One of the unique and specific Texts in Ancient Mesopotamian written sources is the text about the captivity of the god Marduk. It belongs to the Neo-Assyrian Empire Period and consists of two versions. Although both versions of the text lack dynamics, the disconnected transitions between topics are quite clear. The subject is generally the captivity of the god Marduk. The God Marduk is being held captive in his own temple. The reason why he was held captive is not stated in the text, but the god is described as looking after and protecting Assyria’s interests. The god, who was beaten by his owsn guards for tyring to flee, expresses his innocence before the leading gods of Assyria and asks for permission to live. The innocence of God is ensured by the river ordeal. According to the text, this captivity coincided with the celebration of the Festival of Akītu in Babylon. The God Assur personally conducts the judgement of Marduk. The fate of the judged Marduk is uncertain. The text includes the information that Enūma Eliš, which will be recited at the Akītu Festival to be organised in Babylon, is also about the captivity of Marduk. From this point of view, it is a metaphorical interpretation of a Historical event in which a political superiority and victory is interpreted theologically by dramatising the political-religious troubles of the god Marduk.
Eski Mezopotamya yazılı kaynaklarında, eşine rastlanmayan spesifik metinlerden birisi, tanrı Marduk’un tutsaklığını konu alan metindir. Yeni Assur İmparatorluğu Dönemine ait, iki versiyondan oluşmaktadır. Metnin her iki versiyonunda da bir dinamiğe sahip olmamakla beraber konular arasındaki bağlantısız geçişler oldukça nettir. Konu genel olarak tanrı Marduk’un tutsaklığıdır. Marduk, kendi tapınağında esir tutulmaktadır. Neden esir tutulduğu belirtilmeyen tanrı, metinde Assur’un çıkarlarını gözetip koruduğunu ifade etmektedir. Kaçmaya çalıştığı için bizzat kendi muhafızları tarafından darp edilen tanrı, Assur’un önde gelen tanrıları huzurunda masumiyetini dile getirmekte ve yaşamak için izin istemektedir. Tanrının masumiyeti nehir ordali ile sağlanmaktadır. Metne göre, bu tutsaklık Babil’de Akītu Festivalinin kutlandığı döneme denk gelmektedir. Marduk’un yargılanmasını bizzat tanrı Assur yapmaktadır. Yargılanan Marduk’un akıbeti ise belirsizdir. Metinde, Babil’de düzenlenecek Akītu Festivalinde okunacak Enūma Eliš’in de Marduk’un tutsaklığını konu aldığı bilgisini içermektedir. Metin, açıkça tanrı Marduk’a ve dolayısıyla Babil’e karşı Assur’un üstünlüğünü vurgulandığı bir metindir. Bu açıdan siyasi bir üstünlüğün, zaferin teolojik olarak ele alındığı tanrı Marduk’un siyasi-dinsel sıkıntılarını dramatize ederek yorumlandığı, tarihsel bir olayın metaforik yorumudur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eski Önasya Tarihi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 43 Sayı: 76 |