The first actual enterprise for contemporary agricultural education in the Ottoman Empire was the opening of Agriculture School in 1847. However, this experience, due to its unplanned nature, was quite short-lived since it was founded as an attempt to produce high-quality cotton. After the closure of the school in 1851, attempts to establish a new agriculture school were postponed until 1870s. The only condition for modern agricultural tools and devices to be so widespread was to have agricultural schools; but, it was at the state agenda only in 1871. On the other hand, the most active politician supporting this issue was Amasyan Efendi who was an expert in agriculture and had been trained in France. The works that he started and actively carried out resulted in 1891 and finally after forty years of recess, agricultural education started to be offered again under the name of Halkalı Agriculture and Veterinary School.
Osmanlı Devleti’nde çağdaş ziraî eğitime yönelik ilk fiili girişim 1847 yılında Ziraat Talimhanesi’nin açılışıyla gerçekleşmişti. Ancak kaliteli pamuk üretme çabalarının tezahürü olan dolayısıyla plansız ve programsız olarak hayata geçen bu deneyim oldukça kısa sürdü. Talimhanenin 1851 yılında kapanmasının ardından yeni bir ziraat mektebi açma teşebbüsü 1870’li yıllara kadar ötelendi. Ülkede modern tarımın ve tarım alet-edevatının yaygın hale gelmesi için ziraat mektepleri tesis edilmesinin birinci şart olduğu ancak 1871 yılında devletin gündemine gelebildi. Bu konudaki en aktif devlet adamı ise Fransa’da eğitim görmüş uzman bir ziraatçı olan Amasyan Efendi idi. Onun başlattığı ve bilfiil yürüttüğü çalışmalar 1891 yılında netice verdi ve nihayet kırk yıl aradan sonra Halkalı Ziraat ve Baytar Mektebi çatısı altında tekrar ziraat eğitimi verilmeye başlandı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 32 Sayı: 53 |