Külliyyâtü’l-Kur’ân kavramı, Kur’ân’ın genelinde ya da çoğu yerinde sabit bir anlam ifade eden lafızlar ve belli bir üslupla kullanılan ifade biçimleri için kullanılmaktadır. Bu tabir, klasik eserlerde karşımıza çıkmasa da bunun örneklerini önceki tefsir kitaplarında, sahâbe ve tâbiîlerin eserlerinde, hatta hadislerde bile görmek mümkündür. Günümüzde böyle bir konunun müstakil olarak ele alınıp işlenmesinin sebebi, bunlar hakkında bilgi sahibi olmanın Kur’ân’ın anlaşılması için büyük bir öneme sahip olmasıdır. Bu konudaki örnekleri başka ilim dalları bünyesinde ele alan ve bunları başka isimlerle anan bilginler de mevcuttur. Bu da külliyyâtü’l-Kur’ân hakkındaki yeni yaklaşımların sadece bir isim değişikliğinden mi ibaret olduğu sorusunu akla getirmektedir. Bundan dolayı konunun izaha kavuşturulması için böyle bir çalışmanın faydalı olacağını düşündük. Bu amaçla külliyyâtü’l-Kur’ân’la beraber âdetü’l-Kur’ân ve örfü’l-Kur’ân gibi ona benzer konuları incelemeye tabi tuttuk. Bunlar hakkında verilen örnekleri ve bu ilim dallarıyla ilgili bilgileri araştırdık. Ayrıca bu mevzuda ileri sürülen düşünce ve görüşleri karşılaştırıp analize tabi tuttuk. Böylece bu ilim dalları arasındaki benzerlik ve farklılıkları ortaya çıkarmaya çalıştık.
Beğavî, Ebû Muhammed el-Hüseyin b. Mes‘ûd el-. Ma‘âlimu’t-tenzîl. thk. Muhammed Abdullâh en-Nemir. b.y.: Dâru
Tayyibe, 1997.
Beydâvî, Nâsiruddîn Ebu Saîd Abdullâh b. Ömer el-. Envaru’t-tenzîl ve esrâru’t-te’vîl. thk. Muhammed Abdurrahmân el-Mura‘şilî. Beyrut: Dâru İhyâi’t-Turâsi’l-Arabî, 1996.
Cezâiri, Câbir b. Mûsâ b. Abdilkâdir el-. Eyseru’t-tefâsîr li kelâmi’l-‘aliyyi’l-kebîr. 5 Cilt. Medine: Mektebetu’l-‘Ulûmi ve’l-Hikem, 5. Basım, 2003.
Cürcânî, Ali b. Muhammed b. Ali el-. et-Ta‘rîfât. thk. İbrâhîm el-Ebyârî. Beyrut: Dâru’l-Kitâbi’l-Arabî, 1985.
Dımaşkî, Ebü’l-Fidâ İsmâîl b. Ömer b. Kesîr el-Kureşî ed-. el-Lübâb fî ‘ulûmi’l-kitâb. thk. Âdil Ahmed vd. 20 Cilt. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-‘İlmiyye, 1998.
Dımaşkî, Ebü’l-Fidâ İsmâîl b. Ömer b. Kesîr el-Kureşî ed-. Feḍâilu’l-Ḳur’ân. b.y.: Mektebetü İbn Teymiyye, 1995.
Ensârî, Zekeriyyâ b. Muhammed b. Zekeriyyâ el-. el-Ḥudûdu’l-enîḳa ve’t-Ta‘rîfâti’d-Daḳiḳa. thk. Mâzin el-Mübârek. Beyrut: Dâru’l-Fikri’l-Muâsır, 1990.
Ezdî, Mükâtil b. Süleymân b. Beşîr el-. el-Vucûh ve’n-nezâir. thk. Hâtem Sâlih ed-Dâmin. Riyad: Mektebetü’r-Ruşd, 2 Basım, 2011.
Ezdî, Mükâtil b. Süleymân b. Beşîr el-. Tefsîru Müḳâtil b. Süleymân. 3 Cilt. thk. Ahmed Ferîd. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2003.
Halebî, Nûruddîn Muhammed el-. ‘Ulûmi’l-Ḳur’âni’l-Kerîm. Şam: Mektebetü’s-Sabâh, 1993.
Harbî, Hüseyin b. Alî b. Hüseyin el-. Ḳavâ‘idü’t-tercîḥ ‘inde’l-müfessirîn. 2 Cilt. Riyad: Dâru’l-Kâsım, 1996.
Hudayrî, Muhammed b. Abdillâh b. Alî el-. Tefsîru’t-tâbi‘în. 2 Cilt. Riyad: Dâru’l-Vatan, ts.
İbn Âşûr Muhammed Tâhir. et-Taḥrîr ve’t-tenvîr. Tunus: Dâru Sahnûn li’n-Neşri ve’t-Tevzî‘,1997.
İbn Ebî Hâtim, Ebû Muhammed Abdurrahmân. Tefsiru İbn Ebî ḥâtim, ,Sayda: el-Mektebetu’l-Asriyye, ts.
İbn Esîr, Nasrullâh b. Muhammed el-Cezerî. el-Câmi‘u‘l-kebîr fî ṣinâ‘ati’l- manẓûm mine’l- kelâmi ve’l-mens̱ûr. thk. Mustafa Cevvâd. Irak: Matba‘atü’l-Mecme‘i‘l-‘Âlemî, 1953.
Kefevî, Ebu’l-Bekâ Eyyûb b. Mûsâ el-. Kitâbu’l-külliyyât. thk. Adnân Dervîş & Muhammed el-Mısrî. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 1998.
Kummî, Nizâmuddîn el-Hasan b. Muhammed b. Hüseyin el-. Ġarâibu’l-Ḳur’an ve reġaibu’l-furḳan. thk. eş-Şeyh Zekeriyyâ Umeyrân. 6 Cilt. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-‘İlmiyye, 1996.
Taberî, Muhammed b. Cerîr et-. Câmi‘u’l-beyân fî te’vîli’l- Ḳur’ân. thk. Ahmed Muhammed Şâkir. b.y.: Müessesetü’r-Risâle, 2000.
Tantâvî. Muhammed Seyyid. et-Tefsîru’l-vasît. Mısır: er-Risâle, 1987.
Tayyâr, Müsâid b. Süleymân b. Nâsır et-. et-Tefsîru’l-luġavî li’l-ḳur’âni’l-Kerîm. b.y.: Dâru İbni’l-Cevzî, 2016.
Tayyâr, Müsâid b. Süleymân b. Nâsır et-. Fuṣûl fî uṣûli’t-tefsîr. Riyad: Dâru İbni’l-Cevzî, 2. Basım, 2002.
Tûnusî, Ebü’l-Abbâs el-Besîlî et-. Nüketün ve tenbihâtün fi tefsiri‘l- Ḳur’âni’l-mecîd Fas: Menşûrâtü Vizâreti’l-Evkâf, 2008.
Ubeyd, Ali b. Süleymân el-. Tefsîru’l-Ḳur’âni’l-Kerîm usûluhû ve ḍavâbituhu. Riyad: Mektebetü’t-Tevbe, 2. Basım, 2010.
Vâhidî, Ali b. Ahmed b. Muhammed b. Ali, el-. et-Tefsîru’l-basîṭ Suudi Arabistan: İmâdetü’l-Bahsi’l-‘İlmî. 2009.
Yıldız, İbrahim. “Vücûh ve Nezâir İlmine Bir Katkı: İbn Fâris’in “Efrâdü Kelimâti’l-Kur’âni’l-Azîz” Adlı Eserinde Olmayan Bazı Efrâd Kelimeler”. The Journal of Academic Social Science Studies 1/74 (Mart 2019), 373-386.http://dx.doi.org/10.9761/JASSS7958
Zebîdî, Muhammed b. Muhammed el-Mürtezâ ez-. Tâcu’l-‘arûs. b.y.: Dâru’l-Hidâye, ts.
Zer‘î, Muhammed b. Ebî Bekr Eyyûb ez-. Cilâü’l-efhâm. thk. Şuayb Arnâût & Abdulkâdir Arnâût. Kuveyt: Dâru’l-Arûbe, 2 Basım, 1987.
Zerkeşî, Bedrüddîn b. Bahâdır ez- el-Burhân fî ‘ulûmi’l-Ḳur’ân. thk. Muhammed Ebü’l-Fadl. Beyrut: Dâru İhyâi’l-Kütübi’l-‘Arabiyye, 1957.
Külliyyâtü’l-Kur’ân kavramı, Kur’ân’ın genelinde ya da çoğu yerinde sabit bir anlam ifade eden lafızlar ve belli bir üslupla kullanılan ifade biçimleri için kullanılmaktadır. Bu tabir, klasik eserlerde karşımıza çıkmasa da bunun örneklerini önceki tefsir kitaplarında, sahâbe ve tâbiîlerin eserlerinde, hatta hadislerde bile görmek mümkündür. Günümüzde böyle bir konunun müstakil olarak ele alınıp işlenmesinin sebebi, bunlar hakkında bilgi sahibi olmanın Kur’ân’ın anlaşılması için büyük bir öneme sahip olmasıdır. Bu konudaki örnekleri başka ilim dalları bünyesinde ele alan ve bunları başka isimlerle anan bilginler de mevcuttur. Bu da külliyyâtü’l-Kur’ân hakkındaki yeni yaklaşımların sadece bir isim değişikliğinden mi ibaret olduğu sorusunu akla getirmektedir. Bundan dolayı konunun izaha kavuşturulması için böyle bir çalışmanın faydalı olacağını düşündük. Bu amaçla külliyyâtü’l-Kur’ân’la beraber âdetü’l-Kur’ân ve örfü’l-Kur’ân gibi ona benzer konuları incelemeye tabi tuttuk. Bunlar hakkında verilen örnekleri ve bu ilim dallarıyla ilgili bilgileri araştırdık. Ayrıca bu mevzuda ileri sürülen düşünce ve görüşleri karşılaştırıp analize tabi tuttuk. Böylece bu ilim dalları arasındaki benzerlik ve farklılıkları ortaya çıkarmaya çalıştık.
Beğavî, Ebû Muhammed el-Hüseyin b. Mes‘ûd el-. Ma‘âlimu’t-tenzîl. thk. Muhammed Abdullâh en-Nemir. b.y.: Dâru
Tayyibe, 1997.
Beydâvî, Nâsiruddîn Ebu Saîd Abdullâh b. Ömer el-. Envaru’t-tenzîl ve esrâru’t-te’vîl. thk. Muhammed Abdurrahmân el-Mura‘şilî. Beyrut: Dâru İhyâi’t-Turâsi’l-Arabî, 1996.
Cezâiri, Câbir b. Mûsâ b. Abdilkâdir el-. Eyseru’t-tefâsîr li kelâmi’l-‘aliyyi’l-kebîr. 5 Cilt. Medine: Mektebetu’l-‘Ulûmi ve’l-Hikem, 5. Basım, 2003.
Cürcânî, Ali b. Muhammed b. Ali el-. et-Ta‘rîfât. thk. İbrâhîm el-Ebyârî. Beyrut: Dâru’l-Kitâbi’l-Arabî, 1985.
Dımaşkî, Ebü’l-Fidâ İsmâîl b. Ömer b. Kesîr el-Kureşî ed-. el-Lübâb fî ‘ulûmi’l-kitâb. thk. Âdil Ahmed vd. 20 Cilt. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-‘İlmiyye, 1998.
Dımaşkî, Ebü’l-Fidâ İsmâîl b. Ömer b. Kesîr el-Kureşî ed-. Feḍâilu’l-Ḳur’ân. b.y.: Mektebetü İbn Teymiyye, 1995.
Ensârî, Zekeriyyâ b. Muhammed b. Zekeriyyâ el-. el-Ḥudûdu’l-enîḳa ve’t-Ta‘rîfâti’d-Daḳiḳa. thk. Mâzin el-Mübârek. Beyrut: Dâru’l-Fikri’l-Muâsır, 1990.
Ezdî, Mükâtil b. Süleymân b. Beşîr el-. el-Vucûh ve’n-nezâir. thk. Hâtem Sâlih ed-Dâmin. Riyad: Mektebetü’r-Ruşd, 2 Basım, 2011.
Ezdî, Mükâtil b. Süleymân b. Beşîr el-. Tefsîru Müḳâtil b. Süleymân. 3 Cilt. thk. Ahmed Ferîd. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2003.
Halebî, Nûruddîn Muhammed el-. ‘Ulûmi’l-Ḳur’âni’l-Kerîm. Şam: Mektebetü’s-Sabâh, 1993.
Harbî, Hüseyin b. Alî b. Hüseyin el-. Ḳavâ‘idü’t-tercîḥ ‘inde’l-müfessirîn. 2 Cilt. Riyad: Dâru’l-Kâsım, 1996.
Hudayrî, Muhammed b. Abdillâh b. Alî el-. Tefsîru’t-tâbi‘în. 2 Cilt. Riyad: Dâru’l-Vatan, ts.
İbn Âşûr Muhammed Tâhir. et-Taḥrîr ve’t-tenvîr. Tunus: Dâru Sahnûn li’n-Neşri ve’t-Tevzî‘,1997.
İbn Ebî Hâtim, Ebû Muhammed Abdurrahmân. Tefsiru İbn Ebî ḥâtim, ,Sayda: el-Mektebetu’l-Asriyye, ts.
İbn Esîr, Nasrullâh b. Muhammed el-Cezerî. el-Câmi‘u‘l-kebîr fî ṣinâ‘ati’l- manẓûm mine’l- kelâmi ve’l-mens̱ûr. thk. Mustafa Cevvâd. Irak: Matba‘atü’l-Mecme‘i‘l-‘Âlemî, 1953.
Kefevî, Ebu’l-Bekâ Eyyûb b. Mûsâ el-. Kitâbu’l-külliyyât. thk. Adnân Dervîş & Muhammed el-Mısrî. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 1998.
Kummî, Nizâmuddîn el-Hasan b. Muhammed b. Hüseyin el-. Ġarâibu’l-Ḳur’an ve reġaibu’l-furḳan. thk. eş-Şeyh Zekeriyyâ Umeyrân. 6 Cilt. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-‘İlmiyye, 1996.
Taberî, Muhammed b. Cerîr et-. Câmi‘u’l-beyân fî te’vîli’l- Ḳur’ân. thk. Ahmed Muhammed Şâkir. b.y.: Müessesetü’r-Risâle, 2000.
Tantâvî. Muhammed Seyyid. et-Tefsîru’l-vasît. Mısır: er-Risâle, 1987.
Tayyâr, Müsâid b. Süleymân b. Nâsır et-. et-Tefsîru’l-luġavî li’l-ḳur’âni’l-Kerîm. b.y.: Dâru İbni’l-Cevzî, 2016.
Tayyâr, Müsâid b. Süleymân b. Nâsır et-. Fuṣûl fî uṣûli’t-tefsîr. Riyad: Dâru İbni’l-Cevzî, 2. Basım, 2002.
Tûnusî, Ebü’l-Abbâs el-Besîlî et-. Nüketün ve tenbihâtün fi tefsiri‘l- Ḳur’âni’l-mecîd Fas: Menşûrâtü Vizâreti’l-Evkâf, 2008.
Ubeyd, Ali b. Süleymân el-. Tefsîru’l-Ḳur’âni’l-Kerîm usûluhû ve ḍavâbituhu. Riyad: Mektebetü’t-Tevbe, 2. Basım, 2010.
Vâhidî, Ali b. Ahmed b. Muhammed b. Ali, el-. et-Tefsîru’l-basîṭ Suudi Arabistan: İmâdetü’l-Bahsi’l-‘İlmî. 2009.
Yıldız, İbrahim. “Vücûh ve Nezâir İlmine Bir Katkı: İbn Fâris’in “Efrâdü Kelimâti’l-Kur’âni’l-Azîz” Adlı Eserinde Olmayan Bazı Efrâd Kelimeler”. The Journal of Academic Social Science Studies 1/74 (Mart 2019), 373-386.http://dx.doi.org/10.9761/JASSS7958
Zebîdî, Muhammed b. Muhammed el-Mürtezâ ez-. Tâcu’l-‘arûs. b.y.: Dâru’l-Hidâye, ts.
Zer‘î, Muhammed b. Ebî Bekr Eyyûb ez-. Cilâü’l-efhâm. thk. Şuayb Arnâût & Abdulkâdir Arnâût. Kuveyt: Dâru’l-Arûbe, 2 Basım, 1987.
Zerkeşî, Bedrüddîn b. Bahâdır ez- el-Burhân fî ‘ulûmi’l-Ḳur’ân. thk. Muhammed Ebü’l-Fadl. Beyrut: Dâru İhyâi’l-Kütübi’l-‘Arabiyye, 1957.