It has been seen that all commentators from Muqatil to modern times said
that the Psalms is a holy book sent to the prophet Dâvûd. It is known that one
of the next term commentators Biqai considered the holy book and has made long
quotes and has shown the book of Psalms as a reference. Some of the later commentators said that the
Zebûr mentioned in Quran is Psalms that Jews and Christians have, as Biqai did.
When it follows to process that last fourteen centuries, approach of
commentaries and their reading format was changed and distinctness according to
time, geography and culture. In this article, essence of Zabur in the Ouran
that takes part in Surah al-İsrâ 17/ 55, Surah an-Nisâ 4/163 and Surah Anbiya
21/ 105. One of our questions is if it
is possible to argue that “Zabur” in the Qfuran is psalms in Tafsir literature.
Mukatil’den,
İbn Kesir’e kadar gelen müfessirlerin Zebur’un Hz. Davud’a indirilmiş kutsal
bir kitap olduğunu söylemekle yetindikleri görülmektedir. Klasik dönemde Bikai
gibi bir kısım müfessirler Kitab-ı Mukaddes’teki Mezmurlar kitabına
referanslarda bulunur. Bu yaklaşım
çağdaş dönem müfessirlerinde daha bariz görülmektedir. On dört asırlık bir
süreç takip edildiğinde müfessirlerin konuya yaklaşımlarının ve okuma biçimlerinin
değiştiği zamana, coğrafyaya ve kültüre göre farklılık arz ettiği söylenebilir.
Bu makalede Zebur’un mahiyeti İsra Suresi 17: 55,
Nisa Suresi 4: 163. ve Enbiya Suresi 21: 105. ayetler çerçevesinde ele
alınmaktadır. Kur’an’ın “Zebur” olarak adlandırdığı
kitabın tefsir kaynaklarındaki ele alış şekli ve mahiyetiyle ilgili
tartışmalara yer verilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 28 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 9 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 1 |