1917’de Bolşevik Devrimi’nin gerçekleşmesiyle Rusya ve Çarlık Rusya’sının hâkim olduğu bölgelerde, Bolşeviklerin liderliğinde siyasi ve kültürel olarak yeniden yapılanma süreci başlamıştır. Yeniden yapılanma sürecinde toplumu yeni komünist düzene göre şekillendirmede Bolşeviklerin kullandığı temel araç propaganda sistemi olmuştur. Bolşevikler propaganda için eğitim, sanat, medya ve yayıncılık gibi kitlelere kolayca ulaşabilecekleri alanları kullanmışlardır. Sovyetler Birliği, sosyalist toplumun inşasında yetişkinler kadar çocukları da ideolojik olarak şekillendirilmesi gereken bir kitle olarak görmüş ve erken yaşlardan itibaren propaganda yoluyla yönlendirilmiştir. Bu bağlamda çocuklara yönelik yayınlar, Sovyet eğitim sisteminin ve kültürel dönüşüm politikalarının önemli birer aracı olmuştur.
Özbekistan SSC’de 1929 yılında yayımlanmaya başlayan Yaş Kuç dergisi, bu sürecin bir parçası olarak çocuklara sosyalist değerleri benimsetmeyi amaçlamış, şiir, hikâye, biyografi ve görseller aracılığıyla geleneksel yapılar eleştirilmiş ve yeni bir Sovyet çocuk tipi idealize edilmiştir.
Bu çalışmada, Yaş Kuç dergisinin ilk üç sayısı içerik ve söylem düzeyinde incelenerek, Sovyet propaganda mekanizmalarının çocuklar üzerinden nasıl işlediği analiz edilmiştir. Derginin, çocukları geleneksel etkilerden arındırarak ideolojik olarak yönlendirilmiş bireyler hâline getirme çabası, Sovyetleşme sürecindeki kültürel müdahalenin önemli bir örneği olarak değerlendirilmiştir.
Sovyetler Birliği Özbekistan SSC Çocuk Propagandası Yaş Kuç Dergisi Sovyet Eğitimi
Following the 1917 Bolshevik Revolution, a comprehensive political and cultural restructuring process began across Russia and the regions formerly under Tsarist control. In this transformation, the Bolsheviks used propaganda as a central tool to shape society according to the new communist order. Education, art, media, and publishing were utilized to reach the masses effectively. The Soviet Union regarded children, just like adults, as a target group requiring ideological formation and directed them through propaganda from an early age. In this context, children’s publications became significant instruments of the Soviet educational system and cultural transformation policies.
Yaş Kuç, first published in the Uzbek SSR in 1929, was a magazine aimed at instilling socialist values in children; through poems, stories, biographies, and illustrations, it criticized traditional structures and idealized a new type of Soviet child. This study analyzes the magazine’s early issues in terms of content and discourse, revealing how Soviet propaganda mechanisms operated through children. The magazine's attempt to purify children from traditional influences and shape them as ideologically guided individuals has been interpreted as a key example of cultural intervention in the Sovietization process.
Soviet Union Uzbek SSR Children’s Propaganda Yaş Kuç Magazine Soviet Education
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Orta Asya Tarihi, Genel Türk Tarihi (Diğer) |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 13 Haziran 2025 |
| Kabul Tarihi | 28 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 44 Sayı: 79 |