Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Iqama As a Form of Turkısh Music

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 1, 89 - 110, 10.03.2019
https://doi.org/10.30622/tarr.477695

Öz

The main objective of this study is to prove that Iqama which is a part of the text

of Adhan is a distinct form of Turkish Religion Music. A total of 8 performances

from two selâtin mosques and two other Mosques were taken as research samples.

By analysing the maqams (system of melody types) of the performances the

differences between two forms were determined. To this end, the distinct structure

of Iqama was tried to be explained with the related resource support. This article is

a master thesis source entitled “Comparative Analysis of Mosque Music Practices

in Istanbul” by Hasan Kemal Bıyık, a student of Master’s program in Marmara

University Institute of Social Sciences, Department of Islamic History and Arts,

Department of Turkish Religious Music (2018) . Thesis Advisor is Associate






Professor Dr. Ayşe Başak Harmancı.

Kaynakça

  • 1- AK, Ahmet Şahin, Türk Din Mûsikîsi, 1. Baskı (Ankara: Akçağ Yayınları, 2009).
  • 2- AKYÜZ, Vecdi, “İkāmet”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (İstanbul: TDV Yayınları, 2000), 22.
  • 3- ALKAN, Uğur, “Geçmişten Günümüze Türklerde Ezan Mûsikîsi”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 1/37 (2014).
  • 4- ATEŞ, Erdoğan, Türk Din Mûsikîsi, 1. Baskı (İstanbul: Rağbet Yayınları, 2015).
  • 5- BIYIK, Hasan Kemal, İstanbul’daki Cami Musikisi Uygulamalarının Karşılaştırmalı İncelenmesi, (Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018).
  • 6- ÇETİN, Abdurrahman, “Ezan”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (İstanbul: TDV Yayınları, 1995), 12.
  • 7- DEMİRTAŞ, Yavuz, “Türk Din Mûsikisi Formları, Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 14/1 (2009).
  • 8- ERGUN, Nüzhet Saadettin, Türk Musikisi Antolojisi, (İstanbul: Dini Eserler, Rıza Coşkun Matbaası, 1942).
  • 9- HODEIR, Andre, Müzik Türleri ve Biçimleri, 1. Baskı (İstanbul: İletişim Yayınları, 1992).
  • 10- KAÇAR, Gülçin Yahya, Türk Mûsikîsi Rehberi, 1. Baskı (Ankara: Maya Akademi Yayın Dağıtım, 2009).
  • 11- KAMİLOĞLU, Ramazan, “Türk Kültüründe Ezan ve Makamları”, Hikmet Yurdu Dergisi 3/5 (2010).
  • 12- KOCA, Fatih, “Ezanı Güzel Okumayı Öğrenme Hususunda Bir Çalışma (Kalıp Ezan Çalışması), Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 56/2 (2015).
  • 13- KOPAR, Volkan, Çeşitli Türk Musikisi Makamlarında Ezan, ( Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilim Enstitüsü İslâm Tarihi ve Sanatları Anabilim Dalı Türk Din Musikisi Bölümü 2010).
  • 14- NARGÜL, Veysel, “Tarihi Süreçte Ezan”, Diyanet İşleri Başkanlığı Avrupa Aylık Dergisi, 1/37 (2009).
  • 15- ÖZTUNA, Yılmaz, Türk Musikisi Teknik ve Tarih, 1. Baskı (İstanbul: Kent Basımevi, 1987).
  • 16- ÖZTÜRK, Mustafa Tahir, Türk Din Musikisinde Ezan, (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü 2001).
  • 17- ÖZCAN, Nuri, “Ezan”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (İstanbul: TDV Yayınları, 1995), 12.
  • 18- P. M. HOLT –A. K. S. LAMBTON –B. LEWİS, Türk İslâm Tarihi Kültür Ve Medeniyeti, 2. baskı (İstanbul: cilt :1-2-3-4, Kitabevi yayınları, 1997).Eigenfeldt, Arne, v.dğr., “Flexible Generation of Musical Form: Beyond Mere Generation”, Proceedings of the International Conference on Computational Creativity (Paris: 2016).
  • 19- TANRIKORUR, Cinuçen, Osmanlı Dönemi Türk Mûsikîsi, 1. Baskı (İstanbul: Dergâh Yayınları, 2003)
  • 20- TIRAŞÇI, Mehmet. İlahiyat Fakülteleri İçin Türk Din Mûsikîsi Ders Notları, 1. Baskı (İstanbul, 2015)
  • 21- TURABİ, Ahmet Hakkı, Türk Din Mûsikîsi, 1. Baskı (Ankara: Grafiker Yayınları, 2017).
  • 22- YAVAŞÇA, Alâeddin, Türk Musikisi’nde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, 1. Baskı (İstanbul: Türk Kültürüne Hizmet Vakfı, 2002).

Bir Türk Din Mûsikîsi Formu Olarak Kāmet

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 1, 89 - 110, 10.03.2019
https://doi.org/10.30622/tarr.477695

Öz

Bu çalışmanın amacı, metin olarak ezanın parçası olan kāmetin,
müstakil bir Türk Din Mûsîkîsi formu olduğunu ortaya koymaktır. Araştırmanın
örnekleminde iki selâtin, iki diğer camilerde olmak üzere toplam sekiz farklı
icra uygulaması bulunmaktadır. İcralar üzerinde yapılan makamsal analizlerle
iki formun arasındaki farklar belirlenmiş, konu ile ilgili kaynak desteğiyle kāmetin
ezandan müstakil yapısı açıklanmaya çalışılmıştır. Bu makale, Marmara
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İslam Tarihi ve Sanatları Anabilim Dalı,
Türk Din Musikisi Bilim Dalı‟nda Yüksek
Lisans programı öğrencisi olan Hasan Kemal Bıyık’ın “İstanbul’daki Cami
Musikisi Uygulamalarının Karşılaştırmalı İncelenmesi” (2018) başlıklı yüksek
lisans tezi kaynak alınarak yazılmıştır. Yüksek Lisans tez Danışmanı Doç. Dr.
Ayşe Başak Harmancı’dır.

Kaynakça

  • 1- AK, Ahmet Şahin, Türk Din Mûsikîsi, 1. Baskı (Ankara: Akçağ Yayınları, 2009).
  • 2- AKYÜZ, Vecdi, “İkāmet”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (İstanbul: TDV Yayınları, 2000), 22.
  • 3- ALKAN, Uğur, “Geçmişten Günümüze Türklerde Ezan Mûsikîsi”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 1/37 (2014).
  • 4- ATEŞ, Erdoğan, Türk Din Mûsikîsi, 1. Baskı (İstanbul: Rağbet Yayınları, 2015).
  • 5- BIYIK, Hasan Kemal, İstanbul’daki Cami Musikisi Uygulamalarının Karşılaştırmalı İncelenmesi, (Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018).
  • 6- ÇETİN, Abdurrahman, “Ezan”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (İstanbul: TDV Yayınları, 1995), 12.
  • 7- DEMİRTAŞ, Yavuz, “Türk Din Mûsikisi Formları, Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 14/1 (2009).
  • 8- ERGUN, Nüzhet Saadettin, Türk Musikisi Antolojisi, (İstanbul: Dini Eserler, Rıza Coşkun Matbaası, 1942).
  • 9- HODEIR, Andre, Müzik Türleri ve Biçimleri, 1. Baskı (İstanbul: İletişim Yayınları, 1992).
  • 10- KAÇAR, Gülçin Yahya, Türk Mûsikîsi Rehberi, 1. Baskı (Ankara: Maya Akademi Yayın Dağıtım, 2009).
  • 11- KAMİLOĞLU, Ramazan, “Türk Kültüründe Ezan ve Makamları”, Hikmet Yurdu Dergisi 3/5 (2010).
  • 12- KOCA, Fatih, “Ezanı Güzel Okumayı Öğrenme Hususunda Bir Çalışma (Kalıp Ezan Çalışması), Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 56/2 (2015).
  • 13- KOPAR, Volkan, Çeşitli Türk Musikisi Makamlarında Ezan, ( Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilim Enstitüsü İslâm Tarihi ve Sanatları Anabilim Dalı Türk Din Musikisi Bölümü 2010).
  • 14- NARGÜL, Veysel, “Tarihi Süreçte Ezan”, Diyanet İşleri Başkanlığı Avrupa Aylık Dergisi, 1/37 (2009).
  • 15- ÖZTUNA, Yılmaz, Türk Musikisi Teknik ve Tarih, 1. Baskı (İstanbul: Kent Basımevi, 1987).
  • 16- ÖZTÜRK, Mustafa Tahir, Türk Din Musikisinde Ezan, (Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü 2001).
  • 17- ÖZCAN, Nuri, “Ezan”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (İstanbul: TDV Yayınları, 1995), 12.
  • 18- P. M. HOLT –A. K. S. LAMBTON –B. LEWİS, Türk İslâm Tarihi Kültür Ve Medeniyeti, 2. baskı (İstanbul: cilt :1-2-3-4, Kitabevi yayınları, 1997).Eigenfeldt, Arne, v.dğr., “Flexible Generation of Musical Form: Beyond Mere Generation”, Proceedings of the International Conference on Computational Creativity (Paris: 2016).
  • 19- TANRIKORUR, Cinuçen, Osmanlı Dönemi Türk Mûsikîsi, 1. Baskı (İstanbul: Dergâh Yayınları, 2003)
  • 20- TIRAŞÇI, Mehmet. İlahiyat Fakülteleri İçin Türk Din Mûsikîsi Ders Notları, 1. Baskı (İstanbul, 2015)
  • 21- TURABİ, Ahmet Hakkı, Türk Din Mûsikîsi, 1. Baskı (Ankara: Grafiker Yayınları, 2017).
  • 22- YAVAŞÇA, Alâeddin, Türk Musikisi’nde Kompozisyon ve Beste Biçimleri, 1. Baskı (İstanbul: Türk Kültürüne Hizmet Vakfı, 2002).
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Başak İlhan Harmancı

Hasan Kemal Bıyık Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 10 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA İlhan Harmancı, A. B., & Bıyık, H. K. (2019). Bir Türk Din Mûsikîsi Formu Olarak Kāmet. Turkish Academic Research Review, 4(1), 89-110. https://doi.org/10.30622/tarr.477695

Turkish Academic Research Review 
Creative Commons Lisansı Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.