Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kani Karaca in the Turkish Religious Music tradition in 20th Century

Yıl 2021, , 76 - 115, 25.03.2021
https://doi.org/10.30622/tarr.865870

Öz

With this study, the contributions to the Turkish Religious Music made by Kâni Karaca who is one of the important representatives of Turkish Religious Music in the 20th century were determined. Furthermore, it’s also aimed to provide future generations with attitude and style added by him to our music. As a result of research made, it’s noticed that there is no any critical academic research study conducted for examining Kâni Karaca and because of lack of available documents, the interviews made with relatives of Karaca, his friends and students brought our study to life. As a result of obtained data, it’s revealed one more time that Karaca is an important representative of Turkish Religious Music by determining his performed mastery and notation of recordings voiced by him. Starting from voice recordings kept in archives, some of the songs voiced by him notated. Hereby, arrangements unique to him and applicability of tunes were revealed. All of the data used for the study were obtained through examining academic articles, interviews, documentaries, dissertations on religious music topics and various books. 

Kaynakça

  • Akkuş Mustafa Asım, “Kâni Karaca’nın Üvey Kız Kardeşi Nazire Karaca ile Röportaj’’, 04.12.2016, Adana-Adalı Köyü.
  • _____________, “Prof. Dr. Hasan Küçük ile Röportaj’’, 26.10.2016, İstanbul Kadıköy.
  • _____________, “Hüseyin Top ile Röportaj’’, 26.10.2016, İstanbul Beylerbeyi.
  • _____________, “Kemal Karaöz ile Röportaj’’, 26.10.2016, İstanbul Beylerbeyi.
  • _____________, “Emin Işık ile Röportaj’’, 25.10.2016, İstanbul-Şişli.
  • _____________, “Ahmet Özhan ile Röportaj’’, 24.10.2016, İstanbul Fatih Karagümrük Cerrahi Tekkesi.
  • _____________, “Hakan Talu ile Röportaj’’, 24.09.2017, İstanbul-Bağdat Caddesi.
  • _____________, “Muzaffer Şenduran ile Röportaj’’, 30.07.2017, Ankara-Beşevler.
  • _____________, “Timuçin Çevikoğlu ile Röportaj’’.12.10.2017, Gazi Üniversitesi Ankara.
  • Altuntaş Zeynep, Kâni Karaca’nın Hayatı ve Din-Dışı Mûsikî Sözlü Form Alanında Bestekarlık Kişiliği, G.Ü Bitirme Tezi, Ankara 2016.
  • Güntekin Mehmet, Vefatının 5. Yılında Kâni Karaca, İBB Yayınları, İstanbul, 2016
  • Hatipoğlu Emrah, Mevlevî Ayinleri Makamlar ve Geçkiler, Kültür Bakanlığı Yay. İstanbul 2011.
  • https://www.youtube.com/watch?v=RdoqDRtsIfw, (Son Güncellenme Tarihi 30/11/2015, Erişim Tarihi 15/02/2018).
  • https://www.youtube.com/watch?v=NDubqQG8khI&t=507s (Son Güncellenme Tarihi 31/07/2015, Erişim Tarihi 15/02/2018).
  • https://www.youtube.com/watch?v=4k-qR1p_Udg, (Son Güncellenme Tarihi 10/06/2012, Erişim Tarihi 21/02/2021).
  • Karaçam İsmail, Kuran-ı Kerim’in Faziletleri ve Okunma Kaideleri, İFAV Yay., İstanbul 2011.
  • Karadeniz M. Ekrem, Türk Mûsîkîsinin Nazariye ve Esasları, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul 2013.
  • Koca Fatih, İslam Geleneğinde Salâ ve Salavat Geleneği, DİB Yay., Ankara 2017.
  • _____________, Türk Din Mûsikîsi El Kitabı, Grafiker Yay., Ankara 2018.
  • Özalp Dr. Mehmet Nazmi, Türk Mûsikîsi Tarihi–M.E.B. Yay., İstanbul 2000.
  • Özkan İsmail Hakkı, ‘‘Kaside’’, DİA, İstanbul 2001, XXIV, s.566.
  • Tıraşcı Mehmet, Dîni Mûsikî Ders Notları, Dört Mevsim Yay., İstanbul 2015.
  • Turabi Ahmet Hakkı, Koca Fatih, Türk Din Mûsikîsi El Kitabı, Grafiker Yay., Ankara 2018.
  • Uysal Dr. Abdullah, "Kâni Karaca Sesini Bir Enstrüman Gibi Kullanırdı", Dünya Bizim Haber Portalı, Küresel İletişim Merkezi Medya Yayıncılık, İstanbul 2015.
  • Yıldırım Mustafa, Geçmişten Günümüze Dîni Mûsikî Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Başkent Matbaacılık, Amasya 2017.

XX. Yüzyılda Türk Din Mûsikîsi Geleneğinde Kâni Karaca

Yıl 2021, , 76 - 115, 25.03.2021
https://doi.org/10.30622/tarr.865870

Öz

Bu araştırma ile Türk Din Mûsikîsinin 20. yüzyıldaki önemli temsilcilerinden birisi olan Kâni Karaca’nın Türk Din Mûsikîsine verdiği hizmetler ve kattığı değerler tespit edilmiş, bununla birlikte sahip olduğu tavır ve üslûbun gelecek nesillere aktarımının sağlanması amaçlanmıştır. Yapılan araştırmalar neticesinde Kâni Karaca ile ilgili akademik araştırmanın yapılmadığı fark edilmiş ve elimizdeki doküman eksikliği sebebiyle Karaca’nın yakınları, arkadaşları ve öğrencileri ile yaptığımız röportajlar sayesinde çalışmamızın hayata geçirilmesi sağlanmıştır. Elde ettiğimiz veriler neticesinde Karaca’nın Türk Din Mûsikîsinin önemli bir temsilcisi olduğu, okumuş olduğu kayıtların notaya alınması ve yapmış olduğu ses ve geçki ustalıklarının tespit edilmesi ile bir kere daha ortaya çıkmıştır. Arşivlerde bulunan ses kayıtlarından yola çıkılarak okuduğu eserlerden bazıları notaya alınmıştır. Bu vesîle ile kendine has yapmış olduğu geçkiler ve nağmelerin uygulanabilirliği gözler önüne serilmiştir. Araştırma için kullanılan tüm verilere, akademik makaleler, röportajlar, belgeseller, dinî mûsikî konularına ait tezler ve çeşitli kitaplar incelenerek ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akkuş Mustafa Asım, “Kâni Karaca’nın Üvey Kız Kardeşi Nazire Karaca ile Röportaj’’, 04.12.2016, Adana-Adalı Köyü.
  • _____________, “Prof. Dr. Hasan Küçük ile Röportaj’’, 26.10.2016, İstanbul Kadıköy.
  • _____________, “Hüseyin Top ile Röportaj’’, 26.10.2016, İstanbul Beylerbeyi.
  • _____________, “Kemal Karaöz ile Röportaj’’, 26.10.2016, İstanbul Beylerbeyi.
  • _____________, “Emin Işık ile Röportaj’’, 25.10.2016, İstanbul-Şişli.
  • _____________, “Ahmet Özhan ile Röportaj’’, 24.10.2016, İstanbul Fatih Karagümrük Cerrahi Tekkesi.
  • _____________, “Hakan Talu ile Röportaj’’, 24.09.2017, İstanbul-Bağdat Caddesi.
  • _____________, “Muzaffer Şenduran ile Röportaj’’, 30.07.2017, Ankara-Beşevler.
  • _____________, “Timuçin Çevikoğlu ile Röportaj’’.12.10.2017, Gazi Üniversitesi Ankara.
  • Altuntaş Zeynep, Kâni Karaca’nın Hayatı ve Din-Dışı Mûsikî Sözlü Form Alanında Bestekarlık Kişiliği, G.Ü Bitirme Tezi, Ankara 2016.
  • Güntekin Mehmet, Vefatının 5. Yılında Kâni Karaca, İBB Yayınları, İstanbul, 2016
  • Hatipoğlu Emrah, Mevlevî Ayinleri Makamlar ve Geçkiler, Kültür Bakanlığı Yay. İstanbul 2011.
  • https://www.youtube.com/watch?v=RdoqDRtsIfw, (Son Güncellenme Tarihi 30/11/2015, Erişim Tarihi 15/02/2018).
  • https://www.youtube.com/watch?v=NDubqQG8khI&t=507s (Son Güncellenme Tarihi 31/07/2015, Erişim Tarihi 15/02/2018).
  • https://www.youtube.com/watch?v=4k-qR1p_Udg, (Son Güncellenme Tarihi 10/06/2012, Erişim Tarihi 21/02/2021).
  • Karaçam İsmail, Kuran-ı Kerim’in Faziletleri ve Okunma Kaideleri, İFAV Yay., İstanbul 2011.
  • Karadeniz M. Ekrem, Türk Mûsîkîsinin Nazariye ve Esasları, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul 2013.
  • Koca Fatih, İslam Geleneğinde Salâ ve Salavat Geleneği, DİB Yay., Ankara 2017.
  • _____________, Türk Din Mûsikîsi El Kitabı, Grafiker Yay., Ankara 2018.
  • Özalp Dr. Mehmet Nazmi, Türk Mûsikîsi Tarihi–M.E.B. Yay., İstanbul 2000.
  • Özkan İsmail Hakkı, ‘‘Kaside’’, DİA, İstanbul 2001, XXIV, s.566.
  • Tıraşcı Mehmet, Dîni Mûsikî Ders Notları, Dört Mevsim Yay., İstanbul 2015.
  • Turabi Ahmet Hakkı, Koca Fatih, Türk Din Mûsikîsi El Kitabı, Grafiker Yay., Ankara 2018.
  • Uysal Dr. Abdullah, "Kâni Karaca Sesini Bir Enstrüman Gibi Kullanırdı", Dünya Bizim Haber Portalı, Küresel İletişim Merkezi Medya Yayıncılık, İstanbul 2015.
  • Yıldırım Mustafa, Geçmişten Günümüze Dîni Mûsikî Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Başkent Matbaacılık, Amasya 2017.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Asım Akkuş 0000-0001-5327-6017

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Akkuş, M. A. (2021). XX. Yüzyılda Türk Din Mûsikîsi Geleneğinde Kâni Karaca. Turkish Academic Research Review, 6(1), 76-115. https://doi.org/10.30622/tarr.865870

Turkish Academic Research Review 
Creative Commons Lisansı Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.