Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Prophethood and the Some Objections of Disbelievers

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 470 - 504, 30.12.2018

Öz

In the Quran, as well as the belief in tawhid -which means the oneness
of Allah in terms of divinity,
omnipotency and creating-, belief in the prophets and in the afterlife also have an important place. He who believes in
the prophet must also believe in what he conveys. And he who does not believe
in the prophet is not accepted within the religion. People
need prophets.
Finding Allah only through reason can’t save man from
responsibility. After finding Allah by the help of his reason, the human being
must know the necessities of that belief from its revelational sources and
fulfill them. In this respect, sending prophets to the mankind is a divine
favor and a blessing from Allah. Allah sent countless prophets during the
history as a result of His grace. On the other hand there are deists who
believe in Allah but do not accept the possibility of prophethood, revelation
and miracles. With an over reliance, they claim that they also deny the
necessity of prophethood by using a mathematical inference. Islam is a
reasonable religion. But yet, in this study we will try to prove that it is not
right to understand all issues related to Islam within the scope of strict
rules of reason and logic. One of these issues is the prophecy.

Kaynakça

  • Adıvar, A. Adnan. “İbn Seb‘în”, Milli Eğitim Bakanlığı İslam Ansiklopedisi, 5-2: 805. Eskişehir: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, 1997.
  • Alper, Ömer Mahir. “İbn Sînâ ve İbn Sînâ Okulu”. İslam Felsefesi Tarih ve Problemler. ed. M. Cüneyt Kaya. 251-287. İstanbul: İSAM Yayınları, 2013.
  • Altıntaş, Ramazan. İslam Düşüncesinde İşlevsel Akıl. İstanbul: Pınar Yayınları, 2003.
  • Altıntaş, Ramazan. “Kelâmî Epistemolojide Aklın Değeri”. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5, sy.2 (Sivas 2001): 97-129.
  • Altıntaş, Ramazan. “Mu‘tezile’de Akıl Anlayışı”, Kelâm İlmi’nin Yeniden İnşasında Geleneğin Yeri Sempozyumu. (Elazığ, 13-15 Eylül 2004), ed. Adem Tutar. Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, (Elazığ 2004): 311-322.
  • Arzy, Shahar vd. “Vahiyler Niçin Hep Dağlarda Geldi? Mistik Tecrübelerin Bilişsel Nörobilim ile İlişkisi”. Çev. Ali Kuşat vd., Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 14, sy. 1 (Kayseri 2012): 89-99.
  • Aydın, Ali Arslan. İslam İnançları ve Felsefesi. İstanbul: Çağrı Yayınları, 1980.
  • Aydın, Mehmet. Din Felsefesi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, 1990.
  • Aydınlı, Yaşar. “Fârâbî ve Bağdat Meşşâî Okulu”. İslam Felsefesi Tarih ve Problemler. ed. M. Cüneyt Kaya. 145-181. İstanbul: İSAM Yayınları, 2013.
  • el-Bağdâdî, Abdulkâhir. Usûlü’d-dîn. Thk. Ahmed Şemsüddin. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2002.
  • Bâkıllânî, Ebû Bekir Muhammed. et-Temhîd. Thk. Richard Yusuf Mc. Carty. Beyrut: Mektebetü’ş-Şarkiyye, 1957.
  • Bereke, Abdülfettâh Abdullah. “Hakîm et-Tirmizî”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 15: 196-199. Ankara: TDV Yayınları, 1989.
  • el-Beydâvî, Nasıruddin Ebi’l-Hayr Abdullah. Envâru’t-tenzîl. Thk. Muhammed Abdurrahman el-Mar’aşli. Beyrut: İhyâu’t-Türâsi’l-Arabî, 1998.
  • el-Beyhakî, Ebûbekir. el-Câmi‘ li şuabi’l-imân. Thk. Muhtâr Ahmed Nedvî. Riyad: Mektebetü’r-Rüşd, 2003.
  • Bilmen, Ömer Nasuhi. Muvazzah İlmi Kelâm. İstanbul: Bilmen Yayınları, ts.
  • el-Buhârî, Muhammed b. İsmail. Sahîhu’l-Buhârî (el-Câmiu’s-Sahîh). İstanbul: Mektebetü’l-İslâmiyye, ts. (İstanbul: Dâru’t-Tıbâati’l-Âmire 1315/1897 tarihli baskısından ofset).
  • Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Tarihi. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 1988.
  • el-Cürcânî, Seyyid Şerif. et-Ta‘rîfât. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1995.
  • el-Cüveynî, İmâmü’l-Harameyn. el-İrşâd. Thk. Muhammed Yusuf Mûsâ-Ali Abdülmün‘im Abdülhamîd. Mısır: Mektebetü’l-Hancî, 1950.
  • Çınar, Mahmut. “Nübüvvet İnancı Bağlamında Şa‘rânî’nin İbnü’l-Arabî Yorumu”. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, 2011.
  • Dayf, Şevki (ed.). el-Mu‘cemü’l-vasît, Kahire: Mecemmeu’l-Lugati’l-Arabiyye. Mektebetü’ş-Şurûki’d-Düveliyye, 2004.
  • Demil, Emine. “Ümmî Kavramı ve Hz. Muhammed’in (s.a.s) Ümmîliği”. İlahiyat Araştırmaları Dergisi 7, sy. 1 (Haziran 2017): 91-123.
  • el-Eş‘arî, Ebü’l-Hasen. Makalâtu’l-İslâmiyyîn. Thk. Muhammed Muhyiddin Abdulhamid. Sayda-Beyrut: Mektebetü’l-Asriyye, 1990.
  • Fahri, Macit. İslam Felsefesi Tarihi. Trc. Kasım Turhan, İstanbul: İklim Yayınları, 1992.
  • el-Fârâbî, Mehmet, el-Medînetü’l-fâzıla. Trc. Nafiz Danışman. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, 1990.
  • el-Gazzâlî, Ebû Hâmid. el-İktisâd fi’l-i‘tikâd. Thk. Muvaffak Fevzi el-Cebr. Dımeşk: el-Hikme li’t-Tıbâati ve’n-Neşr, 1994.
  • Gölcük, Şerafeddin. Bâkıllânî ve İnsanın Fiilleri. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1997.
  • Gölcük, Şerafeddin-Toprak, Süleyman, Kelâm. Konya: Tekin Kitabevi, 1996.
  • Gündoğar, Hamdi. “Deizm: Aklın Tanrılaştırılması Ya Da Sorumsuz Özgürlük”. Din Karşıtı Çağdaş Akımlar ve Deizm Sempozyumu. (Van: Mayıs 12-14 2017), ed. Vecihi Sönmez vd. 29-40. Ensar Neşriyat, İstanbul, 2017.
  • Ihvân-ı Safâ. Resâilü Ihvâni’s-Safâ. Nşr. Butrus el-Bustânî. Beyrut: Dâru Sâdır, 1376-77/1957 → Beyrut, ts.
  • İbn Ebî Useybia. Uyûnü’l-enbâ fî tabakâti’l-etibbâ, Thk. Nizâr Rızâ. Beyrut: Dâru Mektebeti’l-Hayat, ts.
  • İbn Hazm ez-Zâhirî. el-Fasl fi’l-milel ve’l-ehvâi ve’n-nihal, Thk. Muhammed İbrahim Nasr-Abdurrahman Umeyra. Beyrut: Dâru’l-Ciyl, 1996.
  • İbn Hümâm, Kemal. el-Müsâyere (el-Müsâmere bi şerhi’l-müsâyere fî ilmi’l-kelâm). İstanbul: Çağrı Yayınları, 1979.
  • İbn İshâk, Muhammed b. İshâk b. Yesâr. Sîret ibn İshâk. Thk. Muhammed Hamidullah. Konya: Hayra Hizmet Vakfı Yayınları, 1981.
  • İbn Manzûr, Cemâleddin Muhammed. Lisânu’l-Arab, Thk. Abdullah Ali el-Kebîr vd. Kahire: Dâru’l-Meârif, ts.
  • İbn Sînâ, Ebû Ali. Ahvâlü’n-nefs, Thk. Ahmed Fuâd el-Ehvânî. Paris: Dâru Bâbilon, 2007.
  • İbn Sînâ, Ebû Ali. el-Mebdeü ve’l-meâd, Thk. Abdullah Nûrânî. Umman: Vezaratu’t-Türâs el-Kavmî es-Sekâfî, 1998; Tahran: Müessesetü Mütâlaât-i İslamî, 1984.
  • İbnü’l-Arabî, Muhyiddin. el-Fütühâtü’l-Mekkiyye. Thk. Osman Yahya-İbrahim Madkur. Mısır: el-Mektebetü’l-Arabiyye, 1985.
  • İbnü’l-Kıftî, Cemâlüddin. İhbâru’l-ulemâ bi ahbâri’l-hukemâ, Thk. İbrahim Şemsüddin. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2005.
  • İzmirli, İsmâîl Hakkı. Yeni İlm-i Kelâm. İstanbul: Şehzâdebaşı Evkâf-ı İslâmiyye Matbaası, Matbaa-i Âmire, 1339-1343.
  • Kadı Abdülcebbâr, Ahmed b. Halil Hemedânî. el-Muğnî fî ebvâbi’t-tevhîd ve’l-adl, Thk. İbrâhîm Madkur vd. Kahire: Vezeratu’s-Sekâfe ve’l-İrşâd el-Kavmî, ts.
  • Kadı Abdülcebbâr, Ahmed b. Halil Hemedânî. Şerhu’l-usûli’l-hamse. Thk. Abdulkerim Osman. Kahire: Mektebetü Vehbe, 1996.
  • Karaman, Hüseyin. “Ebû Bekir er-Râzî: İlhadın Gölgesinde Bir Filozof”. İslam Felsefesi Tarih ve Problemler. ed. M. Cüneyt Kaya. 137 vd. İstanbul: İSAM Yayınları, 2013.
  • Kaya, Mahmut. “Râzî, Ebû Bekir”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 34: 479-485. Ankara: TDV Yayınları, 1989.
  • Kılavuz, Ahmet Saim. Anahatlarıyla İslam Akaidi ve Kelâm’a Giriş. İstanbul: Ensar Neşriyat, 1987.
  • Kılıç, Mahmut Erol. “Hermes”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 27: 228. Ankara: TDV Yayınları, 1989.
  • Kılıçarslan, Mehmet. Kur’an’daki Duâ Ayetleri. İstanbul: Elvan Yayınları, 2016.
  • Kirmânî, Hamidüddin. Ekvâlü’z-zehebiyye. Thk. Salah es-Sâvî. Tahran: İntişârâtü Encümen-i Şehinşâhî Felsefe-i İran, 1397-1977.
  • Kutluer, İlhan. Akıl ve İtikad. İstanbul: İz Yayıncılık, 1996.
  • Kutluer, İlhan, “İbn Seb‘în”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 20: 306. Ankara: TDV Yayınları, 1989.
  • el-Mâtürîdî, Ebû Mansûr. Kitâbü’t-tevhîd. Thk. Fethullah Huleyf. İstanbul: Mektebetü’l-İslamiyye, 1979.
  • el-Mâtürîdî, Ebû Mansûr. Te’vîlâtü’l-Kur’ân. Thk. Ahmet Vanlıoğlu-Murat Sülün vd. İstanbul: Dâru’l-Mîzân, 2005-2007.
  • el-Mevdûdî, Ebü’l-A‘lâ. Tarih Boyunca Tevhid Mücadelesi ve Hz. Peygamberin Hayatı. Trc. Ahmed Asrar. İstanbul: Pınar Yayınları, 1985.
  • Müslim, b. Haccâc el-Kuşeyrî. Sahîhu Müslim. Thk. Muhammed Fuad Abdülbâkî. Beyrut: İhyâu’t-Türâsi’l-Arabî, 1991.
  • Namlı, Abdullah. “Kur’an’a Göre Peygamberleri İnkar Sebepleri”. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 8, sy. 1 (2017): 169-197.
  • Namlı, Ali. Abdülvehhâb eş-Şa‘rânî Hayatı, Eserleri ve Tasavvufî Görüşleri. İstanbul: İFAV Yayınları, 2015.
  • en-Nesefî, Ebü’l-Maîn/Muîn. Tebsıratü’l-edille. Thk. Hüseyin Atay-Şaban Ali Düzgün. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2003-2004.
  • Öztürk, Yaşar Nuri. Din Maskeli Allah Düşmanlığı Şirk ve Şirke Tepkinin Felsefeleşmesi: Deizm. İstanbul: Yeni Boyut Yayıncılık, 2013.
  • Öztürk, Yaşar Nuri. Tanrı, Akıl ve Ahlaktan Başka Kutsal Tanımayan İnanç Deizm. İstanbul: Yeni Boyut Yayıncılık, 2015.
  • el-Pezdevî, Ebü’l-Yüsr. Usûlü’d-dîn. Thk. Hans Peter Linss. Kahire: Dâru İhyâi’l-Kütübi’l-Arabiyye, 1963.
  • er-Râzî, Ebû Bekir Zekeriyya. et-Tıbbu’r-rûhânî. Thk. Abdullatif el-Iyd. Kahire: Mektebetü Nehdati’l-Mısriyye, 1978.
  • er-Râzî, Ebû Hâtim. A‘lâmü’n-nübüvve er-red ale’l-mülhid Ebî Bekir er-Râzî, Thk. George Tarâbîşî. Beyrut: Dâru’s-Sâkî, 2003.
  • es-Sâbûnî, Nureddin. el-Bidâye min’el-kifâye fi’l-hidâye fî usûli’d-dîn, Thk. Fethullah Huleyf. Mısır: Dâru’l-Meârif, 1969.
  • es-Sâbûnî, Muhammed Ali. Safvetü’t-tefâsir. İstanbul: Ensar Neşriyat, 1987.
  • es-Sâbûnî, Muhammed Ali. et-Tibyân fî ulûmi’l-Kur’ân. İstanbul: Dersaadet Yayınları, t.y.
  • eş-Şa‘rânî, Abdülvehhâb. el-Yevâkıt ve’l-cevâhir fî beyâni akâidi’l-ekâbir. Beyrut: Dâru İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî, t.y.
  • Şeyhzâde, Abdurrahim b. Ali. Nazmu’l-ferâid. Mısır: Matbaatü’l-Edebiyye, 1899.
  • Şükün, Ziya. Farsça-Türkçe Lügat Gencine-i Güftâr Ferheng-i Ziyâ. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, 1984.
  • et-Taftazânî, Sadeddin Mesud. Şerhu’l-makâsıd, Thk. Ahmed Şemsüddin. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2001.
  • et-Tirmizî, Hakîm. Hatmü’l-evliyâ. Thk. Osman İsmail Yahya. Beyrut: Matbaatü’l-Katolikiyye, 1965.
  • et-Tirmizî, Muhammed b. İsâ b. Sevre. Sünen (el-Câmiu’s-sahîh), Thk. Ahmed Muhammed Şâkir vd. Beyrut: İhyâu’t-Türâsi’l-Arabî, ts.
  • Ünlü, Nuri. İslam Tarihi. İstanbul: İFAV Yayınları, 1984.
  • Yazır, Muhammed Hamdi. Hak Dini Kur’an Dili. İstanbul: Eser Neşriyat, 1979.

Nübüvvet Müessesesi ve Muarızların İleri Sürdüğü Bazı İtirazlar

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 470 - 504, 30.12.2018

Öz

Kur’an’da
Allah’ın ulûhiyet, rubûbiyet ve yaratma bakımlarından bir tek oluşunu ifade
eden tevhid inancı ile beraber peygamberlere iman ve ahiret konuları da önemli
yer tutar. Peygambere inanmak onun tebliğ ettiklerine de iman etmek demektir.
Peygambere inanmayan, o dinden olamaz. İnsanların
peygamberlere ihtiyaçları vardır
. Zira sadece Allah’ı akılla bulmak, insanı
sorumluluktan kurtaramaz. İnsan, aklıyla Allah’ı bulduktan sonra bu inancın
gerekliliklerini de vahiy kaynaklı olarak bilmesi ve yerine getirmesi gerekir.
Bu bakımdan Allah’ın peygamber göndermesi, insanlara ilâhî bir lütuftur. Allah,
insanlığa tarih içerisinde pek çok peygamber göndermiştir. Diğer taraftan
Allah’a inanmakla beraber peygamberliğin, vahiy ve mûcizenin imkânını kabul
etmeyen deistler vardır. Onlar akla gereğinden fazla güvenerek her şeyin akılla
bilinebileceğini iddia etmektedir. Matematiksel bir çıkarımla da peygamberliğin
gerekliliğini inkâr etmektedirler.
İslam, akla uygun bir dindir. Böyle olmakla beraber biz bu çalışmamızda İslamiyet
ile ilgili her hususun salt katı akıl ve mantık kuralları çerçevesinde
anlaşılmasının doğru olamayacağını ortaya koymaya çalışacağız. Bu hususlardan biri
de nübüvvet/peygamberlik müessesesidir.

Kaynakça

  • Adıvar, A. Adnan. “İbn Seb‘în”, Milli Eğitim Bakanlığı İslam Ansiklopedisi, 5-2: 805. Eskişehir: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, 1997.
  • Alper, Ömer Mahir. “İbn Sînâ ve İbn Sînâ Okulu”. İslam Felsefesi Tarih ve Problemler. ed. M. Cüneyt Kaya. 251-287. İstanbul: İSAM Yayınları, 2013.
  • Altıntaş, Ramazan. İslam Düşüncesinde İşlevsel Akıl. İstanbul: Pınar Yayınları, 2003.
  • Altıntaş, Ramazan. “Kelâmî Epistemolojide Aklın Değeri”. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5, sy.2 (Sivas 2001): 97-129.
  • Altıntaş, Ramazan. “Mu‘tezile’de Akıl Anlayışı”, Kelâm İlmi’nin Yeniden İnşasında Geleneğin Yeri Sempozyumu. (Elazığ, 13-15 Eylül 2004), ed. Adem Tutar. Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, (Elazığ 2004): 311-322.
  • Arzy, Shahar vd. “Vahiyler Niçin Hep Dağlarda Geldi? Mistik Tecrübelerin Bilişsel Nörobilim ile İlişkisi”. Çev. Ali Kuşat vd., Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 14, sy. 1 (Kayseri 2012): 89-99.
  • Aydın, Ali Arslan. İslam İnançları ve Felsefesi. İstanbul: Çağrı Yayınları, 1980.
  • Aydın, Mehmet. Din Felsefesi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, 1990.
  • Aydınlı, Yaşar. “Fârâbî ve Bağdat Meşşâî Okulu”. İslam Felsefesi Tarih ve Problemler. ed. M. Cüneyt Kaya. 145-181. İstanbul: İSAM Yayınları, 2013.
  • el-Bağdâdî, Abdulkâhir. Usûlü’d-dîn. Thk. Ahmed Şemsüddin. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2002.
  • Bâkıllânî, Ebû Bekir Muhammed. et-Temhîd. Thk. Richard Yusuf Mc. Carty. Beyrut: Mektebetü’ş-Şarkiyye, 1957.
  • Bereke, Abdülfettâh Abdullah. “Hakîm et-Tirmizî”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 15: 196-199. Ankara: TDV Yayınları, 1989.
  • el-Beydâvî, Nasıruddin Ebi’l-Hayr Abdullah. Envâru’t-tenzîl. Thk. Muhammed Abdurrahman el-Mar’aşli. Beyrut: İhyâu’t-Türâsi’l-Arabî, 1998.
  • el-Beyhakî, Ebûbekir. el-Câmi‘ li şuabi’l-imân. Thk. Muhtâr Ahmed Nedvî. Riyad: Mektebetü’r-Rüşd, 2003.
  • Bilmen, Ömer Nasuhi. Muvazzah İlmi Kelâm. İstanbul: Bilmen Yayınları, ts.
  • el-Buhârî, Muhammed b. İsmail. Sahîhu’l-Buhârî (el-Câmiu’s-Sahîh). İstanbul: Mektebetü’l-İslâmiyye, ts. (İstanbul: Dâru’t-Tıbâati’l-Âmire 1315/1897 tarihli baskısından ofset).
  • Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Tarihi. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 1988.
  • el-Cürcânî, Seyyid Şerif. et-Ta‘rîfât. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1995.
  • el-Cüveynî, İmâmü’l-Harameyn. el-İrşâd. Thk. Muhammed Yusuf Mûsâ-Ali Abdülmün‘im Abdülhamîd. Mısır: Mektebetü’l-Hancî, 1950.
  • Çınar, Mahmut. “Nübüvvet İnancı Bağlamında Şa‘rânî’nin İbnü’l-Arabî Yorumu”. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, 2011.
  • Dayf, Şevki (ed.). el-Mu‘cemü’l-vasît, Kahire: Mecemmeu’l-Lugati’l-Arabiyye. Mektebetü’ş-Şurûki’d-Düveliyye, 2004.
  • Demil, Emine. “Ümmî Kavramı ve Hz. Muhammed’in (s.a.s) Ümmîliği”. İlahiyat Araştırmaları Dergisi 7, sy. 1 (Haziran 2017): 91-123.
  • el-Eş‘arî, Ebü’l-Hasen. Makalâtu’l-İslâmiyyîn. Thk. Muhammed Muhyiddin Abdulhamid. Sayda-Beyrut: Mektebetü’l-Asriyye, 1990.
  • Fahri, Macit. İslam Felsefesi Tarihi. Trc. Kasım Turhan, İstanbul: İklim Yayınları, 1992.
  • el-Fârâbî, Mehmet, el-Medînetü’l-fâzıla. Trc. Nafiz Danışman. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, 1990.
  • el-Gazzâlî, Ebû Hâmid. el-İktisâd fi’l-i‘tikâd. Thk. Muvaffak Fevzi el-Cebr. Dımeşk: el-Hikme li’t-Tıbâati ve’n-Neşr, 1994.
  • Gölcük, Şerafeddin. Bâkıllânî ve İnsanın Fiilleri. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1997.
  • Gölcük, Şerafeddin-Toprak, Süleyman, Kelâm. Konya: Tekin Kitabevi, 1996.
  • Gündoğar, Hamdi. “Deizm: Aklın Tanrılaştırılması Ya Da Sorumsuz Özgürlük”. Din Karşıtı Çağdaş Akımlar ve Deizm Sempozyumu. (Van: Mayıs 12-14 2017), ed. Vecihi Sönmez vd. 29-40. Ensar Neşriyat, İstanbul, 2017.
  • Ihvân-ı Safâ. Resâilü Ihvâni’s-Safâ. Nşr. Butrus el-Bustânî. Beyrut: Dâru Sâdır, 1376-77/1957 → Beyrut, ts.
  • İbn Ebî Useybia. Uyûnü’l-enbâ fî tabakâti’l-etibbâ, Thk. Nizâr Rızâ. Beyrut: Dâru Mektebeti’l-Hayat, ts.
  • İbn Hazm ez-Zâhirî. el-Fasl fi’l-milel ve’l-ehvâi ve’n-nihal, Thk. Muhammed İbrahim Nasr-Abdurrahman Umeyra. Beyrut: Dâru’l-Ciyl, 1996.
  • İbn Hümâm, Kemal. el-Müsâyere (el-Müsâmere bi şerhi’l-müsâyere fî ilmi’l-kelâm). İstanbul: Çağrı Yayınları, 1979.
  • İbn İshâk, Muhammed b. İshâk b. Yesâr. Sîret ibn İshâk. Thk. Muhammed Hamidullah. Konya: Hayra Hizmet Vakfı Yayınları, 1981.
  • İbn Manzûr, Cemâleddin Muhammed. Lisânu’l-Arab, Thk. Abdullah Ali el-Kebîr vd. Kahire: Dâru’l-Meârif, ts.
  • İbn Sînâ, Ebû Ali. Ahvâlü’n-nefs, Thk. Ahmed Fuâd el-Ehvânî. Paris: Dâru Bâbilon, 2007.
  • İbn Sînâ, Ebû Ali. el-Mebdeü ve’l-meâd, Thk. Abdullah Nûrânî. Umman: Vezaratu’t-Türâs el-Kavmî es-Sekâfî, 1998; Tahran: Müessesetü Mütâlaât-i İslamî, 1984.
  • İbnü’l-Arabî, Muhyiddin. el-Fütühâtü’l-Mekkiyye. Thk. Osman Yahya-İbrahim Madkur. Mısır: el-Mektebetü’l-Arabiyye, 1985.
  • İbnü’l-Kıftî, Cemâlüddin. İhbâru’l-ulemâ bi ahbâri’l-hukemâ, Thk. İbrahim Şemsüddin. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2005.
  • İzmirli, İsmâîl Hakkı. Yeni İlm-i Kelâm. İstanbul: Şehzâdebaşı Evkâf-ı İslâmiyye Matbaası, Matbaa-i Âmire, 1339-1343.
  • Kadı Abdülcebbâr, Ahmed b. Halil Hemedânî. el-Muğnî fî ebvâbi’t-tevhîd ve’l-adl, Thk. İbrâhîm Madkur vd. Kahire: Vezeratu’s-Sekâfe ve’l-İrşâd el-Kavmî, ts.
  • Kadı Abdülcebbâr, Ahmed b. Halil Hemedânî. Şerhu’l-usûli’l-hamse. Thk. Abdulkerim Osman. Kahire: Mektebetü Vehbe, 1996.
  • Karaman, Hüseyin. “Ebû Bekir er-Râzî: İlhadın Gölgesinde Bir Filozof”. İslam Felsefesi Tarih ve Problemler. ed. M. Cüneyt Kaya. 137 vd. İstanbul: İSAM Yayınları, 2013.
  • Kaya, Mahmut. “Râzî, Ebû Bekir”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 34: 479-485. Ankara: TDV Yayınları, 1989.
  • Kılavuz, Ahmet Saim. Anahatlarıyla İslam Akaidi ve Kelâm’a Giriş. İstanbul: Ensar Neşriyat, 1987.
  • Kılıç, Mahmut Erol. “Hermes”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 27: 228. Ankara: TDV Yayınları, 1989.
  • Kılıçarslan, Mehmet. Kur’an’daki Duâ Ayetleri. İstanbul: Elvan Yayınları, 2016.
  • Kirmânî, Hamidüddin. Ekvâlü’z-zehebiyye. Thk. Salah es-Sâvî. Tahran: İntişârâtü Encümen-i Şehinşâhî Felsefe-i İran, 1397-1977.
  • Kutluer, İlhan. Akıl ve İtikad. İstanbul: İz Yayıncılık, 1996.
  • Kutluer, İlhan, “İbn Seb‘în”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 20: 306. Ankara: TDV Yayınları, 1989.
  • el-Mâtürîdî, Ebû Mansûr. Kitâbü’t-tevhîd. Thk. Fethullah Huleyf. İstanbul: Mektebetü’l-İslamiyye, 1979.
  • el-Mâtürîdî, Ebû Mansûr. Te’vîlâtü’l-Kur’ân. Thk. Ahmet Vanlıoğlu-Murat Sülün vd. İstanbul: Dâru’l-Mîzân, 2005-2007.
  • el-Mevdûdî, Ebü’l-A‘lâ. Tarih Boyunca Tevhid Mücadelesi ve Hz. Peygamberin Hayatı. Trc. Ahmed Asrar. İstanbul: Pınar Yayınları, 1985.
  • Müslim, b. Haccâc el-Kuşeyrî. Sahîhu Müslim. Thk. Muhammed Fuad Abdülbâkî. Beyrut: İhyâu’t-Türâsi’l-Arabî, 1991.
  • Namlı, Abdullah. “Kur’an’a Göre Peygamberleri İnkar Sebepleri”. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 8, sy. 1 (2017): 169-197.
  • Namlı, Ali. Abdülvehhâb eş-Şa‘rânî Hayatı, Eserleri ve Tasavvufî Görüşleri. İstanbul: İFAV Yayınları, 2015.
  • en-Nesefî, Ebü’l-Maîn/Muîn. Tebsıratü’l-edille. Thk. Hüseyin Atay-Şaban Ali Düzgün. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2003-2004.
  • Öztürk, Yaşar Nuri. Din Maskeli Allah Düşmanlığı Şirk ve Şirke Tepkinin Felsefeleşmesi: Deizm. İstanbul: Yeni Boyut Yayıncılık, 2013.
  • Öztürk, Yaşar Nuri. Tanrı, Akıl ve Ahlaktan Başka Kutsal Tanımayan İnanç Deizm. İstanbul: Yeni Boyut Yayıncılık, 2015.
  • el-Pezdevî, Ebü’l-Yüsr. Usûlü’d-dîn. Thk. Hans Peter Linss. Kahire: Dâru İhyâi’l-Kütübi’l-Arabiyye, 1963.
  • er-Râzî, Ebû Bekir Zekeriyya. et-Tıbbu’r-rûhânî. Thk. Abdullatif el-Iyd. Kahire: Mektebetü Nehdati’l-Mısriyye, 1978.
  • er-Râzî, Ebû Hâtim. A‘lâmü’n-nübüvve er-red ale’l-mülhid Ebî Bekir er-Râzî, Thk. George Tarâbîşî. Beyrut: Dâru’s-Sâkî, 2003.
  • es-Sâbûnî, Nureddin. el-Bidâye min’el-kifâye fi’l-hidâye fî usûli’d-dîn, Thk. Fethullah Huleyf. Mısır: Dâru’l-Meârif, 1969.
  • es-Sâbûnî, Muhammed Ali. Safvetü’t-tefâsir. İstanbul: Ensar Neşriyat, 1987.
  • es-Sâbûnî, Muhammed Ali. et-Tibyân fî ulûmi’l-Kur’ân. İstanbul: Dersaadet Yayınları, t.y.
  • eş-Şa‘rânî, Abdülvehhâb. el-Yevâkıt ve’l-cevâhir fî beyâni akâidi’l-ekâbir. Beyrut: Dâru İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî, t.y.
  • Şeyhzâde, Abdurrahim b. Ali. Nazmu’l-ferâid. Mısır: Matbaatü’l-Edebiyye, 1899.
  • Şükün, Ziya. Farsça-Türkçe Lügat Gencine-i Güftâr Ferheng-i Ziyâ. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, 1984.
  • et-Taftazânî, Sadeddin Mesud. Şerhu’l-makâsıd, Thk. Ahmed Şemsüddin. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2001.
  • et-Tirmizî, Hakîm. Hatmü’l-evliyâ. Thk. Osman İsmail Yahya. Beyrut: Matbaatü’l-Katolikiyye, 1965.
  • et-Tirmizî, Muhammed b. İsâ b. Sevre. Sünen (el-Câmiu’s-sahîh), Thk. Ahmed Muhammed Şâkir vd. Beyrut: İhyâu’t-Türâsi’l-Arabî, ts.
  • Ünlü, Nuri. İslam Tarihi. İstanbul: İFAV Yayınları, 1984.
  • Yazır, Muhammed Hamdi. Hak Dini Kur’an Dili. İstanbul: Eser Neşriyat, 1979.
Toplam 73 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdullah Namlı 0000-0001-7099-3018

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 18 Temmuz 2018
Kabul Tarihi 31 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Namlı, Abdullah. “Nübüvvet Müessesesi Ve Muarızların İleri Sürdüğü Bazı İtirazlar”. Tasavvur / Tekirdağ İlahiyat Dergisi 4/2 (Aralık 2018), 470-504.

Flag Counter