Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tasavvuf Tarihçiliğinin Yirminci Yüzyılda Zuhûr ve Neşvünümâsı: Tarihyazımında Bir Eşzamanlılık Vakası yahut Bir Dönemlendirme Denemesi

Yıl 2018, Cilt: 16 Sayı: 31-32, 9 - 46, 18.03.2020

Öz

Bu çalışma XX. yüzyılda Türk tasavvuf tarihçiliğinin gelişimini anlamaya ve dönemlendirmeye çalışmaktadır. Makale Türkiye’de modern tasavvuf araştırmalarının betimleyici ve çözümlemeci şeklinde iki kulvardan yol aldığını iddia eder ve ikinci grubun ürettikleri üzerinden bir dönemlendirme denemesi yapar. Türkiye’de çözümlemeci tasavvuf tarihçiliğini bu çalışma 1970’ler öncesi ve sonrası şeklinde, zuhûr ve neşvünümâ adında iki döneme ayırır. Tasavvuf tarihçiliğinin temellerinin atıldığı, ana tarihsel kaynakların belirlendiği ve yayınlandığı, ve dünyada ve Türkiye’de yükselen toplumsal tarihçiliğin araştırma nesnesi olarak tarikatlara yöneldiği bir devir olan zuhûr döneminde, karanlıkta kalmış bir alan, neredeyse el yordamıyla keşfedilmeye çalışılmıştır. Bu dönemin ardından gelen neşvünümâ döneminde ise ana kaynaklar ve alanın temel paradigmaları kısmen yerleşmiş, ve üçüncü ve dördüncü nesil araştırmacılar dünyadaki tarihçilik ve diğer sosyal ve beşeri bilimlerde yaşanan değişimleri kendi eserlerine yansıtarak niceliksel ve niteliksel bir patlama gerçekleştirmişlerdir.

Kaynakça

  • Mikâil Bayram, Şeyh Evhadü’d-din Hâmid el-Kirmânî ve Evhadiyye Tarikatı, Konya: Ömer Faruk Bayram, 1993.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hasan Karataş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 18 Mart 2020
Gönderilme Tarihi 2 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 16 Sayı: 31-32

Kaynak Göster

APA Karataş, H. (2020). Tasavvuf Tarihçiliğinin Yirminci Yüzyılda Zuhûr ve Neşvünümâsı: Tarihyazımında Bir Eşzamanlılık Vakası yahut Bir Dönemlendirme Denemesi. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 16(31-32), 9-46.
AMA Karataş H. Tasavvuf Tarihçiliğinin Yirminci Yüzyılda Zuhûr ve Neşvünümâsı: Tarihyazımında Bir Eşzamanlılık Vakası yahut Bir Dönemlendirme Denemesi. TALİD. Mart 2020;16(31-32):9-46.
Chicago Karataş, Hasan. “Tasavvuf Tarihçiliğinin Yirminci Yüzyılda Zuhûr Ve Neşvünümâsı: Tarihyazımında Bir Eşzamanlılık Vakası Yahut Bir Dönemlendirme Denemesi”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 16, sy. 31-32 (Mart 2020): 9-46.
EndNote Karataş H (01 Mart 2020) Tasavvuf Tarihçiliğinin Yirminci Yüzyılda Zuhûr ve Neşvünümâsı: Tarihyazımında Bir Eşzamanlılık Vakası yahut Bir Dönemlendirme Denemesi. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 16 31-32 9–46.
IEEE H. Karataş, “Tasavvuf Tarihçiliğinin Yirminci Yüzyılda Zuhûr ve Neşvünümâsı: Tarihyazımında Bir Eşzamanlılık Vakası yahut Bir Dönemlendirme Denemesi”, TALİD, c. 16, sy. 31-32, ss. 9–46, 2020.
ISNAD Karataş, Hasan. “Tasavvuf Tarihçiliğinin Yirminci Yüzyılda Zuhûr Ve Neşvünümâsı: Tarihyazımında Bir Eşzamanlılık Vakası Yahut Bir Dönemlendirme Denemesi”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 16/31-32 (Mart 2020), 9-46.
JAMA Karataş H. Tasavvuf Tarihçiliğinin Yirminci Yüzyılda Zuhûr ve Neşvünümâsı: Tarihyazımında Bir Eşzamanlılık Vakası yahut Bir Dönemlendirme Denemesi. TALİD. 2020;16:9–46.
MLA Karataş, Hasan. “Tasavvuf Tarihçiliğinin Yirminci Yüzyılda Zuhûr Ve Neşvünümâsı: Tarihyazımında Bir Eşzamanlılık Vakası Yahut Bir Dönemlendirme Denemesi”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, c. 16, sy. 31-32, 2020, ss. 9-46.
Vancouver Karataş H. Tasavvuf Tarihçiliğinin Yirminci Yüzyılda Zuhûr ve Neşvünümâsı: Tarihyazımında Bir Eşzamanlılık Vakası yahut Bir Dönemlendirme Denemesi. TALİD. 2020;16(31-32):9-46.