Tuncer Cücenoğlu Yetmiş kuşağı yazarlar içinde değerlendirilen bir yazarımız. Onun Yetmişli yıllardan günümüze ürettiği oyunları kaynağını sanatçı duruşundan alırken, toplumsal-düşünsel temalarıyla da derinlik kazanır. Aynı zamanda evrensel açılımları da içinde barındıran oyunlardır bunlar. Kördövüşü (1972), Öğretmen (1973), Yeşil Gece (1974-2004), Çıkmaz Sokak (1980), Kadıncıklar (1983), Dosya (1984), Biga 1920 (1985), Kumarbazlar (1987), Yıldırım Kemal (1990), Kızılırmak-Karakoyun (1992), Helikopter (1993), Şapka (1994- 1996), Ziyaretçi (1994), Matruşka (1994), Boyacı (1997),Kızılırmak (2000) Çığ (2001) adlı oyunlarıyla, Neyzen (1998), Sabahattin Ali (2002) adlı belgesel oyunları ve henüz basılmamış GOG ve Tiyatrocular adlı çalışmaları, zengin ve çarpıcı içerikleriyle, yapısal açıdan da farklı özellikler gösteren, bu özelliğiyle de deneysel ve yaratıcı olana da yol alan metinlerdir. En verimli dönemini yaşayan Cücenoğlu’nun birçok oyunu bu yüzden başka ülkelerin dillerine çevrilmiş, repertuvarlarına girmiş, sahnelenmiş ve sahnelenmektedir. Onun Helikopter, Çığ, Şapka ve Matruşka adlı oyunları, soyutlamanın farklı boyutlarda yansıdığı, içerik olarak zengin oyunlarındandır. Politika-bürokrasi-medya üçgeni içinde kirlenmiş politika (Helikopter), tehlike-baskı, suskun toplum ve başkaldırı (Çığ), hoşgörü ve hoşgörüsüzlük karşıtlığının ironik boyutları (Şapka), oyungerçek-oyun sarmalı ve oyun içinde oyun bağlamında aşk ilişkisi (Matruşka) gibi farklı temaları işler bu oyunlarında. Durum oyunu olarak nitelendirilebilecek Helikopter, Çığ, Şapka ve Matruşka’da durumlar, gerçek ve akış halindeki zamandan soyutlanarak, geniş bir açılımla, simgelerle zenginleştirilir. Dairesel yapı, geriye dönüşler, oyun içinde oyun, gevşek doku gibi pek çok anlatım yolu kullanılırken, ironik ve kimi zamanda yergisel güldürüyle bu oyunlar evrensel ve kavramsal bir derinlik kazanır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2004 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2004 |