Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

0-6 Yaş Arası Çocukların Algılanan ve Gözlenen Gelişim Düzeylerinin Karşılaştırılması

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 0 - 0, 28.06.2021

Öz

Bu araştırmada, 0-6 yaş arası çocukların anneleri tarafından algılanan ve çocuk gelişimi uzmanınca gözlenen gelişim düzeylerinin karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemi, Bursa ili Nilüfer ilçesindeki iki Aile Sağlığı Merkezine kayıtlı, 102’si kız ve 99’u erkek olmak üzere 0-6 yaş dilimi içerisinde olan toplam 201 çocuk ve onların annelerinden oluşmaktadır. Çocukların anneleri tarafından algılanan gelişim düzeylerini ortaya koymak için Ankara Gelişim Tarama Envanteri (AGTE), gözleme dayalı gelişim düzeylerini tespit etmek içinse Denver II Gelişimsel Tarama Testi’nden yararlanılmıştır. Araştırma bulguları, araştırmaya katılan çocukların gelişimlerinin AGTE sonuçlarına göre %19,4 oranında, Denver II sonuçlarına göre %22,4 oranında normal olmadığını göstermiştir. Her iki gelişim testinin ortak sonuçlarına bakıldığında ise çocukların %8’inin her iki gelişim testine göre normal gelişim göstermediği görülmüştür. Bunun yanında 37-48 ay arası çocukların Denver II gelişim sonucuna göre en yüksek oranda (%33,3), 25-36 ay arası çocukların AGTE gelişim sonucuna göre en yüksek oranda (%32,4) normal olmayan gelişim gösterdikleri görülmüştür. Araştırma ile ilgili alanyazın incelenmiş, araştırma bulguları ile karşılaştırılarak tartışılmış ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlara önerilerde bulunulmuştur.

Destekleyen Kurum

Türkiye Sağlıklı Kentler Birliği

Kaynakça

  • Akman, A., Ertürk, G., Deniz, A., Dönmezer, İ., Ogelman, H.G., & Veziroğlu, M. (2012). Erken çocukluk döneminde gelişim. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Antepli, S. , & Yıldız, Y. (2015). Okulöncesinde gelişimsel ölçeklerin yansımaları. Uluslararası Katılımlı III. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Kongresi, Erken Müdahale Kongresi; 11-13 Mayıs 2015; (s. 48-62). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi.
  • Bayoğlu, B. (2015). Çocuk gelişimini değerlendirme ve izlem. İçinde Y. Yalaz, (Ed)., Temel Gelişimsel Çocuk Nörolojisi. Ankara: Pelikan Kitabevi.
  • Bjorklund, D.F. (2012). Children’s Thinking Cognitive Development and Individual Differences. (5th Ed.). United States of America: Wadsworth.
  • Burchinal, M., Le,e M., & Ramey, C. (1989). Type of day-care and preschool intellectual development in disadvantaged children. Child Development, 60, 1: 128-137.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Campbell, F.A., Ramey, C.T., Pungello, E., Sparling, J., & Miller-Johnson, S. (2002). Early childhood education: young adult outcomes from the abecedarian project. Applied Developmental Sciences, 6, (1): 42-57.
  • Can Yaşar, M.,& Aral, N. (2010). Yaratıcı düşünme becerilerinde okul öncesi eğitimin etkisi. Kuramsal Eğitimbilim, 3, (2): 201-209.
  • Doğan, Ö., & Acar-Şengül, E. (2016). Büyüme ve gelişme. İçinde N. Metin (Ed.), Doğum Öncesinden Ergenliğe Çocuk Gelişimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Frankenburg, W.K., Ker, C.Y., Engelke, S., Schaefer, E.S., & Thornton, S.M. (1988). Validation of key Denver developmental screening test items: a preliminary study. The Journal of Pediatrics, 112, (4): 560-566.
  • Haywood, K.M. (1993). Life span motor development. (2th Ed.). United States of America:Human Kinetics Publishers.
  • Israel, G.D. (1992). Determining sample size. 25.01.2016 tarihinde http://www.sut.ac.th/im/data/read6.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Karabekiroğlu, K. (2013). Çocuğun ruhsal gelişimi. Ankara: Say Yayınları.
  • Öztürk, H. (1995). Okulöncesi eğitim kurumlarına giden ve gitmeyen ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin alıcı ve ifade edici dil düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Santrock, J.N. (2016). Yaşam boyu gelişim. G. Yüksel (çev. ed). 13. basımdan çeviri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • San-Bayhan, P., & Artan, İ. (2009). Çocuk gelişimi ve eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Savaşır, I., Sezgin, N., & Erol N. (1998). Ankara Gelişim Tarama Envanteri el kitabı. (2. Basım). Ankara: Rekmay.
  • Senemoğlu, N. (2007). Gelişim, öğrenme ve öğretim. Ankara: Gönül Yayıncılık.
  • Şimşek, Z., Kurçer, M.A., Kayahan, M., Ersin, F., & Gözükara, F. (2004). Yoksulluk ve çocuklarda büyüme-gelişme. Toplum ve Sosyal Hizmet, 15, (2): 73-82.
  • Taner, M., & Asude-Başal, H. (2005). Farklı sosyoekonomik düzeylerde okulöncesi eğitimi alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin dil gelişimlerinin cinsiyete göre karşılaştırılması. Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, (2): 395-420.
  • Temiz, G. (2002). Okulöncesi eğitimin çocuğun dil gelişimine olan etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Ural Bayoğlu, B., Erdoğan Bakar, E., Kutlu, M., Karabulut, E., & Anlar B. (2007). Can preschool developmental screening identify children at risk for school problems? Early Human Development, 83, (9): 613-617.
  • Yalaz, K., Anlar, B.U., & Bayoğlu, B. (2016). Denver II Gelişimsel Tarama Testi. (2. Basım). Ankara: Gelişimsel Çocuk Nörolojisi Derneği.
  • Yavuzer, H. (2016). Çocuğunuzun ilk 6 yılı. (34. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yazgan-İnanç, B., Bilgin, M., & Kılıç-Atıcı, M. (2008). Gelişim psikolojisi. (4. Basım). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Yörükoğlu, A. (2016). Çocuk ruh sağlığı. (37. Basım). İstanbul: Özgür Yayınları.

A Comparison of Perceived and Observed Developmental Stages among Children in the Age Range of 0–6 Years

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 0 - 0, 28.06.2021

Öz

This study aims to compare the developmental levels of children in the age range of 0–6 years as perceived by their mothers and observed by a child development specialist. The sample of the study consists of 201 children (102 girls and 99 boys),who were 0–6 years old at the time of the study, and their mothers who were registered in two Family Health Centers in the district of Nilüfer in Bursa, Turkey. The Ankara Developmental Screening Inventory (ADSI) was used to reveal the developmental levels of the children as perceived by their mothers, and the Denver II Developmental Screening Test was used to detect their observation-based developmental levels. Based on the results of the ADSI, the developmental levels were non-normal in 19.4 percent of the children, and based on the results of Denver II, they were non-normal in 22.4 percent of the children. An analysis of the shared results of both developmental tests revealed that 8 percent of the children showed non-normal development and that fine motor development and social skills–self-care/personal–social development were not consistent. Literature in the area is reviewed and discussed in relation to the results of the present study. Recommendations are made for relevant authorities, organizations, and institutions.

Kaynakça

  • Akman, A., Ertürk, G., Deniz, A., Dönmezer, İ., Ogelman, H.G., & Veziroğlu, M. (2012). Erken çocukluk döneminde gelişim. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Antepli, S. , & Yıldız, Y. (2015). Okulöncesinde gelişimsel ölçeklerin yansımaları. Uluslararası Katılımlı III. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Kongresi, Erken Müdahale Kongresi; 11-13 Mayıs 2015; (s. 48-62). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi.
  • Bayoğlu, B. (2015). Çocuk gelişimini değerlendirme ve izlem. İçinde Y. Yalaz, (Ed)., Temel Gelişimsel Çocuk Nörolojisi. Ankara: Pelikan Kitabevi.
  • Bjorklund, D.F. (2012). Children’s Thinking Cognitive Development and Individual Differences. (5th Ed.). United States of America: Wadsworth.
  • Burchinal, M., Le,e M., & Ramey, C. (1989). Type of day-care and preschool intellectual development in disadvantaged children. Child Development, 60, 1: 128-137.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Campbell, F.A., Ramey, C.T., Pungello, E., Sparling, J., & Miller-Johnson, S. (2002). Early childhood education: young adult outcomes from the abecedarian project. Applied Developmental Sciences, 6, (1): 42-57.
  • Can Yaşar, M.,& Aral, N. (2010). Yaratıcı düşünme becerilerinde okul öncesi eğitimin etkisi. Kuramsal Eğitimbilim, 3, (2): 201-209.
  • Doğan, Ö., & Acar-Şengül, E. (2016). Büyüme ve gelişme. İçinde N. Metin (Ed.), Doğum Öncesinden Ergenliğe Çocuk Gelişimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Frankenburg, W.K., Ker, C.Y., Engelke, S., Schaefer, E.S., & Thornton, S.M. (1988). Validation of key Denver developmental screening test items: a preliminary study. The Journal of Pediatrics, 112, (4): 560-566.
  • Haywood, K.M. (1993). Life span motor development. (2th Ed.). United States of America:Human Kinetics Publishers.
  • Israel, G.D. (1992). Determining sample size. 25.01.2016 tarihinde http://www.sut.ac.th/im/data/read6.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Karabekiroğlu, K. (2013). Çocuğun ruhsal gelişimi. Ankara: Say Yayınları.
  • Öztürk, H. (1995). Okulöncesi eğitim kurumlarına giden ve gitmeyen ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin alıcı ve ifade edici dil düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Santrock, J.N. (2016). Yaşam boyu gelişim. G. Yüksel (çev. ed). 13. basımdan çeviri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • San-Bayhan, P., & Artan, İ. (2009). Çocuk gelişimi ve eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Savaşır, I., Sezgin, N., & Erol N. (1998). Ankara Gelişim Tarama Envanteri el kitabı. (2. Basım). Ankara: Rekmay.
  • Senemoğlu, N. (2007). Gelişim, öğrenme ve öğretim. Ankara: Gönül Yayıncılık.
  • Şimşek, Z., Kurçer, M.A., Kayahan, M., Ersin, F., & Gözükara, F. (2004). Yoksulluk ve çocuklarda büyüme-gelişme. Toplum ve Sosyal Hizmet, 15, (2): 73-82.
  • Taner, M., & Asude-Başal, H. (2005). Farklı sosyoekonomik düzeylerde okulöncesi eğitimi alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin dil gelişimlerinin cinsiyete göre karşılaştırılması. Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, (2): 395-420.
  • Temiz, G. (2002). Okulöncesi eğitimin çocuğun dil gelişimine olan etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Ural Bayoğlu, B., Erdoğan Bakar, E., Kutlu, M., Karabulut, E., & Anlar B. (2007). Can preschool developmental screening identify children at risk for school problems? Early Human Development, 83, (9): 613-617.
  • Yalaz, K., Anlar, B.U., & Bayoğlu, B. (2016). Denver II Gelişimsel Tarama Testi. (2. Basım). Ankara: Gelişimsel Çocuk Nörolojisi Derneği.
  • Yavuzer, H. (2016). Çocuğunuzun ilk 6 yılı. (34. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yazgan-İnanç, B., Bilgin, M., & Kılıç-Atıcı, M. (2008). Gelişim psikolojisi. (4. Basım). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Yörükoğlu, A. (2016). Çocuk ruh sağlığı. (37. Basım). İstanbul: Özgür Yayınları.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nimet Güneş 0000-0003-1080-5702

Haktan Demircioğlu 0000-0002-5092-1698

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güneş, N., & Demircioğlu, H. (2021). A Comparison of Perceived and Observed Developmental Stages among Children in the Age Range of 0–6 Years. Türk Akademik Yayınlar Dergisi (TAY Journal), 5(1).

2613928412   28976  19030            19029       19031  logo1.jpg27281     27280  27284  27285   27290  27291 2729227294          27937   28409