Tefsīr Müfessir Suyūṭī Dāvūdī Ṭabaḳātü’l-müfessirīn. Qur’ānic Exegesis Interpreter of the Qur’ān Dāwūdī Ṭabaqātü’l-mufassirīn.
Since its revelation, the interlocutors' efforts to understand the Qurʼān have taken place under the auspices of an authority. In the period of the Nuzūl, this authority was the Prophet (pbuh), while in later periods it was the people who were educated by the Prophet (pbuh). However, as we move away from the period of the Nuzūl, the question of what qualities the person to be consulted for understanding the Qurʼān should possess and who were the ones who possessed these qualities in history has always existed. While the definition of the mufassir based on scien-tific acquisitions was made under the titles such as mā yanbaghī lil-mufassir, who were the mu-fassir in history began to be examined in the literature of ṭabāqāt in general and ṭabāqāt al-mufassirīn in particular. In addition to being the first known example of the genre, al-Suyūṭī’s (d. 911/1505) Ṭabāqāt al-mufassirīn, which is the subject of this study, is the first work to state that the identity of the mufassir should be dealt with under a separate title. Therefore, identifying the thematic and methodological principles adopted or adhered to in the work will make it easier to understand the structure of tabakât al-mufassirîn as a genre. In these works, which include a great deal of information about the people identified as mufassir, such as their dates of birth and death, their credentials, their acquisitions, and examples quoted from their sayings and poems, it is shown with the examples given that the mufassir, like every human being, is not independent from the social and cultural context to which he belongs. Accordingly, the relations of those who are referred to as mufassir with the social and cultural fabric in every environment they were involved in are conveyed within the framework of the information available to the author. Considering al-Suyūṭī's experience as the first author of the genre of tabakât al-mufassirîn and his experience as a biographer due to his other works on the subject of tabakât, it should be con-sidered that this work reflects a certain experience, even for al-Suyûtî. However, since the work is incomplete in terms of its general structure, it also contains some problematic issues. This ar-ticle will examine these problematic issues within the framework of al-Suyūṭī’s Ṭabāqāt al-mufassirīn.
Qur’ānic Exegesis Interpreter of the Qur’ān Dāwūdī Ṭabaqātü’l-mufassirīn.
Nüzulünden itibaren muhatapların Kur'ân’ı anlama çabaları bir otoritenin himayesinde gerçek-leşmiştir. Nüzul döneminde bu otorite Peygamberimiz (s.a.s) iken daha sonraki dönemlerde Pey-gamberimizin (s.a.s) yetiştirdiği kimselerdi. Ancak nüzul döneminden uzaklaşmakla Kur’ân’ı anlamak için başvurulacak kimsenin hangi özelliklere sahip olması gerektiği ve tarihte bu özel-liklere sahip olanların kimler olduğu soruları her daim var olmuştur. Mâ yenbeğî li’l-müfessir vb. başlıklar altında ilmi müktesebat temelli müfessir tanımlaması yapılırken; tarihteki müfessirlerin kimler olduğu da genel olarak tabakât özel olarak da tabakâtü’l-müfessirîn literatüründe ince-lenmeye başlamıştır. Bu çalışmanın konusu olarak belirlenen Süyûtî’nin (ö. 911/1505)Tabakâtü’l-müfessirîn isimli eseri de türün bilinen ilk örneği olmasına ilave olarak, müfessir kimliğinin müstakil bir başlık altında ele alınmasının gerektiğini ilk dile getiren eserdir. Dolayısıyla eserde benimsenen veya tabi olunan tematik ve metodolojik prensiplerinin tespit edilmesi, bir tür olarak tabakâtü’l-müfessirîn’in yapısını anlamayı kolaylaştıracaktır. Müfessir olarak belirlenen kimselerle ilgili doğum ve vefat tarihleri, kimlik bilgileri, müktesebatları, sözle-rinden ve şiirlerinden iktibas edilen örnekler gibi birçok bilginin yer aldığı bu eserlerde, müfessi-rin her insan gibi mensup olduğu sosyal ve kültürel bağlamdan bağımsız olmadığı verilen örnek-lerle gösterilmiştir. Buna göre müfessir olarak anılan kimselerin dâhil oldukları her ortamda sos-yal ve kültürel doku ile olan münasebetleri, müellifin ulaşabildiği bilgiler çerçevesinde aktarıl-maktadır. Tabakâtü’l-müfessirîn türünün ilk yazarı olan Süyûtî’nin, tabakât konusundaki diğer telifleri sebebiyle biyografi yazarlığı tecrübesi de göz önünde alındığında bu eserin -Süyûtî için bile olsa- belirli bir tecrübeyi yansıttığı düşünülmelidir. Bununla birlikte eser genel yapısı itibariyle tamamlanamadığından problematik bazı hususları da bünyesinde barındırmaktadır. Bu ma-kalede örneklem olarak belirlenen Süyûtî’nin Tabakâtü’l-müfessirîn'i çerçevesinde bahsedilen problematik konular incelenecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2023 |
Gönderilme Tarihi | 9 Şubat 2023 |
Kabul Tarihi | 27 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |