This study aims to evaluate objects related to the culture of Sufism and tarīqa within the context of contemporary
museum and exhibition collections. Specifically, it examines the artifacts of Ken‘ān Rifā‘ī, a
prominent Sufi sheikh from the late Ottoman period, showcased in two different venues, positing that these
collections will provide a new perspective on contemporary Sufi culture. These collections not only include
items of dervish accessories and outfits but also encompass objects of various natures, thereby opening a
gateway for evaluating the culture of Sufi artifacts. At the same time, examining the topic through modern
concepts such as nostalgia and fetishism provides an important comparative framework related to the
experiences encountered in the exhibitions. Additionally, the exhibitions feature a culture of visitation and
reverence, stemming from the tradition of sacred relics in Islām, indicating that the topic extends beyond
merely the displayed objects. The study employs a semiotic analysis approach for investigating material
culture elements. Rather than conducting a comprehensive inventory of all objects within the collections,
the focus is on systematic cultural evaluation. Analyzing these collections from the perspective of modern
museology in the post-Republican period of Türkiye will enable the development of original insights into
Sufi culture today.
Dervish garments and accessories museology material culture sufism visitation culture
Bu çalışmada, tarikat ve tasavvuf kültürü ile ilişkili olarak görülen nesnelerin günümüzdeki müze ve sergi
koleksiyonları bağlamında değerlendirilmesi planlanmıştır. Özellikle son dönem tasavvuf şeyhlerinden
Kenan Rifâî’nin iki farklı mekânda sergilenen eşyalarına dair değerlendirmelerin, günümüzde tasavvuf
kültürü hakkında yeni bir perspektif sunacağı düşünülmüştür. Bu koleksiyonlar, “derviş çeyizi” tanımına
uygun nesneleri içerdiği gibi, farklı nitelikte eşyaları da barındırmakta ve bu da tasavvufi eşya kültürünü
değerlendirmek konusunda yeni bir kapı aralamaktadır. Bu sergilerle bağlantılı olarak, aynı zamanda kutsal
emanetler geleneğinden kaynaklanan, bir ziyaret ve hürmet kültürünün var olduğu da görülmektedir. Bu
da ele alınan konunun sadece sergilenen eşyalarla ilgili olmadığını göstermektedir. Aynı zamanda konunun
nostalji ve fetişizm gibi modern kavramlar üzerinden karşılaştırmalı analizi de sergilerde yaşanan deneyimlerle
ilgili önemli tespitler yapabilmeyi sağlamaktadır. Çalışmada ek bir yöntem olarak, maddi kültür
unsurlarının göstergebilimsel analiz yöntemi ile incelenmesi planlanmıştır. Bu yaklaşım aracılığıyla ele
alınan koleksiyonlardaki eşyaların tümünü kapsamaya çalışan bir envanter çalışması yerine sistematik
bir kültürel değerlendirme hedeflenmiştir. Bu koleksiyonların Cumhuriyet dönemi sonrasındaki süreçte
modern müzecilik perspektifinden ele alınması, günümüzde tasavvuf kültürüne dair özgün tespitlerin
yapılmasına da imkân sağlayacaktır.
Derviş Çeyizi Müzecilik Maddi Kültür Tasavvuf Ziyaret kültürü
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tasavvuf |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 2 |