Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A First Experiment on behalf of Communication Sciences in Turkey: Foundation of Anadolu University Faculty of Communication Sciences and its Conversion to Açıköğretim Faculty

Yıl 2021, Cilt: 19 Sayı: 38, 703 - 734, 31.12.2021

Öz

The experience of communication sciences has a history of approximately 70 years in Turkey. It includes various important points such as its location, the first realized, the turning points it has created, and the accumulation of literature. The Faculty of Communication Sciences at Anadolu University is the first attempt on behalf of the history of communication sciences in Turkey. The Açıköğretim Faculty, which was born from it, both have a valuable place in this historical process in the field. This study focuses on the founding philosophy of the Faculty of Communication Sciences and the Açıköğretim Faculty, which it later turned into, the role assigned to the faculty, its intellectual infrastructure, and educational models in the context of the Ataturkist Personality System, which Prof. Inal Cem Askun theorized.

Kaynakça

  • Aysel Aziz, “Dünyada ve Türkiye' de İletişim Araştırmaları”, Kültür ve İletişim Dergisi, 2006, c.9, sy. 1, s. 9-31
  • Binnur Yeşilyaprak, Mesleki Gelişim Kuramları Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirme, Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 1995, c.2, sy.6, s.43-49
  • Esmeray Karataş, “Bir Bilim Dalı Olarak İletişim Bilimleri Alanının Türkiye'deki Konusal Kapsam Analizi”, The Journal of Academic Social Science Studies, sy. 51, s. 217-228.
  • İnal Cem Aşkun, “T.Ö.E.F.’den İletişim Bilimleri Fakültesine”, Kurgu Dergisi, 1980, c. 3, sy. 1, s. 1-28
  • İnal Cem Aşkun, “Atatürk İlkelerinin Kişilik Boyutları, Atatürk Yolu Dergisi, 1988, c.1, sy. 4
  • İnal Cem Aşkun, Türkiye’de Ekonomik Kamu Düzeni Kavramına Bağlı Örgütsel Yönetimin Atatürkçü Düşünce ve Kişilik Temelinde Konumuna İlişkin Bir İnceleme II, Atatürk Yolu Dergisi, 1991, c. 2, sy. 8
  • İnal Cem Aşkun, “Yunus Emre'den Atatürk'e Toplumsal Kişiliğimizin Temelleri”, Kurgu Dergisi, 1992, sy. 11, s. 1-9.
  • İbrahim Taymur, Mehmet Hakan Türkçapar, Kişilik: Tanımı, Sınıflandırılması ve Değerlendirilmesi, Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 2012, c.4, sy.2, sf. 154-177
  • Korkmaz Alemdar, “Türkiye’de İletişim Bilimleri, Batı Düşüncesinin Egemenliğinden Özgünlüğe”, Etkileşim Dergisi, 2018, sy.1, s. 8-28.
  • Mehmet Arslan, Çağdaş Eğitim-Çağdaş Üniversite Bağlamında Türkiye’deki Üniversitelerin Sorunları, Çağdaş Eğitim Dergisi, 1992, sy.183, s.45-48.
  • Oya Tokgöz, “Türkiye' de İletişim Araştırması: Nereden Nereye”, Kültür ve İletişim Dergisi, 2000, c.3, sy.2, s. 11-30.
  • Oya Tokgöz, “Türkiye'de İletişim Eğitimi: Elli Yıllık Bir Geçmişin Değerlendirilmesi”, Kültür ve İletişim Dergisi, 2003, c. 6, sy. 1, s. 9-32.
  • Oya Tokgöz, “Türkiye’de İletişim Araştırmaları İçinde 1970’li Yıllarda Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesinde Yapılan İletişim Konusundaki Doktora Tezlerinin Rolü ve Konumu”, Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 2013, c. 1, sy. 1, s. 115 – 142.
  • Ahmet Cevizci, Felsefe Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Paradigma Yayınları, 2003
  • Michel Bourse ve Halime Yücel (haz.), İletişim Bilimlerinin Serüveni, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2012
  • Sadi Özdemir, Medya Emperyalizmi ve Küreselleşme, İstanbul: Timaş Yayınları, 2001
  • Ali Cemalcılar, İletişim Sanatı Olarak Müziğin Öğretim ve Eğitim Ortamlarındaki Kurumsal Yapısı ile Yaygın Eğitimde Bir Model Önerisi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, 1988
  • Ahmet Emin Yalman, Development of Modern Turkey by Measured by Its Press, Doktora Tezi, Columbia Üniversitesi, 1914
  • A. Haluk Yüksel, Atatürkçü Düşünce Sisteminde Kültürel İletişimin Modele Dayalı Boyutları, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, 1987
  • Deniz Güler, Eğitim İletişimi Kurumu Olarak Çocuk ve Uygulamaları ile Bir Model Önerisi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, 1991
  • Murat Barkan, Eğitim Amaçlı İletişim ve Videonun İşlevleri: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi'nde Örgütsel Uygulama Model Önerisi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, 1988
  • Nabi Avcı, İletişim Düşüncesinin Gelişimi, Eğitim – Öğretim Boyutuyla Bir Model Denemesi Eskişehir: Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Doktora Tezi, 1988
  • Anadolu Üniversitesi, Açıköğretim Sistemi, Erişim: 20.08.2021, https://www.anadolu.edu.tr/acikogretim/acikogretim-sistemi/tarihce
  • Anadolu Üniversitesi, Kurumsal, Erişim: 22.08.2021, https://www.anadolu.edu.tr/universitemiz/kurumsal/hakkinda
  • Türkiye Halkla İlişkiler Derneği, İletişim Fakülteleri, Erişim: 22.08.2021, http://www.tuhid.org/yerli-iletisim-fakulteleri.html

Türkiye’de İletişim Bilimleri Adına Bir İlk Girişim: Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi’nin Kuruluşu ve Açıköğretim Fakültesi’ne Dönüşümü

Yıl 2021, Cilt: 19 Sayı: 38, 703 - 734, 31.12.2021

Öz

Türkiye’de yaklaşık 70 yıllık bir maziye sahip olan iletişim bilimleri tecrübesi, bulunduğu konum, gerçekleştirilen ilkler, oluşturduğu dönüm noktaları ve literatür birikimi gibi çeşitli önemli noktaları bünyesinde barındırmaktadır. Türkiye iletişim bilimleri tarihi adına bir ilk denemesi olan Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi ve onun bünyesinden doğan Açıköğretim Fakültesi ise alana dair bir ilki gerçekleştirmesi adına bu tarihsel süreç içerisinde önemli bir yere sahiptir. Bu çalışma ise; İletişim Bilimleri Fakültesi ve daha sonra dönüştüğü Açıköğretim Fakültesi’nin kuruluş felsefesini, fakülteye biçilen rolü, fikirsel altyapısnı ve eğitim modellerini İnal Cem Aşkun’un kuramlaştırdığı “Atatürkçü Kişilik Sistemi” etrafında incelemektedir.

Kaynakça

  • Aysel Aziz, “Dünyada ve Türkiye' de İletişim Araştırmaları”, Kültür ve İletişim Dergisi, 2006, c.9, sy. 1, s. 9-31
  • Binnur Yeşilyaprak, Mesleki Gelişim Kuramları Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirme, Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 1995, c.2, sy.6, s.43-49
  • Esmeray Karataş, “Bir Bilim Dalı Olarak İletişim Bilimleri Alanının Türkiye'deki Konusal Kapsam Analizi”, The Journal of Academic Social Science Studies, sy. 51, s. 217-228.
  • İnal Cem Aşkun, “T.Ö.E.F.’den İletişim Bilimleri Fakültesine”, Kurgu Dergisi, 1980, c. 3, sy. 1, s. 1-28
  • İnal Cem Aşkun, “Atatürk İlkelerinin Kişilik Boyutları, Atatürk Yolu Dergisi, 1988, c.1, sy. 4
  • İnal Cem Aşkun, Türkiye’de Ekonomik Kamu Düzeni Kavramına Bağlı Örgütsel Yönetimin Atatürkçü Düşünce ve Kişilik Temelinde Konumuna İlişkin Bir İnceleme II, Atatürk Yolu Dergisi, 1991, c. 2, sy. 8
  • İnal Cem Aşkun, “Yunus Emre'den Atatürk'e Toplumsal Kişiliğimizin Temelleri”, Kurgu Dergisi, 1992, sy. 11, s. 1-9.
  • İbrahim Taymur, Mehmet Hakan Türkçapar, Kişilik: Tanımı, Sınıflandırılması ve Değerlendirilmesi, Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 2012, c.4, sy.2, sf. 154-177
  • Korkmaz Alemdar, “Türkiye’de İletişim Bilimleri, Batı Düşüncesinin Egemenliğinden Özgünlüğe”, Etkileşim Dergisi, 2018, sy.1, s. 8-28.
  • Mehmet Arslan, Çağdaş Eğitim-Çağdaş Üniversite Bağlamında Türkiye’deki Üniversitelerin Sorunları, Çağdaş Eğitim Dergisi, 1992, sy.183, s.45-48.
  • Oya Tokgöz, “Türkiye' de İletişim Araştırması: Nereden Nereye”, Kültür ve İletişim Dergisi, 2000, c.3, sy.2, s. 11-30.
  • Oya Tokgöz, “Türkiye'de İletişim Eğitimi: Elli Yıllık Bir Geçmişin Değerlendirilmesi”, Kültür ve İletişim Dergisi, 2003, c. 6, sy. 1, s. 9-32.
  • Oya Tokgöz, “Türkiye’de İletişim Araştırmaları İçinde 1970’li Yıllarda Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesinde Yapılan İletişim Konusundaki Doktora Tezlerinin Rolü ve Konumu”, Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 2013, c. 1, sy. 1, s. 115 – 142.
  • Ahmet Cevizci, Felsefe Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Paradigma Yayınları, 2003
  • Michel Bourse ve Halime Yücel (haz.), İletişim Bilimlerinin Serüveni, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2012
  • Sadi Özdemir, Medya Emperyalizmi ve Küreselleşme, İstanbul: Timaş Yayınları, 2001
  • Ali Cemalcılar, İletişim Sanatı Olarak Müziğin Öğretim ve Eğitim Ortamlarındaki Kurumsal Yapısı ile Yaygın Eğitimde Bir Model Önerisi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, 1988
  • Ahmet Emin Yalman, Development of Modern Turkey by Measured by Its Press, Doktora Tezi, Columbia Üniversitesi, 1914
  • A. Haluk Yüksel, Atatürkçü Düşünce Sisteminde Kültürel İletişimin Modele Dayalı Boyutları, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, 1987
  • Deniz Güler, Eğitim İletişimi Kurumu Olarak Çocuk ve Uygulamaları ile Bir Model Önerisi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, 1991
  • Murat Barkan, Eğitim Amaçlı İletişim ve Videonun İşlevleri: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi'nde Örgütsel Uygulama Model Önerisi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, 1988
  • Nabi Avcı, İletişim Düşüncesinin Gelişimi, Eğitim – Öğretim Boyutuyla Bir Model Denemesi Eskişehir: Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Doktora Tezi, 1988
  • Anadolu Üniversitesi, Açıköğretim Sistemi, Erişim: 20.08.2021, https://www.anadolu.edu.tr/acikogretim/acikogretim-sistemi/tarihce
  • Anadolu Üniversitesi, Kurumsal, Erişim: 22.08.2021, https://www.anadolu.edu.tr/universitemiz/kurumsal/hakkinda
  • Türkiye Halkla İlişkiler Derneği, İletişim Fakülteleri, Erişim: 22.08.2021, http://www.tuhid.org/yerli-iletisim-fakulteleri.html
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Fırat Güneş 0000-0002-3773-8725

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 2 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 19 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Güneş, F. (2021). Türkiye’de İletişim Bilimleri Adına Bir İlk Girişim: Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi’nin Kuruluşu ve Açıköğretim Fakültesi’ne Dönüşümü. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 19(38), 703-734.
AMA Güneş F. Türkiye’de İletişim Bilimleri Adına Bir İlk Girişim: Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi’nin Kuruluşu ve Açıköğretim Fakültesi’ne Dönüşümü. TALİD. Aralık 2021;19(38):703-734.
Chicago Güneş, Fırat. “Türkiye’de İletişim Bilimleri Adına Bir İlk Girişim: Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi’nin Kuruluşu Ve Açıköğretim Fakültesi’ne Dönüşümü”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 19, sy. 38 (Aralık 2021): 703-34.
EndNote Güneş F (01 Aralık 2021) Türkiye’de İletişim Bilimleri Adına Bir İlk Girişim: Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi’nin Kuruluşu ve Açıköğretim Fakültesi’ne Dönüşümü. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 19 38 703–734.
IEEE F. Güneş, “Türkiye’de İletişim Bilimleri Adına Bir İlk Girişim: Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi’nin Kuruluşu ve Açıköğretim Fakültesi’ne Dönüşümü”, TALİD, c. 19, sy. 38, ss. 703–734, 2021.
ISNAD Güneş, Fırat. “Türkiye’de İletişim Bilimleri Adına Bir İlk Girişim: Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi’nin Kuruluşu Ve Açıköğretim Fakültesi’ne Dönüşümü”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 19/38 (Aralık 2021), 703-734.
JAMA Güneş F. Türkiye’de İletişim Bilimleri Adına Bir İlk Girişim: Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi’nin Kuruluşu ve Açıköğretim Fakültesi’ne Dönüşümü. TALİD. 2021;19:703–734.
MLA Güneş, Fırat. “Türkiye’de İletişim Bilimleri Adına Bir İlk Girişim: Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi’nin Kuruluşu Ve Açıköğretim Fakültesi’ne Dönüşümü”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, c. 19, sy. 38, 2021, ss. 703-34.
Vancouver Güneş F. Türkiye’de İletişim Bilimleri Adına Bir İlk Girişim: Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi’nin Kuruluşu ve Açıköğretim Fakültesi’ne Dönüşümü. TALİD. 2021;19(38):703-34.