BibTex RIS Kaynak Göster

KLASİK DRAMATİK YAPIDAKİ TEMSİL PROBLEMİ: A. ARTAUD’YU DERRİDA ÜZERİNDEN OKUMAK

Yıl 2013, Cilt: 35 Sayı: 35, 37 - 51, 01.05.2013
https://doi.org/10.1501/TAD_0000000295

Öz

Bu metin, felsefede metafizik geleneğe dayalı logosentrik yapısalcı yaklaşım karşısında, Derrida’nın yapı-sökümünün, sanat alanında merkeziyetçi ve temsilci yapının kırılmasındaki önemli isimlerden Artaud ile paralelliğine değinerek, felsefe ve sanat (teori ve pratik) arasındaki ilişkiyi hatırlatmaya yöneliktir.

Kaynakça

  • Altuğ, Taylan (2001) Dile Gelen Felsefe, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Aristoteles (2001) Retorik, çev. Mehmet H. Doğan, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Artaud, Antonin (1993) Tiyatro ve İkizi, çev. Bahadır Gülmez, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Artaud, Antonin (1947) To Have Done with the Judgement of God, Radyo Oyunu, in Susan Sontag (ed.) (1998) Antonin Artaud: Selected Writings, Berkeley: University of California Press.
  • Aysever, R. Levent (2004) “Bu Çağın Metinleri”,Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 21:2, 91-100.
  • Bel, Andréine; Bel, Bernard (1997) Artaud and The “Deconstruction” of Contemporary Theatre Dance, Seminar: In Homage to Antonin Artaud, New Delhi: Delhi University and National School of Drama, http://aune.lpl. univ-aix.fr/~belbernard/perfarts/artaudec. htm , erişim tarihi 03/07/2013.
  • Bürger, Peter (2004) Avangard Kuramı, çev.: Erol Özbek, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Büyükdüvenci, Sabri; Öztürk, Ruken Semire (1997) Postmodernizm ve Sinema, Ankara: Ark Yayınları.
  • Çelik, Karacabey Süreyya (2003) “Modern Sonrasında Dramatik Metinler”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 15, 36-95.
  • Derrida, Jacques (1978) Writing and Difference, London and New York: Routledge.
  • Derrida, Jacques (1999) “Differance”, çev.: Zeynep
  • Direk, Toplumbilim Dergisi, Sayı:10, 49–63. Derrida, Jacques (2006a) Şiddet ve Metafizik, Cogito Dergisi: 47-48, İstanbul: YKY.
  • Derrida, Jacques (2006b) İz ve Yokluk, çev. Ahmet
  • Soysal, Cogito Dergisi: 47-48, İstanbul: YKY. Derrida, Jacques (2008a) Çile, çev.: Melih Başaran, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Derrida, Jacques (2008b) Khora, çev: Didem Eryar, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Derrida, Jacques (2009) Edebiyat Edimleri, çev: Mukadder Erkan, Ali Utku, Otonom
  • Yayıncılık, İstanbul. Derrida, Jacques (2011) Gramatoloji, çev.: İsmet
  • Birkan, Ankara: BilgeSu Yayıncılık. Eagleton, Terry (1990) Edebiyat Kuramı, çev.: Esen
  • Tarım, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Nietzsche, Friedrich (2005) Tragedyanın Doğuşu, çev.: Mustafa Tüzel, İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Innes, Christopher (2004) Avant-Garde Tiyatro, çev.: Aziz V. Kahraman, Ankara: Dost Yayınevi.
  • Karacabey, Süreyya (2006) Modern Sonrası Tiyatro ve Heiner Müller, Ankara: De ki Yayınları.
  • Karacabey, Süreyya (2008) “Gündelik Yaşamın
  • Tiyatrosu”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 28: 171-183, Ankara: Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Basımevi. Kılıç, Çiğdem (2008) Antonin Artaud ve Şiddet, Yaşar Üniversitesi Yayınları, İzmir,. http://vetiyatro.blog.com/2012/02/16/ antonin-artaud-ve-siddet-cigdem-kilic , erişim tarihi 20/01/2012.
  • Moran, Berna (1994) Edebiyat Kuramları Ve Eleştiri, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ramond, Charles (2011) Derrida Sözlüğü, çev.: Ümit Edeş, İstanbul: Say Yayınları.
  • Saussure, Ferdinand (1976) Genel Dilbilim Dersleri 1, çev.: Berke Vardar, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Sedgwick, Peter (2001)
  • Descartes to Derrida: An Introduction to European Philosophy, Oxford: Blackwell Publishers. Süreyya Karacabey Çelik (2003) “Modern Sonrasında Dramatik Metinler,” Tiyatro Araştırmaları
  • Dergisi, 45-46, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Tiyatro Bölümü, http://dergiler.ankara.edu.tr/ dergiler/13/180/1408.pdf , Erişim tarihi 20/01/2012.
  • Şener, Sevda (2006) Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Wolfreys, Julian (2007) Derrida, A Guide Fort he Perplexed, London: Continuum.

Klasik dramatik yapıdaki temsil problemi: A.Artaud’yu Derrida üzerinden okumak

Yıl 2013, Cilt: 35 Sayı: 35, 37 - 51, 01.05.2013
https://doi.org/10.1501/TAD_0000000295

Öz

This study is an attempt to emphasize the relation between philosophy and art, i.e. theory and practice, against the logo-centric, structuralist approach based on the metaphysical tradition. This emphasis is made by establishing the parallels between the deconstruction of Derrida, and Artaud, who is an important figure in critiques of centralist and representationalist approaches in the field of art. Western Metaphysics, Derrida, Artaud, Representation, Centre, Structure, Deconstruction.

Kaynakça

  • Altuğ, Taylan (2001) Dile Gelen Felsefe, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Aristoteles (2001) Retorik, çev. Mehmet H. Doğan, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Artaud, Antonin (1993) Tiyatro ve İkizi, çev. Bahadır Gülmez, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Artaud, Antonin (1947) To Have Done with the Judgement of God, Radyo Oyunu, in Susan Sontag (ed.) (1998) Antonin Artaud: Selected Writings, Berkeley: University of California Press.
  • Aysever, R. Levent (2004) “Bu Çağın Metinleri”,Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 21:2, 91-100.
  • Bel, Andréine; Bel, Bernard (1997) Artaud and The “Deconstruction” of Contemporary Theatre Dance, Seminar: In Homage to Antonin Artaud, New Delhi: Delhi University and National School of Drama, http://aune.lpl. univ-aix.fr/~belbernard/perfarts/artaudec. htm , erişim tarihi 03/07/2013.
  • Bürger, Peter (2004) Avangard Kuramı, çev.: Erol Özbek, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Büyükdüvenci, Sabri; Öztürk, Ruken Semire (1997) Postmodernizm ve Sinema, Ankara: Ark Yayınları.
  • Çelik, Karacabey Süreyya (2003) “Modern Sonrasında Dramatik Metinler”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 15, 36-95.
  • Derrida, Jacques (1978) Writing and Difference, London and New York: Routledge.
  • Derrida, Jacques (1999) “Differance”, çev.: Zeynep
  • Direk, Toplumbilim Dergisi, Sayı:10, 49–63. Derrida, Jacques (2006a) Şiddet ve Metafizik, Cogito Dergisi: 47-48, İstanbul: YKY.
  • Derrida, Jacques (2006b) İz ve Yokluk, çev. Ahmet
  • Soysal, Cogito Dergisi: 47-48, İstanbul: YKY. Derrida, Jacques (2008a) Çile, çev.: Melih Başaran, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Derrida, Jacques (2008b) Khora, çev: Didem Eryar, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Derrida, Jacques (2009) Edebiyat Edimleri, çev: Mukadder Erkan, Ali Utku, Otonom
  • Yayıncılık, İstanbul. Derrida, Jacques (2011) Gramatoloji, çev.: İsmet
  • Birkan, Ankara: BilgeSu Yayıncılık. Eagleton, Terry (1990) Edebiyat Kuramı, çev.: Esen
  • Tarım, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Nietzsche, Friedrich (2005) Tragedyanın Doğuşu, çev.: Mustafa Tüzel, İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Innes, Christopher (2004) Avant-Garde Tiyatro, çev.: Aziz V. Kahraman, Ankara: Dost Yayınevi.
  • Karacabey, Süreyya (2006) Modern Sonrası Tiyatro ve Heiner Müller, Ankara: De ki Yayınları.
  • Karacabey, Süreyya (2008) “Gündelik Yaşamın
  • Tiyatrosu”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 28: 171-183, Ankara: Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Basımevi. Kılıç, Çiğdem (2008) Antonin Artaud ve Şiddet, Yaşar Üniversitesi Yayınları, İzmir,. http://vetiyatro.blog.com/2012/02/16/ antonin-artaud-ve-siddet-cigdem-kilic , erişim tarihi 20/01/2012.
  • Moran, Berna (1994) Edebiyat Kuramları Ve Eleştiri, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ramond, Charles (2011) Derrida Sözlüğü, çev.: Ümit Edeş, İstanbul: Say Yayınları.
  • Saussure, Ferdinand (1976) Genel Dilbilim Dersleri 1, çev.: Berke Vardar, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Sedgwick, Peter (2001)
  • Descartes to Derrida: An Introduction to European Philosophy, Oxford: Blackwell Publishers. Süreyya Karacabey Çelik (2003) “Modern Sonrasında Dramatik Metinler,” Tiyatro Araştırmaları
  • Dergisi, 45-46, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Tiyatro Bölümü, http://dergiler.ankara.edu.tr/ dergiler/13/180/1408.pdf , Erişim tarihi 20/01/2012.
  • Şener, Sevda (2006) Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Wolfreys, Julian (2007) Derrida, A Guide Fort he Perplexed, London: Continuum.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Canan Yarar

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 35 Sayı: 35

Kaynak Göster

APA Yarar, C. (2013). KLASİK DRAMATİK YAPIDAKİ TEMSİL PROBLEMİ: A. ARTAUD’YU DERRİDA ÜZERİNDEN OKUMAK. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 35(35), 37-51. https://doi.org/10.1501/TAD_0000000295
AMA Yarar C. KLASİK DRAMATİK YAPIDAKİ TEMSİL PROBLEMİ: A. ARTAUD’YU DERRİDA ÜZERİNDEN OKUMAK. Tiyatro Araştırmaları Dergisi. Mayıs 2013;35(35):37-51. doi:10.1501/TAD_0000000295
Chicago Yarar, Canan. “KLASİK DRAMATİK YAPIDAKİ TEMSİL PROBLEMİ: A. ARTAUD’YU DERRİDA ÜZERİNDEN OKUMAK”. Tiyatro Araştırmaları Dergisi 35, sy. 35 (Mayıs 2013): 37-51. https://doi.org/10.1501/TAD_0000000295.
EndNote Yarar C (01 Mayıs 2013) KLASİK DRAMATİK YAPIDAKİ TEMSİL PROBLEMİ: A. ARTAUD’YU DERRİDA ÜZERİNDEN OKUMAK. Tiyatro Araştırmaları Dergisi 35 35 37–51.
IEEE C. Yarar, “KLASİK DRAMATİK YAPIDAKİ TEMSİL PROBLEMİ: A. ARTAUD’YU DERRİDA ÜZERİNDEN OKUMAK”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, c. 35, sy. 35, ss. 37–51, 2013, doi: 10.1501/TAD_0000000295.
ISNAD Yarar, Canan. “KLASİK DRAMATİK YAPIDAKİ TEMSİL PROBLEMİ: A. ARTAUD’YU DERRİDA ÜZERİNDEN OKUMAK”. Tiyatro Araştırmaları Dergisi 35/35 (Mayıs 2013), 37-51. https://doi.org/10.1501/TAD_0000000295.
JAMA Yarar C. KLASİK DRAMATİK YAPIDAKİ TEMSİL PROBLEMİ: A. ARTAUD’YU DERRİDA ÜZERİNDEN OKUMAK. Tiyatro Araştırmaları Dergisi. 2013;35:37–51.
MLA Yarar, Canan. “KLASİK DRAMATİK YAPIDAKİ TEMSİL PROBLEMİ: A. ARTAUD’YU DERRİDA ÜZERİNDEN OKUMAK”. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, c. 35, sy. 35, 2013, ss. 37-51, doi:10.1501/TAD_0000000295.
Vancouver Yarar C. KLASİK DRAMATİK YAPIDAKİ TEMSİL PROBLEMİ: A. ARTAUD’YU DERRİDA ÜZERİNDEN OKUMAK. Tiyatro Araştırmaları Dergisi. 2013;35(35):37-51.