Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

ABD Dış Politikasını Meşrulaştırma Aracı Olarak Hollywood Sineması: Tarihsel Bir Özdeyiş

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 2, 212 - 223, 26.12.2022

Öz

Devletler dış politika inşa süreçlerinde diplomasi, savaş, ekonomi, dış yardım ve propaganda
gibi araçları ya tek başına ya da beraberce kullanırlar. Yirminci yüzyılın büyük güçlerinden olan
ABD, uluslararası kamuoyunu kendi çıkarları doğrultusunda şekillendirebilmek için medyadan,
özellikle sinemadan yardım almaktadır. İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra Hollywood Sineması,
ABD’nin egemen ideolojisi ve yaşam tarzını (kapitalizm) ihraç etme aracına dönüşmüş; hem
bölgesel hem de küresel ölçekte kitleleri etki altına almıştır. Sinema filmlerinin büyük salonlarda
topluca ve televizyon kanallarında seyredilebilmesi ve algı inşasında görselliğin doğrudan
(propaganda) veya gömülü (subliminal) mesajlar üzerinden bilinçaltına hitap etmesi, böyle
olmasında önemli bir rol oynamıştır. ABD Soğuk Savaş Dönemi’nde SSCB ve müttefiklerine;
sonrasında ise, Afganistan ve Ortadoğu’nun “terörist” saydığı gruplarına karşı kendisi ve
müttefiklerinin izlediği politikalara meşruiyet kazandırmak için, beyaz perdeden sonuna kadar
yararlanmıştır. Aykırı örnekler bulunsa da, dikkatle bakıldığında Hollywood sineması daha
ziyade, kendilerini özenle güdüleyen ABD karar alıcılarının istediği türden filmler yapmış ve
yapmaya da devam etmektedir. Bu makale, ABD’nin dış politikada, bir iletişim aracı olarak
sinemayı ulusal çıkarlarına uydurmak için izlediği yöntem ve “yedinci sanat” diye tanımlanan
sinemanın nasıl siyasallaştırıldığına odaklanmaktadır.

Kaynakça

  • Arı, T. (2003). Uluslararası ilişkiler teorileri: çatışma, hegemonya, işbirliği, İstanbul: Alfa.
  • Aydın, M. (2004). “Uluslararası İlişkilerin Gerçekçi Teorisi”, Uluslararası İlişkiler Dergisi, I/4, 33-60.
  • Bayramoğlu, M. (1999). “Marshall Planı’ndan Bahar Devrimine Hollywood Sinema Endü strisi”, Evrensel Kü ltü r Dergisi, 93, ss. 1-24.
  • Evans, G. & Newnham, J. (2007). Uluslararası ilişkiler sözlüğü , çev. H. Ahsen Utku, İstanbul: Gökkubbe.
  • Gross, L. (1948). “The Peace of Westphalia, 1648-1948”, The American Journal of International Law, 42, 1, 20-41.
  • Kazgan, G. (2004). Küreselleşme ve Ulus Devlet, İstanbul: Bilgi Ü niversitesi. Oran, B. (2001), Türk dış Politikası, I, İstanbul: İletişim.
  • Robb, D. L. (2002). Operation Hollywood, New York: Prometheus.
  • Rotha, P. (2000). Sinemanın ö yküsü , çev. İbrahim Şener, İstanbul: İzdüşüm. Ryne, M., Kellner, D. (1997). Politik kamera, çev. Elif Ö zsayar, İstanbul: Ayrıntı.
  • Serttaş Ertike, A. (2012). “Fahrenheıt 9/11 Belgeselinin İletişimsel Eylem Kuramı ve 5 Basamaklı Etik Çözümleme Modeline Göre Analizi”, İletişim Çalışmaları Dergisi, 2, 77-99.
  • Sönmezoğ lu, F. (1992). Uluslararası ilişkiler sözlüğü , İstanbul: Beta.
  • Teksoy, R. (2012). Rekin Teksoy’un ansiklopedik sinema terimleri sözlüğü , İstanbul: Oğlak. Türk dış politikası I, (2001). ed. Baskın Oran, İstanbul: İletişim.
  • Ulusoy, N. (2006). Televizyon sinema dayanışması ve Fransa örneği, Basılmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. “ABD Film Endüstrisi”, www.sinemadusun.com/sinyaz/htm. https://www.wsj.com/
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma/İnceleme
Yazarlar

Emel Akbaş 0000-0001-7539-9763

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2022
Kabul Tarihi 19 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akbaş, E. (2022). ABD Dış Politikasını Meşrulaştırma Aracı Olarak Hollywood Sineması: Tarihsel Bir Özdeyiş. tarihyazımı, 4(2), 212-223.

Etik Kurul Onayı:

25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin Yöntem bölümünde belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır. 

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.