BibTex RIS Kaynak Göster

VATANSEVERLİK DEĞERİNE YÖNELİK İLKOKUL 3. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 55 - 75, 01.02.2017

Öz

Hayat bilgisi dersi kapsamını oluşturan düşünce ve değerler hayat bilgisi öğretim programlarında kişisel nitelikler ya da değerler başlığı altında ele alınmaktadır. Hayat bilgisi dersi ile kazandırılması öngörülen değerlerden biri de vatanseverliktir. Vatanseverlik bireyin ülkesine kuvvetli bir bağ ile bağlı olmasına, onu koruma, geliştirme ve onun ilelebet varlığını sürdürmesine kendini adamış olma ile ilgilidir. Bu araştırmanın temel amacı, ilkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin yazılı ifadeler ve resimli betimlemeler ile vatanseverlik değerini nasıl ifade ettiklerinin tespit edilmesidir. Betimsel yöntemin kullanıldığı araştırmada veriler bir adet açık uçlu soru ve bu soru ile ilgili bir adet resim çiziminden oluşan veri toplama formu ile toplanmıştır. Kolay ulaşılabilir örnekleme tekniği ile oluşturulan örneklem, Kırşehir ili Kaman ilçesindeki 5 ilkokulun 3. sınıf öğrencilerinden oluşturulmuş ve araştırma sürecine toplam 166 öğrenci katılmıştır. Elde edilen verilerin analizi için içerik analizi ve görsel analiz tekniği işe koşulmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre şu sonuçlara ulaşılmıştır: Vatanseverlik; “vatanı sevmek”, “vatan için canını feda edebilmek”, “vatanı korumak”, “vatanı Atatürk’ün sevdiği gibi sevmek” ve “milletini sevmek” şeklinde yazılı olarak betimlenmiştir. Vatanseverlik;“vatanı korumak”, “bayrağımızı sevmek, istiklal marşımızı coşkuyla söylemek”, “vatan için canını feda edebilmek”, “vatanı Atatürk’ün sevdiği gibi sevmek”, “vatan sevgisi” ve “millî bayramları kutlamak” ile ilgili resimlerle tasvir edilmiştir.

Kaynakça

  • 1. Elban, M. (2015). Tarih eğitimi ve vatanseverlik üzerine bazi düşünceler. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(3), 1302-1319.
  • 2. Devellioğlu, F. (1986). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lügat. Ankara: Aydın Kitabevi.
  • 3. Demirkaya, H. (2015). Sosyal bilgilerde düşünme ve soru sorma becerisi. İçinde Tay B & Öcal A. (Eds.), Özel öğretim yöntemleriyle sosyal bilgiler öğretimi (ss. 400-431). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • 4. Creswell, J. W. (2005). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. New Jersey : Pearson.
  • 5. Ergen, G. (2006). Eleştirel-bilinçli sevgi eğitimi. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(12), 144-152.
  • 6. Akbaş, O. (2004). Türk milli eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının ilköğretim II. kademedeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • 7. Akbaş, O. (2008). Değer eğitimi akimlarina genel bir bakiş. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16), 9-27.
  • 8. Akgün, Ş. (2001). Fen Bilgisi Öğretimi. Ankara: NASA Yayınları.
  • 9. Aral, D. (2008). Milli Eğitim Bakanlığının hazirladiği 6. sinif türkçe ders kitabinda yer alan değerler üzerine bir araştirma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • 10. Arıkan, R. (2011). Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • 11. Aslan, R. (2007). Öğretmen görüşlerine göre ilköğretim birinci basamaktaki öğrencilerin temel bilgi, beceri ve değerler kazanma düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • 12. Bilgin, N. (1995). Sosyal psikolojide yöntem ve pratik çalişmalar. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • 13. Bilgin, N. (2014). Sosyal bilimlerde içerik analizi/teknikler ve örnek çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • 14. Bishop, C. D. (1993). Report of the task force on values in education for the State of Arizona. 12.10.2017 tarihinde https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED386270.pdf adresinden erişilmiştir.
  • 15. Coşkun, D. (2011). İlköğretim birinci kademe 5. sinif sosyal bilgiler dersinde değerler eğitimi (Denizli ili örneği). Yayımlanmamış Yükseklisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • 16. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • 17. Ertürk, E. (2006). Ders kitaplarinda toplum, yurttaşlik, vatanseverlik ve ekonomi anlayişinin dönüşümü: 1997 ve 2004 ilköğretim sosyal bilgiler ders kitaplari üzerine bir içerik analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • 18. Güzel Candan, D., ve Ergen, G. (2014). 3. Sınıf hayat bilgisi ders kitaplarinin temel evrensel değerleri içermesi bakimindan incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 134-161.
  • 19. Gömleksiz, M. N. ve Cüro, E. (2011). An assessment of students’ attitudes towards values in social sciences curriculum. International Journal of Human Sciences, 8(1), 95-134.
  • 20. Halstead, J. M., & Taylor, M. J. (2000). Learning and teaching about values: A review of recent research. Cambridge Journal of Education, 30(2), 169-202. http://dx.doi.org/10.1080/713657146
  • 21. Huddy, L., & Khatib, N. (2007). American patriotism, national identity and political involvement. American Journal of Political Science, 51(1), 63-77.
  • 22. Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayınevi: Ankara.
  • 23. Kıldan, O., ve Pektaş, M. (2009). Erken çocukluk döneminde fen ve doğa ile ilgili konularin öğretilmesinde okulöncesi öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 10(1), 113-127.
  • 24. Kıncal, R. Y. (2002). Vatandaşlık bilgisi. Ankara: Mikro Yayınevi.
  • 25. Kirschenbaum, H. (1977). Advanced values clarification. La Jolla, CA: University Associates.
  • 26. Kirschenbaum, H. (1995). Enhance values and morality in schools and youth settings. Massachusetts: Allyn&Bacon Company.
  • 27. Luquet, G. H. (1927). Le dessin enfantin. Paris: Libraire Felix Alcan.
  • 28. MEB (2007). İlköğretim düşünme eğitimi dersi (6, 7 ve 8. sınıf) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • 29. MEB. (2009). İlköğretim 1, 2 ve 3. sınıflar hayat bilgisi dersi öğretim programi ve kilavuzu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • 30. Nalçacı, A., & Beldağ, A. (2015). İlköğretim 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler dersindeki değerlerin kazandirilmasi ile ilgili öğretmen görüşleri. International Journal of Eurasia Social Sciences, 6(21), 67-81.
  • 31. Öner, N. (2008). Millî Zihniyet ve Millî Birlik. İçinde A. Köklügiller. (Ed.), Milliyetçilik Nedir, Ne Değildir? (ss. 261-271). İstanbul: IQ Kültür Sanat.
  • 32. Shafer, S. (1987). Human rights education in schools. İçinde N. Tarrow. (Ed.), Human rights and education. New York: Pergamon.
  • 33. Sönmez, V., ve Alacapınar, F. G. (2015). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı
  • 34. Şahin Başfırıncı, Ç. (2008). Bir pazarlama iletişim medyası olarak web ortamında içerik analizi yapmanın güçlükleri ve olası çözüm önerileri. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi/İşletme İktisadı Enstitüsü Yönetim Dergisi, 19(61), 52-71.
  • 35. Şen, Ü. (2008). Altıncı sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin ilettiği değerler açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1(5), 763-779.
  • 36. Taşdemir, A. (2012). Değerlere İlişkin Türkiye, Irak ve Suudi Arabistan örneklemindeki Türk öğrencilerin görüşlerinin icelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(12), 1707-1728.
  • 37. Tay, B. (2017). Hayat bilgisi: Hayatın bilgisi. İçinde Tay B. (Ed.), Etkinlik örnekleriyle hayat bilgisi öğretimi (ss. 1-42). Ankara: Pegem Akademi.
  • 38. TDK. (2017). Vatan. 02.11.2017 tarihinde http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&kelime=VATAN adresinden erişilmiştir.
  • 39. Tillman, D. (2000). Living values activities for young adults. Deerfield Beach-Florida: Health Communications.
  • 40. Ulusoy, K., ve Tay, B. (2011). Sosyal bilgilerde değer eğitimi. İçinde Turan R, Sünbül A. M., ve Akdağ H. (Eds.), Sosyal bilgiler öğretiminde yeni yaklaşımlar-II (ss. 59-73). Ankara: Pegem Akademi.
  • 41. lutaş, İ., ve Ersoy, Ö. (2004). Okul öncesi dönemde sanat eğitimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 1-12. Üstel, F. (2004). Makbul vatandaş’ın Peşinde. İstanbul: İletişim.
  • 42. Wiersma, W., & Jurs, S. (2005). Research methods in education. New Jersey, USA: Pearson.
  • 43. Yazıcı, K. (2006). Değerler eğitimine genel bir bakış. Türklük Bilimi Araştırmaları (TÜBAR), 19, 499-522.
  • 44. Yıldırım, S. (2006). TSK vatandaşlık bilinci ve vatan sevgisi eğitiminin analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • 45. Yiğittir, S., Er, H. (2013). Sosyal bilgilerde değer eğitiminde biyografi kullanımı. Milli Eğitim Dergisi, 42(200), 200-219

Opinions of Third-Grade Primary School Students on the Value of Patriotism

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 55 - 75, 01.02.2017

Öz

Thoughts and values that constitute the content of Life Studies course are handled under the heading of personal qualities or values in Life Studies course curriculum. One of the envisaged values to be acquired with the Life Studies course is patriotism. Patriotism is related to the commitment of an individual to his country with a strong bond, his dedication to preserve, develop, and sustain its eternal existence. The main purpose of this research is to determine how primary third graders express patriotism with written expressions and pictorial depictions. The descriptive research method is used in this study. Data collection was conducted through a form that consists of an open-ended question and a drawing related to that question. The convenience sampling method was used to select participants. 166 third graders from five elementary schools in Kaman district of Kırşehir province participated in this research study. Data was analyzed through content and visual analyses techniques. The results indicated that students described patriotism as “love of the country”, “giving one’s life for the country”, “protecting the country”, “love the country the way Atatürk did”, and “love of the nation”. On the other hand, students pictured patriotism with drawings that represented “protecting the country”, “love of our flag and singing our national anthem enthusiastically”, “giving one’s life for the country”, “love the country the way Atatürk did” and celebrating national holidays

Kaynakça

  • 1. Elban, M. (2015). Tarih eğitimi ve vatanseverlik üzerine bazi düşünceler. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(3), 1302-1319.
  • 2. Devellioğlu, F. (1986). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lügat. Ankara: Aydın Kitabevi.
  • 3. Demirkaya, H. (2015). Sosyal bilgilerde düşünme ve soru sorma becerisi. İçinde Tay B & Öcal A. (Eds.), Özel öğretim yöntemleriyle sosyal bilgiler öğretimi (ss. 400-431). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • 4. Creswell, J. W. (2005). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. New Jersey : Pearson.
  • 5. Ergen, G. (2006). Eleştirel-bilinçli sevgi eğitimi. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(12), 144-152.
  • 6. Akbaş, O. (2004). Türk milli eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının ilköğretim II. kademedeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • 7. Akbaş, O. (2008). Değer eğitimi akimlarina genel bir bakiş. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16), 9-27.
  • 8. Akgün, Ş. (2001). Fen Bilgisi Öğretimi. Ankara: NASA Yayınları.
  • 9. Aral, D. (2008). Milli Eğitim Bakanlığının hazirladiği 6. sinif türkçe ders kitabinda yer alan değerler üzerine bir araştirma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • 10. Arıkan, R. (2011). Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • 11. Aslan, R. (2007). Öğretmen görüşlerine göre ilköğretim birinci basamaktaki öğrencilerin temel bilgi, beceri ve değerler kazanma düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • 12. Bilgin, N. (1995). Sosyal psikolojide yöntem ve pratik çalişmalar. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • 13. Bilgin, N. (2014). Sosyal bilimlerde içerik analizi/teknikler ve örnek çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • 14. Bishop, C. D. (1993). Report of the task force on values in education for the State of Arizona. 12.10.2017 tarihinde https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED386270.pdf adresinden erişilmiştir.
  • 15. Coşkun, D. (2011). İlköğretim birinci kademe 5. sinif sosyal bilgiler dersinde değerler eğitimi (Denizli ili örneği). Yayımlanmamış Yükseklisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • 16. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • 17. Ertürk, E. (2006). Ders kitaplarinda toplum, yurttaşlik, vatanseverlik ve ekonomi anlayişinin dönüşümü: 1997 ve 2004 ilköğretim sosyal bilgiler ders kitaplari üzerine bir içerik analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • 18. Güzel Candan, D., ve Ergen, G. (2014). 3. Sınıf hayat bilgisi ders kitaplarinin temel evrensel değerleri içermesi bakimindan incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 134-161.
  • 19. Gömleksiz, M. N. ve Cüro, E. (2011). An assessment of students’ attitudes towards values in social sciences curriculum. International Journal of Human Sciences, 8(1), 95-134.
  • 20. Halstead, J. M., & Taylor, M. J. (2000). Learning and teaching about values: A review of recent research. Cambridge Journal of Education, 30(2), 169-202. http://dx.doi.org/10.1080/713657146
  • 21. Huddy, L., & Khatib, N. (2007). American patriotism, national identity and political involvement. American Journal of Political Science, 51(1), 63-77.
  • 22. Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Yayınevi: Ankara.
  • 23. Kıldan, O., ve Pektaş, M. (2009). Erken çocukluk döneminde fen ve doğa ile ilgili konularin öğretilmesinde okulöncesi öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 10(1), 113-127.
  • 24. Kıncal, R. Y. (2002). Vatandaşlık bilgisi. Ankara: Mikro Yayınevi.
  • 25. Kirschenbaum, H. (1977). Advanced values clarification. La Jolla, CA: University Associates.
  • 26. Kirschenbaum, H. (1995). Enhance values and morality in schools and youth settings. Massachusetts: Allyn&Bacon Company.
  • 27. Luquet, G. H. (1927). Le dessin enfantin. Paris: Libraire Felix Alcan.
  • 28. MEB (2007). İlköğretim düşünme eğitimi dersi (6, 7 ve 8. sınıf) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • 29. MEB. (2009). İlköğretim 1, 2 ve 3. sınıflar hayat bilgisi dersi öğretim programi ve kilavuzu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • 30. Nalçacı, A., & Beldağ, A. (2015). İlköğretim 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler dersindeki değerlerin kazandirilmasi ile ilgili öğretmen görüşleri. International Journal of Eurasia Social Sciences, 6(21), 67-81.
  • 31. Öner, N. (2008). Millî Zihniyet ve Millî Birlik. İçinde A. Köklügiller. (Ed.), Milliyetçilik Nedir, Ne Değildir? (ss. 261-271). İstanbul: IQ Kültür Sanat.
  • 32. Shafer, S. (1987). Human rights education in schools. İçinde N. Tarrow. (Ed.), Human rights and education. New York: Pergamon.
  • 33. Sönmez, V., ve Alacapınar, F. G. (2015). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı
  • 34. Şahin Başfırıncı, Ç. (2008). Bir pazarlama iletişim medyası olarak web ortamında içerik analizi yapmanın güçlükleri ve olası çözüm önerileri. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi/İşletme İktisadı Enstitüsü Yönetim Dergisi, 19(61), 52-71.
  • 35. Şen, Ü. (2008). Altıncı sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin ilettiği değerler açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1(5), 763-779.
  • 36. Taşdemir, A. (2012). Değerlere İlişkin Türkiye, Irak ve Suudi Arabistan örneklemindeki Türk öğrencilerin görüşlerinin icelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(12), 1707-1728.
  • 37. Tay, B. (2017). Hayat bilgisi: Hayatın bilgisi. İçinde Tay B. (Ed.), Etkinlik örnekleriyle hayat bilgisi öğretimi (ss. 1-42). Ankara: Pegem Akademi.
  • 38. TDK. (2017). Vatan. 02.11.2017 tarihinde http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&kelime=VATAN adresinden erişilmiştir.
  • 39. Tillman, D. (2000). Living values activities for young adults. Deerfield Beach-Florida: Health Communications.
  • 40. Ulusoy, K., ve Tay, B. (2011). Sosyal bilgilerde değer eğitimi. İçinde Turan R, Sünbül A. M., ve Akdağ H. (Eds.), Sosyal bilgiler öğretiminde yeni yaklaşımlar-II (ss. 59-73). Ankara: Pegem Akademi.
  • 41. lutaş, İ., ve Ersoy, Ö. (2004). Okul öncesi dönemde sanat eğitimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 1-12. Üstel, F. (2004). Makbul vatandaş’ın Peşinde. İstanbul: İletişim.
  • 42. Wiersma, W., & Jurs, S. (2005). Research methods in education. New Jersey, USA: Pearson.
  • 43. Yazıcı, K. (2006). Değerler eğitimine genel bir bakış. Türklük Bilimi Araştırmaları (TÜBAR), 19, 499-522.
  • 44. Yıldırım, S. (2006). TSK vatandaşlık bilinci ve vatan sevgisi eğitiminin analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • 45. Yiğittir, S., Er, H. (2013). Sosyal bilgilerde değer eğitiminde biyografi kullanımı. Milli Eğitim Dergisi, 42(200), 200-219
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fatma Ak Tefek Bu kişi benim

Bayram Tay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tefek, F. A., & Tay, B. (2017). Opinions of Third-Grade Primary School Students on the Value of Patriotism. Türk Akademik Yayınlar Dergisi (TAY Journal), 1(1), 55-75.

2613928412   28976  19030            19029       19031  logo1.jpg27281     27280  27284  27285   27290  27291 2729227294          27937   28409