Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Different Approach to the Matter of Gradualism in Legislation

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2 - EKİM, 266 - 286, 30.10.2018
https://doi.org/10.31121/tader.455866

Öz

Because the Qur’an aims to build a new society in
theory and practice, it was gradually revealed over the period of 23 years,
according to circumtances that have been experienced and needed to correction.
In the researches, step by step inspiration of Qur’an is based on gradualism in
legislation. They claim that gradualism exists in halals and harams, other than
that alcohol and gambling are forbidden in four stages. However during our
readings, we have seen that gradualism exists in invitation, not legislation.
And we have determined that alcohol and usury are forbidden directly, not
gradually. In this context, we have tried to express the arguments of this view
in this study.

Kaynakça

  • Ahmed b. Hanbel, Müsned, Daru’l-hadis, Kahire 1995.Beğavi, Mealimu’t-tenzil fi tefsiri’l-Kuran, Daru İhyai’t-türasi’l-arabi, Beyrut 1420.Demirci Muhsin, “Kur’an’ın Nüzul Sürecinde Tedricilik”, Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2002 sayı, 16.Düzenli Yaşar, “Haberde Tedricilik ve Cinlerin Kulak Hırsızlığı Meselesi”, İÜİFD, 2010/22.Ebu Hayyan, Bahru’l-muhit, Daru’l-fikr, Beyrut 1420.Emin Ahmed, Fecru’l-islam, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut 2009.Erdoğan Mehmet, İslam Hukukunda Ahkamın Değişmesi, İfav, İstanbul 1994.Fermavi, Bidaye fi’t-tefsiri’l-mevdui dirase, menheciyye, mevduiyye, Kahire 1977.Hadari Muhammed, Tarihu’t-teşrii’l-islami, Daru’l-fikr, 1967, yrs.Hocaoğlu Mustafa, Ahkam tefsirlerinin Usul Açısından Mukayesesi, Sts Rize 2014İbn Aşur, et-Tahrir ve’t-tenvir, Daru’t-tenusiyye, Tunus 1984.İbn Atiyye, Muharrerü’r-veciz fi tefsiri’l-kitabi’l-aziz, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut 1422.İbn Hacer, Fethu’l-bari şerhu sahihi’l-buhari, Daru’l-marife, Beyrut 1379.İbn Kesir, Tefsiru’l-Kur’ani’l-azim, Daru Tayyibe, yrs.1999.İbn Mace, Sünen, Risale, yrs. 2009.İbn Manzur, Ebu’l-fazl, Lisanu’l-arab, Daru Sadr, Beyrut 1414,İbnü’l-cevzi, Zadü’l-mesir fi ilmi’t-tefsir, Daru’l-kütübi’l-arabi, Beyrut 1422Kahraman Hüseyin, Mutlu Gül, “İbadetlerin Edasında Tedricilik Meselesi ve İlgili Hadislerin Tahlili”, İslam Hukuku Araştırma Dergisi, sy. 25, 2015.Kondi Şaban, Kur’an’da Tedricilik, Yüksek Linsans Tezi, Konya 2001Kurtubi, el-Cami li Ahkami’l-Kur’an, Daru’l-kütübi’l-mısriyye, Kahire 1964Kutup Seyyid, Fi Zilali’l-Kur’an, Ter. M. Emin Saraç ve diğerleri, Hikmet, İstanbul trs.Maturidi, Tevilatü ehli’s-Sünne, Daru’l-kütübil-ilmiyye, Beyrut, 2005Maverdi, en-Nüket ve’l-uyun, Daru’l-kütübil-ilmiyye, Beyrut,Mukatil b. Süleyman, Tefsiru Mukatil b. Süleyman, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut, 2003Müslim, Sahih, Daru ihyai’t-türasi’l-Arabi, Beyrut trs.Necdet Ünal, “Kur’an’ın İçki Yasağı Tedriciliği Üzerine Bir Araştırma”, Kelam Araştırmaları 9:2 (2011Okumuş Mesut, “Kur’an’ın Tedrici Nüzul Süreci Bağlamında Mekki ve Medeni Ayetler Üzerine”, Eskiyeni 27, güz 2013Özsoy İsmail, “Faiz” DİA, İstanbul 1995.Razi, Mefatihu’l-gayb, Daru kütübi’l-ilmiyye, Beyrut 2000.Saka Şevki, “İnsanı Aydınlatmada Tedrici Metodun Önemi”, AÜİFD, c. XLIIŞatıbi, el-Muvafakat, (Ter. Mehmet Erdoğan), İz, İstanbul 1993.Taberi, Camiu’l-beyan fi te’vili’l-Kur’an, Müessesetü’-r-risale, 2000, trs.Türcan Talip, “Tedric”, DİA, İstanbul 201.1Yusuf el-Kasım, et-Tefsiru’l-mevduî li’l-Kur’ani’l-kerim, Kahire 1981.Zemehşari, el-Keşşaf an hakakiki’t-tenzil ve uyuni’l-ekavîl fi vücuhi’t-te’vîl, Daru İhyau’t-türasi’l-arabi, Beyrut trs.Zerkeşî, Bedreddin, el-Burhân fî Ulûmi’l-Kur’an, (Thk. Muhammed Ebu’l-Fadl İbrahim), Dâru İhyâi’l-Kütübi’l-Arabiyye, Yrs., 1957.Zuhayli, Tefsiru’l-münir, Daru’l-fikr, Suriye, 1991.

TEŞRİDE TEDRİCİLİK KONUSUNA FARKLI BİR YAKLAŞIM

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2 - EKİM, 266 - 286, 30.10.2018
https://doi.org/10.31121/tader.455866

Öz

Kur’an teori ve pratik olarak yeni bir toplum inşa
ettiğinden dolayı hükümleri yirmi üç yıla yayarak yaşanılan ve düzeltilmesi
gereken durumlara göre peyderpey indirilmiştir. Kaynaklar Kur’an’ın peyderpey
indirilmesini teşride tedriciliğe bağlamaktadır. Onlar, tedriciliğin helal ve
haramlarda olduğunu iddia ederek içki ve kumarın dört aşamada haram kılındığını
iddia etmektedirler. Yaptığımız okumalarda Kur’an’ın tedriciliğinin teşride değil
davette olduğunu gördük. İçki ve Faizin aşamalı olarak değil doğrudan haram
kılındığını tespit ettik. Bu çalışmada da bu görüşün delillerini ortaya koymaya
gayret ettik. 




Kaynakça

  • Ahmed b. Hanbel, Müsned, Daru’l-hadis, Kahire 1995.Beğavi, Mealimu’t-tenzil fi tefsiri’l-Kuran, Daru İhyai’t-türasi’l-arabi, Beyrut 1420.Demirci Muhsin, “Kur’an’ın Nüzul Sürecinde Tedricilik”, Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2002 sayı, 16.Düzenli Yaşar, “Haberde Tedricilik ve Cinlerin Kulak Hırsızlığı Meselesi”, İÜİFD, 2010/22.Ebu Hayyan, Bahru’l-muhit, Daru’l-fikr, Beyrut 1420.Emin Ahmed, Fecru’l-islam, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut 2009.Erdoğan Mehmet, İslam Hukukunda Ahkamın Değişmesi, İfav, İstanbul 1994.Fermavi, Bidaye fi’t-tefsiri’l-mevdui dirase, menheciyye, mevduiyye, Kahire 1977.Hadari Muhammed, Tarihu’t-teşrii’l-islami, Daru’l-fikr, 1967, yrs.Hocaoğlu Mustafa, Ahkam tefsirlerinin Usul Açısından Mukayesesi, Sts Rize 2014İbn Aşur, et-Tahrir ve’t-tenvir, Daru’t-tenusiyye, Tunus 1984.İbn Atiyye, Muharrerü’r-veciz fi tefsiri’l-kitabi’l-aziz, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut 1422.İbn Hacer, Fethu’l-bari şerhu sahihi’l-buhari, Daru’l-marife, Beyrut 1379.İbn Kesir, Tefsiru’l-Kur’ani’l-azim, Daru Tayyibe, yrs.1999.İbn Mace, Sünen, Risale, yrs. 2009.İbn Manzur, Ebu’l-fazl, Lisanu’l-arab, Daru Sadr, Beyrut 1414,İbnü’l-cevzi, Zadü’l-mesir fi ilmi’t-tefsir, Daru’l-kütübi’l-arabi, Beyrut 1422Kahraman Hüseyin, Mutlu Gül, “İbadetlerin Edasında Tedricilik Meselesi ve İlgili Hadislerin Tahlili”, İslam Hukuku Araştırma Dergisi, sy. 25, 2015.Kondi Şaban, Kur’an’da Tedricilik, Yüksek Linsans Tezi, Konya 2001Kurtubi, el-Cami li Ahkami’l-Kur’an, Daru’l-kütübi’l-mısriyye, Kahire 1964Kutup Seyyid, Fi Zilali’l-Kur’an, Ter. M. Emin Saraç ve diğerleri, Hikmet, İstanbul trs.Maturidi, Tevilatü ehli’s-Sünne, Daru’l-kütübil-ilmiyye, Beyrut, 2005Maverdi, en-Nüket ve’l-uyun, Daru’l-kütübil-ilmiyye, Beyrut,Mukatil b. Süleyman, Tefsiru Mukatil b. Süleyman, Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, Beyrut, 2003Müslim, Sahih, Daru ihyai’t-türasi’l-Arabi, Beyrut trs.Necdet Ünal, “Kur’an’ın İçki Yasağı Tedriciliği Üzerine Bir Araştırma”, Kelam Araştırmaları 9:2 (2011Okumuş Mesut, “Kur’an’ın Tedrici Nüzul Süreci Bağlamında Mekki ve Medeni Ayetler Üzerine”, Eskiyeni 27, güz 2013Özsoy İsmail, “Faiz” DİA, İstanbul 1995.Razi, Mefatihu’l-gayb, Daru kütübi’l-ilmiyye, Beyrut 2000.Saka Şevki, “İnsanı Aydınlatmada Tedrici Metodun Önemi”, AÜİFD, c. XLIIŞatıbi, el-Muvafakat, (Ter. Mehmet Erdoğan), İz, İstanbul 1993.Taberi, Camiu’l-beyan fi te’vili’l-Kur’an, Müessesetü’-r-risale, 2000, trs.Türcan Talip, “Tedric”, DİA, İstanbul 201.1Yusuf el-Kasım, et-Tefsiru’l-mevduî li’l-Kur’ani’l-kerim, Kahire 1981.Zemehşari, el-Keşşaf an hakakiki’t-tenzil ve uyuni’l-ekavîl fi vücuhi’t-te’vîl, Daru İhyau’t-türasi’l-arabi, Beyrut trs.Zerkeşî, Bedreddin, el-Burhân fî Ulûmi’l-Kur’an, (Thk. Muhammed Ebu’l-Fadl İbrahim), Dâru İhyâi’l-Kütübi’l-Arabiyye, Yrs., 1957.Zuhayli, Tefsiru’l-münir, Daru’l-fikr, Suriye, 1991.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ
Yazarlar

Mustafa Hocaoğlu

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 29 Ağustos 2018
Kabul Tarihi 24 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2 - EKİM

Kaynak Göster

APA Hocaoğlu, M. (2018). TEŞRİDE TEDRİCİLİK KONUSUNA FARKLI BİR YAKLAŞIM. Tefsir Araştırmaları Dergisi, 2(2), 266-286. https://doi.org/10.31121/tader.455866
AMA Hocaoğlu M. TEŞRİDE TEDRİCİLİK KONUSUNA FARKLI BİR YAKLAŞIM. TADER. Ekim 2018;2(2):266-286. doi:10.31121/tader.455866
Chicago Hocaoğlu, Mustafa. “TEŞRİDE TEDRİCİLİK KONUSUNA FARKLI BİR YAKLAŞIM”. Tefsir Araştırmaları Dergisi 2, sy. 2 (Ekim 2018): 266-86. https://doi.org/10.31121/tader.455866.
EndNote Hocaoğlu M (01 Ekim 2018) TEŞRİDE TEDRİCİLİK KONUSUNA FARKLI BİR YAKLAŞIM. Tefsir Araştırmaları Dergisi 2 2 266–286.
IEEE M. Hocaoğlu, “TEŞRİDE TEDRİCİLİK KONUSUNA FARKLI BİR YAKLAŞIM”, TADER, c. 2, sy. 2, ss. 266–286, 2018, doi: 10.31121/tader.455866.
ISNAD Hocaoğlu, Mustafa. “TEŞRİDE TEDRİCİLİK KONUSUNA FARKLI BİR YAKLAŞIM”. Tefsir Araştırmaları Dergisi 2/2 (Ekim 2018), 266-286. https://doi.org/10.31121/tader.455866.
JAMA Hocaoğlu M. TEŞRİDE TEDRİCİLİK KONUSUNA FARKLI BİR YAKLAŞIM. TADER. 2018;2:266–286.
MLA Hocaoğlu, Mustafa. “TEŞRİDE TEDRİCİLİK KONUSUNA FARKLI BİR YAKLAŞIM”. Tefsir Araştırmaları Dergisi, c. 2, sy. 2, 2018, ss. 266-8, doi:10.31121/tader.455866.
Vancouver Hocaoğlu M. TEŞRİDE TEDRİCİLİK KONUSUNA FARKLI BİR YAKLAŞIM. TADER. 2018;2(2):266-8.

Cited By

Nass-Olgu Diyalektiği Bağlamında Tedrîcîlik ve Tencîm
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
https://doi.org/10.51702/esoguifd.1192928