Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Korku Sineması Literatürü Üzerine Bir Değerlendirme

Yıl 2020, Cilt: 18 Sayı: 36, 543 - 582, 17.12.2020

Öz

Bu çalışmada Türkiye’de korku sineması literatürü tespit edilip analiz edilmiştir. Özellikle son yirmi yılda toplumun değişen yapısı ve ideolojilerine bağlı olarak Türk korku filmlerine olan ilgi ve akademik yayın sayısı artmıştır. Çalışmada korku sineması üzerine kitaplar, makaleler ve lisansüstü tezleri nitel araştırma deseninde içerik analizi yöntemiyle ele alınmıştır. Çalışmada 31 kitap, 42 makale ve 71 lisansüstü yayın olmak üzere toplam 144 yayın incelenmiştir. Çalışmada eserler ulusal tez veri merkezi, Dergipark, Google Akademik ve çeşitli kütüphane kataloglarından yapılan taramalar aracılığıyla veriler elde edilmiştir. Yayınlar incelenirken “korku sineması”, “korku”, “Türk korku sineması” ve korku sinemasının ögelerine göre incelenmiş ve bu inceleme sonucunda elde edilen veriler analiz edilmiştir. Bu çalışmada Türkiye’de korku sineması literatürünün kitaplar, makaleler ve lisansüstü tezler bağlamında belirlenmesi amaçlanmıştır. Böylelikle korku sineması üzerine küçük bir katkı yapma hedefi gözetilmiştir.

Kaynakça

  • Abisel, Nilgün, Popüler Sinema ve Türler, İstanbul: Alan Yayıncılık, 1995.
  • Akbulut, Durmuş, Sinemanın İlkleri Korku Sineması, İstanbul: Etik Yayınları, 2012.
  • Aytekin, Mesut “Sinema Türleri”, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Yayınları, ts.
  • Cherry, Brigid, Sinemaya Giriş: Korku, çev. Mine Zorlukol, İstanbul: Kolektif Kitap, 2014.
  • Creswell, J.W., Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4. bs.). United States: Pearson Education, 2012.
  • Danacı, Fatih, Korkunun Canavarları, İstanbul: Kalkedon Yayınları, 2011.
  • Demirci, Tan Tolga, Korku Sinemasının Psikanalizi, İstanbul: Es Yayınları, 2006.
  • Dorsay, Atilla, Beyaz Perdede Kırmızı Filmler, İstanbul: Cep Kitapları, 1986.
  • Ekiz, Durmuş, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık, 2015.
  • Ezgi Aksoy, Popüler Kült: Korku Sineması ve Popüler Kültür Kılavuzu, İstanbul: Karakarga Yayınları, 2014.
  • Işıklar, Ulaş, Gecenin Çocukları- Son dönem Korku Sinemasında Vampir Karakterinin Dönüşümü, İstanbul: Avrupa Yakası Yayınları, 2010.
  • İnal, Ufuk, Türk Korku Sinemasında Eski Türk İnançları ve İslamiyet’e Dair Öğeler, Germany: Lap Lambert Academic Publishing, 2017.
  • İri, Murat, Film Kuramları: İstanbul: İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Ders Notları, ts.
  • Lauro, Sarah Juliet , Karen Embry, Zombi Manifestosu, çev. Andaç Akçakayalı, İstanbul: Velespit Yayınları, 2017.
  • Odell, Colin, Michelle Le Blanc, Korku Sineması, çev. Ali Toprak, İstanbul: Kalkedon Yayıncılık, 2011.
  • Onaran, Âlim Şerif, Sinemaya Giriş, İstanbul: Filiz Kitabevi, 1986.
  • Oskay, Ünsal, Çağdaş Fantazya- Popüler Kültür Açısından Bilim-kurgu ve Korku Sineması, Ankara: Ayko Yayınları, 1982.
  • Özgüç, Agâh, Başlangıcından Bugüne Türk Sinemasında İlkler, İstanbul: Yılmaz Yayınları, 1990.
  • Özkaracalar, Kaya, Geceyarısı Filmleri, İstanbul: Cintrak Kitabevi, 2007.
  • Özkaracalar, Kaya, Gotik, İstanbul: L&M Yayınları, 2005.
  • Richards, Andy, Asya Korku Sineması, çev. Onur Gayretli, İstanbul, Kalkedon Yayınları, 2011.
  • Scognamillo, Giovanni, Aylin Ünal, Fatih Danacı, Vampir Manifestoları, İstanbul: Marjinal Kitap, 2011.
  • Scognamillo, Giovanni, Canavarlar Yaratıklar Manyaklar, İstanbul: Artı 1 Kitap, 2006.
  • Scognamillo, Giovanni, Dehşetin Kapıları, İstanbul: Mitos Yayınları, 1994.
  • Scognamillo, Giovanni, Korkunun Sanatları, İstanbul: İnkılap Kitabevi, 1996.
  • Scognamillo, Giovanni, Metin Demirhan, Fantastik Türk Sineması, İstanbul: Kabalcı Yayınları, 1999.
  • Şimşek Kaya, Gizem, Sinemada Korku ve Din- 2000 Sonrası Amerikan ve Türk Filmlerinde Cin Unsurunun Çözümlenmesi- Eleştirel Kuram ve Göstergebilimsel Metodoloji Çerçevesinde, İstanbul: Pales Yayınları, 2017.
  • Şimşek Kaya, Gizem, Türk Korku Sineması Kronolojisi (1914-2015), İstanbul: Pales Yayınları, 2017.
  • Şimşek Kaya, Gizem, Türk Korku Sineması Kronolojisi (2016-2017), İstanbul: Pales Yayınları, 2017.
  • Tohill, Cathall, Pete Tombs, Avrupa Seks ve Korku Sineması, çev. Nilgün Birgül, İstanbul: Kabalcı Yayınları, 2005.
  • Aslan, Eylül, “Kaneto Shindo sinemasında kadın temsili üzerine bir değerlendirme: Onibaba ve Kuroneko”, Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, Ocak 2018, c.3, sy. 6, s.13-23.
  • Aslantepe, Mehmet, “Batı Kültüründe Korku Motifi ve Sinemadaki Gelişimi”, Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2002.
  • Aydın Çağlıyan, Ebru, “Korku Sinemasının Cazibesi Üzerine Felsefi ve Psikolojik Bir İnceleme” SineFilozofi, Ocak 2020, c.5., sy.9, s. 540-550.
  • Aytekin, Mesut, “Korku Sinemasında Türler” Atatürk İletişim Dergisi, 2013, c.1, s.5, 63-84.
  • Çakar Bikiç, Nagihan, “Bellek Çalışmaları Bağlamında Zaman ve Mekân Kullanımının Türk Korku Sinemasının Anlatısal Yapısı Üzerindeki Etkileri”, 2020, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 13(2), s. 471–500.
  • Çiğdem, Hakan, “ABD Korku Filmlerinde Kötü Olgusunun Toplumsal Boyutu”, Sanat Dergisi- Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Mayıs 2006, sy. 9, s. 35-45.
  • Danacı, Fatih, “Türkiye’de Yayınlanan Korku Sineması Hakkındaki Kitaplar”, Alacakaranlık, Nisan 2017, sy.1, s.10-13.
  • Demir, Murat, “Sinemanın İlk Yıllarında Korku Temaları Ve Dışavurumcu Alman Sineması” İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, Ocak 2009, c. 1, sy. 1, s. 7 – 27.
  • Ekinci, Barış Tolga “Toplumun Korkuları Zombi Filmleri ve Ölümcül Deney Serisinin Analizi”, Global Journal Turkish Edition, 2015, 6 (11), s. 220–239.
  • Er Pasin, E. Gülay, “Gojira Filminde Temsil Mekanizmasının Tarihsel ve İdeolojik Çözümlenmesi”, Atatürk İletişim Dergisi, 2015, sy.9, s.177-196.
  • Erkan, Erol, “Popüler Dinin Yeniden Üretilmesinde ve Yaygınlaştırılmasında Türk Korku Sineması” Bilimname, 2019, sy.7, s. 407-429.
  • Erşanlı, Banu, “Sessiz Sinemadan Universal Stüdyolarına İlk Dönem Korku Sineması”, Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 2017, sy.17, s. 207–226.
  • Güçhan, Ayşegül, “Frankenstein ve Orlan: Sinema ve Performans Sanatında Teknofobi” Selçuk İletişim Dergisi, 2013, c.3, sy.3, s. 58-65.
  • Gürkan, Hasan, “Hollywood Sinema Endüstrisinin ‘Yeniden Çekim’ Filmlere İlgisi ve Japon Korku Filmi ‘Ringu’nun Yeniden Çekim Versiyonu ‘The Ring’ de Kültürel Dönüşümü”, Erciyes İletişim Dergisi, 2012, c.2, sy.2, s.2-22.
  • Halis, Şan Ararat, “ Tarihsel Bir Karşıtlığın Tezahürü: 2002 sonrası Türk Korku Filmlerinde Bilim ve Din Çatışması”, Selçuk İletişim Dergisi, Ocak 2017, c.9, sy.4, s. 221-237.
  • İnal, Ufuk “Dabbe , Gen ve Ada: Zombilerin Düğünü Filmleri Üzerinden Türk Korku Sinemasında Anlatı Yapısı”, Ulakbilge, 2017, c.5, sy.18, s. 2001-2026.
  • Karadağ, Özlem, “Reading Between the Images in Browning’s and Coppola’s Dracula Adaptations”, Sinecine: Sinema Araştırma Dergisi, 2019, c.10, sy.2, s. 481-509.
  • Karadoğan İsmayılov, Ebru, Gözde Sunal, “Frankenstein ya da Modern Prometheus” Romanının Sinemaya Uyarlanması”, Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2013, c.4, sy.1, s. 199- 222.
  • Kılıç, Onur, “Korku Sinemasının İç Mekân Tercihlerine Bir Bakış”, The Journal of Academic Social Sciences, Ekim 2017, s.54, sy.428–432.
  • Koçak, Birgül, “Doğu-Batı Arasında Türk Sineması: Korku Filmleri Üzerine Bir Değerlendirme”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2006, No: 26, s. 93-104.
  • Koçak, Birgül, Oksev, “Edebiyattan Sinemaya Fantastik Korku Türünün Toplumsal ve Tarihsel Kökenleri”, Sosyologca, 2014.
  • Kurtoğlu, Ramazan, “Finansal-Ekonomik Krizler Ve Hollywood'un Korku Filmleriyle Toplumsal Dönüşüm Operasyonları”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Aralık 2013, c.15, sy.2, s. 131-146.
  • Osmanoğulları, Fırat, “Gotik Film: Bir Çerçeve Oluşturma Denemesi ve House of Usher”, SineFilozofi, 2016, c.1, sy.1, s. 22-42.
  • Osmanoğulları, Fırat, “Sinemada Korkunun Verdiği Hazzın Yüce Kavramı ile Açıklaması ve Antonio Margheriti’nin Danza Macabra (1964) Filmi”, SineFilozofi, Mayıs 2016, Özel sayı, s. 6-19.
  • Özdemir, Berceste Gülçin, “Dabbe Zehr i Cin Filminin Türk Halk Bilimiyle Bağlantılığının Charles Sanders Peirce ın Göstergebilim Kuramıyla İncelenmesi” Millli Folklor Dergisi, 2019, c. 16, sy.124, s.160-174.
  • Özdemir, Dilara Ela, Arif Can Güngör, “Türk Korku Sinemasında Vampir Filmleri: Drakula İstanbul’da Filmi Örneği” International Social Sciences Studies Journal, 2020, Vol: 6, Issue: 54, s. 62-75.
  • Özgör, Cumhur Okay, “Batıl İnançların Korku Sinemasındaki Yansımaları”, SineFilizofi, 2020, c.5, sy.9, s. 504-520.
  • Özpay, Ozan, “Türk Korku Sinemasına Panoramik Bir Bakış ve İdeolojik İzdüşümleri”. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (AKİL) Aralık, 2019, sy.32, s.551-567.
  • Pişkin, Günseli, “ Hollywood Sinemasında Evcilleştirilen Canavarlar ve İdeolojik İşlevleri: Alacakaranlık Destanı, International Journal of Social Science, 2014, sy.24, s. 421-464.
  • Pösteki, Nigar “Korku Duygusu ve Korku Geleneği, Romandan Filme Erişilmez Kont Dracula”, Kilad-Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2002, sy. 2, s. 47-64.
  • Şakrak, Bilgehan Ece, “ Batı Kökenli Popüler Korku Filmlerindeki Fantastik Korku İkonları: Toprağın Kabul Etmediği Lanetliler”, Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, Ocak 2018, c.11, sy.24, s.178 – 193.
  • Şakrak, Bilgehan Ece, “Vampir Figürünün Sinema ve Dizi Filmlerde Uyarlanması Türkiye Örneği: Yaşayamayanlar Motif Akademi Halkbilim Dergisi”, 2019, c.12, sy.26, s. 406-425.
  • Şimşek, Gizem “Küreselleşme Yerelleşme Ekseninde Bir Örnek Ada Zombilerin Düğünü” Uluslararası TOJDAC (The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication), 2013, Volume 3, Issue: 2, s. 29-37.
  • Şimşek, Gizem, “Siyasi Olayların Korku Sinemasına Yansımaları” Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 2003, c. 12, sy. 46, s. 264-280.
  • Topçu, Yusuf Gürhan “Dracula’da Vampir Kadın”, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2001, sy. 10, s. 127-145.
  • Tosun, Akıl Fikret, “2000’li Yıllardan Günümüze Türk Sinemasında Şiddet İçerikli Korku Filmlerinin Zihinsel- Kültürel Arka Planı”, Kesit Akademi Dergisi, Eylül 2017, yıl: 3, sy. 9, s.333-344.
  • Tuğan, Nuray Hilal, “Korku Sineması Anlatısında Bakış Açısı Kavramı Diğerleri Filminde Bakış Açısı”, Journal of Turkish Studies, 2018, 13, sy. 5, s. 655–672.
  • Tutar, Cem, “Türk Korku Sinemasının Yapısal Engelleri: Sosyo-Kültürel Bir Bakış”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2015, c.3, sy. 2, s. 247- 274.
  • Türkel, Esra, Fevzi Kasap, “Türk Sineması’nda Korku: 2000 Sonrası Türk Korku Sineması’nda Dinsel Motifler Üzerine Bir İnceleme ve Yaratım Sorunları”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2014, c.7 sy.32, s. 711-721.
  • Uğur, Ufuk, Sezen Altay, “Metinlerarasılık Bağlamında Fantastik Türk ve Amerikan Sineması Drakula”, Atatürk Güzel Sanatlar Enstitü Dergisi, 2018, sy.40, s. 89- 116.
  • Uğuroğlu, Özlem, “Korku Kavramı ve Sinemaya Yansıması”, Route Educational and Social Science Journal, Ağustos 2017, c.4, sy.5, s. 511-530.
  • Yıldırım, T.Emre “Pedagojik Korku Sineması Vampir ve Kurt Adam Filmlerine Psikoseksüel ve Psikososyal Gelişim Basamakları Açısından Bir Bakış”, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2011, sy. 32, s. 227–242.
  • Yurdıgül, Aslıhan, İbrahim Ethem Zinderen, “Türk Sinemasında Özel Efekt Teknolojileri Aracılığıyla Oluşturulan Korku İkonları”, Global Media Journal, 2014, c.5, sy.9, s. 372- 401.
  • Akgün, Tuba, “Zombi Sinemasında Ötekinin Temsilinin Değişimi” Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Akhun, Özlem, “Amerikan Fantastik Sinemasında Kendini Yineleyen Motifler”, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1995.
  • Aksöz, Ali Alp, “ Haber”, Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017.
  • Akyar, Pınar, “2000 Sonrası Türk Korku Sinemasında Yer Alan Dini Göstergeler”, Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012.
  • Amırı, Farahnaz, “Feminist Eleştirisi Açısından Korku Sinemasında Kadının Sunumu”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007.
  • Amiri, Farahnaz, “Korku Sinemasında Doğa Korkusu ve İdeolojik Temelleri” Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012.
  • Anafarta, Orhan, “Visual literacy, metafiction, and horror movies: An account of self-feflexiyity in the new stalker film” Doctorate Thesis, Bilkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2001.
  • Arı, Muhammet Burak, “Kopya, Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018.
  • Arkan, Gamze Nil, “ Nasferatu’dan Günümüze Sinemadaki Vampir Karakterinin Değişimi ve ‘Yanılgı’ ” Sanatta Yeterlilik, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2014.
  • Arkan, Gamze Nil, “Korku Sinemasında Çocuk İmgesi ve ‘The Ring’, Halka Filminin Çözümlemesi”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007.
  • Arslan, Aşkım Firuze, “ 2000 Sonrası Türk Sineması Korku Film Türünde Mitler” Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Arslantepe, Kamuran Mehmet, “Toplumsal Değişim Sürecinde Korku Sineması”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1998.
  • Ayaz, Ferdi, “İkibinli Yıllarda Türk Korku Sinemasının İncelenmesi” Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007.
  • Aytekin, Mesut, “Korku Sinemasında Vampir Filmleri Ve Korku Sinemasının Tarihsel Sürecinde Değişen Vampir İmgesi”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006.
  • Aytimur, Hilal, “Reproductions Of Theodicy in Hollywood’s Mainstream Horror Cinema”, Yüksek Lisans Tezi, Windsor Üniversitesi Yurtdışı Enstitüsü, 2012.
  • Berberoğlu, Lütfiye, “Korku Sineması ve Türk Sinemasındaki Yeri”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2004.
  • Bilen, Meriç, “Korku Gerilim Sinemasında Aydınlatma Kullanımı İle Atmosfer ve Duygu Yaratımı Siyah Kuğu Film Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013.
  • Bilen, Meriç, “Korku-Gerilim Sinemasında Aydınlatma Kullanımı ile Atmosfer-Duygu Yaratımı Siyah Kuğu Filmi”, Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, 2013.
  • Candan, Ferdi, “ 2010 Sonrası Amerikan Korku Sinemasında Psikanalitik Öğeler: Tekinsiz Ve İğrenç” Yüksek Lisans Tezi, Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Çelik, Selin, “Türk Korku Sinemasında Muhafazakârlığın İnşası”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017.
  • Çiğdem, Ahmet Hakan, “1990 sonrası Amerikan Korku Filmlerinde Temel Bir Kavram: Kötü” Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2006.
  • Çobanoğlu, Rüçhan Beste, “Korku Sanatı ve Beyoğlu Kontu”, Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009.
  • Demir, Murat, “Modern Toplum ve Korku Sineması”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2001. Dönmez, Hüseyin Mesut, “Türk Korku Sinemasında Sembollerin İncelenmesi ve Hasan Karacadağ Sineması”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018.
  • Dursun, Oğuzhan, “Film Evrenini Aşan Bir Tehdit: Son Korku Film”, Yüksek Lisans Tezi, Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017.
  • Dut, Seher, “İslamiyet’teki Kötülük Anlayışı Bağlamında 2000 Sonrası Türk Korku Sinemasının Örnek Filmler Üzerinden İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2019.
  • Er, E. Gülay, “ Ölüm ve ölümsüzlük düşü temasının sinemada vampir karakterindeki görünümü” Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2008.
  • Görgülü, Arzu, “Sualtı Görüntüleme Tekniklerinin Sinemadaki Yeri ve İşlevi” Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Görgülü, Tuğba, “Türk Korku Filmlerinde İslami Motifler ”, Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015.
  • Görgün, Esra Şura, “Canavar Rahim: Türk Korku Filmlerinde İnsan-Dışı Olanı Doğuran Kadın”, Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Güler, Hakan, “Korku Sinemasında Şiddet ve Muhafazakârlık”, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011.
  • Gülgör, Gülin, “Doğaüstü Korku Filimlerinde Kadın”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2002.
  • Gürkan, Hasan, “2000’lerde Hollywood’da Yeniden Çekilen Japon Korku Filmlerinde Kadın Temsillerinin Karşılaştırmalı Analizi” Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009.
  • Ildır, Aslı, “Angelus Novus Geri Dönüyor: Son dönem Türkiye sinemasında travma, alegori ve korku”, Yüksek Lisans Tezi, Başkentt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017.
  • Işıklar, Ulaş, “Son Dönem Korku Sinemasında Vampir Karakterinin Dönüşümü”, Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2005.
  • İnal, Ufuk, “Türk Korku Sinemasında Eski Türk İnançları Ve İslamiyet'e Dair Ögeler: Hasan Karacadağ Sineması”, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015.
  • İnceoğlu, Fatma Dilşad, “Cin Eksenli Dabbe Filmlerindeki Canavar Görüntüsünün İnsan-Canavarları Gizleyen Yapısı”, Yüksek Lisans Tezi, Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016.
  • Karadeniz, Damla, “Kitle Eğlence Sanayiinde Ucubeliğin Teşhiri ve Temsili: Barnum’un Amerikan Müzesi ve Universal Stüdyoları Canavarları”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Bilgi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015.
  • Karataş, İbrahim, “ Sinema ve Din Arasındaki Paradoksal İlişkinin Örnek Filmlerle İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Kelav, Cemre Su, “ Korku Filmlerinde Belirsizlik İmgesi: The Conjuring Filminin Psikanalitik Yöntemle Analizi”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Kılınç, Döndü Defne, “Türk Sinemasında Korku Filmlerinin Göstergebilimsel Çözümlemesi”, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Koçak, Birgül, “Türk Sinemasında Korku Filmi Yaratım ve Üretim Sorunları”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2002.
  • Komaç, Barış, “Korku Filmlerinde Anlatım Aracı Olarak Işık: Dabbe 6 ve All Hallows Eve 2 Filmleri Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018.
  • Korkut, Engin, “Türk Korku Sinemasında Anlatı-Biçim İlişkisi: Alper Mestçi Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Koyuncu, Sertaç, “Weimar Sinemasında Korkunun Estetiği”, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2019.
  • Kurt, Burak Niyazi, “ Tavşan! Tavşan!”, “Watt”, “Perdeler” Sinematik Hikâye Anlatıcılığının Üç Farklı Teknik Üzerinden Yorumlanması (3 Boyutlu, Stop-Motıon Canlandırma Ve Gerçek Oyunculu Film)” , Yüksek Lisans Tezi, Sabancı Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009.
  • Kütük, Duygu, “Korku ve Gerilim Sinemasında Çocuk Motifinin Kullanımı”, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2005.
  • Liktor, Coşkun, “Metaphor of spectrality, psychoanalysis and culture” Doktora Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016.
  • Mater Utku, Çiğdem, “Alfred Hitchcook Sinemasında Psikanalitik Açıdan İd, Ego, Süperego “Psycho’ (Sapık) örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010.
  • Mete, Belgin, “Korku Filmlerinde Kullanılan Hıristiyanlıkla İlgili Dini Ögeler ”, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Müftüoğlu, Deniz, “2000'li Yıllarda Türkiye'de Çekilen Korku Filmleri Ve İstikamet Uzun Metraj Film Senaryosu”, Yüksek Lisans Tezi, Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017.
  • Noyan, Güliz, “Zombi Filmlerinde Politik Altmetin Vududan Biyolojik Tehlikeye” Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2014.
  • Özalp, Nesli, “2000 Sonrası Türk Korku Sinemasında Efekt Makyaj”, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2016.
  • Özdemir, Dilara Ela, “Türk Korku Sinemasında Vampir Filmleri: Drakula İstanbul'da Filmi Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Özer, Yavuz, “Sinemada Korku ve Gerilim Türleri: Alfred Hitchcock Sinemasında Gerilim Oluşturulması”, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006.
  • Özkan, Kumsal Dilara, “ Nabız Film Serisi Analizi: Hollywood Korku Filmlerinde Elektronik İletişim Aygıtlarının Kullanımı”, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018.
  • Özkaracalar, Kaya, “Ambivalent and Shifting Codes of Fear and Desire in Dracula Movies/ Dracula filmlerinde Korku ve Arzunun Muğlak ve Değişken Kodları”, Doctorate Thesis, Bilkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2004. Sait Ali Demir, “ Kapının Ardı”, Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Sönmez, Ahmet, “Türler İçinde Korku Sineması, Kurtadamlar ve Metamorfoz Geç Saatler”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2004.
  • Şimşek, Gizem, “Sinemada korku ve din: 2000 sonrası Amerikan ve Türk filmlerinde cin unsurunun çözümlenmesi (Eleştirel kuram ve göstergebilimsel metodoloji çerçevesinde)”, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012.
  • Şimşek, Gizem, “Türk Sinemasında Büyü Kavramının Temsil ve Büyü Filminin Görüntü Göstergelerinin Çözümlenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2008.
  • Taşkan, Yeliz, “Doksanlı Yıllar ve Sonrası Amerikan Kork Sinemasında Kadına Yönelik Dinsel İçerikli Şiddetin Psikanalitik İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2008.
  • Terzi, Ümit, “ Postmodern Sinema Bağlamında Türkiye'de Korku Sineması”, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017.
  • Tokatlıoğlu, Egemen, “1960 - 1990 Yılları Arasında Amerikan Korku Sinemasındaki Muhafazakârlık”, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015.
  • Topçu, Yusuf Gürhan, “Korku Sinemasında Kadın Cinselliği”, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1999.
  • Türker, Rıza, “Anadolu Ve Türk İnanışlarına Ait Ögelerin, Son Dönem Türk Korku Sinemasında Hikâye Olarak Kullanılması? Alkarısı İnancı? ” Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2008.
  • Yağbasan, Elif Berfin, “Erkeklik, Şiddet, Kriz: Korku Sineması Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Yaldız, Tuğçe, “Avrupa Ve Türkiye'de Korku Sineması İmgelerinin Kültürel Ve Tematik Analizi”, Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015.
  • Yaman, Sevin, “1990 Sonrası Hollywood Korku Sinemasında Mise-En-Abyme” Yüksek Lisans Tezi, Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017.
  • Yedidal, Hande “ Bastırılanın Geri Dönüşü: Son Dönem Türk Korku Filmlerinde Kadının Temsili”, Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010.
  • Yenişar, Kürşad “Video Oynatıcılarının Ortaya Çıkışı İle Yükselişe Geçen İki Tür Olarak Amerikan Porno ve Korku Sinemasının Benzerlikleri”, Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2008.
  • Zıraman, Zehra, “1990 Sonrası Japon Korku Sinemasında İntikamcı Ruh Öğesi”, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2007.
  • Kızılca, Murat, “Rakamlarla Korku Sineması Tarihi”, Öteki Sinema, 02.08.2020. https://www.otekisinema.com/rakamlarla-korku-sinemasi-tarihi.

The Assessment on the Horror Cinema Literature in Turkey

Yıl 2020, Cilt: 18 Sayı: 36, 543 - 582, 17.12.2020

Öz

This article analyzes the horror cinema literature in Turkey. Particularly, it has increased the interest in Turkish horror films, and the number of academic publications depends on the changing structure and ideologies of society in the last two decades. It has discussed books, articles, and graduate theses on horror cinema with the content analysis according to qualitative research design. In this study were examined 144 publications including 31 books, 42 articles, and 71 postgraduate publications. The works were obtained through surveys carried out in the national thesis data center, Dergipark, Google Academic, and various library catalogs on the web. While examining the publications, they were scanned according to the elements of “horror cinema”, “horror”, “Turkish horror cinema”, “ the elements of horror” the data obtained as a result of this analysis were analyzed. In this study, the book of horror cinema in Turkey literature, articles and aimed to determine the context of the graduate thesis. Thus, it is aimed to contribution to the horror cinema literature in Turkey.

Kaynakça

  • Abisel, Nilgün, Popüler Sinema ve Türler, İstanbul: Alan Yayıncılık, 1995.
  • Akbulut, Durmuş, Sinemanın İlkleri Korku Sineması, İstanbul: Etik Yayınları, 2012.
  • Aytekin, Mesut “Sinema Türleri”, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Yayınları, ts.
  • Cherry, Brigid, Sinemaya Giriş: Korku, çev. Mine Zorlukol, İstanbul: Kolektif Kitap, 2014.
  • Creswell, J.W., Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4. bs.). United States: Pearson Education, 2012.
  • Danacı, Fatih, Korkunun Canavarları, İstanbul: Kalkedon Yayınları, 2011.
  • Demirci, Tan Tolga, Korku Sinemasının Psikanalizi, İstanbul: Es Yayınları, 2006.
  • Dorsay, Atilla, Beyaz Perdede Kırmızı Filmler, İstanbul: Cep Kitapları, 1986.
  • Ekiz, Durmuş, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık, 2015.
  • Ezgi Aksoy, Popüler Kült: Korku Sineması ve Popüler Kültür Kılavuzu, İstanbul: Karakarga Yayınları, 2014.
  • Işıklar, Ulaş, Gecenin Çocukları- Son dönem Korku Sinemasında Vampir Karakterinin Dönüşümü, İstanbul: Avrupa Yakası Yayınları, 2010.
  • İnal, Ufuk, Türk Korku Sinemasında Eski Türk İnançları ve İslamiyet’e Dair Öğeler, Germany: Lap Lambert Academic Publishing, 2017.
  • İri, Murat, Film Kuramları: İstanbul: İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Ders Notları, ts.
  • Lauro, Sarah Juliet , Karen Embry, Zombi Manifestosu, çev. Andaç Akçakayalı, İstanbul: Velespit Yayınları, 2017.
  • Odell, Colin, Michelle Le Blanc, Korku Sineması, çev. Ali Toprak, İstanbul: Kalkedon Yayıncılık, 2011.
  • Onaran, Âlim Şerif, Sinemaya Giriş, İstanbul: Filiz Kitabevi, 1986.
  • Oskay, Ünsal, Çağdaş Fantazya- Popüler Kültür Açısından Bilim-kurgu ve Korku Sineması, Ankara: Ayko Yayınları, 1982.
  • Özgüç, Agâh, Başlangıcından Bugüne Türk Sinemasında İlkler, İstanbul: Yılmaz Yayınları, 1990.
  • Özkaracalar, Kaya, Geceyarısı Filmleri, İstanbul: Cintrak Kitabevi, 2007.
  • Özkaracalar, Kaya, Gotik, İstanbul: L&M Yayınları, 2005.
  • Richards, Andy, Asya Korku Sineması, çev. Onur Gayretli, İstanbul, Kalkedon Yayınları, 2011.
  • Scognamillo, Giovanni, Aylin Ünal, Fatih Danacı, Vampir Manifestoları, İstanbul: Marjinal Kitap, 2011.
  • Scognamillo, Giovanni, Canavarlar Yaratıklar Manyaklar, İstanbul: Artı 1 Kitap, 2006.
  • Scognamillo, Giovanni, Dehşetin Kapıları, İstanbul: Mitos Yayınları, 1994.
  • Scognamillo, Giovanni, Korkunun Sanatları, İstanbul: İnkılap Kitabevi, 1996.
  • Scognamillo, Giovanni, Metin Demirhan, Fantastik Türk Sineması, İstanbul: Kabalcı Yayınları, 1999.
  • Şimşek Kaya, Gizem, Sinemada Korku ve Din- 2000 Sonrası Amerikan ve Türk Filmlerinde Cin Unsurunun Çözümlenmesi- Eleştirel Kuram ve Göstergebilimsel Metodoloji Çerçevesinde, İstanbul: Pales Yayınları, 2017.
  • Şimşek Kaya, Gizem, Türk Korku Sineması Kronolojisi (1914-2015), İstanbul: Pales Yayınları, 2017.
  • Şimşek Kaya, Gizem, Türk Korku Sineması Kronolojisi (2016-2017), İstanbul: Pales Yayınları, 2017.
  • Tohill, Cathall, Pete Tombs, Avrupa Seks ve Korku Sineması, çev. Nilgün Birgül, İstanbul: Kabalcı Yayınları, 2005.
  • Aslan, Eylül, “Kaneto Shindo sinemasında kadın temsili üzerine bir değerlendirme: Onibaba ve Kuroneko”, Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, Ocak 2018, c.3, sy. 6, s.13-23.
  • Aslantepe, Mehmet, “Batı Kültüründe Korku Motifi ve Sinemadaki Gelişimi”, Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2002.
  • Aydın Çağlıyan, Ebru, “Korku Sinemasının Cazibesi Üzerine Felsefi ve Psikolojik Bir İnceleme” SineFilozofi, Ocak 2020, c.5., sy.9, s. 540-550.
  • Aytekin, Mesut, “Korku Sinemasında Türler” Atatürk İletişim Dergisi, 2013, c.1, s.5, 63-84.
  • Çakar Bikiç, Nagihan, “Bellek Çalışmaları Bağlamında Zaman ve Mekân Kullanımının Türk Korku Sinemasının Anlatısal Yapısı Üzerindeki Etkileri”, 2020, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 13(2), s. 471–500.
  • Çiğdem, Hakan, “ABD Korku Filmlerinde Kötü Olgusunun Toplumsal Boyutu”, Sanat Dergisi- Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Mayıs 2006, sy. 9, s. 35-45.
  • Danacı, Fatih, “Türkiye’de Yayınlanan Korku Sineması Hakkındaki Kitaplar”, Alacakaranlık, Nisan 2017, sy.1, s.10-13.
  • Demir, Murat, “Sinemanın İlk Yıllarında Korku Temaları Ve Dışavurumcu Alman Sineması” İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, Ocak 2009, c. 1, sy. 1, s. 7 – 27.
  • Ekinci, Barış Tolga “Toplumun Korkuları Zombi Filmleri ve Ölümcül Deney Serisinin Analizi”, Global Journal Turkish Edition, 2015, 6 (11), s. 220–239.
  • Er Pasin, E. Gülay, “Gojira Filminde Temsil Mekanizmasının Tarihsel ve İdeolojik Çözümlenmesi”, Atatürk İletişim Dergisi, 2015, sy.9, s.177-196.
  • Erkan, Erol, “Popüler Dinin Yeniden Üretilmesinde ve Yaygınlaştırılmasında Türk Korku Sineması” Bilimname, 2019, sy.7, s. 407-429.
  • Erşanlı, Banu, “Sessiz Sinemadan Universal Stüdyolarına İlk Dönem Korku Sineması”, Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 2017, sy.17, s. 207–226.
  • Güçhan, Ayşegül, “Frankenstein ve Orlan: Sinema ve Performans Sanatında Teknofobi” Selçuk İletişim Dergisi, 2013, c.3, sy.3, s. 58-65.
  • Gürkan, Hasan, “Hollywood Sinema Endüstrisinin ‘Yeniden Çekim’ Filmlere İlgisi ve Japon Korku Filmi ‘Ringu’nun Yeniden Çekim Versiyonu ‘The Ring’ de Kültürel Dönüşümü”, Erciyes İletişim Dergisi, 2012, c.2, sy.2, s.2-22.
  • Halis, Şan Ararat, “ Tarihsel Bir Karşıtlığın Tezahürü: 2002 sonrası Türk Korku Filmlerinde Bilim ve Din Çatışması”, Selçuk İletişim Dergisi, Ocak 2017, c.9, sy.4, s. 221-237.
  • İnal, Ufuk “Dabbe , Gen ve Ada: Zombilerin Düğünü Filmleri Üzerinden Türk Korku Sinemasında Anlatı Yapısı”, Ulakbilge, 2017, c.5, sy.18, s. 2001-2026.
  • Karadağ, Özlem, “Reading Between the Images in Browning’s and Coppola’s Dracula Adaptations”, Sinecine: Sinema Araştırma Dergisi, 2019, c.10, sy.2, s. 481-509.
  • Karadoğan İsmayılov, Ebru, Gözde Sunal, “Frankenstein ya da Modern Prometheus” Romanının Sinemaya Uyarlanması”, Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2013, c.4, sy.1, s. 199- 222.
  • Kılıç, Onur, “Korku Sinemasının İç Mekân Tercihlerine Bir Bakış”, The Journal of Academic Social Sciences, Ekim 2017, s.54, sy.428–432.
  • Koçak, Birgül, “Doğu-Batı Arasında Türk Sineması: Korku Filmleri Üzerine Bir Değerlendirme”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2006, No: 26, s. 93-104.
  • Koçak, Birgül, Oksev, “Edebiyattan Sinemaya Fantastik Korku Türünün Toplumsal ve Tarihsel Kökenleri”, Sosyologca, 2014.
  • Kurtoğlu, Ramazan, “Finansal-Ekonomik Krizler Ve Hollywood'un Korku Filmleriyle Toplumsal Dönüşüm Operasyonları”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Aralık 2013, c.15, sy.2, s. 131-146.
  • Osmanoğulları, Fırat, “Gotik Film: Bir Çerçeve Oluşturma Denemesi ve House of Usher”, SineFilozofi, 2016, c.1, sy.1, s. 22-42.
  • Osmanoğulları, Fırat, “Sinemada Korkunun Verdiği Hazzın Yüce Kavramı ile Açıklaması ve Antonio Margheriti’nin Danza Macabra (1964) Filmi”, SineFilozofi, Mayıs 2016, Özel sayı, s. 6-19.
  • Özdemir, Berceste Gülçin, “Dabbe Zehr i Cin Filminin Türk Halk Bilimiyle Bağlantılığının Charles Sanders Peirce ın Göstergebilim Kuramıyla İncelenmesi” Millli Folklor Dergisi, 2019, c. 16, sy.124, s.160-174.
  • Özdemir, Dilara Ela, Arif Can Güngör, “Türk Korku Sinemasında Vampir Filmleri: Drakula İstanbul’da Filmi Örneği” International Social Sciences Studies Journal, 2020, Vol: 6, Issue: 54, s. 62-75.
  • Özgör, Cumhur Okay, “Batıl İnançların Korku Sinemasındaki Yansımaları”, SineFilizofi, 2020, c.5, sy.9, s. 504-520.
  • Özpay, Ozan, “Türk Korku Sinemasına Panoramik Bir Bakış ve İdeolojik İzdüşümleri”. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (AKİL) Aralık, 2019, sy.32, s.551-567.
  • Pişkin, Günseli, “ Hollywood Sinemasında Evcilleştirilen Canavarlar ve İdeolojik İşlevleri: Alacakaranlık Destanı, International Journal of Social Science, 2014, sy.24, s. 421-464.
  • Pösteki, Nigar “Korku Duygusu ve Korku Geleneği, Romandan Filme Erişilmez Kont Dracula”, Kilad-Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2002, sy. 2, s. 47-64.
  • Şakrak, Bilgehan Ece, “ Batı Kökenli Popüler Korku Filmlerindeki Fantastik Korku İkonları: Toprağın Kabul Etmediği Lanetliler”, Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, Ocak 2018, c.11, sy.24, s.178 – 193.
  • Şakrak, Bilgehan Ece, “Vampir Figürünün Sinema ve Dizi Filmlerde Uyarlanması Türkiye Örneği: Yaşayamayanlar Motif Akademi Halkbilim Dergisi”, 2019, c.12, sy.26, s. 406-425.
  • Şimşek, Gizem “Küreselleşme Yerelleşme Ekseninde Bir Örnek Ada Zombilerin Düğünü” Uluslararası TOJDAC (The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication), 2013, Volume 3, Issue: 2, s. 29-37.
  • Şimşek, Gizem, “Siyasi Olayların Korku Sinemasına Yansımaları” Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 2003, c. 12, sy. 46, s. 264-280.
  • Topçu, Yusuf Gürhan “Dracula’da Vampir Kadın”, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2001, sy. 10, s. 127-145.
  • Tosun, Akıl Fikret, “2000’li Yıllardan Günümüze Türk Sinemasında Şiddet İçerikli Korku Filmlerinin Zihinsel- Kültürel Arka Planı”, Kesit Akademi Dergisi, Eylül 2017, yıl: 3, sy. 9, s.333-344.
  • Tuğan, Nuray Hilal, “Korku Sineması Anlatısında Bakış Açısı Kavramı Diğerleri Filminde Bakış Açısı”, Journal of Turkish Studies, 2018, 13, sy. 5, s. 655–672.
  • Tutar, Cem, “Türk Korku Sinemasının Yapısal Engelleri: Sosyo-Kültürel Bir Bakış”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2015, c.3, sy. 2, s. 247- 274.
  • Türkel, Esra, Fevzi Kasap, “Türk Sineması’nda Korku: 2000 Sonrası Türk Korku Sineması’nda Dinsel Motifler Üzerine Bir İnceleme ve Yaratım Sorunları”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2014, c.7 sy.32, s. 711-721.
  • Uğur, Ufuk, Sezen Altay, “Metinlerarasılık Bağlamında Fantastik Türk ve Amerikan Sineması Drakula”, Atatürk Güzel Sanatlar Enstitü Dergisi, 2018, sy.40, s. 89- 116.
  • Uğuroğlu, Özlem, “Korku Kavramı ve Sinemaya Yansıması”, Route Educational and Social Science Journal, Ağustos 2017, c.4, sy.5, s. 511-530.
  • Yıldırım, T.Emre “Pedagojik Korku Sineması Vampir ve Kurt Adam Filmlerine Psikoseksüel ve Psikososyal Gelişim Basamakları Açısından Bir Bakış”, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2011, sy. 32, s. 227–242.
  • Yurdıgül, Aslıhan, İbrahim Ethem Zinderen, “Türk Sinemasında Özel Efekt Teknolojileri Aracılığıyla Oluşturulan Korku İkonları”, Global Media Journal, 2014, c.5, sy.9, s. 372- 401.
  • Akgün, Tuba, “Zombi Sinemasında Ötekinin Temsilinin Değişimi” Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Akhun, Özlem, “Amerikan Fantastik Sinemasında Kendini Yineleyen Motifler”, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1995.
  • Aksöz, Ali Alp, “ Haber”, Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017.
  • Akyar, Pınar, “2000 Sonrası Türk Korku Sinemasında Yer Alan Dini Göstergeler”, Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012.
  • Amırı, Farahnaz, “Feminist Eleştirisi Açısından Korku Sinemasında Kadının Sunumu”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007.
  • Amiri, Farahnaz, “Korku Sinemasında Doğa Korkusu ve İdeolojik Temelleri” Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012.
  • Anafarta, Orhan, “Visual literacy, metafiction, and horror movies: An account of self-feflexiyity in the new stalker film” Doctorate Thesis, Bilkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2001.
  • Arı, Muhammet Burak, “Kopya, Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018.
  • Arkan, Gamze Nil, “ Nasferatu’dan Günümüze Sinemadaki Vampir Karakterinin Değişimi ve ‘Yanılgı’ ” Sanatta Yeterlilik, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2014.
  • Arkan, Gamze Nil, “Korku Sinemasında Çocuk İmgesi ve ‘The Ring’, Halka Filminin Çözümlemesi”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007.
  • Arslan, Aşkım Firuze, “ 2000 Sonrası Türk Sineması Korku Film Türünde Mitler” Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Arslantepe, Kamuran Mehmet, “Toplumsal Değişim Sürecinde Korku Sineması”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1998.
  • Ayaz, Ferdi, “İkibinli Yıllarda Türk Korku Sinemasının İncelenmesi” Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007.
  • Aytekin, Mesut, “Korku Sinemasında Vampir Filmleri Ve Korku Sinemasının Tarihsel Sürecinde Değişen Vampir İmgesi”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006.
  • Aytimur, Hilal, “Reproductions Of Theodicy in Hollywood’s Mainstream Horror Cinema”, Yüksek Lisans Tezi, Windsor Üniversitesi Yurtdışı Enstitüsü, 2012.
  • Berberoğlu, Lütfiye, “Korku Sineması ve Türk Sinemasındaki Yeri”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2004.
  • Bilen, Meriç, “Korku Gerilim Sinemasında Aydınlatma Kullanımı İle Atmosfer ve Duygu Yaratımı Siyah Kuğu Film Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013.
  • Bilen, Meriç, “Korku-Gerilim Sinemasında Aydınlatma Kullanımı ile Atmosfer-Duygu Yaratımı Siyah Kuğu Filmi”, Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, 2013.
  • Candan, Ferdi, “ 2010 Sonrası Amerikan Korku Sinemasında Psikanalitik Öğeler: Tekinsiz Ve İğrenç” Yüksek Lisans Tezi, Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Çelik, Selin, “Türk Korku Sinemasında Muhafazakârlığın İnşası”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017.
  • Çiğdem, Ahmet Hakan, “1990 sonrası Amerikan Korku Filmlerinde Temel Bir Kavram: Kötü” Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2006.
  • Çobanoğlu, Rüçhan Beste, “Korku Sanatı ve Beyoğlu Kontu”, Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009.
  • Demir, Murat, “Modern Toplum ve Korku Sineması”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2001. Dönmez, Hüseyin Mesut, “Türk Korku Sinemasında Sembollerin İncelenmesi ve Hasan Karacadağ Sineması”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018.
  • Dursun, Oğuzhan, “Film Evrenini Aşan Bir Tehdit: Son Korku Film”, Yüksek Lisans Tezi, Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017.
  • Dut, Seher, “İslamiyet’teki Kötülük Anlayışı Bağlamında 2000 Sonrası Türk Korku Sinemasının Örnek Filmler Üzerinden İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2019.
  • Er, E. Gülay, “ Ölüm ve ölümsüzlük düşü temasının sinemada vampir karakterindeki görünümü” Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2008.
  • Görgülü, Arzu, “Sualtı Görüntüleme Tekniklerinin Sinemadaki Yeri ve İşlevi” Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Görgülü, Tuğba, “Türk Korku Filmlerinde İslami Motifler ”, Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015.
  • Görgün, Esra Şura, “Canavar Rahim: Türk Korku Filmlerinde İnsan-Dışı Olanı Doğuran Kadın”, Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Güler, Hakan, “Korku Sinemasında Şiddet ve Muhafazakârlık”, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011.
  • Gülgör, Gülin, “Doğaüstü Korku Filimlerinde Kadın”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2002.
  • Gürkan, Hasan, “2000’lerde Hollywood’da Yeniden Çekilen Japon Korku Filmlerinde Kadın Temsillerinin Karşılaştırmalı Analizi” Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009.
  • Ildır, Aslı, “Angelus Novus Geri Dönüyor: Son dönem Türkiye sinemasında travma, alegori ve korku”, Yüksek Lisans Tezi, Başkentt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017.
  • Işıklar, Ulaş, “Son Dönem Korku Sinemasında Vampir Karakterinin Dönüşümü”, Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2005.
  • İnal, Ufuk, “Türk Korku Sinemasında Eski Türk İnançları Ve İslamiyet'e Dair Ögeler: Hasan Karacadağ Sineması”, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015.
  • İnceoğlu, Fatma Dilşad, “Cin Eksenli Dabbe Filmlerindeki Canavar Görüntüsünün İnsan-Canavarları Gizleyen Yapısı”, Yüksek Lisans Tezi, Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016.
  • Karadeniz, Damla, “Kitle Eğlence Sanayiinde Ucubeliğin Teşhiri ve Temsili: Barnum’un Amerikan Müzesi ve Universal Stüdyoları Canavarları”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Bilgi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015.
  • Karataş, İbrahim, “ Sinema ve Din Arasındaki Paradoksal İlişkinin Örnek Filmlerle İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Kelav, Cemre Su, “ Korku Filmlerinde Belirsizlik İmgesi: The Conjuring Filminin Psikanalitik Yöntemle Analizi”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Kılınç, Döndü Defne, “Türk Sinemasında Korku Filmlerinin Göstergebilimsel Çözümlemesi”, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Koçak, Birgül, “Türk Sinemasında Korku Filmi Yaratım ve Üretim Sorunları”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2002.
  • Komaç, Barış, “Korku Filmlerinde Anlatım Aracı Olarak Işık: Dabbe 6 ve All Hallows Eve 2 Filmleri Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018.
  • Korkut, Engin, “Türk Korku Sinemasında Anlatı-Biçim İlişkisi: Alper Mestçi Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Koyuncu, Sertaç, “Weimar Sinemasında Korkunun Estetiği”, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2019.
  • Kurt, Burak Niyazi, “ Tavşan! Tavşan!”, “Watt”, “Perdeler” Sinematik Hikâye Anlatıcılığının Üç Farklı Teknik Üzerinden Yorumlanması (3 Boyutlu, Stop-Motıon Canlandırma Ve Gerçek Oyunculu Film)” , Yüksek Lisans Tezi, Sabancı Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009.
  • Kütük, Duygu, “Korku ve Gerilim Sinemasında Çocuk Motifinin Kullanımı”, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2005.
  • Liktor, Coşkun, “Metaphor of spectrality, psychoanalysis and culture” Doktora Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016.
  • Mater Utku, Çiğdem, “Alfred Hitchcook Sinemasında Psikanalitik Açıdan İd, Ego, Süperego “Psycho’ (Sapık) örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010.
  • Mete, Belgin, “Korku Filmlerinde Kullanılan Hıristiyanlıkla İlgili Dini Ögeler ”, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Müftüoğlu, Deniz, “2000'li Yıllarda Türkiye'de Çekilen Korku Filmleri Ve İstikamet Uzun Metraj Film Senaryosu”, Yüksek Lisans Tezi, Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017.
  • Noyan, Güliz, “Zombi Filmlerinde Politik Altmetin Vududan Biyolojik Tehlikeye” Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2014.
  • Özalp, Nesli, “2000 Sonrası Türk Korku Sinemasında Efekt Makyaj”, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2016.
  • Özdemir, Dilara Ela, “Türk Korku Sinemasında Vampir Filmleri: Drakula İstanbul'da Filmi Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Özer, Yavuz, “Sinemada Korku ve Gerilim Türleri: Alfred Hitchcock Sinemasında Gerilim Oluşturulması”, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2006.
  • Özkan, Kumsal Dilara, “ Nabız Film Serisi Analizi: Hollywood Korku Filmlerinde Elektronik İletişim Aygıtlarının Kullanımı”, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018.
  • Özkaracalar, Kaya, “Ambivalent and Shifting Codes of Fear and Desire in Dracula Movies/ Dracula filmlerinde Korku ve Arzunun Muğlak ve Değişken Kodları”, Doctorate Thesis, Bilkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2004. Sait Ali Demir, “ Kapının Ardı”, Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Sönmez, Ahmet, “Türler İçinde Korku Sineması, Kurtadamlar ve Metamorfoz Geç Saatler”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2004.
  • Şimşek, Gizem, “Sinemada korku ve din: 2000 sonrası Amerikan ve Türk filmlerinde cin unsurunun çözümlenmesi (Eleştirel kuram ve göstergebilimsel metodoloji çerçevesinde)”, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012.
  • Şimşek, Gizem, “Türk Sinemasında Büyü Kavramının Temsil ve Büyü Filminin Görüntü Göstergelerinin Çözümlenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2008.
  • Taşkan, Yeliz, “Doksanlı Yıllar ve Sonrası Amerikan Kork Sinemasında Kadına Yönelik Dinsel İçerikli Şiddetin Psikanalitik İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2008.
  • Terzi, Ümit, “ Postmodern Sinema Bağlamında Türkiye'de Korku Sineması”, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017.
  • Tokatlıoğlu, Egemen, “1960 - 1990 Yılları Arasında Amerikan Korku Sinemasındaki Muhafazakârlık”, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015.
  • Topçu, Yusuf Gürhan, “Korku Sinemasında Kadın Cinselliği”, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1999.
  • Türker, Rıza, “Anadolu Ve Türk İnanışlarına Ait Ögelerin, Son Dönem Türk Korku Sinemasında Hikâye Olarak Kullanılması? Alkarısı İnancı? ” Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2008.
  • Yağbasan, Elif Berfin, “Erkeklik, Şiddet, Kriz: Korku Sineması Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019.
  • Yaldız, Tuğçe, “Avrupa Ve Türkiye'de Korku Sineması İmgelerinin Kültürel Ve Tematik Analizi”, Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015.
  • Yaman, Sevin, “1990 Sonrası Hollywood Korku Sinemasında Mise-En-Abyme” Yüksek Lisans Tezi, Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017.
  • Yedidal, Hande “ Bastırılanın Geri Dönüşü: Son Dönem Türk Korku Filmlerinde Kadının Temsili”, Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010.
  • Yenişar, Kürşad “Video Oynatıcılarının Ortaya Çıkışı İle Yükselişe Geçen İki Tür Olarak Amerikan Porno ve Korku Sinemasının Benzerlikleri”, Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2008.
  • Zıraman, Zehra, “1990 Sonrası Japon Korku Sinemasında İntikamcı Ruh Öğesi”, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2007.
  • Kızılca, Murat, “Rakamlarla Korku Sineması Tarihi”, Öteki Sinema, 02.08.2020. https://www.otekisinema.com/rakamlarla-korku-sinemasi-tarihi.
Toplam 144 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makalesi
Yazarlar

Ozan Özpay 0000-0002-0352-696X

Yayımlanma Tarihi 17 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 2 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 18 Sayı: 36

Kaynak Göster

APA Özpay, O. (2020). Türkiye’de Korku Sineması Literatürü Üzerine Bir Değerlendirme. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 18(36), 543-582.
AMA Özpay O. Türkiye’de Korku Sineması Literatürü Üzerine Bir Değerlendirme. TALİD. Aralık 2020;18(36):543-582.
Chicago Özpay, Ozan. “Türkiye’de Korku Sineması Literatürü Üzerine Bir Değerlendirme”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 18, sy. 36 (Aralık 2020): 543-82.
EndNote Özpay O (01 Aralık 2020) Türkiye’de Korku Sineması Literatürü Üzerine Bir Değerlendirme. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 18 36 543–582.
IEEE O. Özpay, “Türkiye’de Korku Sineması Literatürü Üzerine Bir Değerlendirme”, TALİD, c. 18, sy. 36, ss. 543–582, 2020.
ISNAD Özpay, Ozan. “Türkiye’de Korku Sineması Literatürü Üzerine Bir Değerlendirme”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 18/36 (Aralık 2020), 543-582.
JAMA Özpay O. Türkiye’de Korku Sineması Literatürü Üzerine Bir Değerlendirme. TALİD. 2020;18:543–582.
MLA Özpay, Ozan. “Türkiye’de Korku Sineması Literatürü Üzerine Bir Değerlendirme”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, c. 18, sy. 36, 2020, ss. 543-82.
Vancouver Özpay O. Türkiye’de Korku Sineması Literatürü Üzerine Bir Değerlendirme. TALİD. 2020;18(36):543-82.