Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Actual Tafsir Styles

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 1393 - 1417, 31.12.2019

Öz

Muslims
engaged in exegesis in every century in order to understand the Qur’an.
The Prophet and his
companions have undoubtedly been their most important model in this regard.
When examined closely ıt is seen that the Prophet did not explain the Qur’an
only orally. While notifying and communicating the Qur’an, He also used actual
tafsir styles

such as
question-answer, representative expression, body language, teaching by doing,
and associating the event with verse. Scholars of the Sahabah and Tabieen
periods used these actual tafsir styles
more actively than the next generations. In fact, Ibn Masud has
traveled to some of the regions mentioned in the Qur’an to make some kind of
empathy.

In this article, the actual
tafsir
styles are discussed with examples. These examples also provide important clues
about the way the Prophet and
Sahabah
understand and narration the Qur’an. However, it should be remembered that the
style of
tafsir in the period of
the Prophet and the
Sahabah differed from the
style of
tafsir after the
systemization of the tafsir.

Kaynakça

  • Âlûsî, Şihâbüddîn es-Seyyid Mahmûd. Rûhu’l-Me‘ânî fî tefsîri’l-kur’âni'l-azîm ve’s-seb’i’l-mesânî. 30 Cilt. Beyrût: Dâru İhyâi’t-Turâsi’l-Arabî, ts.
  • Aydın, Mehmet Zeki. Din Öğretiminde Yöntemler. 3. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2007.
  • Binbaşıoğlu, Cavit. Öğretim Metodu ve Uygulama. Ankara: Binbaşıoğlu Yayınevi, 1973.
  • Buhârî, Ebû Abdillah Muhammed b. İsmâil. Sahîhu’l-Buhârî. Beyrût: Dâru İbn Kesîr,2002.
  • Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Tarihi. 4. Baskı. Ankara: Fecr Yayınları, 2009.
  • Doğan, D. Mehmet. Büyük Türkçe Sözlük. 9. Baskı. Ankara: Rehber Yayınları, 1992.
  • Ebû Gudde, Abdulfettah. Bir Eğitimci Olarak Hz. Muhammed ve Öğretim Metotları. Trc. Enbiya Yıldırım. İstanbul: Yasin Yayınevi, 2011.
  • Erul, Bünyamin. “Hz. Peygamber ve Beden Dili”. Hz. Peygamber'in Tebliğ Metodu Işığında İslam’ın Güncel Sunumu. Ankara: TDV Yayınları, 2003: 219-235.
  • Görener, İbrahim. “Tefsir Oluşturan Sorular ve Tefsir Formlarının Oluşum Süreci”, Tarihten Günümüze Kur’ân’a Yaklaşımlar. Ed. Bilal Gökkır vd. İstanbul: İlim Yayma Vakfı Kur’ân ve Tefsir Akademisi, 2010.
  • http://zeytinagacidergisi.com/dunyanin-en-uzun-yasayan-agaclari-4885. Erişim: 04 Kasım 2019.
  • İbn Âşûr, Muhammed Tâhir. et-Tahrîr ve’t-tenvîr. 30 Cilt. Tunis: ed-Dâru’t-Tunisiyye, 1984.
  • İbn Atıyye, Ebî Muhammed Abdu’l-Hak el-Endelusî. el-Muharreru’l-vecîz fî tefsîri’l-kitâbi’l-azîz. 8 Cilt. Katar: Vizâratu’l-Evkâf ve’ş-Şu’uni’l-İslâmiyye, 2007.
  • İbn Ebî Hâtim. Tefsîru’l-kur’âni’l-azîm. Thk. Es‘âd Muhammed et-Tayyib. Riyâd: Mektebetu Nizâr Mustafa el-Bâz, 1997.
  • İbn Kesîr, İmâduddîn Ebî’l-Fidâ İsmâil. Tefsîru’l-kur’âni’l-azîm. Thk. Mustafâ es-Seyyid Muhammed vd. 15 Cilt. Kahire: Mu’essesetu Kurtuba, Mektebetu’l-Evlâdi’ş-Şeyh li’t-Turâs, 2000.
  • İbnu’l-Cevzî, Ebû’l-Ferec Cemâleddîn Abdurrahmân b. Ali b. Muhammed. Zâdu’l-mesîr fî ilmi’t-tefsîr. Beyrût: Dâru İbn Hazm, 2002.
  • Kara, Necati. Kur’ân’da Beden Dili. 2. Baskı. İstanbul: Bilge Yayıncılık, 2004.
  • Koç, Mehmet Akif. Erken Dönem Tefsir Faaliyetleri. Ankara: Kitâbiyât, 2003.
  • Kurtubî, Ebî Abdillah Muhammed b. Ahmed b. Ebî Bekr. el-Câmi li-ahkâmi’l-kur’ân. Thk. Abdulmuhsîn et-Turkî. 24 Cilt. Beyrût: Mu’essesetu’r-Risâle, 2006.
  • Müslim, Ebû’l-Huseyn Müslim b. Haccâc. Sahîhu müslim. Riyâd: Dâru’s-Selâm, 2000.
  • Müslim, Mustafa. Menâhicu’l-müfessirîn. Riyâd: Dâru’l-Müslim, 1415.
  • Polat, Fethi Ahmet. “Tefsir Bir İlim midir? Başlıklı Tebliği Çerçevesinde Serbest Müzakere.” Tefsir Nasıl Bir İlimdir?, ed. Murat Sülün. İstanbul: Ensar Neşriyat 2011.
  • Râzî, Fahrüddîn. Mefâtîhu’l-ğayb. 32 Cilt.Beyrût: Dâru’l-Fikr, 1981.
  • Schunk, Dale H. Learning Theories An Educational Perspective. 6. Baskı. Boston: Pearson, 2012.
  • Suyûtî, Celâleddîn Abdurrahman Ebû Bekr. el-Itkân fi ulûmi’l-kur’ân. 2 Cilt. Beyrût: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, ts.
  • Suyûtî, Celâleddîn. ed-Dürrü’l-mensûr fi tefsîri’l-me’sûr. 8 Cilt. Beyrût: Daru’l-Fikr, 2011.
  • Taberî, Ebû Ca’fer Muhammed b. Cerîr. Câmi‘u’l-beyân an te’vîli âyi’l-kur’ân, thk. Abdulmuhsîn et-Turkî. 26 Cilt. Kahire: Dâru Hecr, 2001.
  • Tütün, Sevgi. “Taberî Tefsir’inde Hz. Aişe’nin Rivayetleri ve Tefsir Metodu”, İstem, 8/16, (2010): 99-111.
  • Zemahşerî, Ebû’l-Kâsım Mahmûd b. Ömer. el-Keşşâf an haka’ikı gavâmizi’t-tenzîl ve uyûni’l-ekâvîl fî vücûhi’t-te’vîl. Thk. Âdil Ahmed Abdulmevcûd vd. 6 Cilt. Riyâd: Mektebetu’l-Ubeykân, 1998.
  • Zerkânî, Muhammed Abdulazîm. Menâhilu’l-İrfân fî Ulûmi’l-Kur’ân. Thk. Fevvâz Ahmed. 1. Baskı. 2 Cilt. Beyrût: Dâru’l-Kutubi’l-Arabî, 1995.

Fiilî Tefsir Tarzları

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 2, 1393 - 1417, 31.12.2019

Öz

Müslümanlar Kur’ân’ı anlamak adına her asırda
tefsirle iştigal etmişlerdir. Şüphesiz bu konuda onların en mühim modeli Hz.
Peygamber ve onun ashabı olmuştur. Yakından incelendiğinde Hz. Peygamber’in, Kur’ân’ı
sadece sözel olarak açıklamadığı görülmektedir. İyi bir eğitimci olan Hz.
Peygamber Kur’ân’ı tefsir ederken çeşitli öğretim yöntemlerini kullanmıştır.
Bunların içerisinde soru-cevap, temsili anlatım,
beden dili, yaparak-yaşayarak öğretme, olayı ayetle ilişkilendirme
gibi yöntemler bulunmaktadır. Sahabe ve tabiin dönemi âlimleri bu fiilî
yöntemleri sonraki kuşaklara nazaran daha aktif kullanmışlardır. Hatta İbn
Mes’ud bir nevi empati yapmak için Kur’ân’da ismi geçen bazı bölgelere seyahat
etmiştir. Günümüzde Kur’ân’ı anlamaya yönelik bir ilginin olduğu dikkatlerden
kaçmamaktadır. Bu bakımdan gerek Kur’ân’ın tefsir edilmesinde gerekse tefsirin
muhataba aktarılmasında fiilî tefsir yöntemlerinden haberdar olmak önem arz
etmektedir. İşte bu makalede fiilî tefsir yöntemleri örnekler eşliğinde ele
alınmaktadır.

Kaynakça

  • Âlûsî, Şihâbüddîn es-Seyyid Mahmûd. Rûhu’l-Me‘ânî fî tefsîri’l-kur’âni'l-azîm ve’s-seb’i’l-mesânî. 30 Cilt. Beyrût: Dâru İhyâi’t-Turâsi’l-Arabî, ts.
  • Aydın, Mehmet Zeki. Din Öğretiminde Yöntemler. 3. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2007.
  • Binbaşıoğlu, Cavit. Öğretim Metodu ve Uygulama. Ankara: Binbaşıoğlu Yayınevi, 1973.
  • Buhârî, Ebû Abdillah Muhammed b. İsmâil. Sahîhu’l-Buhârî. Beyrût: Dâru İbn Kesîr,2002.
  • Cerrahoğlu, İsmail. Tefsir Tarihi. 4. Baskı. Ankara: Fecr Yayınları, 2009.
  • Doğan, D. Mehmet. Büyük Türkçe Sözlük. 9. Baskı. Ankara: Rehber Yayınları, 1992.
  • Ebû Gudde, Abdulfettah. Bir Eğitimci Olarak Hz. Muhammed ve Öğretim Metotları. Trc. Enbiya Yıldırım. İstanbul: Yasin Yayınevi, 2011.
  • Erul, Bünyamin. “Hz. Peygamber ve Beden Dili”. Hz. Peygamber'in Tebliğ Metodu Işığında İslam’ın Güncel Sunumu. Ankara: TDV Yayınları, 2003: 219-235.
  • Görener, İbrahim. “Tefsir Oluşturan Sorular ve Tefsir Formlarının Oluşum Süreci”, Tarihten Günümüze Kur’ân’a Yaklaşımlar. Ed. Bilal Gökkır vd. İstanbul: İlim Yayma Vakfı Kur’ân ve Tefsir Akademisi, 2010.
  • http://zeytinagacidergisi.com/dunyanin-en-uzun-yasayan-agaclari-4885. Erişim: 04 Kasım 2019.
  • İbn Âşûr, Muhammed Tâhir. et-Tahrîr ve’t-tenvîr. 30 Cilt. Tunis: ed-Dâru’t-Tunisiyye, 1984.
  • İbn Atıyye, Ebî Muhammed Abdu’l-Hak el-Endelusî. el-Muharreru’l-vecîz fî tefsîri’l-kitâbi’l-azîz. 8 Cilt. Katar: Vizâratu’l-Evkâf ve’ş-Şu’uni’l-İslâmiyye, 2007.
  • İbn Ebî Hâtim. Tefsîru’l-kur’âni’l-azîm. Thk. Es‘âd Muhammed et-Tayyib. Riyâd: Mektebetu Nizâr Mustafa el-Bâz, 1997.
  • İbn Kesîr, İmâduddîn Ebî’l-Fidâ İsmâil. Tefsîru’l-kur’âni’l-azîm. Thk. Mustafâ es-Seyyid Muhammed vd. 15 Cilt. Kahire: Mu’essesetu Kurtuba, Mektebetu’l-Evlâdi’ş-Şeyh li’t-Turâs, 2000.
  • İbnu’l-Cevzî, Ebû’l-Ferec Cemâleddîn Abdurrahmân b. Ali b. Muhammed. Zâdu’l-mesîr fî ilmi’t-tefsîr. Beyrût: Dâru İbn Hazm, 2002.
  • Kara, Necati. Kur’ân’da Beden Dili. 2. Baskı. İstanbul: Bilge Yayıncılık, 2004.
  • Koç, Mehmet Akif. Erken Dönem Tefsir Faaliyetleri. Ankara: Kitâbiyât, 2003.
  • Kurtubî, Ebî Abdillah Muhammed b. Ahmed b. Ebî Bekr. el-Câmi li-ahkâmi’l-kur’ân. Thk. Abdulmuhsîn et-Turkî. 24 Cilt. Beyrût: Mu’essesetu’r-Risâle, 2006.
  • Müslim, Ebû’l-Huseyn Müslim b. Haccâc. Sahîhu müslim. Riyâd: Dâru’s-Selâm, 2000.
  • Müslim, Mustafa. Menâhicu’l-müfessirîn. Riyâd: Dâru’l-Müslim, 1415.
  • Polat, Fethi Ahmet. “Tefsir Bir İlim midir? Başlıklı Tebliği Çerçevesinde Serbest Müzakere.” Tefsir Nasıl Bir İlimdir?, ed. Murat Sülün. İstanbul: Ensar Neşriyat 2011.
  • Râzî, Fahrüddîn. Mefâtîhu’l-ğayb. 32 Cilt.Beyrût: Dâru’l-Fikr, 1981.
  • Schunk, Dale H. Learning Theories An Educational Perspective. 6. Baskı. Boston: Pearson, 2012.
  • Suyûtî, Celâleddîn Abdurrahman Ebû Bekr. el-Itkân fi ulûmi’l-kur’ân. 2 Cilt. Beyrût: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, ts.
  • Suyûtî, Celâleddîn. ed-Dürrü’l-mensûr fi tefsîri’l-me’sûr. 8 Cilt. Beyrût: Daru’l-Fikr, 2011.
  • Taberî, Ebû Ca’fer Muhammed b. Cerîr. Câmi‘u’l-beyân an te’vîli âyi’l-kur’ân, thk. Abdulmuhsîn et-Turkî. 26 Cilt. Kahire: Dâru Hecr, 2001.
  • Tütün, Sevgi. “Taberî Tefsir’inde Hz. Aişe’nin Rivayetleri ve Tefsir Metodu”, İstem, 8/16, (2010): 99-111.
  • Zemahşerî, Ebû’l-Kâsım Mahmûd b. Ömer. el-Keşşâf an haka’ikı gavâmizi’t-tenzîl ve uyûni’l-ekâvîl fî vücûhi’t-te’vîl. Thk. Âdil Ahmed Abdulmevcûd vd. 6 Cilt. Riyâd: Mektebetu’l-Ubeykân, 1998.
  • Zerkânî, Muhammed Abdulazîm. Menâhilu’l-İrfân fî Ulûmi’l-Kur’ân. Thk. Fevvâz Ahmed. 1. Baskı. 2 Cilt. Beyrût: Dâru’l-Kutubi’l-Arabî, 1995.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hikmet Koçyiğit 0000-0001-9428-462X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 7 Kasım 2019
Kabul Tarihi 30 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Koçyiğit, Hikmet. “Fiilî Tefsir Tarzları”. Tasavvur / Tekirdağ İlahiyat Dergisi 5/2 (Aralık 2019), 1393-1417.

Flag Counter