Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Does Theology Education Affect Religiosity? A Phenomenological Research within the Framework of the Experiences of the Students of the Faculty of Theology

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 297 - 325, 30.06.2021
https://doi.org/10.47424/tasavvur.906269

Öz

The main purpose of the article is to examine the experiences of students regarding the effect of theological education on their religiosity. The working group consisting of students continuing their education at Akdeniz University Theology Faculty was determined by using criterion sampling. The first criterion was determined as having studied the "Religious Education" course. The second criterion is that the participants were selected from the 3rd and 4th grade students, based on the assumption that they should have studied enough to enable them to make an assessment about theology education. The total number of participants is 54, including 32 girls and 22 boys. The obtained data were analyzed with the descriptive analysis technique. As a result of the analysis of the data, the experiences of the participants regarding the effect of the theology education they studied on their religiosity were collected under three themes. These; those who think that theological education positively affects their religiosity, those who think that theological education negatively affects their religiosity, and those who think that theological education has no purpose related to religiosity.

Kaynakça

  • Altun, Veysel Karani. “Uluslararası Yüksek Din Öğretimi Sempozyumu (Akademik ve Sosyal Yönleriyle).” İlahiyat Fakültesi 1. ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Dini Yaşamları Hakkındaki Görüşlerinin Değerlendirilmesi. ed. İbrahim Aşlamacı vd. 445–453. Malatya: İnönü Üniversitesi Yayınevi, 2019.
  • Ay, Mustafa Fatih. “İlahiyat Fakülteleri’nde Okul Terki: İlahiyat Fakültesinden Kayıt Sildirenler Üzerine Fenomenolojik Bir Araştırma.” Eskiyeni 43/ (2021), 269–288.
  • Ay, Mustafa Fatih. Lise Öğrencilerinde DKAB Eğitimi ile Saldırganlık Arasında Dindarlık ve Ahlaki Olgunluğun Aracılık Rolünün İncelenmesi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 2018.
  • Aydın, Muhammet Şevki. “Türkiye’de Yüksek Din Eğitiminin Sorunları, Yeniden Yapılanması ve Geleceği Sempozyumu Bildiriler – Müzakereler 16-17 Ekim 2003.” İlahiyat Lisans Programının Amaç Sorunu. 19–25. Isparta: S.D.Ü. İlahiyat Fakültesi Baskı Merkezi, 2004.
  • Ayhan, Halis. “İlahiyat Fakültesi.” Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi 6 (1999), 255–268.
  • Bilge, Şadiye Sümeyye. Yükseköğretimde Alınan Din Eğitiminin Öğrencilerin Dindarlıklarına Etkisine İlişkin Algıları (Akdeniz Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği). Antalya: Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2020.
  • Creswell, John. W. Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. ed. Mesut Bütün - Selçuk Beşir Demir. Ankara: Siyasal Kitabevi, 2015.
  • Demirel, Özcan. Eğitimde Program Geliştirme Kuramdan Uygulamaya. Ankara: PEGEM Akademi, 2020.
  • Doğan, Recai. “İlahiyat Fakültelerinin Eğitim Anlayışı Nasıl Olmalıdır?” Bugünün İlahiyatı Nasıl Olmalıdır? Sorunlar ve Çözüm Önerileri. ed. Süleyman Akyürek. 351–370. İstanbul: İSAV, 2015.
  • İAA, İlahiyat Akreditasyon Ajansı. "Lisans Programları Değerlendirme Ölçütleri”. Erişim 3 Mart 2021. https://iaa.org.tr/belgeler/liste/iaa-lisans-programlari-degerlendirme-olcutleri-turkce/
  • İDK, İlahiyat Dekanlar Konseyi. 120. Yılında İlahiyat ve İslami İlimler Fakülteleri Çalıştayı Sonuç Bildirisi. Erişim 3 Mart 2021. https://antalya.diyanet.gov.tr/manavgat/sayfalar/contentdetail.aspx? MenuCategory=Kurumsal&ContentId=758
  • İlahiyat Fakülteleri Öğretmen Yetiştirme ve Lisans Programları. Ankara: Yüksek Öğretim Kurulu, 1998.
  • Kara, İsmail. “Türkiye’de İlahiyat Fakülteleri Dinî Kurumlar Mı , Laik Kurumlar Mı?” Türk Bilimsel Derlemeler Dergisi 2/1 (2009), 1–19.
  • Karslı, Bahset. “İlahiyatçı Kimliğinin İmkanı Üzerine Bir Deneme: Sosyal Benlik Sürecinde Nesneleşen İlahiyatçılığın Analizi.” Turkish Studies 11/12 (2016), 105–126.
  • Koç, Ahmet. “İlâhiyat Fakültesi (İlâhiyat Lisans Programı) Öğrencilerinin Sorunları ve Beklentileri.” M.Ü. İlâhiyat Fakültesi Dergisi 25/2 (2003), 25–64.
  • Mehmedoğlu, Yurdagül. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Eğitim-Öğretim Beklentileri.” Gençlik Dönemi ve Eğitimi. 121–150. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2000.
  • Meydan, Hasan. “Kampüste İlahiyat Eğitiminin Avantaj ve Meydan Okumaları : Öğrenci Görüşlerine Dayalı Metaforik Bir Araştırma.” Cumhuriyet İlahiyat Dergisi 24/1 (2020), 47–71.
  • Nazıroğlu, Bayramali. Derdimiz İlahiyat Akademisyenlerinin Gözünden İçe Kritik Bakış. İstanbul: Okur Akademi, 2020.
  • Nazıroğlu, Bayramali. “İlahiyat Fakültelerinde Din Eğitimi ve Sorunları.” Türkiye’de Din Eğitimi ve Sorunları. ed. Mustafa Köylü. 169–208. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi, 2018.
  • Öcal, Mustafa. Osmanlı’dan Günümüze Türkiye’de Din Eğitimi. Bursa: Düşünce Kitabevi, 2011.
  • Özsoy, Ömer. “İlahiyatın Meşruiyet Krizi ve Üç Tarz-ı Tedrisat”, Star (Erişim 3 Mart 2021). https://www.star.com.tr/acik-gorus/ilahiyatin-mesruiyet-krizi-ve--uc-tarzi-tedrisat-haber-795344/
  • Parmaksızoğlu, İsmet. Türkiye’de Din Eğitimi. Ankara: Millî Eğitim Basımevi, 1966.
  • SG, Serdar Güneş. “Yeni İlahiyat Müfredatı ve Tepkiler.” Erişim 3 Mart 2021. https://serdargunes.wordpress.com/2013/09/06/yeni-ilahiyat-mufredati-ve-tepkiler/
  • TİMAV,Türkiye İmam Hatipliler Vakfı. Yüksek Din Öğretimi, Sorunlar ve Çözüm Önerileri Çalıştayı Sonuç Raporu . Konya: TİMAV, 2014. Erişim 3 Mart 2021. http://timav.org.tr/wpcontent/uploads/2016/09/Y%C3%BCksek-Din- %C3%96%C4%9Fretiminde-Kalite-%C3%87al%C4%B1%C5%9Ftay%C4%B1.pdf
  • Toktaş, Fatih vd. “Felsefe’li İlahiyat vs. Felsefesiz’siz İslami İlimler: Türkiye Geneli Öğrenci Anketi.” Dokuz Eylül Ünivesitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 43 (2016), 143–181. https://doi.org/10.21054/deuifd.282209
  • Unat, Faik Reşit. Türkiye Eğitim Sisteminin Gelişmesine Tarihi Bir Bakış. Ankara: Milli Eğitim Basımevi, 1964.
  • Yapıcı, Asım - Zengin, Zeki Salih. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Dinin Etkisini Hissetme Düzeyleriyle Psiko- Sosyal Uyumları Arasındaki İlişki.” Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 3/2 (2003), 65–127.
  • Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2006.
  • Yıldız, Murat. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Dindarlık ve Ölüm Kaygıları Üzerine Boylamsal Bir Araştırma.” Akademik Araştırmalar Dergisi 14 (2002), 161–174.
  • Yiğit, Ahmet. Öğrenci ve Öğretim Elemanlarının Görüşlerine Göre İlahiyat Lisans Programının Amaçlarının Değerlendirilmesi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2016.
  • YÖKTHK, Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Hakkında Kanun. Resmî Gazete 18003 (28 Mart 1983), Kanun No. 2809, md. 29/d. Erişim 22 Ocak 2021. https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/18003.pdf

İlahiyat Eğitimi Dindarlığı Etkiliyor mu? İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Deneyimleri Çerçevesinde Fenomenolojik Bir Araştırma

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 297 - 325, 30.06.2021
https://doi.org/10.47424/tasavvur.906269

Öz

Çalışmanın temel amacı, öğrencilerin aldıkları ilahiyat eğitiminin dindarlıklarına etkisine ilişkin deneyimlerini incelemektir. Akdeniz Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde eğitimlerine devam etmekte olan öğrencilerden oluşan çalışma grubu, ölçüt örnekleme kullanılarak belirlenmiştir. Ölçütlerden ilki Din Eğitimi dersini almış olmak olarak belirlenmiştir. Bunun nedeni ise bu dersi alan katılımcıların ilahiyat fakültelerinin tarihi ve hakkındaki tartışmalardan haberdar olacağı varsayımıdır. İkinci ölçüt ise ilahiyat fakültesinde, ilahiyat eğitimi hakkında bir değerlendirme yapmasına imkan verecek kadar eğitim almış olmak gerektiği varsayımından hareketle, katılımcıların 3. ve 4. sınıfta öğrenim görmekte olanlardan seçilmiş olmasıdır. Toplam katılımcı sayısı ise 32 kız, 22 erkek olmak üzere toplam 54 kişidir. Katılımcıların 17’si 4. Sınıf, 37’si 3. Sınıf öğrencisidir. Elde edilen veriler betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda katılımcıların, aldıkları ilahiyat eğitiminin dindarlıklarına etkisine ilişkin deneyimleri üç tema altında toplanmıştır. Bunlar; ilahiyat eğitiminin dindarlığını olumlu etkilediğini düşünenler, ilahiyat eğitiminin dindarlığını olumsuz etkilediğini düşünenler ve ilahiyat eğitiminin dindarlık ile ilgili bir amacı olmadığını düşünenler şeklindedir.

Kaynakça

  • Altun, Veysel Karani. “Uluslararası Yüksek Din Öğretimi Sempozyumu (Akademik ve Sosyal Yönleriyle).” İlahiyat Fakültesi 1. ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Dini Yaşamları Hakkındaki Görüşlerinin Değerlendirilmesi. ed. İbrahim Aşlamacı vd. 445–453. Malatya: İnönü Üniversitesi Yayınevi, 2019.
  • Ay, Mustafa Fatih. “İlahiyat Fakülteleri’nde Okul Terki: İlahiyat Fakültesinden Kayıt Sildirenler Üzerine Fenomenolojik Bir Araştırma.” Eskiyeni 43/ (2021), 269–288.
  • Ay, Mustafa Fatih. Lise Öğrencilerinde DKAB Eğitimi ile Saldırganlık Arasında Dindarlık ve Ahlaki Olgunluğun Aracılık Rolünün İncelenmesi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 2018.
  • Aydın, Muhammet Şevki. “Türkiye’de Yüksek Din Eğitiminin Sorunları, Yeniden Yapılanması ve Geleceği Sempozyumu Bildiriler – Müzakereler 16-17 Ekim 2003.” İlahiyat Lisans Programının Amaç Sorunu. 19–25. Isparta: S.D.Ü. İlahiyat Fakültesi Baskı Merkezi, 2004.
  • Ayhan, Halis. “İlahiyat Fakültesi.” Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi 6 (1999), 255–268.
  • Bilge, Şadiye Sümeyye. Yükseköğretimde Alınan Din Eğitiminin Öğrencilerin Dindarlıklarına Etkisine İlişkin Algıları (Akdeniz Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği). Antalya: Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2020.
  • Creswell, John. W. Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. ed. Mesut Bütün - Selçuk Beşir Demir. Ankara: Siyasal Kitabevi, 2015.
  • Demirel, Özcan. Eğitimde Program Geliştirme Kuramdan Uygulamaya. Ankara: PEGEM Akademi, 2020.
  • Doğan, Recai. “İlahiyat Fakültelerinin Eğitim Anlayışı Nasıl Olmalıdır?” Bugünün İlahiyatı Nasıl Olmalıdır? Sorunlar ve Çözüm Önerileri. ed. Süleyman Akyürek. 351–370. İstanbul: İSAV, 2015.
  • İAA, İlahiyat Akreditasyon Ajansı. "Lisans Programları Değerlendirme Ölçütleri”. Erişim 3 Mart 2021. https://iaa.org.tr/belgeler/liste/iaa-lisans-programlari-degerlendirme-olcutleri-turkce/
  • İDK, İlahiyat Dekanlar Konseyi. 120. Yılında İlahiyat ve İslami İlimler Fakülteleri Çalıştayı Sonuç Bildirisi. Erişim 3 Mart 2021. https://antalya.diyanet.gov.tr/manavgat/sayfalar/contentdetail.aspx? MenuCategory=Kurumsal&ContentId=758
  • İlahiyat Fakülteleri Öğretmen Yetiştirme ve Lisans Programları. Ankara: Yüksek Öğretim Kurulu, 1998.
  • Kara, İsmail. “Türkiye’de İlahiyat Fakülteleri Dinî Kurumlar Mı , Laik Kurumlar Mı?” Türk Bilimsel Derlemeler Dergisi 2/1 (2009), 1–19.
  • Karslı, Bahset. “İlahiyatçı Kimliğinin İmkanı Üzerine Bir Deneme: Sosyal Benlik Sürecinde Nesneleşen İlahiyatçılığın Analizi.” Turkish Studies 11/12 (2016), 105–126.
  • Koç, Ahmet. “İlâhiyat Fakültesi (İlâhiyat Lisans Programı) Öğrencilerinin Sorunları ve Beklentileri.” M.Ü. İlâhiyat Fakültesi Dergisi 25/2 (2003), 25–64.
  • Mehmedoğlu, Yurdagül. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Eğitim-Öğretim Beklentileri.” Gençlik Dönemi ve Eğitimi. 121–150. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2000.
  • Meydan, Hasan. “Kampüste İlahiyat Eğitiminin Avantaj ve Meydan Okumaları : Öğrenci Görüşlerine Dayalı Metaforik Bir Araştırma.” Cumhuriyet İlahiyat Dergisi 24/1 (2020), 47–71.
  • Nazıroğlu, Bayramali. Derdimiz İlahiyat Akademisyenlerinin Gözünden İçe Kritik Bakış. İstanbul: Okur Akademi, 2020.
  • Nazıroğlu, Bayramali. “İlahiyat Fakültelerinde Din Eğitimi ve Sorunları.” Türkiye’de Din Eğitimi ve Sorunları. ed. Mustafa Köylü. 169–208. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi, 2018.
  • Öcal, Mustafa. Osmanlı’dan Günümüze Türkiye’de Din Eğitimi. Bursa: Düşünce Kitabevi, 2011.
  • Özsoy, Ömer. “İlahiyatın Meşruiyet Krizi ve Üç Tarz-ı Tedrisat”, Star (Erişim 3 Mart 2021). https://www.star.com.tr/acik-gorus/ilahiyatin-mesruiyet-krizi-ve--uc-tarzi-tedrisat-haber-795344/
  • Parmaksızoğlu, İsmet. Türkiye’de Din Eğitimi. Ankara: Millî Eğitim Basımevi, 1966.
  • SG, Serdar Güneş. “Yeni İlahiyat Müfredatı ve Tepkiler.” Erişim 3 Mart 2021. https://serdargunes.wordpress.com/2013/09/06/yeni-ilahiyat-mufredati-ve-tepkiler/
  • TİMAV,Türkiye İmam Hatipliler Vakfı. Yüksek Din Öğretimi, Sorunlar ve Çözüm Önerileri Çalıştayı Sonuç Raporu . Konya: TİMAV, 2014. Erişim 3 Mart 2021. http://timav.org.tr/wpcontent/uploads/2016/09/Y%C3%BCksek-Din- %C3%96%C4%9Fretiminde-Kalite-%C3%87al%C4%B1%C5%9Ftay%C4%B1.pdf
  • Toktaş, Fatih vd. “Felsefe’li İlahiyat vs. Felsefesiz’siz İslami İlimler: Türkiye Geneli Öğrenci Anketi.” Dokuz Eylül Ünivesitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 43 (2016), 143–181. https://doi.org/10.21054/deuifd.282209
  • Unat, Faik Reşit. Türkiye Eğitim Sisteminin Gelişmesine Tarihi Bir Bakış. Ankara: Milli Eğitim Basımevi, 1964.
  • Yapıcı, Asım - Zengin, Zeki Salih. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Dinin Etkisini Hissetme Düzeyleriyle Psiko- Sosyal Uyumları Arasındaki İlişki.” Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 3/2 (2003), 65–127.
  • Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2006.
  • Yıldız, Murat. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Dindarlık ve Ölüm Kaygıları Üzerine Boylamsal Bir Araştırma.” Akademik Araştırmalar Dergisi 14 (2002), 161–174.
  • Yiğit, Ahmet. Öğrenci ve Öğretim Elemanlarının Görüşlerine Göre İlahiyat Lisans Programının Amaçlarının Değerlendirilmesi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2016.
  • YÖKTHK, Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Hakkında Kanun. Resmî Gazete 18003 (28 Mart 1983), Kanun No. 2809, md. 29/d. Erişim 22 Ocak 2021. https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/18003.pdf
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Fatih Ay 0000-0003-0433-318X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 30 Mart 2021
Kabul Tarihi 22 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Ay, Mustafa Fatih. “İlahiyat Eğitimi Dindarlığı Etkiliyor Mu? İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Deneyimleri Çerçevesinde Fenomenolojik Bir Araştırma”. Tasavvur / Tekirdağ İlahiyat Dergisi 7/1 (Haziran 2021), 297-325. https://doi.org/10.47424/tasavvur.906269.

Flag Counter