BibTex RIS Kaynak Göster

Cumhuriyet Dönemi Hadis Şerhçiliği Bibliyografyası

Yıl 2013, Sayı: 21, 201 - 270, 01.05.2013

Öz

Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin 1925’de aldığı bir kararla Cumhuriyet döneminin ilk
eseri olan Ahmed Naîm ve Kâmil Miras’ın kaleme aldığı Buhârî Muhtasarı Tecrîd-i
Sarîh Tercemesi ve Şerhi ile başlayan Türkçe hadis şerhi çalışmaları, çok partili döneme
geçilen 1950’lerden sonra artarak devam etmiştir. Bu makalenin birinci kısmında
1923-1950 dönemi bir bütün olarak ele alındıktan sonra, devamındaki hadis şerhi
çalışmaları ellili, altmışlı, yetmişli vd. şeklinde on yıllık periyotlar halinde günümüze
kadar tahlil edilmeye çalışılmıştır. Söz konusu on yıllık dönemlerde öne çıkan ve belli
özellikleriyle dikkat çeken yayınlar, ekseriya tasvirî olarak tanıtılmış, yer yer eserlere
dair kısa analizler de yapılmıştır. Bu esnada tanıtılan eserlere dair yazılmış makale
veya tez gibi çalışmalardan da istifade edilmiş ve bunlara ilgili yerlerde atıf yapılmıştır.
Makalenin ikinci bölümü ise hadis şerhiyle alakalı neşredilen kitaplar ile makale ve
tebliğler bibliyografyasıdır. Bu bölümdeki çalışmalar, kendi arasında sınıflandırılmış
ve yazar adına göre alfabetik olarak verilmiştir. Kitaplar; telif ve tercüme eserler, kırk
hadis çalışmaları ve kırk hadis dışında sayılı hadis çalışmaları olarak alt başlıklarda
zikredilmiştir. Makale ve tebliğler ise tek hadis şerhini konu alanlar ile genel olarak
hadis yorumuna yer verenler olarak ayrılmıştır

Kaynakça

  • Ağırman, Cemal, “Mustafa Takî Efendi, ‘Kırk Hadis’ Yahut ‘İlm-i Hâl-i Siyâsî ve İctimâî’ Adlı Eseri ve Bazı Hadislere Getirdiği Yorumlar”, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2005, c. 9, sy. 2 [Sivaslı Din Bilginleri Özel Sayısı], s. 61-88.
  • Ağırman, Cemal, “Rivâyet Farklılıkları ve Hadislerin Anlaşılmasındaki Rolü”, [Günümüzde Sünnetin Anlaşılması (Sempozyum ve Tebliğ Müzakereleri, 29-30 Mayıs 2004)], Bursa 2005, s. 117-140.
  • Ahatlı, Erdinç, “Rivâyetler ile Hadis Usûlü ve Târihinin Bazı Meselelerinin Anlaşılmasında Anakronizm Sorunu”, [Günümüzde Sünnetin Anlaşılması (Sempozyum ve Tebliğ Müzakereleri, 29-30 Mayıs 2004)], Bursa 2005, s. 253-261.
  • Aşık, Nevzat, “Hz. Peygamber’in Hadislerine Göre Çalışmak”, İslâm ve Çalışma Hayatı Ulusal Sempozyumu [25-27 Kasım - 2005], İzmir 2008, s. 38-48.
  • Ateş, Ali Osman, “Kadının Cinsel Sorumluluğu İle İlgili Bazı Rivâyetler”, İslâmiyât, 2000, c. 3, sy. 2, s. 97-107.
  • Aydın, Fuat, “Nâmûs/Nomos Cebrâil mi Tevrat mı?: ‘Bed’ü’l-vahy’ Hadisindeki Nâmûs Kavramı Üzerine”, Dîvân: İlmî Araştırmalar, 2003/2, c. 8, sy. 15, s. 53-85.
  • Bardakçı, Mehmet Necmettin, “Tasavvufi Düşünceye Kaynak Olması Açısından Bazı Hadisler Üzerine Bir İnceleme”, Arayışlar -İnsan Bilimleri Araştırmaları-, 1999/1, c. 1, sy. 1, s. 47-74.
  • Bashear, Sulıman, “İslami Apokaliptik Eserler ve Kıyamet: Hadisler Işığında Bir Durum Değerlendirmesi”, çev. Yavuz Köktaş, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 2002, c. 2, sy. 3, s. 209-228.
  • Bashear, Sulıman, “İslâmî Apokaliptik Eserler ve Kıyamet: Hadîsler Işığında Bir Durum Değerlendirmesi”, çev. Yavuz Köktaş, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 2003, c. 3, sy. 1, s. 193-215.
  • Cihan, Sadık, “Günümüzde Hadisin Anlaşılamamasındaki Temel Sebepler”, Hadisin Dünü- Bugünü ve Geleceği Sempozyumu (14-15 Ekim 1993), Samsun 1993, s. 175-187.
  • Cihan, Sadık, “Hz. Peygamber’in Sünnetinde Selâm ve İnsan Münasebetlerinde Oynadığı Rol”, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1986, sy. 6, s. 1-14.
  • Cihan, Sadık, “Hz. Peygamber’in Sünnetinde Yeme ve İçme Adâbı”, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1982, sy. 5, s. 33-43.
  • Coşkun, Selçuk, “Anlam Değişmelerinin Sebep Olduğu Anakronik Bakış ve Hadis Yorumlarındaki Yanıltıcılığı”, EKEV Akademi Dergisi - Sosyal Bilimler -, 2008, c. 12, sy. 35, s. 33-48.
  • Coşkun, Selçuk, “‘Bana Arz Olundu’ Kalıbıyla Rivâyet Edilen Hadîsler ve Anlamı”, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2008, sy. 29, s. 43-69.
  • Çakın, Kamil, “Hadislerde “Din” Kavramı”, Dinler Tarihi Araştırmaları–II (Sempozyum: 20-21 Kasım 1998, Konya), Ankara 2000, s. 15.
  • Çelik, Ali, “Hz. Peygamber’in Hadislerinde Fitne Kavramı ve Sebepleri”, Diyanet İlmi Dergi [Diyanet Dergisi], 1989, c. 25, sy. 2, s. 109-118.
  • Demirel, Harun Reşit, “Bazı Fiten, Melâhim ve Siyâsî Hadislerin Gaybî Haberler Açısından Değerlendirilmesi”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2000, c. 3, sy. 3, s. 101-121.
  • Dilek, Mehmet, “Mevlana’nın Mecâlis-i Seb‘a’da Kullandığı Hadisler ve Yorumları”, Uluslararası Mevlâna ve Mevlevîlik Sempozyumu Bildiriler, 26-28 Ekim 2007, Şanlıurfa, [t.y.], c. 1, s. 437-446.
  • Dilek, Mehmet, “Mevlana’nın Mecâlis-i Seb’a’da Kullandığı Hadisler ve Yorumları”, Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2007, c. 12, sy. 18, s. 187-198.
  • Dölek, Adem, “Bazı Hadîslerin Psikoterapi Açısından Yorumlanması”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 2002, c. 2, sy. 4, s. 21-38.
  • Dölek, Adem, “Hadisler Işığında Akrabalarla İletişim Kurmak ve Sosyal Yardımlaşmada Akrabalık Hakkını Gözetmek (Sıla-i Rahim)”, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2010, c. 14, sy. 2, s. 33-56.
  • Ertürk, Mustafa, “Hadis Metinlerinin/Sünnetin Yeniden Okunmasında/Yorumlanmasında Bir Yöntem Olarak ‘Hz. Peygamber Şimdi Yaşasaydı/Görseydi...’ Söylemine Kısa Bakış (Tarihi ve Güncel Değeri)”, Dini ve Felsefi Metinler: Yirmibirinci Yüzyılda Yeniden Okuma, Anlama ve Algılama, İstanbul 2012, c. 2, s. 587-596.
  • Erul, Bünyamin, “Hadislerin Anlaşılması Meselesi (İslâm Geleneğinde Hadisleri Farklı Okuma Biçimleri)”, Güncel Dinî Meseleler Birinci İhtisas Toplantısı (Tebliğ ve Müzakereler), 02-06 Ekim 2002, Ankara 2004, s. 95-114.
  • Evgin, A. Kadir, “Hadislerde ‘Fıtrat’ Kavramı ve ‘İslam Fıtratı’ Söyleminin Tenkidi”, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2003, c. 1, sy. 1, s. 93-110.
  • Görmez, Mehmet, “Gazâli Felsefesinde Varlık Mertebeleri Bakımından Hadislerin Anlaşılması ve Yorumlanması”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1999, c. 39, s. 357-368.
  • Görmez, Mehmet, “Sünnet ve Hadis’in Anlaşılması ve Yorumlanmasında Metodoloji Sorunu ve Yeni Bir Metodoloji İçin Atılması Gereken Adımlar”, İslâmî Araştırmalar Dergisi, 1997, c. 10, sy. 1, s. 31-41.
  • Kahraman, Hüseyin, “Hadis Şerhinde Mezhep Faktörü”, Usûl: İslam Araştırmaları, 2007, sy. 7, s. 7-34.
  • Kahraman, Hüseyin, “Hadisin Mâturîdî Kültüründeki Yeri ve İmâm Mâturîdî’nin Hadis Yorumu”, Milel ve Nihal: İnanç, Kültür ve Mitoloji Araştırmaları Dergisi, 2010, c. 7, sy. 2, s. 141-171.
  • Kahraman, Hüseyin, “Hadislere Göre Cinsel Organa Dokunmanın Abdeste (Messü’l-Ferc) Etkisi”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2010, c. 19, sy. 1, s. 111-142.
  • Kahraman, Hüseyin, “Hadislere Göre Karşı Cinse Dokunmanın Abdeste Etkisi”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2010, c. 19, sy. 1, s. 69-110.
  • Kahraman, Hüseyin, “Hadislere Göre Kusmanın Abdeste Etkisi”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2009, c. 18, sy. 2, s. 157-182.
  • Kahraman, Hüseyin, “İtikâdî Düşünce ve Mezhep Mensubiyetinin Hadislerin Değerlendirilmesine Etkisi”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2006, c. 15, sy. 1, s. 133-163.
  • Karacabey, Salih, “Hadisler Çerçevesinde Mugayyebât-ı Hamse Meselesi”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1994, c. 6, sy. 6, s. 83-102.
  • Karacabey, Salih, “Hadislerde Geçen Bazı Sayılar Üzerine Kısa Bir Değerlendirme”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1994, c. 6, sy. 6, s. 103-116.
  • Karacabey, Salih, “Hadislerin Metin Tenkidinde Fiilî Sünnete Müracaatın Önemi Bağlamında Kadınların ve Çocukların Camiye Gitmeleri İle İlgili Hadislerin Değerlendirilmesi”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2000, c. 9, sy. 9, s. 253-276.
  • Karacabey, Salih, “Muhteva, Sıhhat ve Mesajları Açısından Bursa Ulucami’de Yer Alan Hadisler”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2011, c. 20, sy. 2, s. 97-126.
  • Karadaş, Cağfer, “Hadisçiler, Kelamcılar ve Sufilerin Hadis Anlayışlarına İki Örnek”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1994, c. 6, sy. 6, s. 261-266.
  • Karapınar, Fikret, “Rivâyetlerde İşârî Yorum”, Hadis Tetkikleri Dergisi, 2007, c. 5, sy. 2, s. 89-104.
  • Karataş, Mustafa, “Hadisleri Yeniden Anlamak”, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2002, sy. 6, s. 101-138.
  • Kesgin, Salih, “Âyetleri Anlamada Hadis Algısının Etkisi -Nisâ Sûresi- 1. Âyet Ekseninde Bir Tahlil Denemesi-”, Tarihten Günümüze Kur’an İlimleri ve Tefsir Usûlü [İlim Yayma Vakfı Kur’ân ve Tefsir Akademisi], Ankara 2009, s. 477-490.
  • Keskin, Yusuf Ziya, “Hadislere Göre Avcılık ve Avlanma Esasları”, Hadis Tetkikleri Dergisi, 2007, c. 5, sy. 1, s. 33-48.
  • Kırbaşoğlu, M. Hayri, “Hz. İsa’yı (as) Gökten İndiren Hadislerin Tenkidi”, İslâmiyât, 2000, c. 3, sy. 4, s. 147-168.
  • Kırbaşoğlu, M. Hayri, “İslam’a Yamanan Sanal Şiddet: Recm ve İrtidat Meselesi”, İslâmiyât, 2002, c. 5, sy. 1, s. 125-132.
  • Koca, Suat, “İbn Melek’in Mebâriku’l-Ezhar Şerhu Meşâriki’l-Envâr’ındaki Şerh Yöntemi ve Eserin Hadis Şerh Literatüründeki Yeri”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2012, c. 53, sy. 1, s. 1-33.
  • Koçkuzu, Ali Osman, “Hz. Peygamberin Mizacı ve Hadiste İşari Tefsir”, IV. Kutlu Doğum Sempozyumu: Tebliğler, 19-20 Nisan 2001, Isparta 2002, s. 221-238.
  • Köktaş, Yavuz, “Anlam ve Yorum İlişkisi Açısından Hadîs Metinlerinin Tahlili”, Bilimname: Düşünce Platformu, 2003/3, c. 1, sy. 3, s. 105-131.
  • Köktaş, Yavuz, “Hadislerde Efdaliyet Anlayışına Dair”, Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2003, sy. 17, s. 125-162.
  • Köktaş, Yavuz, “Hadislerde Geçen ‘Sultan’ Kelimesine Dair”, Usûl: İslâm Araştırmaları, 2008, sy. 9, s. 229-242.
  • Köktaş, Yavuz, “Hadisleri Anlamada Sosyolojiden Yararlanmanın İmkânı”, Sünnet Sosyolojisi, 2013, s. 143-203.
  • Köktaş, Yavuz, “İmam Malik’in Muvatta’ında Garîbu’l-Hadîs ve Hadîs Yorum Örnekleri”, Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2002, sy. 9, s. 45-78.
  • Köktaş, Yavuz, “Kaderiyye ve Mürcie ile İlgili Hadislerin Değerlendirilmesi”, Hadis Tetkikleri Dergisi, 2003, c. 1, sy. 2, s. 113-143.
  • Köktaş, Yavuz, “Mevdudî’nin Hadisle İlgili Görüşleri ve Hadis Tahlilleri Üzerine”, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2003, sy. 8, s. 13-52.
  • Köktaş, Yavuz, “Mevdûdî’nin Hadisle İlgili Görüşleri ve Hadis Tahlilleri Üzerine (II)”, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2004, sy. 9, s. 145- 168.
  • Köktaş, Yavuz, “Yüce Kur’an’ın Çağdaş Tefsiri Adlı Eserde Hadis Olgusu ve Hadis Yorumları”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 2004, c. 4, sy. 1, s. 31-55.
  • Kuzudişli, Bekir, “Bölgelere Göre ‘Men Kezebe ‘Aleyye...’ Hadisinin Rivâyet Seyri”, Hadis Tetkikleri Dergisi, 2008, c. 6, sy. 1, s. 71-110.
  • Küçük, Raşit, “Sünnet ve Hadislerde Sevgi”, İslam’da Sevgi Temelinde Beşeri Münasebetler-İlmi Toplantı- (16-17 Ekim 2009), İstanbul 2010, s. 227-240.
  • Macit, Yunus, “Beden Temizliği İçin Yapılmış Mekânlar ile İlgili Hadislerin Tenkid ve Tahlili”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 2005, c. 5, sy. 4, s. 167-207.
  • Macit, Yunus, “Biat Hadîsleri: Eğitim İlke ve Yöntemleri Açısından Bir Tahlil”, Marife, 2012, yıl 12, sy. 2, s. 27-48.
  • Nazlıgül, Habil, “Gelibolulu Mustafa Âlî’nin Hadis Bilgisi ve Yorumları Işı- ğında Hadislere Tarihsel Bakış”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2000, sy. 9, s. 403-433.
  • Nazlıgül, Habil, “Hadis Seçme ve Değerlendirmede Tabii Hal Yöntemi”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 2003, c. 3, sy. 2, s. 53-88.
  • Okudan, Rifat, “Hz. Peygamber’den İlk Yaratılan Şey Hakkında Rivâyet Edilen Hadisler Işığında Hakikat-i Muhammediye”, VI. Kutlu Doğum Sempozyumu (Tebliğler), 21 Nisan 2003, Isparta 2006, s. 165-178.
  • Okumuşlar, Muhiddin, “Hadislerin Anlaşılmasında Eğitsel Yorumun Önemi”, Hadis Tetkikleri Dergisi, 2007, c. 5, sy. 2, s. 123-134.
  • Öz, Şaban, “Kırtâs Hadisesi ve İlgili Rivâyetlerin Tenkîdi -İbn Sa‘d Özelinde-”, Hikmet Yurdu, 2009, c. 2, sy. 3 [Prof. Dr. Zahit Aksu Anısına (1936 - 2008)], s. 275-286.
  • Özafşar, Mehmet Emin, “Polemik Türü Rivâyetlerin Gerçek Mâhiyeti”, İslâmiyât, 1998, c. 1, sy. 3, s. 19-48.
  • Özer, Salih, “Hadis Metninin Anlaşılmasında Diğer Metinlere Referansların Önemi ya da Hadiste Metinlerarasılık ve Metinlerarası Okuma”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 2008, c. 8, sy. 1, s. 305-350.
  • Özer, Salih, “Hadislerin Anlaşılmasında Bir Yöntem Olarak Retorik Analiz: Vadettikleri ve Sınırlılıkları”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 2006, c. 6, sy. 2, s. 233-258.
  • Özer, Salih, “Söz-Eylem Teorisi ve Hadislerin Anlaşılmasına Muhtemel Katkıları”, Kelam Araştırmaları Dergisi, 2013, c. 11, sy. 1, s. 37-75.
  • Özgel, İshak, “İnşikak-ı Kamer Hadisesine Yorum Etiği ve Anlam Bütünlüğü Açısından Yaklaşım”, VII. Kutlu Doğum Sempozyumu: Tebliğler, 19 Nisan 2004 [Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi], Isparta 2006, s. 197-214.
  • Özpınar, Ömer, “Hadîs Şerhlerinde Hadîs Kaynaklarının Kullanımı”, Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2008, sy. 25, s. 51-86.
  • Öztürk, Yener, “Kaderle İlgili Üç Hadîsin Kelamî Perspektiften Yorumu”, Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2007, c. 9, sy. 1, s. 19-34.
  • Palabıyık, Abdülkadir, “Mevlana ve Hadis Şerhi: Mesnevî’nin I. Cildinde Başlık Olarak Yer Alan Hadisler Bağlamında Bir Değerlendirme”, Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2006, sy. 24, s. 3-23.
  • Polat, Selahattin, “Hadiste Anlam (Yorum)-Metin Tenkidi İlişkisi”, Hadisin Dünü-Bugünü ve Geleceği Sempozyumu (14-15 Ekim 1993), Samsun 1993, s. 67-75.
  • Sakallı, Talat, “Hadisler Açısından İsraf ve Tasarruf”, Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1994, sy. 1, s. 69-84.
  • Sakallı, Talat, “Hadislerde ‘Türk’ Mefhumu ve Rivâyetlerdeki Çağrıştırdığı Zihniyetin Analizi”, Uluslararası Türk Dünyasının İslamiyete Katkıları Sempozyumu (31 Mayıs-1 Haziran 2007), Isparta 2007, s. 227-242.
  • Sakallı, Talat, “Sünnetin Güncel Yorumu: Kıyamet Alâmetleri ile İlgili Hadislere Verilen Anlamlara Eleştirel Bir Bakış ve İlgili Hadislerin Anlaşılmasına Yönelik Farklı Bir Teklif”, Sünnetin Bireysel ve Toplumsal Değişimdeki Rolü -Sempozyum-, 11-12 Mayıs 2007, Meram/Konya, Konevi Kültür Merkezi, Konya 2008, s. 162-178.
  • Sancaklı, Saffet, “Fakirlik ve Zenginlikle İlgili Hadisler Üzerine Bir Deneme”, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2001, c. 5, sy. 1, s. 331-378.
  • Sancaklı, Saffet, “Hadislerde ‘Yaşlılık Olgusunun’ Değerlendirilişi”, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2006, c. 10, sy. 1, s. 49-71.
  • Sancaklı, Saffet, “Hadislerin Doğru Anlaşılması ve Yorumlanmasında Takip Edilecek Yöntem”, İslam’ın Anlaşılmasında Sünnetin Yeri ve Değeri, Kutlu Doğum Sempozyumu 2001, Ankara 2003, s. 305-372.
  • Sancaklı, Saffet, “İstikbâle Yönelik Hadislerin Değerlendirilmesi”, Diyanet İlmi Dergi, 2001, c. 37, sy. 3, s. 75-84.
  • Sancaklı, Saffet, “Toplumsal Hayat Bağlamında Çalışma Hayatını Olumsuz Yönde Etkileyen Dini Bazı Söylemlerin Hadisler Açısından Analizi”, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı Sempozyumu, 20-22 Nisan 2007 [İslami İlimler Dergisi Yayınları], Çorum 2007, s. 339-360.
  • Serdaroğlu, Ahmet, “Oruç ile İlgili Bazı Hadisler ve Açıklamaları”, Diyanet İlmi Dergi [Diyanet İşleri Başkanlığı Dergisi], 1965, c. 4, sy. 12, s. 200-202.
  • Seyhan, Ahmet Emin, “‘A’raf Ehli’ ile İlgili Hadisler Üzerine Bir Değerlendirme”, Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2011/1, sy. 26, s. 111-131.
  • Tatlı, Bekir, “Ehl-i Sünnet Akait Kitaplarında Kullanılan Mizan İle İlgili Hadisler”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2007, c. 7, sy. 2, s. 133- 146.
  • Tatlı, Bekir, “Hadislerde ‘Dünya’ ve ‘Arz’ Kelimeleri -Buhârî Örneği-”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2007, c. 48, sy. 1, s. 153-168.
  • Tekineş, Ayhan, “İmâm Mâturîdî’nin Hadisleri Yorumlama Metodu: Te’vîlâtu Ehli’s-sünne Örneği”, Marife, 2010, yıl 10, sy. 3, s. 159-170.
  • Tekineş, Ayhan, “Modern Dönem Hadis Yorumculuğunda ‘Ben Merkezli’ Yorum”, Sünnetin Bireysel ve Toplumsal Değişimdeki Rolü -Sempozyum-, 11-12 Mayıs 2007, Meram/Konya, Konevi Kültür Merkezi, Konya 2008, s. 241-250.
  • Topaloğlu, Nuri, “Hadislerin Anlaşılmasında Zaman, Mekân, Şahıs ve Şartların Önemi”, Hadisin Dünü, Bugünü ve Geleceği Sempozyumu (14-15 Ekim 1993), Samsun 1993, s. 211-214.
  • Tuğlu, Nuri, “Hegel’in Refleksiyonlu Tarih Yazıcılığı Teorisi Bağlamında Bazı Hadis Rivâyetlerinin Analizi”, Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2006/2, sy. 17, s. 69-88.
  • Türcan, Zişan, “Anadolu’da Hadis Şerhçiliği”, Uluslararası Katılımlı Sempozyum: Anadolu’da Hadis Geleneği ve Daru’l-Hadisler, 30 Nisan-1 Mayıs 2011/ Çankırı International Participation Symposium: Hadith Tradition and Daru’lHadith Institutions in Anatolia, 30 April-1 May 2011 Çankırı/Turkey, Samsun 2011, s. 339-351.
  • Türcan, Zişan, “Hadis Şerhçiliğinin Doğuşu ve Gelişimi”, Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2009, c. 8, sy. 16/2, s. 101-133.
  • Ulu, Arif, “Adet Halindeki Kadının Orucuyla İlgili Hadislerin Tenkid ve Tahlili”, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2012, sy. 38, s. 1-50.
  • Uysal, Muhittin, “Bazı Hadis Kıssaları Üzerine Mülâhazalar”, Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2006, sy. 22, s. 33-58.
  • Ünal, İsmail Hakkı, “Seçmeci ve Eleştirel Yaklaşım veya Hz. Peygamber’i (s.a.v.) Anlamak”, İslâmî Araştırmalar Dergisi, 1997, c. 10, sy. 1, s. 42-58.
  • Ünal, Yavuz, “Cumhuriyet Dönemindeki Hadis Çalışmalarının Serencamı”, İslamî İlimler Dergisi, 2007, c. 2, sy. 2, s. 229-248.
  • Ünal, Yavuz, “Cumhuriyet Türkiye’si Hadis Çalışmaları Üzerine” İslâmî Araştırmalar Dergisi, 1997, c. 10, sy. 3, s. 174-177.
  • Ünal, Yavuz, “Hadis Verilerine Göre Hz. Peygamber’in İlk Kıblesi: Beyt-i Makdis”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2001, sy. 12-13, s. 189-211.
  • Ünal, Yavuz, “Hadis Verilerine Göre Mut’a Nikahı”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1993, sy. 7, s. 155-179.
  • Ünal, Yavuz, “Hadislerin Anlaşılmasında Metni Yeniden İnşa Sorunu”, İslam’ın Anlaşılmasında Sünnetin Yeri ve Değeri, Kutlu Doğum Sempozyumu 2001, Ankara 2003, s. 439-472.
  • Ürkmez, Ahmed, “Tenkit Temelli Türkçe Hadis Çalışmaları Bibliyografyası”, EKEV Akademi Dergisi -Sosyal Bilimler-, 2013, c. 17, sy. 55, s. 201-224.
  • Yıldırım, Ahmet, “Hadisleri Anlamada İşârî Yorum”, Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2004/2, sy. 13, s. 13-36.
  • Yıldırım, Enbiya, “Hâmid-i Velî’nin Kırk Hadis Şerhi”, Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2006, c. 8, sy. 2, s. 137-166.

A Bibliography of Hadīth Commentaries in Turkey in the Republican Era

Yıl 2013, Sayı: 21, 201 - 270, 01.05.2013

Öz

Studies on hadīth commentary in Turkish in the republican era has started with Buhârî Muhtasarı Tecrîd-i Sarîh Tercemesi ve Şerhi by Ahmet Naim and Kamil Miras with a decision taken by the Turkish Parliament. The number of the commentaries has increased after 1950s with the beginning of the multiparty period in Turkey. In this article I first examine hadīth commentaries between 1923-1950, then evaluate hadīth commentaries in each succeeding decades separately. I present important publications with their main characteristics and give a brief evaluation on them on the basis of the articles and theses written on these commentaries. In the second part of the article, I give a classified bibliography of hadīth commentaries. Here I use some subtitles such as books written in Turkish, translations, forty hadīths, and other works containing certain number of hadīth. I classify articles and papers as monographic commentaries and commentaries in general.

Kaynakça

  • Ağırman, Cemal, “Mustafa Takî Efendi, ‘Kırk Hadis’ Yahut ‘İlm-i Hâl-i Siyâsî ve İctimâî’ Adlı Eseri ve Bazı Hadislere Getirdiği Yorumlar”, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2005, c. 9, sy. 2 [Sivaslı Din Bilginleri Özel Sayısı], s. 61-88.
  • Ağırman, Cemal, “Rivâyet Farklılıkları ve Hadislerin Anlaşılmasındaki Rolü”, [Günümüzde Sünnetin Anlaşılması (Sempozyum ve Tebliğ Müzakereleri, 29-30 Mayıs 2004)], Bursa 2005, s. 117-140.
  • Ahatlı, Erdinç, “Rivâyetler ile Hadis Usûlü ve Târihinin Bazı Meselelerinin Anlaşılmasında Anakronizm Sorunu”, [Günümüzde Sünnetin Anlaşılması (Sempozyum ve Tebliğ Müzakereleri, 29-30 Mayıs 2004)], Bursa 2005, s. 253-261.
  • Aşık, Nevzat, “Hz. Peygamber’in Hadislerine Göre Çalışmak”, İslâm ve Çalışma Hayatı Ulusal Sempozyumu [25-27 Kasım - 2005], İzmir 2008, s. 38-48.
  • Ateş, Ali Osman, “Kadının Cinsel Sorumluluğu İle İlgili Bazı Rivâyetler”, İslâmiyât, 2000, c. 3, sy. 2, s. 97-107.
  • Aydın, Fuat, “Nâmûs/Nomos Cebrâil mi Tevrat mı?: ‘Bed’ü’l-vahy’ Hadisindeki Nâmûs Kavramı Üzerine”, Dîvân: İlmî Araştırmalar, 2003/2, c. 8, sy. 15, s. 53-85.
  • Bardakçı, Mehmet Necmettin, “Tasavvufi Düşünceye Kaynak Olması Açısından Bazı Hadisler Üzerine Bir İnceleme”, Arayışlar -İnsan Bilimleri Araştırmaları-, 1999/1, c. 1, sy. 1, s. 47-74.
  • Bashear, Sulıman, “İslami Apokaliptik Eserler ve Kıyamet: Hadisler Işığında Bir Durum Değerlendirmesi”, çev. Yavuz Köktaş, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 2002, c. 2, sy. 3, s. 209-228.
  • Bashear, Sulıman, “İslâmî Apokaliptik Eserler ve Kıyamet: Hadîsler Işığında Bir Durum Değerlendirmesi”, çev. Yavuz Köktaş, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 2003, c. 3, sy. 1, s. 193-215.
  • Cihan, Sadık, “Günümüzde Hadisin Anlaşılamamasındaki Temel Sebepler”, Hadisin Dünü- Bugünü ve Geleceği Sempozyumu (14-15 Ekim 1993), Samsun 1993, s. 175-187.
  • Cihan, Sadık, “Hz. Peygamber’in Sünnetinde Selâm ve İnsan Münasebetlerinde Oynadığı Rol”, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1986, sy. 6, s. 1-14.
  • Cihan, Sadık, “Hz. Peygamber’in Sünnetinde Yeme ve İçme Adâbı”, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1982, sy. 5, s. 33-43.
  • Coşkun, Selçuk, “Anlam Değişmelerinin Sebep Olduğu Anakronik Bakış ve Hadis Yorumlarındaki Yanıltıcılığı”, EKEV Akademi Dergisi - Sosyal Bilimler -, 2008, c. 12, sy. 35, s. 33-48.
  • Coşkun, Selçuk, “‘Bana Arz Olundu’ Kalıbıyla Rivâyet Edilen Hadîsler ve Anlamı”, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2008, sy. 29, s. 43-69.
  • Çakın, Kamil, “Hadislerde “Din” Kavramı”, Dinler Tarihi Araştırmaları–II (Sempozyum: 20-21 Kasım 1998, Konya), Ankara 2000, s. 15.
  • Çelik, Ali, “Hz. Peygamber’in Hadislerinde Fitne Kavramı ve Sebepleri”, Diyanet İlmi Dergi [Diyanet Dergisi], 1989, c. 25, sy. 2, s. 109-118.
  • Demirel, Harun Reşit, “Bazı Fiten, Melâhim ve Siyâsî Hadislerin Gaybî Haberler Açısından Değerlendirilmesi”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2000, c. 3, sy. 3, s. 101-121.
  • Dilek, Mehmet, “Mevlana’nın Mecâlis-i Seb‘a’da Kullandığı Hadisler ve Yorumları”, Uluslararası Mevlâna ve Mevlevîlik Sempozyumu Bildiriler, 26-28 Ekim 2007, Şanlıurfa, [t.y.], c. 1, s. 437-446.
  • Dilek, Mehmet, “Mevlana’nın Mecâlis-i Seb’a’da Kullandığı Hadisler ve Yorumları”, Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2007, c. 12, sy. 18, s. 187-198.
  • Dölek, Adem, “Bazı Hadîslerin Psikoterapi Açısından Yorumlanması”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 2002, c. 2, sy. 4, s. 21-38.
  • Dölek, Adem, “Hadisler Işığında Akrabalarla İletişim Kurmak ve Sosyal Yardımlaşmada Akrabalık Hakkını Gözetmek (Sıla-i Rahim)”, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2010, c. 14, sy. 2, s. 33-56.
  • Ertürk, Mustafa, “Hadis Metinlerinin/Sünnetin Yeniden Okunmasında/Yorumlanmasında Bir Yöntem Olarak ‘Hz. Peygamber Şimdi Yaşasaydı/Görseydi...’ Söylemine Kısa Bakış (Tarihi ve Güncel Değeri)”, Dini ve Felsefi Metinler: Yirmibirinci Yüzyılda Yeniden Okuma, Anlama ve Algılama, İstanbul 2012, c. 2, s. 587-596.
  • Erul, Bünyamin, “Hadislerin Anlaşılması Meselesi (İslâm Geleneğinde Hadisleri Farklı Okuma Biçimleri)”, Güncel Dinî Meseleler Birinci İhtisas Toplantısı (Tebliğ ve Müzakereler), 02-06 Ekim 2002, Ankara 2004, s. 95-114.
  • Evgin, A. Kadir, “Hadislerde ‘Fıtrat’ Kavramı ve ‘İslam Fıtratı’ Söyleminin Tenkidi”, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2003, c. 1, sy. 1, s. 93-110.
  • Görmez, Mehmet, “Gazâli Felsefesinde Varlık Mertebeleri Bakımından Hadislerin Anlaşılması ve Yorumlanması”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1999, c. 39, s. 357-368.
  • Görmez, Mehmet, “Sünnet ve Hadis’in Anlaşılması ve Yorumlanmasında Metodoloji Sorunu ve Yeni Bir Metodoloji İçin Atılması Gereken Adımlar”, İslâmî Araştırmalar Dergisi, 1997, c. 10, sy. 1, s. 31-41.
  • Kahraman, Hüseyin, “Hadis Şerhinde Mezhep Faktörü”, Usûl: İslam Araştırmaları, 2007, sy. 7, s. 7-34.
  • Kahraman, Hüseyin, “Hadisin Mâturîdî Kültüründeki Yeri ve İmâm Mâturîdî’nin Hadis Yorumu”, Milel ve Nihal: İnanç, Kültür ve Mitoloji Araştırmaları Dergisi, 2010, c. 7, sy. 2, s. 141-171.
  • Kahraman, Hüseyin, “Hadislere Göre Cinsel Organa Dokunmanın Abdeste (Messü’l-Ferc) Etkisi”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2010, c. 19, sy. 1, s. 111-142.
  • Kahraman, Hüseyin, “Hadislere Göre Karşı Cinse Dokunmanın Abdeste Etkisi”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2010, c. 19, sy. 1, s. 69-110.
  • Kahraman, Hüseyin, “Hadislere Göre Kusmanın Abdeste Etkisi”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2009, c. 18, sy. 2, s. 157-182.
  • Kahraman, Hüseyin, “İtikâdî Düşünce ve Mezhep Mensubiyetinin Hadislerin Değerlendirilmesine Etkisi”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2006, c. 15, sy. 1, s. 133-163.
  • Karacabey, Salih, “Hadisler Çerçevesinde Mugayyebât-ı Hamse Meselesi”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1994, c. 6, sy. 6, s. 83-102.
  • Karacabey, Salih, “Hadislerde Geçen Bazı Sayılar Üzerine Kısa Bir Değerlendirme”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1994, c. 6, sy. 6, s. 103-116.
  • Karacabey, Salih, “Hadislerin Metin Tenkidinde Fiilî Sünnete Müracaatın Önemi Bağlamında Kadınların ve Çocukların Camiye Gitmeleri İle İlgili Hadislerin Değerlendirilmesi”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2000, c. 9, sy. 9, s. 253-276.
  • Karacabey, Salih, “Muhteva, Sıhhat ve Mesajları Açısından Bursa Ulucami’de Yer Alan Hadisler”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2011, c. 20, sy. 2, s. 97-126.
  • Karadaş, Cağfer, “Hadisçiler, Kelamcılar ve Sufilerin Hadis Anlayışlarına İki Örnek”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1994, c. 6, sy. 6, s. 261-266.
  • Karapınar, Fikret, “Rivâyetlerde İşârî Yorum”, Hadis Tetkikleri Dergisi, 2007, c. 5, sy. 2, s. 89-104.
  • Karataş, Mustafa, “Hadisleri Yeniden Anlamak”, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2002, sy. 6, s. 101-138.
  • Kesgin, Salih, “Âyetleri Anlamada Hadis Algısının Etkisi -Nisâ Sûresi- 1. Âyet Ekseninde Bir Tahlil Denemesi-”, Tarihten Günümüze Kur’an İlimleri ve Tefsir Usûlü [İlim Yayma Vakfı Kur’ân ve Tefsir Akademisi], Ankara 2009, s. 477-490.
  • Keskin, Yusuf Ziya, “Hadislere Göre Avcılık ve Avlanma Esasları”, Hadis Tetkikleri Dergisi, 2007, c. 5, sy. 1, s. 33-48.
  • Kırbaşoğlu, M. Hayri, “Hz. İsa’yı (as) Gökten İndiren Hadislerin Tenkidi”, İslâmiyât, 2000, c. 3, sy. 4, s. 147-168.
  • Kırbaşoğlu, M. Hayri, “İslam’a Yamanan Sanal Şiddet: Recm ve İrtidat Meselesi”, İslâmiyât, 2002, c. 5, sy. 1, s. 125-132.
  • Koca, Suat, “İbn Melek’in Mebâriku’l-Ezhar Şerhu Meşâriki’l-Envâr’ındaki Şerh Yöntemi ve Eserin Hadis Şerh Literatüründeki Yeri”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2012, c. 53, sy. 1, s. 1-33.
  • Koçkuzu, Ali Osman, “Hz. Peygamberin Mizacı ve Hadiste İşari Tefsir”, IV. Kutlu Doğum Sempozyumu: Tebliğler, 19-20 Nisan 2001, Isparta 2002, s. 221-238.
  • Köktaş, Yavuz, “Anlam ve Yorum İlişkisi Açısından Hadîs Metinlerinin Tahlili”, Bilimname: Düşünce Platformu, 2003/3, c. 1, sy. 3, s. 105-131.
  • Köktaş, Yavuz, “Hadislerde Efdaliyet Anlayışına Dair”, Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2003, sy. 17, s. 125-162.
  • Köktaş, Yavuz, “Hadislerde Geçen ‘Sultan’ Kelimesine Dair”, Usûl: İslâm Araştırmaları, 2008, sy. 9, s. 229-242.
  • Köktaş, Yavuz, “Hadisleri Anlamada Sosyolojiden Yararlanmanın İmkânı”, Sünnet Sosyolojisi, 2013, s. 143-203.
  • Köktaş, Yavuz, “İmam Malik’in Muvatta’ında Garîbu’l-Hadîs ve Hadîs Yorum Örnekleri”, Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2002, sy. 9, s. 45-78.
  • Köktaş, Yavuz, “Kaderiyye ve Mürcie ile İlgili Hadislerin Değerlendirilmesi”, Hadis Tetkikleri Dergisi, 2003, c. 1, sy. 2, s. 113-143.
  • Köktaş, Yavuz, “Mevdudî’nin Hadisle İlgili Görüşleri ve Hadis Tahlilleri Üzerine”, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2003, sy. 8, s. 13-52.
  • Köktaş, Yavuz, “Mevdûdî’nin Hadisle İlgili Görüşleri ve Hadis Tahlilleri Üzerine (II)”, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2004, sy. 9, s. 145- 168.
  • Köktaş, Yavuz, “Yüce Kur’an’ın Çağdaş Tefsiri Adlı Eserde Hadis Olgusu ve Hadis Yorumları”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 2004, c. 4, sy. 1, s. 31-55.
  • Kuzudişli, Bekir, “Bölgelere Göre ‘Men Kezebe ‘Aleyye...’ Hadisinin Rivâyet Seyri”, Hadis Tetkikleri Dergisi, 2008, c. 6, sy. 1, s. 71-110.
  • Küçük, Raşit, “Sünnet ve Hadislerde Sevgi”, İslam’da Sevgi Temelinde Beşeri Münasebetler-İlmi Toplantı- (16-17 Ekim 2009), İstanbul 2010, s. 227-240.
  • Macit, Yunus, “Beden Temizliği İçin Yapılmış Mekânlar ile İlgili Hadislerin Tenkid ve Tahlili”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 2005, c. 5, sy. 4, s. 167-207.
  • Macit, Yunus, “Biat Hadîsleri: Eğitim İlke ve Yöntemleri Açısından Bir Tahlil”, Marife, 2012, yıl 12, sy. 2, s. 27-48.
  • Nazlıgül, Habil, “Gelibolulu Mustafa Âlî’nin Hadis Bilgisi ve Yorumları Işı- ğında Hadislere Tarihsel Bakış”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2000, sy. 9, s. 403-433.
  • Nazlıgül, Habil, “Hadis Seçme ve Değerlendirmede Tabii Hal Yöntemi”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 2003, c. 3, sy. 2, s. 53-88.
  • Okudan, Rifat, “Hz. Peygamber’den İlk Yaratılan Şey Hakkında Rivâyet Edilen Hadisler Işığında Hakikat-i Muhammediye”, VI. Kutlu Doğum Sempozyumu (Tebliğler), 21 Nisan 2003, Isparta 2006, s. 165-178.
  • Okumuşlar, Muhiddin, “Hadislerin Anlaşılmasında Eğitsel Yorumun Önemi”, Hadis Tetkikleri Dergisi, 2007, c. 5, sy. 2, s. 123-134.
  • Öz, Şaban, “Kırtâs Hadisesi ve İlgili Rivâyetlerin Tenkîdi -İbn Sa‘d Özelinde-”, Hikmet Yurdu, 2009, c. 2, sy. 3 [Prof. Dr. Zahit Aksu Anısına (1936 - 2008)], s. 275-286.
  • Özafşar, Mehmet Emin, “Polemik Türü Rivâyetlerin Gerçek Mâhiyeti”, İslâmiyât, 1998, c. 1, sy. 3, s. 19-48.
  • Özer, Salih, “Hadis Metninin Anlaşılmasında Diğer Metinlere Referansların Önemi ya da Hadiste Metinlerarasılık ve Metinlerarası Okuma”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 2008, c. 8, sy. 1, s. 305-350.
  • Özer, Salih, “Hadislerin Anlaşılmasında Bir Yöntem Olarak Retorik Analiz: Vadettikleri ve Sınırlılıkları”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 2006, c. 6, sy. 2, s. 233-258.
  • Özer, Salih, “Söz-Eylem Teorisi ve Hadislerin Anlaşılmasına Muhtemel Katkıları”, Kelam Araştırmaları Dergisi, 2013, c. 11, sy. 1, s. 37-75.
  • Özgel, İshak, “İnşikak-ı Kamer Hadisesine Yorum Etiği ve Anlam Bütünlüğü Açısından Yaklaşım”, VII. Kutlu Doğum Sempozyumu: Tebliğler, 19 Nisan 2004 [Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi], Isparta 2006, s. 197-214.
  • Özpınar, Ömer, “Hadîs Şerhlerinde Hadîs Kaynaklarının Kullanımı”, Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2008, sy. 25, s. 51-86.
  • Öztürk, Yener, “Kaderle İlgili Üç Hadîsin Kelamî Perspektiften Yorumu”, Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2007, c. 9, sy. 1, s. 19-34.
  • Palabıyık, Abdülkadir, “Mevlana ve Hadis Şerhi: Mesnevî’nin I. Cildinde Başlık Olarak Yer Alan Hadisler Bağlamında Bir Değerlendirme”, Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2006, sy. 24, s. 3-23.
  • Polat, Selahattin, “Hadiste Anlam (Yorum)-Metin Tenkidi İlişkisi”, Hadisin Dünü-Bugünü ve Geleceği Sempozyumu (14-15 Ekim 1993), Samsun 1993, s. 67-75.
  • Sakallı, Talat, “Hadisler Açısından İsraf ve Tasarruf”, Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1994, sy. 1, s. 69-84.
  • Sakallı, Talat, “Hadislerde ‘Türk’ Mefhumu ve Rivâyetlerdeki Çağrıştırdığı Zihniyetin Analizi”, Uluslararası Türk Dünyasının İslamiyete Katkıları Sempozyumu (31 Mayıs-1 Haziran 2007), Isparta 2007, s. 227-242.
  • Sakallı, Talat, “Sünnetin Güncel Yorumu: Kıyamet Alâmetleri ile İlgili Hadislere Verilen Anlamlara Eleştirel Bir Bakış ve İlgili Hadislerin Anlaşılmasına Yönelik Farklı Bir Teklif”, Sünnetin Bireysel ve Toplumsal Değişimdeki Rolü -Sempozyum-, 11-12 Mayıs 2007, Meram/Konya, Konevi Kültür Merkezi, Konya 2008, s. 162-178.
  • Sancaklı, Saffet, “Fakirlik ve Zenginlikle İlgili Hadisler Üzerine Bir Deneme”, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2001, c. 5, sy. 1, s. 331-378.
  • Sancaklı, Saffet, “Hadislerde ‘Yaşlılık Olgusunun’ Değerlendirilişi”, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2006, c. 10, sy. 1, s. 49-71.
  • Sancaklı, Saffet, “Hadislerin Doğru Anlaşılması ve Yorumlanmasında Takip Edilecek Yöntem”, İslam’ın Anlaşılmasında Sünnetin Yeri ve Değeri, Kutlu Doğum Sempozyumu 2001, Ankara 2003, s. 305-372.
  • Sancaklı, Saffet, “İstikbâle Yönelik Hadislerin Değerlendirilmesi”, Diyanet İlmi Dergi, 2001, c. 37, sy. 3, s. 75-84.
  • Sancaklı, Saffet, “Toplumsal Hayat Bağlamında Çalışma Hayatını Olumsuz Yönde Etkileyen Dini Bazı Söylemlerin Hadisler Açısından Analizi”, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı Sempozyumu, 20-22 Nisan 2007 [İslami İlimler Dergisi Yayınları], Çorum 2007, s. 339-360.
  • Serdaroğlu, Ahmet, “Oruç ile İlgili Bazı Hadisler ve Açıklamaları”, Diyanet İlmi Dergi [Diyanet İşleri Başkanlığı Dergisi], 1965, c. 4, sy. 12, s. 200-202.
  • Seyhan, Ahmet Emin, “‘A’raf Ehli’ ile İlgili Hadisler Üzerine Bir Değerlendirme”, Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2011/1, sy. 26, s. 111-131.
  • Tatlı, Bekir, “Ehl-i Sünnet Akait Kitaplarında Kullanılan Mizan İle İlgili Hadisler”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2007, c. 7, sy. 2, s. 133- 146.
  • Tatlı, Bekir, “Hadislerde ‘Dünya’ ve ‘Arz’ Kelimeleri -Buhârî Örneği-”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2007, c. 48, sy. 1, s. 153-168.
  • Tekineş, Ayhan, “İmâm Mâturîdî’nin Hadisleri Yorumlama Metodu: Te’vîlâtu Ehli’s-sünne Örneği”, Marife, 2010, yıl 10, sy. 3, s. 159-170.
  • Tekineş, Ayhan, “Modern Dönem Hadis Yorumculuğunda ‘Ben Merkezli’ Yorum”, Sünnetin Bireysel ve Toplumsal Değişimdeki Rolü -Sempozyum-, 11-12 Mayıs 2007, Meram/Konya, Konevi Kültür Merkezi, Konya 2008, s. 241-250.
  • Topaloğlu, Nuri, “Hadislerin Anlaşılmasında Zaman, Mekân, Şahıs ve Şartların Önemi”, Hadisin Dünü, Bugünü ve Geleceği Sempozyumu (14-15 Ekim 1993), Samsun 1993, s. 211-214.
  • Tuğlu, Nuri, “Hegel’in Refleksiyonlu Tarih Yazıcılığı Teorisi Bağlamında Bazı Hadis Rivâyetlerinin Analizi”, Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2006/2, sy. 17, s. 69-88.
  • Türcan, Zişan, “Anadolu’da Hadis Şerhçiliği”, Uluslararası Katılımlı Sempozyum: Anadolu’da Hadis Geleneği ve Daru’l-Hadisler, 30 Nisan-1 Mayıs 2011/ Çankırı International Participation Symposium: Hadith Tradition and Daru’lHadith Institutions in Anatolia, 30 April-1 May 2011 Çankırı/Turkey, Samsun 2011, s. 339-351.
  • Türcan, Zişan, “Hadis Şerhçiliğinin Doğuşu ve Gelişimi”, Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2009, c. 8, sy. 16/2, s. 101-133.
  • Ulu, Arif, “Adet Halindeki Kadının Orucuyla İlgili Hadislerin Tenkid ve Tahlili”, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2012, sy. 38, s. 1-50.
  • Uysal, Muhittin, “Bazı Hadis Kıssaları Üzerine Mülâhazalar”, Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2006, sy. 22, s. 33-58.
  • Ünal, İsmail Hakkı, “Seçmeci ve Eleştirel Yaklaşım veya Hz. Peygamber’i (s.a.v.) Anlamak”, İslâmî Araştırmalar Dergisi, 1997, c. 10, sy. 1, s. 42-58.
  • Ünal, Yavuz, “Cumhuriyet Dönemindeki Hadis Çalışmalarının Serencamı”, İslamî İlimler Dergisi, 2007, c. 2, sy. 2, s. 229-248.
  • Ünal, Yavuz, “Cumhuriyet Türkiye’si Hadis Çalışmaları Üzerine” İslâmî Araştırmalar Dergisi, 1997, c. 10, sy. 3, s. 174-177.
  • Ünal, Yavuz, “Hadis Verilerine Göre Hz. Peygamber’in İlk Kıblesi: Beyt-i Makdis”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2001, sy. 12-13, s. 189-211.
  • Ünal, Yavuz, “Hadis Verilerine Göre Mut’a Nikahı”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1993, sy. 7, s. 155-179.
  • Ünal, Yavuz, “Hadislerin Anlaşılmasında Metni Yeniden İnşa Sorunu”, İslam’ın Anlaşılmasında Sünnetin Yeri ve Değeri, Kutlu Doğum Sempozyumu 2001, Ankara 2003, s. 439-472.
  • Ürkmez, Ahmed, “Tenkit Temelli Türkçe Hadis Çalışmaları Bibliyografyası”, EKEV Akademi Dergisi -Sosyal Bilimler-, 2013, c. 17, sy. 55, s. 201-224.
  • Yıldırım, Ahmet, “Hadisleri Anlamada İşârî Yorum”, Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2004/2, sy. 13, s. 13-36.
  • Yıldırım, Enbiya, “Hâmid-i Velî’nin Kırk Hadis Şerhi”, Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2006, c. 8, sy. 2, s. 137-166.
Toplam 101 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA86PN45NS
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Erdinç Ahatlı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2013
Gönderilme Tarihi 1 Mayıs 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Ahatlı, E. (2013). Cumhuriyet Dönemi Hadis Şerhçiliği Bibliyografyası. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi(21), 201-270.
AMA Ahatlı E. Cumhuriyet Dönemi Hadis Şerhçiliği Bibliyografyası. TALİD. Mayıs 2013;(21):201-270.
Chicago Ahatlı, Erdinç. “Cumhuriyet Dönemi Hadis Şerhçiliği Bibliyografyası”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, sy. 21 (Mayıs 2013): 201-70.
EndNote Ahatlı E (01 Mayıs 2013) Cumhuriyet Dönemi Hadis Şerhçiliği Bibliyografyası. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 21 201–270.
IEEE E. Ahatlı, “Cumhuriyet Dönemi Hadis Şerhçiliği Bibliyografyası”, TALİD, sy. 21, ss. 201–270, Mayıs 2013.
ISNAD Ahatlı, Erdinç. “Cumhuriyet Dönemi Hadis Şerhçiliği Bibliyografyası”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 21 (Mayıs 2013), 201-270.
JAMA Ahatlı E. Cumhuriyet Dönemi Hadis Şerhçiliği Bibliyografyası. TALİD. 2013;:201–270.
MLA Ahatlı, Erdinç. “Cumhuriyet Dönemi Hadis Şerhçiliği Bibliyografyası”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, sy. 21, 2013, ss. 201-70.
Vancouver Ahatlı E. Cumhuriyet Dönemi Hadis Şerhçiliği Bibliyografyası. TALİD. 2013(21):201-70.