Values education is performed in different countries with different names and systems. While differences are observed according to the social, political, religious, and economic structure of each country, values education aims to transfer cultural, national, moral, and universal values to individuals and provide the ideal structure of the individual and society. This study examines values education in Germany compared to major countries of continental Europe and reveals the nature of values education as applied in the state of Lower Saxony as well as the general values education in Germany. Values in Germany are mainly taught in Ethics and Religion. In the research, qualitative research methods were obtained using the document review technique. As a result of the research, the Values and Norms courses in Lower Saxony middle schools are understood to teach values only s a state-specific course. Values and Norms are taught through philosophy, sociology, and religious sciences. Undergraduate education has been determined to be given to the teachers of Values and Norms in the three Lower Saxony universities that give these courses.
Değerler eğitimi birçok ülkede farklı isim ve sistem ile yapılmaktadır. Her ülkenin sosyal, siyasi, dinî ve ekonomik yapısına göre farklılıklar gözlenmekle birlikte değer eğitimi kültürel, ahlaki, ulusal ve evrensel değerlerin bireylere aktarılarak birey ve toplumun ideal bir yapıya kavuşturulmasını amaçlamaktadır. Bu çalışmada Kıta Avrupası’nın önemli ülkelerinden Almanya’daki değerler eğitimi incelenmiş, Almanya’daki genel değerler eğitimi yanında Aşağı Saksonya eyaletinde uygulanan değerler eğitiminin mahiyeti ortaya konulmuştur. Almanya’da değerler eğitimi ağırlıklı olarak Etik Ethik ve Din Religion derslerinde verilmektedir. Araştırmadaki veriler, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi tekniği kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma sonucunda Aşağı Saksonya eyaletindeki ortaokullarda Değerler ve Normlar dersinde değerler eğitiminin verildiği ve bu dersin sadece bu eyalete özgü bir ders olduğu anlaşılmıştır. Değerler ve Normlar dersinin; felsefe, toplumbilimi ve dini bilimlerinin öğretilerinden oluştuğu, bu dersleri vermek için üç üniversitede Değerler ve Normlar dersi öğretmenlerine lisans eğitimi verildiği saptanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1 |