Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ismail Cerrahoglu’s Approaches to Orientalism and the Orientalists in his Studies on the Exegesis Of Qur’an (Tafsīr)

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1 - Cilt: 3 Sayı: 1 Nisan, 43 - 65, 30.04.2019
https://doi.org/10.31121/tader.557835

Öz

Oriental studies in the West including the
Islamic studies progressed remarkably in 19th century. In this
period, it can be clearly seen that the orientalists who pursued their studies
in the field of Islamic studies focused especially on the issue of the source
of Islam and Qur’an. The quality of some orientalist works specifically led
them to be considered as “studies that can’t be ignored” and perceived as “the
sources of reference”. In this context, the field of Theology as well as the
exegesis of Qur’an (tafsīr) had their share in this perception, and the
researchers began referring to the oriental studies.  In this article, we will try to discuss and
evaluate the approaches of Ismail Cerrahoglu, who is considered as one of the
“doyen” scholars of tafsīr field in our country, to the oriental studies
as well as his views concerning the orientalists. That Cerrahoglu is a leading tafsīr
academician in Turkey adds to the importance of this article in our opinion in
terms of tracing the initial course of the reactions against the orientalists
in the field of tafsīr.

Kaynakça

  • A’zami, Muhammed Mustafa. Kur’ân Tarihi. Trc. Ömer Türker, Fatih Serenli. İstanbul: İz Yayınları, 2006.Akdemir, Salih. “Müsteşriklerin Kur’ân-ı Kerîm ve Hz. Muhammed (sav)’e Yaklaşımları”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, XXXI (1989): 179-210.Atmaca, Gökhan. “İsmail Cerrahoğlu ve İlmî Çalışmaları”. Usûl: İslâm Araştırmaları, 21 (2014): 147-180.Bulut, Yücel. “Oryantalizm”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 33: 428-437. İstanbul: TDV Yayınları, 2007.Burman Thomas E.. Latince Kur’ân Çevirileri 1140-1560. Trc. Nisan Alıcı, İstanbul: İthaki Yayınları, 2013.Cerrahoğlu, İsmail. “Abdullah İbn Abbas ve Tefsir İlmindeki Yeri”, Diyanet İlmi Dergi [Diyanet İşleri Başkanlığı Dergisi], 2 (1972): 74-83.Cerrahoğlu, İsmail. “Abdullah İbn-i Mesud ve Tefsirdeki Yeri”. Diyanet İlmi Dergi [Diyanet İşleri Başkanlığı Dergisi], 98-99 (1970): 202-204, 253. Cerrahoğlu, İsmail. “Ali İbn Abî Talha’nın Tefsir Sahifesi”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, XVII (1969): 55-82. Cerrahoğlu, İsmail. “Asrımızdaki Tefsir Hareketlerine Umumi Bir Bakış I”. Diyanet İlmi Dergi [Diyanet İşleri Başkanlığı Dergisi], 86-87 (1969): 202-205. Cerrahoğlu, İsmail. “Asrımızdaki Tefsir Hareketlerine Umumi Bir Bakış II”. Diyanet İlmi Dergi [Diyanet İşleri Başkanlığı Dergisi], 88-89 (1969): 263-267. Cerrahoğlu, İsmail. “Batı’da Kur’ân Tetkikleri”, Vakıflar Dergisi, 11 (1976): 323-342.Cerrahoğlu, İsmail. “Bazı Sûrelerin Başlangıç Harfleri”. Diyanet İlmi Dergi [Diyanet İşleri Başkanlığı Dergisi], 108-109 (1971): 165-168. Cerrahoğlu, İsmail. “Büyük Selçuklu İmparatorluğunun Yükselme Devrinde Tefsir Faaliyetleri”. Diyanet İlmi Dergi [Diyanet İşleri Başkanlığı Dergisi], 110-111 (1971): 263-272. Cerrahoğlu, İsmail. “Dünden Bugüne Kur’ân-ı Kerim Anlayışımız”. Kutlu Doğum Haftası, 12-17 Ekim 1989 (1990): 135-142.Cerrahoğlu, İsmail. “Garânik Meselesinin İstismarcıları”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, XXIV (1981): 69-91.Cerrahoğlu, İsmail. “Hz. Muhammed’in En Büyük Mucizesi Kur’ân-ı Kerîm”. Diyanet İlmi Dergi [Diyanet İşleri Başkanlığı Dergisi], 68-69 (1968): 15-20. Cerrahoğlu, İsmail. “İsmail Cerrahoğlu ile Türkiye’de Tefsir Çalışmaları Üzerine”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 18, (2011): 233-240.Cerrahoğlu, İsmail. “Kur’ânda İnsanın Yaratılış Sahnesinin Düşündürdükleri”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, XX (1975): 85-95. Cerrahoğlu, İsmail. “Kur’an-ı Kerim ve Hanîfler”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, XI (1963): 81-92Cerrahoğlu, İsmail. “Kur’an-ı Kerim ve Sâbiîler”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. X (1963): 103-116.Cerrahoğlu, İsmail. Kur’ân Tefsirinin Doğuşu ve Buna Hız Veren Âmiller. Ankara: Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Yayınları, 1968. Cerrahoğlu, İsmail. “Oryantalizm ve Batıda Kur’ân ve Kur’ân İlimleri Üzerine Araştırmalar” Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, XXXI (1989): 95-136. Cerrahoğlu, İsmail. “Peygamberimiz ve En Büyük Mu’cizesi Kur’ân-ı Kerîm”. Diyanet İlmi Dergi [Diyanet İşleri Başkanlığı Dergisi], Özel Sayı (1970): 46-50.Cerrahoğlu, İsmail. “Tefsir Sahasında İsrâiliyâta Bir Bakış”. Diyanet İlmi Dergi [Diyanet İşleri Başkanlığı Dergisi], 6 (1962): 8-11.Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Tarihi I-II, Ankara: Fecr Yayınları, 1996.Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Usûlü. Ankara: Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Yayınları, 1971.Cerrahoğlu, İsmail. Yahya İbn Sellâm ve Tefsirdeki Metodu. Ankara: Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Yayınları, 1970.Cerrahoğlu, İsmail. “Ye’cüc-Me’cüc ve Türkler”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, XX (1975): 107, 118; “İlhad Kelimesinin Anlamı ve Memleketimizdeki İlhad Hareketleri”, İslâmî Araştırmalar, 5 (1987): 97-125. Cündioğlu, Dücane. “Çağdaş Tefsir Tarihi Tasavvurunun Kayıp Halkası: ‘Osmanlı Tefsir Mirası’ -Bir Histografik Eleştiri Denemesi-”. İslâmiyât, II (1999): 51-73.Dağ, Mehmet. Geleneksel Kıraat Algısına Eleştirel Bir Yaklaşım. İstanbul: İsam Yayınları, 2001.Gökkır, Bilal. “Modern Dönemde Kur’ân Tarihinin Ortaya Çıkışı: Kur’ân’ın Korunmuşluğu Hususunda Oryantalist İddialar ve Müslümanlardan Cevaplar”. İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 27 (2012): 9-28.Görgün, Tahsin. “Türkiye’de İslâm Düşüncesinin Geleceği ve İslâmî Düşünce Geleneği, I. Uluslararası Kutlu Doğum İlmî Toplantısı: İslam, Gelenek ve Yenileşme = The 1st International “Kutlu Doğum” Symposium: Islam Tradition and Change (1996). 141-171.İbnü’l-Cezerî, Muhammed b. Ali b. Yûsuf. en-Neşr fi’l-Kırââti’l-Aşr. Thk. Ali Muhammed ed-Dabbâ’, Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, trs..Said, Edward. Oryantalizm: Sömürgeciliğin Keşif Kolu. Trc. Selahaddin Ayaz, 4. Baskı. İstanbul: Pınar Yayınları, trs..Savut, Harun - Özbakkal, Ayşenur. “Prof. Dr. İsmail Cerrahoğlu’nun Hayatı ve Eserleri = Prof. Ismail Cerrahoğlu’s Life and Works”. Bülent Ecevit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi = Journal of Theology Faculty of Bülent Ecevit Universty, 2 (2017): 157-176.Sönmezsoy, Selahattin. Kur’ân ve Oryantalistler. 1. Baskı. Ankara: Fecr Yayınları, 1998.Şentürk, Mustafa. “Mûsâ Cârullâh’ın Târîhu’l-Kur’ân ve’l-Mesâhıf Adlı Eseri ve Tefsîr İlmi Açısından Değeri”. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi [Atatürk Üniversitesi İslâmi İlimler Fakültesi Dergisi] [İİFD] [EAÜİFD], 42, (2014): 107-125.Yaşar, Hüseyin. Avrupa ve Kur’ân: Avrupa’da Kur’ân Araştırmaları ve Çevirileri Üzerine Bir İnceleme. İzmir: Tibyan Yayınları, 2002.Zakzûk, Mahmûd Hamdi. Oryantalizm veya Medeniyet Hesaplaşmasının Arka Planı. Trc. Abdülaziz Hatip, İzmir: 1993.

İsmail Cerrahoğlu’nun Tefsîr Çalışmalarında Şarkiyât ve Müsteşriklere Yaklaşımları

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1 - Cilt: 3 Sayı: 1 Nisan, 43 - 65, 30.04.2019
https://doi.org/10.31121/tader.557835

Öz

Batı’da içinde İslâm araştırmalarının da bulunduğu Şarkiyât
çalışmaları 19. yüzyılda ivme kazanmıştır. Çalışmalarını İslâm araştırmaları
alanında sürdüren müsteşriklerin, bu dönemde özellikle İslâm’ın ve Kur’ân’ın
kaynağı meselesine yoğunlaştıkları görülmektedir. Müsteşriklerin çalışmalarının
özellikle bir kısmının niteliği, onların İslâm Dünyası’nda “göz ardı
edilemeyecek” çalışmalar olarak telakkî edilmesine ve “başvuru kaynağı” olarak
algılanmasına yol açmıştır. Bu çerçevede ülkemizde İlâhiyat ve bu arada Tefsîr
çalışmaları da bundan nasibini almış ve bu alanlarda Şarkiyât çalışmalarına
başvurulur olmuştur. Bu makalede, ülkemizde Tefsîr sahasının “duâyen” âlimlerinden
sayılan İsmail Cerrahoğlu’nun çalışmalarında Şarkiyât araştırmalarına ve
müsteşriklerin görüşlerine yaklaşımları ele alınacak ve değerlendirilecektir. Cerrahoğlu’nun
Türkiye’deki öncü tefsir akademisyenlerinden olması, tefsir alanında
müsteşriklere verilen tepkilerin başlangıç aşamasındaki seyrini takip açısından,
bize göre makalenin önemini artırmaktadır.




Kaynakça

  • A’zami, Muhammed Mustafa. Kur’ân Tarihi. Trc. Ömer Türker, Fatih Serenli. İstanbul: İz Yayınları, 2006.Akdemir, Salih. “Müsteşriklerin Kur’ân-ı Kerîm ve Hz. Muhammed (sav)’e Yaklaşımları”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, XXXI (1989): 179-210.Atmaca, Gökhan. “İsmail Cerrahoğlu ve İlmî Çalışmaları”. Usûl: İslâm Araştırmaları, 21 (2014): 147-180.Bulut, Yücel. “Oryantalizm”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 33: 428-437. İstanbul: TDV Yayınları, 2007.Burman Thomas E.. Latince Kur’ân Çevirileri 1140-1560. Trc. Nisan Alıcı, İstanbul: İthaki Yayınları, 2013.Cerrahoğlu, İsmail. “Abdullah İbn Abbas ve Tefsir İlmindeki Yeri”, Diyanet İlmi Dergi [Diyanet İşleri Başkanlığı Dergisi], 2 (1972): 74-83.Cerrahoğlu, İsmail. “Abdullah İbn-i Mesud ve Tefsirdeki Yeri”. Diyanet İlmi Dergi [Diyanet İşleri Başkanlığı Dergisi], 98-99 (1970): 202-204, 253. Cerrahoğlu, İsmail. “Ali İbn Abî Talha’nın Tefsir Sahifesi”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, XVII (1969): 55-82. Cerrahoğlu, İsmail. “Asrımızdaki Tefsir Hareketlerine Umumi Bir Bakış I”. Diyanet İlmi Dergi [Diyanet İşleri Başkanlığı Dergisi], 86-87 (1969): 202-205. Cerrahoğlu, İsmail. “Asrımızdaki Tefsir Hareketlerine Umumi Bir Bakış II”. Diyanet İlmi Dergi [Diyanet İşleri Başkanlığı Dergisi], 88-89 (1969): 263-267. Cerrahoğlu, İsmail. “Batı’da Kur’ân Tetkikleri”, Vakıflar Dergisi, 11 (1976): 323-342.Cerrahoğlu, İsmail. “Bazı Sûrelerin Başlangıç Harfleri”. Diyanet İlmi Dergi [Diyanet İşleri Başkanlığı Dergisi], 108-109 (1971): 165-168. Cerrahoğlu, İsmail. “Büyük Selçuklu İmparatorluğunun Yükselme Devrinde Tefsir Faaliyetleri”. Diyanet İlmi Dergi [Diyanet İşleri Başkanlığı Dergisi], 110-111 (1971): 263-272. Cerrahoğlu, İsmail. “Dünden Bugüne Kur’ân-ı Kerim Anlayışımız”. Kutlu Doğum Haftası, 12-17 Ekim 1989 (1990): 135-142.Cerrahoğlu, İsmail. “Garânik Meselesinin İstismarcıları”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, XXIV (1981): 69-91.Cerrahoğlu, İsmail. “Hz. Muhammed’in En Büyük Mucizesi Kur’ân-ı Kerîm”. Diyanet İlmi Dergi [Diyanet İşleri Başkanlığı Dergisi], 68-69 (1968): 15-20. Cerrahoğlu, İsmail. “İsmail Cerrahoğlu ile Türkiye’de Tefsir Çalışmaları Üzerine”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 18, (2011): 233-240.Cerrahoğlu, İsmail. “Kur’ânda İnsanın Yaratılış Sahnesinin Düşündürdükleri”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, XX (1975): 85-95. Cerrahoğlu, İsmail. “Kur’an-ı Kerim ve Hanîfler”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, XI (1963): 81-92Cerrahoğlu, İsmail. “Kur’an-ı Kerim ve Sâbiîler”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. X (1963): 103-116.Cerrahoğlu, İsmail. Kur’ân Tefsirinin Doğuşu ve Buna Hız Veren Âmiller. Ankara: Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Yayınları, 1968. Cerrahoğlu, İsmail. “Oryantalizm ve Batıda Kur’ân ve Kur’ân İlimleri Üzerine Araştırmalar” Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, XXXI (1989): 95-136. Cerrahoğlu, İsmail. “Peygamberimiz ve En Büyük Mu’cizesi Kur’ân-ı Kerîm”. Diyanet İlmi Dergi [Diyanet İşleri Başkanlığı Dergisi], Özel Sayı (1970): 46-50.Cerrahoğlu, İsmail. “Tefsir Sahasında İsrâiliyâta Bir Bakış”. Diyanet İlmi Dergi [Diyanet İşleri Başkanlığı Dergisi], 6 (1962): 8-11.Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Tarihi I-II, Ankara: Fecr Yayınları, 1996.Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Usûlü. Ankara: Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Yayınları, 1971.Cerrahoğlu, İsmail. Yahya İbn Sellâm ve Tefsirdeki Metodu. Ankara: Ankara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Yayınları, 1970.Cerrahoğlu, İsmail. “Ye’cüc-Me’cüc ve Türkler”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, XX (1975): 107, 118; “İlhad Kelimesinin Anlamı ve Memleketimizdeki İlhad Hareketleri”, İslâmî Araştırmalar, 5 (1987): 97-125. Cündioğlu, Dücane. “Çağdaş Tefsir Tarihi Tasavvurunun Kayıp Halkası: ‘Osmanlı Tefsir Mirası’ -Bir Histografik Eleştiri Denemesi-”. İslâmiyât, II (1999): 51-73.Dağ, Mehmet. Geleneksel Kıraat Algısına Eleştirel Bir Yaklaşım. İstanbul: İsam Yayınları, 2001.Gökkır, Bilal. “Modern Dönemde Kur’ân Tarihinin Ortaya Çıkışı: Kur’ân’ın Korunmuşluğu Hususunda Oryantalist İddialar ve Müslümanlardan Cevaplar”. İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 27 (2012): 9-28.Görgün, Tahsin. “Türkiye’de İslâm Düşüncesinin Geleceği ve İslâmî Düşünce Geleneği, I. Uluslararası Kutlu Doğum İlmî Toplantısı: İslam, Gelenek ve Yenileşme = The 1st International “Kutlu Doğum” Symposium: Islam Tradition and Change (1996). 141-171.İbnü’l-Cezerî, Muhammed b. Ali b. Yûsuf. en-Neşr fi’l-Kırââti’l-Aşr. Thk. Ali Muhammed ed-Dabbâ’, Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, trs..Said, Edward. Oryantalizm: Sömürgeciliğin Keşif Kolu. Trc. Selahaddin Ayaz, 4. Baskı. İstanbul: Pınar Yayınları, trs..Savut, Harun - Özbakkal, Ayşenur. “Prof. Dr. İsmail Cerrahoğlu’nun Hayatı ve Eserleri = Prof. Ismail Cerrahoğlu’s Life and Works”. Bülent Ecevit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi = Journal of Theology Faculty of Bülent Ecevit Universty, 2 (2017): 157-176.Sönmezsoy, Selahattin. Kur’ân ve Oryantalistler. 1. Baskı. Ankara: Fecr Yayınları, 1998.Şentürk, Mustafa. “Mûsâ Cârullâh’ın Târîhu’l-Kur’ân ve’l-Mesâhıf Adlı Eseri ve Tefsîr İlmi Açısından Değeri”. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi [Atatürk Üniversitesi İslâmi İlimler Fakültesi Dergisi] [İİFD] [EAÜİFD], 42, (2014): 107-125.Yaşar, Hüseyin. Avrupa ve Kur’ân: Avrupa’da Kur’ân Araştırmaları ve Çevirileri Üzerine Bir İnceleme. İzmir: Tibyan Yayınları, 2002.Zakzûk, Mahmûd Hamdi. Oryantalizm veya Medeniyet Hesaplaşmasının Arka Planı. Trc. Abdülaziz Hatip, İzmir: 1993.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ
Yazarlar

Mustafa Şentürk

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 25 Nisan 2019
Kabul Tarihi 28 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1 - Cilt: 3 Sayı: 1 Nisan

Kaynak Göster

APA Şentürk, M. (2019). İsmail Cerrahoğlu’nun Tefsîr Çalışmalarında Şarkiyât ve Müsteşriklere Yaklaşımları. Tefsir Araştırmaları Dergisi, 3(1), 43-65. https://doi.org/10.31121/tader.557835
AMA Şentürk M. İsmail Cerrahoğlu’nun Tefsîr Çalışmalarında Şarkiyât ve Müsteşriklere Yaklaşımları. TADER. Nisan 2019;3(1):43-65. doi:10.31121/tader.557835
Chicago Şentürk, Mustafa. “İsmail Cerrahoğlu’nun Tefsîr Çalışmalarında Şarkiyât Ve Müsteşriklere Yaklaşımları”. Tefsir Araştırmaları Dergisi 3, sy. 1 (Nisan 2019): 43-65. https://doi.org/10.31121/tader.557835.
EndNote Şentürk M (01 Nisan 2019) İsmail Cerrahoğlu’nun Tefsîr Çalışmalarında Şarkiyât ve Müsteşriklere Yaklaşımları. Tefsir Araştırmaları Dergisi 3 1 43–65.
IEEE M. Şentürk, “İsmail Cerrahoğlu’nun Tefsîr Çalışmalarında Şarkiyât ve Müsteşriklere Yaklaşımları”, TADER, c. 3, sy. 1, ss. 43–65, 2019, doi: 10.31121/tader.557835.
ISNAD Şentürk, Mustafa. “İsmail Cerrahoğlu’nun Tefsîr Çalışmalarında Şarkiyât Ve Müsteşriklere Yaklaşımları”. Tefsir Araştırmaları Dergisi 3/1 (Nisan 2019), 43-65. https://doi.org/10.31121/tader.557835.
JAMA Şentürk M. İsmail Cerrahoğlu’nun Tefsîr Çalışmalarında Şarkiyât ve Müsteşriklere Yaklaşımları. TADER. 2019;3:43–65.
MLA Şentürk, Mustafa. “İsmail Cerrahoğlu’nun Tefsîr Çalışmalarında Şarkiyât Ve Müsteşriklere Yaklaşımları”. Tefsir Araştırmaları Dergisi, c. 3, sy. 1, 2019, ss. 43-65, doi:10.31121/tader.557835.
Vancouver Şentürk M. İsmail Cerrahoğlu’nun Tefsîr Çalışmalarında Şarkiyât ve Müsteşriklere Yaklaşımları. TADER. 2019;3(1):43-65.