Bu araştırmanın amacı 1968’den günümüze Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarında inşa edilmek istenilen kimliği ve süreç içerisindeki ideolojilerden hareketle kimlik inşasında meydana gelen değişimi ortaya koymaktır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın veri kaynaklarını 1968’den günümüze kadar olan Sosyal Bilgiler ve Vatandaşlık dersi öğretim programları oluşturmaktadır. Araştırma verileri içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, 1968’den günümüze Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarından elde edilen veriler ışığında oluşturulan sekiz farklı kimlik türünün programlarda yer aldığı tespit edilmiştir. Bu kimlikler arasında ağırlıklı olarak milli, toplumsal ve bireysel kimliklere yer verildiği görülmüştür. 1968’den günümüze Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarında milli kimlik inşası tarih, coğrafya ve milli değerler aracılığıyla ideolojik temelde oluşturulmak istenildiği, toplumsal kimlik için birlikte yaşam vurgusu yapıldığı ve bireysel kimliğin ise 2005 ve sonrası dönemde artış göstererek bireyin hak ve sorumluluklarının bilincinde olması temelinde gerçekleştiği tespit edilmiştir. Ayrıca 2005 ve sonrası dönemde; Sosyal Bilgiler Öğretim programlarının küresel ve dijital kimlik oluşumunu desteklediği tespit edilmiştir.
Kimlik Kimlik İnşası Sosyal Bilgiler Vatandaşlık Öğretim Programları
This research aims to reveal the identity desired to be built in the Social Studies Curriculum since 1968 and the change that has occurred. A case study, one of the qualitative research designs, was used. The research data sources consist of the Social Studies and Citizenship course curriculum from 1968 to the present. Research data were analyzed using by content analysis method. As a result of the research, it has been determined that eight different identity types, which have been created in the light of the data obtained from the Social Studies Curriculum since 1968, are included in the programs. It was observed that mainly national, social, and individual identities were included among these identities. It has been determined that the construction of national identity in Social Studies Curriculums since 1968 is desired to be formed on an ideological basis through history, geography, and national values. The emphasis is on living together for social identity. Individual identity increased in 2005 and after, and it has been realized based on the individual's awareness of his rights and responsibilities. In addition, in 2005 and after, it was determined that Social Studies Curriculum supports the formation of global and digital identity.
Identity Identity Construction Social Studies Social Studies and Citizenship Curriculum
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Ekim 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2 |