Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de okul öncesi dönemde öğrenme güçlüğü ile ilgili yapılan lisansüstü çalışmaların farklı değişkenler açısından detaylıca incelemektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan döküman incelemesi kullanılmıştır. Çalışmaya dahil edilecek ve edilmeyecek olan lisansüstü çalışmaların belirlenmesi amacıyla belirli ölçütler belirlenmiştir. Buna göre, çalışmaların sadece okul öncesi dönemde yapılmış olması, çalışmanın yapıldığı yıl aralığının olmaması, çalışmaların YÖKTEZ’de tam metinlerinin yayınlanmış olması ölçutleri baz alınarak çalışmalar belirlenmiştir. Belirlenen ölçütler dikkate alındığında bu ölçütleri sağlayan 7 yükseklisans, 1 doktora ve 1 de tıpta uzmanlık düzeyinde okul öncesi dönemde yapılan 9 lisansüstü çalışmanın yapılmış olduğu görülmüştür. Yapılan değerlendirmeler sonucunda en fazla lisansüstü çalışmanın yükseklisans düzeyinde yapıldığı, nicel yöntemin tercih edilen çalışmaların fazla olduğu, çalışmaların çoğunlukla eğitim bilimleri enstitülerinde yapıldığı, katılımcıların büyük çoğunluğunun çocuklardan oluştuğu, 2018 ve 2019 yıllarında ikişer çalışmanın yapıldığı ve okul öncesinde öğrenme güçlüğü ile ilgili ilk lisansüstü çalışmanın yapıldığı 2005 yılında ve 2010, 2012, 2017 ve 2022 yıllarında birer çalışmanın yapılmış olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Buna göre anaokulu çağı çocuklarına yönelik öğrenme güçlüğü çalışmalarına yoğunlaşmakta fayda vardır.
The aim of this study is to examine the postgraduate studies on learning disability in the preschool period in Turkey. In the study, document analysis, which is one of the qualitative research methods, was used. The sampling was determined based on the criteria that the studies were conducted only in the pre-school period, there was no interval between the years of the study, and the full texts of the studies were included in YÖKTEZ. Sampling was consisted of 9 postgraduate studies that they were conducted in the pre-school period. Results show that the most postgraduate studies delving learning disability were conducted at the Master level and quantitative methods were preferred as a research design. The studies were mostly conducted in educational sciences institutes and the majority of the participants were children. It has been seen that the first research was completed in 2005 on the subject and there was one study in the years of 2010, 2012, 2017 and 2022. There were two graduate level study regarding to learning disability in the years of 2018 and 2019. It can be said that learning disability studies in preschool age needs more attention.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2 |