Although the places of the verse endings in the Qur' ān are generally subject to the consensus of scholars, there are different evaluations in some of them. One of the places that are subject to different evaluations in terms of whether or not to be accepted as the end of a verse, in other words, whether or not to be considered an independent verse, is the letters muqat-taʿāt. Indeed, some of the letters of the muqattaʿāt are recognized as an in-dependent verse, while others are not. In determining whether these places are verse ending or not, a preferred view among the opinions that have been transmitted has been justified by the methods named as “al-mushāqala”, “al-musāwāt”, “al-ittifāq” and “al- nqiṭāʿ”. These reasons for the preference for the place of the end of the verse are considered as the justification for the preference in question beyond determining the end of the verse. In this two-part study, these four methods are first explained. In the second part, the acceptance of some of the letters of muqattaa as an in-dependent verse and the rejection of others, especially when they are simi-lar, has been tried to be understood within the framework of the aforemen-tioned methods. Therefore, it is aimed to give a general information about the interpretations put forward by the scholars in the context of justifying their own preferences in relation to the determination of the end of the ver-se, on the other hand, while examining the reasons put forward in the con-text of whether these letters are accepted as independent verses or not.
Qirāʾāt Qur’ān ʿAdd al-Āy Verse Ending Tawjīh Muqattaʿāt Letters
Kur’ân-ı Kerîm’de âyet sonu yerleri genelde âlimlerin ittifakına konu olmakla birlikte bunların bir kısmında farklı değerlendirmeler söz konusu olabilmiştir. Âyet sonu kabul edilip edilmeme, diğer bir deyişle müstakil bir âyet sayılıp sayılmama bağlamında ihtilaflı olan yerlerden birisi de mukattaa harfleridir. Nitekim sadece Kûfe ehlinin âyet sayım tercihine göre mukattaa harflerinin bir kısmı müstakil bir âyet olarak kabul edilmişken diğer bir kısmı ise müstakil bir âyet olarak sayılmamıştır. İhtilaf konusu olan bu tür yerlerin âyet sonu olup olmadığının tayin edilmesi sürecinde seleften nakledilen gö-rüşler içerisinden tercih edilen bir görüşün müşâkele, müsâvât, müttefekun aleyh (ittifak) ve munfasıl bir kelam (inkıta‘) şeklinde isimlendirilen fâsılaları tespit etme yöntemleriyle gerekçelendirilmesi yoluna gidilmiştir. Âyet sonu yeri konusundaki tercihe dair zikredilen bu gerekçeler, âyet sonunu belirle-menin ötesinde benimsenmekte olan tercihin tevcîhî değerlendirmesi şeklin-de düşünülmüştür. Bu itibarla iki kısımdan oluşan bu çalışmada öncelikle fâsılaları tespit etme yöntemleri olarak zikri geçen dört kavram izah edilmiş-tir. İkinci kısımda ise özellikle benzer olduğu düşünülebildiği halde Kûfe ehlinin âyet sayımına göre bazı mukattaa harflerinin müstakil bir âyet sa-yılması, bazısının ise sayılmaması bahsi geçen yöntemler çerçevesinde anla-şılmaya çalışılmıştır. Dolayısıyla bu harflerin müstakil birer âyet olarak ka-bul edilip edilmediği ihtilafı bağlamında ileri sürülen tevcîhler özelinde bir inceleme yapılmışken diğer taraftan âyet sonu yerlerinin tayini ile ilgili ola-rak addü’l-ây âlimlerinin, tercihlerini gerekçelendirmeleri bağlamında ileri sürdükleri tevcîhî yorumlar hakkında genel bir bilgi verilmesi hedeflenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Araştırmaları (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 24 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 1 |
Tasavvur Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.