BibTex RIS Kaynak Göster

Examining Studies Published on Imam Hatip Schools: A Metasynthesis of Theses between 2000-2018

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 157 - 183, 01.12.2018

Öz

The primary purpose of this study is to examine through a number of dimensions the theses published on Imam Hatip Schools between 2000 and 2018 in the Higher Education Council Thesis Center and to present the results to the attention of researchers. In line with this goal, 55 theses have been subjected to content analysis and examined. All the data have been classified and analyzed using descriptive statistics. According to the obtained data, theses on Imam Hatip schools consist mostly of master’s theses with quantitative designs being preferred in most of these theses; a significant increase in the number of theses about Imam Hatip Schools has been seen in recent years with questionnaires and attitude scales being used as data collection instruments and the majority of sample groups being composed of students. Student perceptions are found in first place as the studied subject. Based on these findings, the published theses are seen to focus on specific areas while certain important issues have either been ignored or not studied. Some issues that will guide researchers on this point have been shared in the results section. All these results are hoped to be useful for future studies.

Kaynakça

  • Ak, M. Z. ve Gülmez, A. (2006). Türkiye’nin uluslararası yayın performansının analizi. Akademik İncelemeler, 1, 25–43.
  • Alper, A., & Gülbahar, Y. (2009). Trends and issues in educational technologies: A review of recent research in TOJET. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 8(2), 124–135.
  • Arık, R. S. ve Türkmen, M. (2009, Mayıs). Eğitim bilimleri alanında yayımlanan bilimsel dergilerde yer alan makalelerin incelenmesi. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi’nde sunulan bildiri, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Antalya.
  • Bahçeci, F. ve Uşengül, L. (2018). Yüksek lisans ve doktora öğrencilerinin tez konusu belirleme kriterlerinin incelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 5(2), 85–96.
  • Barutçu, F. ve Onaylı, S (2016). Tez sürecinde karşılaşılan zorluklar. Building. Scandinavian Journal of Educational Research, 47(1), 89–110. http://dx.doi.org/10.14527/9786053183563.042 Bauer, M. W. (2003). Classical content analysis: A review. In M. W. Bauer & G. Gaskell (Eds.), Qualitative researching with text, image and sound (pp. 131–151). London, UK: Sage.
  • Bryman, A. (1988). Quantity and quality in social research. London, UK: Unwin Hyman Publications.
  • Buyrukçu, R. (2007). Kurumsal değişim ve gelişim boyutlarıyla Türkiye’de mesleki din eğitimöğretimi. Isparta: Fakülte Kitabevi. Cebeci, S. (1996). Din eğitimi açısından dini yaşantıların gelenekleştirilmesi. Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2(2),75–98.
  • Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2005). The Sage handbook of qualitative research. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Ergin, O. N. (1977). Türk maarif tarihi. İstanbul: Eser Neşriyat.
  • Finfgeld, D. L. (2003). Metasyntesis: The state of the art-so far. Qualitative Health Research, 13, 893–904.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. ve Reisoğlu, İ. (2012).
  • Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12, 177–199.
  • Güneş, M. ve Güneş, H. (2003). Türkiye’de eğitim politikaları ve sivil toplum. Ankara: Anı.
  • Karadağ, E. (2010). Eğitim bilimleri doktora tezlerinde kullanılan araştırma modelleri: Nitelik düzeyleri ve analitik hata tipleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(1), 49–71.
  • Kayadibi, F. (2001). Eğitim kalitesine etki eden faktörler ve kaliteli eğitimin üretime katkısı. İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 3, 71–94.
  • Keskin, Y. M. (2004). Din ve toplum ilişkileri üzerine bir genelleme. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 4(2), 7–21.
  • Korukçu, A. ve Işıkdoğan, D . (2016). Yaz Kur’an kurslarında uygulanan kur sistemiyle ilgili öğreticilerin görüşleri üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. e-Şarkiyat İlmi Araştırmaları Dergisi, 8(1), 15–35.
  • Noblit, G. W., & Hare, R. D. (1988). Qualitative research methods (Vol. II). Newbury Park, CA: Sage.
  • Onwuegbuzie, A. J., & Daniel, L. G. (2003). Typology of analytical and interpretational errors in quantitative and qualitative educational research. Current Issues in Education, 6(2). Retrieved from http://cie.ed.asu.edu/volume6/number2/
  • Öcal, M. (2013). Dünden bugüne İmam Hatip Liseleri, 100. yılında İmam Hatip Liseleri (1913- 2013). İstanbul: Ensar.
  • Özdemir, O. ve Gökçe-Kutsal, Y. (2010). Bilimsel üretkenliği etkileyen çevresel faktörler. O Yılmaz (Ed.), Sağlık bilimlerinde süreli yayıncılık içinde. Ankara: Openajans.
  • Ulutaş, F. ve Ubuz, B. (2008). Matematik eğitiminde araştırmalar ve eğilimler: 2000 ile 2006 yılları arası. İlköğretim Online, 7, 614–626.
  • Varışlıoğlu, B., Şahin, A. ve Göktaş, Y. (2013). Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13, 1767–1781.
  • Yılmaz, Y. (2007). Türkiye’de din eğitimi ve din hizmetlerinin yeniden düzenlenmesi ile ilgili öneriler. 1. Din Eğitimi Hizmetleri Sempozyumu içinde (Cilt 1, s. 647–656). Ankara: Diyanet Başkanlığı Yayınları.

İmam Hatip Okullarıyla İlgili Yayımlanan Çalışmaların İncelenmesi: 2000-2018 Yılları Arası Tezlerin Bir Meta Sentezi

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 157 - 183, 01.12.2018

Öz

Bu çalışmanın öncelikli amacı, Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi veri tabanında 2000-2018 arasında imam hatip okulları le ilgili yayımlanmış tezleri farklı boyutlarıyla incelemek ve ulaşılan sonuçları araştırmacıların dikkatine sunmaktır. Bu hedef doğrultusunda, 55 tez içerik analizine tabi tutulmuş, yani ihtiva ettikleri tüm veriler tasnif edilerek betimsel istatistik yöntemiyle incelenmiştir. Gerçekleştirilen analiz sonucunda elde edilen bulgular, imam hatip okullarıyla ilgili tezlerin ezici bir ağırlıkla yüksek lisans tezlerinden oluştuğu, bu tezlerde genellikle nicel desenlerin tercih edildiği, veri toplama araçları olarak anket ve tutum ölçeklerinin kullanıldığı ve örneklem grubunu çoğunlukla öğrencilerin teşkil ettiği yönündedir. Yapılan incelemede imam hatip okullarıyla ilgili tezlerin sayısında son yıllarda ciddi bir artış olduğu görülürken konu seçimi bakımından ilk sırayı öğrenci algılarının aldığı da belirlenmiştir. Bu bulgulara bakarak yayımlanan tezlerin belli alanlara yoğunlaştıkları ve dolayısıyla bazı önemli konuların göz ardı edildiği ya da hiç çalışılmadığı çıkarımı yapılabilir. Bu noktada araştırmacılara yol gösterecek bazı hususlar sonuç kısmında paylaşılmıştır. Bütün bu sonuçların yapılacak çalışmalara faydalı olacağı umulmaktadır.

Kaynakça

  • Ak, M. Z. ve Gülmez, A. (2006). Türkiye’nin uluslararası yayın performansının analizi. Akademik İncelemeler, 1, 25–43.
  • Alper, A., & Gülbahar, Y. (2009). Trends and issues in educational technologies: A review of recent research in TOJET. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 8(2), 124–135.
  • Arık, R. S. ve Türkmen, M. (2009, Mayıs). Eğitim bilimleri alanında yayımlanan bilimsel dergilerde yer alan makalelerin incelenmesi. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi’nde sunulan bildiri, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Antalya.
  • Bahçeci, F. ve Uşengül, L. (2018). Yüksek lisans ve doktora öğrencilerinin tez konusu belirleme kriterlerinin incelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 5(2), 85–96.
  • Barutçu, F. ve Onaylı, S (2016). Tez sürecinde karşılaşılan zorluklar. Building. Scandinavian Journal of Educational Research, 47(1), 89–110. http://dx.doi.org/10.14527/9786053183563.042 Bauer, M. W. (2003). Classical content analysis: A review. In M. W. Bauer & G. Gaskell (Eds.), Qualitative researching with text, image and sound (pp. 131–151). London, UK: Sage.
  • Bryman, A. (1988). Quantity and quality in social research. London, UK: Unwin Hyman Publications.
  • Buyrukçu, R. (2007). Kurumsal değişim ve gelişim boyutlarıyla Türkiye’de mesleki din eğitimöğretimi. Isparta: Fakülte Kitabevi. Cebeci, S. (1996). Din eğitimi açısından dini yaşantıların gelenekleştirilmesi. Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2(2),75–98.
  • Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2005). The Sage handbook of qualitative research. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Ergin, O. N. (1977). Türk maarif tarihi. İstanbul: Eser Neşriyat.
  • Finfgeld, D. L. (2003). Metasyntesis: The state of the art-so far. Qualitative Health Research, 13, 893–904.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. ve Reisoğlu, İ. (2012).
  • Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12, 177–199.
  • Güneş, M. ve Güneş, H. (2003). Türkiye’de eğitim politikaları ve sivil toplum. Ankara: Anı.
  • Karadağ, E. (2010). Eğitim bilimleri doktora tezlerinde kullanılan araştırma modelleri: Nitelik düzeyleri ve analitik hata tipleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(1), 49–71.
  • Kayadibi, F. (2001). Eğitim kalitesine etki eden faktörler ve kaliteli eğitimin üretime katkısı. İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 3, 71–94.
  • Keskin, Y. M. (2004). Din ve toplum ilişkileri üzerine bir genelleme. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 4(2), 7–21.
  • Korukçu, A. ve Işıkdoğan, D . (2016). Yaz Kur’an kurslarında uygulanan kur sistemiyle ilgili öğreticilerin görüşleri üzerine karşılaştırmalı bir çalışma. e-Şarkiyat İlmi Araştırmaları Dergisi, 8(1), 15–35.
  • Noblit, G. W., & Hare, R. D. (1988). Qualitative research methods (Vol. II). Newbury Park, CA: Sage.
  • Onwuegbuzie, A. J., & Daniel, L. G. (2003). Typology of analytical and interpretational errors in quantitative and qualitative educational research. Current Issues in Education, 6(2). Retrieved from http://cie.ed.asu.edu/volume6/number2/
  • Öcal, M. (2013). Dünden bugüne İmam Hatip Liseleri, 100. yılında İmam Hatip Liseleri (1913- 2013). İstanbul: Ensar.
  • Özdemir, O. ve Gökçe-Kutsal, Y. (2010). Bilimsel üretkenliği etkileyen çevresel faktörler. O Yılmaz (Ed.), Sağlık bilimlerinde süreli yayıncılık içinde. Ankara: Openajans.
  • Ulutaş, F. ve Ubuz, B. (2008). Matematik eğitiminde araştırmalar ve eğilimler: 2000 ile 2006 yılları arası. İlköğretim Online, 7, 614–626.
  • Varışlıoğlu, B., Şahin, A. ve Göktaş, Y. (2013). Türkçe eğitimi araştırmalarında eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13, 1767–1781.
  • Yılmaz, Y. (2007). Türkiye’de din eğitimi ve din hizmetlerinin yeniden düzenlenmesi ile ilgili öneriler. 1. Din Eğitimi Hizmetleri Sempozyumu içinde (Cilt 1, s. 647–656). Ankara: Diyanet Başkanlığı Yayınları.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Halit Bekiroğlu Bu kişi benim

Nesrullah Okan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bekiroğlu, H., & Okan, N. (2018). İmam Hatip Okullarıyla İlgili Yayımlanan Çalışmaların İncelenmesi: 2000-2018 Yılları Arası Tezlerin Bir Meta Sentezi. Talim, 2(2), 157-183. https://doi.org/10.12738/talim.2018.2.0105



17973        17974     İLAHİYAT ATIF DİZİNİ20831