1960’lı yıllarda planlı kalkınma dönemine giren ülkemizde bugüne kadar dokuz adet kalkınma planı yapılmıştır. Bugün 2007- 2013 yıllarını kapsayan 9. Kalkınma Planı yürürlüktedir. Dokuz adet kalkınma planı incelendiğinde özellikle ilk planlarda tasarım alanına ait net bir öngörü bulunmadığı ortaya çıkmakta, ancak, son dönem planlarında ise endüstri ürünleri tasarımının dış pazarlar için artan önemi vurgulanmaktadır. Kalkınma planlarından farklı olarak endüstri ürünleri tasarımı eğitimi ise geçen süre zarfında gelişmiş ve çeşitlenmiş ihtiyaç duyulan iş gücü stokunu yaratmıştır. Ülkemizde endüstri ürünleri tasarımı eğitimi ulusal tasarım politikasından mahrum olarak kurumsallaşmış uzun müddet kaynaklarını endüstride ve toplumda tasarım bilinci oluşmasına harcamıştır. Günümüzde farklı kurumlar oluşturdukları konseyler vasıtasıyla ulusal tasarım politikası yaratmaya çalışmakta ancak bu girişimler ya gerekli devlet desteği görmediğinden ya da eksik temsiliyetten başarılı olamamaktadır. Bu çalışmada kalkınma planları çerçevesinde tasarım endüstri ürünleri tasarımı eğitiminin gelişimi incelenecektir. Çalışma, endüstri ürünleri tasarımı eğitiminin gelişmesi için ihtiyaç duyulan unsurların güncel girişimler bağlamında genel bir değerlendirmesi ile sonuçlanacaktır.
Endüstri Ürünleri Tasarımı Eğitimi Kalkınma Planları Ulusal Tasarım Politikası
In Turkey, planned development period have been pursued since 1960s. Today, Ninth Development Plan with the period of2007-2013 is to be still in force. An examination on development plans show that preliminary ones haven’t prescribed aclear vision on design services Different form development plans, in the same period, local design education have been developed and diversified and produced needed labor force. In the course of time, local design education institutionalized without a pronounced national design policy and spent its limited resources to the promotion of design. Today several constitutions try to expose a national design policy by their councils, however these attempts cannot successed due to lack of state incentives and representation. This study is, firstly, an attempt to examine the development of local design education under development plans. Later, the study will be finalized with a general evaluation of growth potentials in design education as part of contemporary policy attempts.
Industrial Design Education Development Plans National Design Policy
Diğer ID | JA39VM42YM |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Temmuz 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 8 Sayı: 13 - Cilt: 8 Sayı: 13 |