BibTex RIS Kaynak Göster

Pozitif Yoldan Negatif Yola: Beckett Dramaturjisinde İndirgemeci ve Analitik Stratejiler From Vıa Posıtıvus To Vıa Negatıvus: The Reductionist and Analytical Strategies in Beckettian Dramatu

Yıl 2007, , 165 - 180, 01.03.2007
https://doi.org/10.1501/TAD_0000000079

Öz

Kaynakça

  • Beckett, Samuel. Bütün Oyunları-1, Mitos Boyut Yayınları, İstanbul Ağustos 1993
  • _____________. Three Novels: Molloy, Malone Dies, The Unnamable, Grove/Atlantic, Inc., New York
  • Cauly, Olivier. Kierkegaard, Dost Kitapevi Yayınları, Ankara Temmuz 2006
  • Cogito. Wittgenstein: Sessizliğin Grameri, Yapı Kredi Yayınları, Sayı: 33, Güz 2002
  • Deren, Seçil. Angst ve Ölümlülük, Doğu Batı Dergisi, Yıl.2, Sayı: 6 Fulani, Andre. Two’s Company: Wittgenstein and Beckett, Concordia University, www. fsu.edu
  • Garnier, Jean. Nietzsche, Dost Kitapevi Yayınları, Ankara Kasım 2005 Kierkegaard, Soren. Kaygı Kavramı, çev-inceleme:Vefa Taşdelen, Hece Yayınları, Ankara Mart 2004, s:227
  • Mandik, Pete. Picturing, Showing and Solipsism in Wittgenstein’s Tractatus, Introduction, William Peterson University; New Jersey- USA, www. petemandik.com.
  • Marculescu, Ileana. Beckett and the Temptation of Solipsism ‘Esse est aut percipere aut percipi’, www.english.fsu.edu/jobs/num1112/053_MARCULESCU.PDF
  • Martin.T, Glen. From Nietzsche to Wittgenstein: The Problem of Truth and Nihilism in the Modern World, Peter Lang Publishing. Inc. New York 1989
  • Sontag, Susan. Sanatçı: Örnek Bir Çilekeş, Metis Yayınları, İstanbul Ekim 1998
  • Wittgenstein, Ludwig. Felsefi Soruşturmalar,Totem Yayıncılık, İstanbul Nisan 2006
  • Wittgenstein, Ludwig. Tractatus, çev.:Oruç Aruoba,Yapı Kredi Yayınları, İstanbul Aralık 1996
  • Yüksel, Ayşegül. Samuel Beckett Tiyatrosu, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul Ekim 1992

POZİTİF YOLDAN NEGATİF YOLA: BECKETT DRAMATURJİSİNDE İNDİRGEMECİ VE ANALİTİK STRATEJİLER

Yıl 2007, , 165 - 180, 01.03.2007
https://doi.org/10.1501/TAD_0000000079

Öz

Akıl yürütebilen/eyleyen modern öznenin pratik amaçlarını gerçekleştirmek
ve en yüksek faydayı sağlamak için aklı araçsallaştırma süreci, öznenin
ve tüm ilişkilerinin nesneleşmesi (şeyleşme) ile sonuçlandı. Şeyler’in
kurgusal evreninde kendisi kurgusal bir şey’e (birey) indirgenen öznenin
durumu, sanatın/dramın konusu olduğunda, “düşünüyorum o halde varım”
ya da “düşünüyorum, eyliyorum o halde varım” önermeleri geçerliliğini
sürdürebilir miydi? Gerçekçi dramı karakterize eden bu akılcı önermeler
ve dramın realist araçları, hem düşünsel hem de estetik bakımdan,
eserlerinde en radikal biçimiyle nihilizmin ötesindeki bir solipsist (ben
varlıkçı) strateji ile varoluşu sorgulayan Samuel Beckett tarafından aşıldı.
Bu bağlamda bildiride; mistik ve modern solipsizmin etkisinin Beckett’in
sanatındaki analitik ve indirgemeci dil/anlam/devinim stratejilerini
oluşturması gösterilmeye çalışılacaktır.

Kaynakça

  • Beckett, Samuel. Bütün Oyunları-1, Mitos Boyut Yayınları, İstanbul Ağustos 1993
  • _____________. Three Novels: Molloy, Malone Dies, The Unnamable, Grove/Atlantic, Inc., New York
  • Cauly, Olivier. Kierkegaard, Dost Kitapevi Yayınları, Ankara Temmuz 2006
  • Cogito. Wittgenstein: Sessizliğin Grameri, Yapı Kredi Yayınları, Sayı: 33, Güz 2002
  • Deren, Seçil. Angst ve Ölümlülük, Doğu Batı Dergisi, Yıl.2, Sayı: 6 Fulani, Andre. Two’s Company: Wittgenstein and Beckett, Concordia University, www. fsu.edu
  • Garnier, Jean. Nietzsche, Dost Kitapevi Yayınları, Ankara Kasım 2005 Kierkegaard, Soren. Kaygı Kavramı, çev-inceleme:Vefa Taşdelen, Hece Yayınları, Ankara Mart 2004, s:227
  • Mandik, Pete. Picturing, Showing and Solipsism in Wittgenstein’s Tractatus, Introduction, William Peterson University; New Jersey- USA, www. petemandik.com.
  • Marculescu, Ileana. Beckett and the Temptation of Solipsism ‘Esse est aut percipere aut percipi’, www.english.fsu.edu/jobs/num1112/053_MARCULESCU.PDF
  • Martin.T, Glen. From Nietzsche to Wittgenstein: The Problem of Truth and Nihilism in the Modern World, Peter Lang Publishing. Inc. New York 1989
  • Sontag, Susan. Sanatçı: Örnek Bir Çilekeş, Metis Yayınları, İstanbul Ekim 1998
  • Wittgenstein, Ludwig. Felsefi Soruşturmalar,Totem Yayıncılık, İstanbul Nisan 2006
  • Wittgenstein, Ludwig. Tractatus, çev.:Oruç Aruoba,Yapı Kredi Yayınları, İstanbul Aralık 1996
  • Yüksel, Ayşegül. Samuel Beckett Tiyatrosu, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul Ekim 1992
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Türel Ezici Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007

Kaynak Göster

APA Ezici, T. (2007). POZİTİF YOLDAN NEGATİF YOLA: BECKETT DRAMATURJİSİNDE İNDİRGEMECİ VE ANALİTİK STRATEJİLER. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 23(23), 165-180. https://doi.org/10.1501/TAD_0000000079
AMA Ezici T. POZİTİF YOLDAN NEGATİF YOLA: BECKETT DRAMATURJİSİNDE İNDİRGEMECİ VE ANALİTİK STRATEJİLER. Tiyatro Araştırmaları Dergisi. Mart 2007;23(23):165-180. doi:10.1501/TAD_0000000079
Chicago Ezici, Türel. “POZİTİF YOLDAN NEGATİF YOLA: BECKETT DRAMATURJİSİNDE İNDİRGEMECİ VE ANALİTİK STRATEJİLER”. Tiyatro Araştırmaları Dergisi 23, sy. 23 (Mart 2007): 165-80. https://doi.org/10.1501/TAD_0000000079.
EndNote Ezici T (01 Mart 2007) POZİTİF YOLDAN NEGATİF YOLA: BECKETT DRAMATURJİSİNDE İNDİRGEMECİ VE ANALİTİK STRATEJİLER. Tiyatro Araştırmaları Dergisi 23 23 165–180.
IEEE T. Ezici, “POZİTİF YOLDAN NEGATİF YOLA: BECKETT DRAMATURJİSİNDE İNDİRGEMECİ VE ANALİTİK STRATEJİLER”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, c. 23, sy. 23, ss. 165–180, 2007, doi: 10.1501/TAD_0000000079.
ISNAD Ezici, Türel. “POZİTİF YOLDAN NEGATİF YOLA: BECKETT DRAMATURJİSİNDE İNDİRGEMECİ VE ANALİTİK STRATEJİLER”. Tiyatro Araştırmaları Dergisi 23/23 (Mart 2007), 165-180. https://doi.org/10.1501/TAD_0000000079.
JAMA Ezici T. POZİTİF YOLDAN NEGATİF YOLA: BECKETT DRAMATURJİSİNDE İNDİRGEMECİ VE ANALİTİK STRATEJİLER. Tiyatro Araştırmaları Dergisi. 2007;23:165–180.
MLA Ezici, Türel. “POZİTİF YOLDAN NEGATİF YOLA: BECKETT DRAMATURJİSİNDE İNDİRGEMECİ VE ANALİTİK STRATEJİLER”. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, c. 23, sy. 23, 2007, ss. 165-80, doi:10.1501/TAD_0000000079.
Vancouver Ezici T. POZİTİF YOLDAN NEGATİF YOLA: BECKETT DRAMATURJİSİNDE İNDİRGEMECİ VE ANALİTİK STRATEJİLER. Tiyatro Araştırmaları Dergisi. 2007;23(23):165-80.