hakları ve eğitimin birbirleriyle olan ilişkisidir. Dijital ortamda şekillenen eğitim, dijital eğitim, artık insan hakları hukukunun konusu haline gelmiştir. Bir insan hakkı olarak dijital eğitim hakkı, yarattığı imkânlarla insan hakları açısından son derece faydalı olabilir; ancak zorluklar nedeniyle bazı soru işaretlerini de beraberinde getirebilmektedir. Özellikle afet, savaş, silahlı çatışmalar veya salgın hastalık gibi olağandışı durumlarda, oluşabilecek olumsuz koşulları engelleyerek veya neticelerini hafifleterek eğitim hakkını güvence altına alan dijital eğitim hakkı büyük önem taşımaktadır. Olağandışı durumlarda, dijital eğitim hakkı ve dijital imkânlar sayesinde eğitimin devamlılığı sağlanırken, dijital dünyanın getirdiği sorunlar bazı risklere yol açabilmektedir. Mevcut çalışma, eğitim hakkının dijital ortamda şekillendiğini ve dijital eğitimin bir insan hakkı olarak kabul edilmesinin zorunlu olduğunu savunmaktadır. Ayrıca, dijital eğitim hakkının diğer insan haklarıyla ilişkisi değerlendirilmektedir. Eğitim, dijitalleşme ve insan hakları arasındaki etkileşimin karmaşıklığı ile olağandışı durumlarda dijital eğitim hakkıyla bağlantılı dinamiklerin değişkenliği ele alınmaktadır.
Bu makale Etik Kurul iznine tabi değildir
| Birincil Dil | Türkçe | 
|---|---|
| Konular | Hukuk (Diğer) | 
| Bölüm | Research Article | 
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 25 Nisan 2025 | 
| Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 | 
| Gönderilme Tarihi | 19 Ocak 2025 | 
| Kabul Tarihi | 22 Nisan 2025 | 
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 62 |