Türk tiyatrosunu özgünleşme yolunda besleyen önemli kaynaklardan biri
de köy seyirlik oyunları ya da dramatik köylü oyunlarıdır. Yüzyıllardan bu
yana Anadolu köylüsünün oyun çıkartma, oyun yapma geleneğinden
yola çıkarak yansıladığı bu oyunlar, tıpkı dünyadaki benzerleri gibi ritüel
kökenlidir. Ölüp-Dirilme, Ak-Kara, Eski –Yeni çatışması üzerine kurulu
olan ritüellerden beslenen dramatik köylü oyunları yılın belli günlerinde
ya da mevsim dönümlerinde oynanan törensel ve büyüsel oyunlardır, yani
görevseldir. Bu oyunlar zamanla yine köylüler tarafından güncellenerek
eğlendirme işlevi kazanmıştır. Anadolu’da süregelen bu oyunlar
çeşitli bilim ve sanat uzmanları tarafından derlenmiş, incelenmiş ve
sınıflandırılmıştır. Köy Seyirlik oyunlarındaki kimi özellikler köylünün ibadet
ritüeliyle benzerlikler taşımaktadır. Otantik oyunlarda Kız Kaçırma, Ölüp
Dirilme, Yiyecek Toplama, Topluca Yeme ve Kutsama, oyunların sürekli
yenilenmesi ve güncel olandan etkilenmesi ve Güldürü ortak motiflerdir.
Yapı açısından göstermeci olan dramatik köylü oyunları topluca oynanır.
Yani köyde bu işi yapan köylüler tarafından yine köylülere oynanır. Yani
oyuncusu da, seyircisi de köylünün kendisidir. Bu yüzden seyirci oyunun
içindedir. Sürekli ve belli günlerde, belli amaçlarla oynandığı için köylü
konuları ve kanavaları bilir. Seyirci ve oyuncu arasında varsayıma dayanan
ortak bir anlaşma vardır. Oyun alanının ortak paylaşımı söz konusudur. Köy
seyirlik oyunları bir köy meydanında ya da boş bir alanda veya geniş bir
odada, her yerde oynanabilen oyunlardır. Kaynakları ritüellere dayanan,
üreme amaçlı oyunların kimileri müstehcen içerik de taşıyabilir. Bu tür
oyunları kadınlar kendi aralarında, erkekler kendi aralarında oynarlar.
Köylerde ve köy koşullarında oynandığı için köylünün bulabildiği basit
araç-gereçlerle oynanır. Dolayısıyla soyutlama başat özelliğidir. Bu oyunlar
da tıpkı kentlerde oynanan Karagöz-Ortaoyunu ve Meddah’da olduğu
gibi seyircinin varsayımıyla değer kazanır. Seyirlik oyunlardaki modern
tiyatroda da var olan bu özellikler Türk Tiyatrosu’nun özgünleşmesi yolunda
pek çok topluluğu ve tiyatro insanını etkilemiştir. Bu topluluklardan biri de,
ülkemizdeki en uzun soluklu amatör tiyatrolardan biri olan Ankara Deneme
Sahnesi’dir. 1957 yılında Tiyatro Sevenler Gençlik Cemiyeti adıyla kurulan
ADS altmışlı yılların ikinci yarısından itibaren tiyatro politikasını halk
tiyatrosu temelinde belirlemiş, bu bağlamda köy tiyatrosu, kent tiyatrosu,
işçi tiyatrosu alanlarında çalışma grupları oluşturarak çeşitli oyunlar
oynamıştır. Özellikle köy tiyatrosu alanında dramatik köylü tiyatrosunun
zengin bir kaynak olduğunu kavrayan ADS bu doğrultuda pek çok ürün
sunmuştur. Bu ürünlerden iki örnek; Bozkır Dirliği ve Gerçek Kavga’dır.
Her iki oyunda da seyirlik oyunların, oyun içinde oyun başta olmak üzere
pek çok motifi köylünün sorunlarını anlatma yolunda kullanılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 24 Sayı: 24 |