Bu makalenin konusu Osmanlı âlimi Molla Lutfi’nin “yedi muhkem soru” anlamındaki es-Seb‘u‘ş-şidâd adlı eseridir. Eser Osmanlı Devleti’nde padişahın huzurunda yapılan tartışmaların bir ürünüdür. Makalede öncelikle eserin adı, telif tarihi ve telif sebebi yazıldı. Risalenin ilk defa iki farklı versiyonu olduğu tespit edildi. Bu iki farklı sürüm karşılaştırıldı. Risalenin içeriği tartışıldı. Molla Lutfi’nin risalede tartıştığı konular sıralandı. Risalenin Cürcânî’nin bilimlerin konusu hakkında ileri sürdüğü görüşlerine yapılan itirazlardan oluştuğu belirlendi. Molla Lutfi’nin Cürcânî’ye karşı ileri sürdüğü itirazların özellikle bilimlerin konusu meselesiyle ilgili olduğu gösterildi. Bu çerçevede bilimlerin konusu, konuların birbirinden ayrışması gibi bilim felsefesini ilgilendiren konular ele alındı. Felsefe, kelam, hesap ilmi ve aritmetik gibi bilimlerin konuları ile ilgili ileri sürülen itirazlar analiz edildi. Bilimlerin konusunun hakiki, itibari ve mukayyet birliğinin anlamı üzerinde duruldu. Konuların mukayyet birliğinde bulunan haysiyet kayıtlarının konuya dahil olup olmadığı tartışıldı. Bilimlerdeki ortak meselelerin burhan türüyle ayrışıp ayrışmayacağı ve eğer ayrıştığı kabul edilirse bunun Molla Lutfi’nin görüşleri çerçevesinde “Bilimler birbirilerinden konularının ayrışmasıyla ayrışırlar” kuralını yıkıp yıkmadığına işaret edildi. Nihayet hem A hem B sürümlerinin nüshaları tespit edildi ve her iki versiyonun metin tahkiki yapıldı.
Molla Lutfi Cürcânî es-Seb‘u‘ş-şidâd Osmanlı düşüncesi bilimlerin konusu.
-
-
-
The main subject of this article is the Ottoman scholar Mulla Lutfī’s work al-Sab‘ al-shidād, which means “seven firm questions.” In the article, we showed that the work was a product of a series of discussions held in the presence of the sultan in the Ottoman Empire. We determined the name and the date of the work, and the cause for writing. For the first time we detected that there were two different versions of the treatise. We compared these two different versions in this work. We discussed the content of the treatise and listed the issues that Mulla Lutfī discussed in it. In this context we determined that the treatise initially consisted of objections to the view of Jurjānī on the subject of sciences. We showed that Mulla Lutfī’s objections against Jurjānī are mainly related to the subject of sciences. In this context, we mainly discussed subjects concerning the philosophy of science such as the subject of sciences, and the distinction of subjects. We analyzed objections about the subjects of sciences such as philosophy, kalam, calculus, and arithmetic. We focused on the meaning of the true, nominal, and conditional unity of the subject of sciences. We discussed whether the conditions applied to subjects are included in the subject. We pointed out whether the common issues in the sciences could be differentiated by the type of evidence and if it is accepted that this is possible, whether this breaks the rule of ‘Sciences differ from each other by the distinction of their subjects’ within the framework of Mulla Lutfī’s views. Finally, we identified the copies of both A and B versions and conducted a critical edition of the both versions.
Mulla Lutfī Jurjānī al-Sab‘ al-shidād Ottoman thought subject of sciences.
-
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 9 Şubat 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |