Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümlerinde Görev Yapan Öğretim Elemanlarının Öğretme Yaklaşımlarına İlişkin Görüşleri
Yıl 2023,
Cilt: 7 Sayı: 2, 483 - 517, 31.07.2023
Aykut Şahin
,
Yunus Emre Karakaya
Öz
Bu araştırma beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümünde görev yapan öğretim elemanlarının
görüşleri doğrultusunda, eğitim-öğretim sürecinde kullandıkları öğretme yaklaşımlarını belirlemek
amacıyla yapılmıştır. Araştırma kapsamındaki veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan
yarıyapılandırılmış görüşme formuyla elde edilmiştir. Görüşme formunda 5 soru yer almakta olup
verilerin analizi için lisanslı QSR NVIVO-10 programı kullanılmıştır. Öğretim elemanları derslere en fazla
kaynak ve literatür araştırması yaparak hazırlandıklarını, öğrencilerin derse katılım sağlamaları ve
dikkatlerini toparlamak amacıyla soru-cevap yöntemini uyguladıklarını ve öğrencilerden derslerde aktif
olmalarını beklediklerini belirtmişlerdir. Ayrıca, derslerde en fazla öğretmen merkezli yöntemleri tercih
ettiklerini ve en fazla geleneksel ölçme değerlendirme teknikleri kullandıklarını ifade etmişlerdir. Sonuç
olarak, öğretim elemanlarının öğretmen merkezli yaklaşımları benimsedikleri tespit edilmiştir. Ancak bir
eğitim-öğretim süresince yalnızca bir yaklaşıma uygun yöntem ve teknikleri kullanmadıkları; dersin
süresi ve sınıfın mevcut durumuna göre hem öğretmen merkezli hem de öğrenci merkezli yaklaşım ile
eğitim-öğretim yaptıklarını belirlenmiştir. Bu akademik birimlerde görev yapan öğretim elemanlarından
daha fazla öğrenci merkezli yaklaşımlara uygun öğrenme-öğretme süreçleri gerçekleştirmeleri
önerilmektedir.
Destekleyen Kurum
Fırat Üniversitesi
Proje Numarası
FÜBAP BSY. 19.08
Kaynakça
- Avcı, Ö. Y., & Durmuşçelebi, M. (2014). Öğretmen görüşlerine göre ideal öğrenci tipi. Türkiye Sosyal Politika
ve Çalışma Hayatı Araştırmaları Dergisi, 4(6), 22-44.
- Aksoy, E., Akbaş, U., & Seferoğlu, G. (2018). Öğretme yaklaşımları envanterinin türkçe’ye uyarlanması ve
türkiye’deki öğretim elemanlarının öğretme yaklaşımlarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 43(194).
http://dx.doi.org/10.15390/EB.2018.7253
- Baxter, S., & Gray, C. (2001). The application of studentcentered learning approaches to clinical education.
International Journal of Language and Communication Disorders: Supplement, 36, 396-400.
- Birgin, O., & Gürbüz, R. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının ölçme ve değerlendirme konusundaki bilgi
düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 163-179.
- Bonwell, C. C., & Eison, J. A. (1991). Active Learning: Creating Excitement in the Classroom.Washington, DC:
George Washington University Press.
- Boyer, E. L. (1990). Scholarship reconsidered: Priorities of the professoriate, Carnegie Foundation for the
Advancement of Teaching. Princeton; NJ. Eric- ed326149.
- Brown, K. L. (2003). From teacher-centered to learner-centered curriculum: Improving learning in diverse
classrooms. Education, 124, 49–54
- Bruffee, K. A. (1984). Collaborative Learning and the Conversation of Mankind. College English, 46(7), 635-
652.
- Bulut, İ. (2015). Davranışçı (Bağlaşımcı) Öğrenme Kuramları. Öğretim ilke ve yöntemleri. Pegem Akademi,
1.Baskı, Ankara: 59-95.
- Büyükkaragöz, S., & Çivi, C. (1999). Genel Öğretim Metotları, Öğretimde Planlama Uygulama. Beta Basım
Yayım, 10. Baskı, İstanbul.
- Cothran, D. J., Kulinna, P. H., Banville, D., Choi, E., Amade-Escot, C., MacPhail, A. … Kirk, D. (2005). A crosscultural investigation of the use of teaching styles. Research Quarterly for Exercise and Sport, 76(2),
193-201.
- Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: İlk ve
Ortaöğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(2), 99-114.
- Çelenk, S. (2016). Öğretim ilke ve yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık, 1.Baskı, Ankara.
- Dell’Olio, J., M., & Donk, T. (2007). Models of teaching: Connecting student learning with standards. Sage
Publications. Doi: 10.4135/9781452232324.
- Demirhan, G., Bulca, Y., Altay, F., Şahin, R., Güvenç, A., Aslan, A. … Açıkada, C. (2008). Comparison of the views
of partners regarding the physical education curriculum and it’s delivery. Hacettepe J. of Sports
Sciences, 19(3), 157- 180.
- Derting, T. L., & Ebert-May, D. (2010). Learner-Centered Inquiry in Undergraduate Biology: Positive
Relationships with Long-Term Student Achievement. CBE-Life Sciences Education, 9(4), 462–472.
Doi:10.1187/cbe.10-02-0011.
- Diseth, Ǻ. (2007). Students’ evaluation of teaching, approaches to learning, and academic achievement.
Scandinavian Journal of Educational Research, 51, 185–204. Doi:10.1080/00313830701191654
- Eker, A. (2001). İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumları Spor Yarışmaları Programı. MEB Yayınevi, Ankara.
- Estes, C. A. (2004). Promoting student-centered learning in experiential education. Journal of Experiential
Education, 27, 2-247.
- Froyd, J., & Simpson, N. (2010). Student-centered learning addressing faculty questions about studentcentered learning. Texas A&M University.
- Gagne, R. M., & Driscoll, M. P. (1988). Essentials of learning for instruction. (2nd Ed.) New Jersey: PrenticeHall.
- Gömleksiz, M. N. (2005). Yeni ilkögretim programının uygulamadaki etkililiğinin degerlendirilmesi. Kuram
ve Uygulamada Egitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 339-384.
- Güven, B., & Eskitürk, M. (2007). Sınıf öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmede kullandıkları yöntem ve
teknikleri. XVI. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı içinde (ss. 504-509). Ankara, Detay Yayıncılık.
- İnce, M. L., & Hünük, D. (2010). Eğitim reformu sürecinde deneyimli beden eğitimi öğretmenlerinin
kullandıkları öğretim stilleri ve stillere ilişkin algıları. Eğitim ve Bilim, 35(157).
Yazar Soyadı, A.
- Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Smith, K. A. (1991). Active Learning: Cooperation in the College Classroom.
Edina, MN: Interaction Book Company.
- Klassen, R. M., & Chiu, M. M. (2011). The occupational commitment and ıntention to quit of practicing and
pre-service teachers: Influence of Self-Efficacy, Job Stress, and Teaching Context.” Contemporary
Educational Psychology, 36(2), 114–129. Doi:10.1016/j. cedpsych.2011.01.002.
- Kocabıyık, O. O. (2016). Olgubilim ve gömülü kuram: bazı özellikler açısından karşılaştırma. Trakya
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55-66.
- Kuh, G. D., Kinzie, J. L., Buckley, J. A., Bridges, B. K., & Hayek, J. C. (2006). What matters to student success: A
review of the literature. (8. Ed.). Washington, DC: National Postsecondary Education Cooperative.
- Kulinna, P. H., & Cothran, D. J. (2003). Physical education teachers’ self-reported use and perceptions of
various teaching styles. Learning and Instruction, 13(6), 597-609.
- Küçükahmet, L. (2014). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Nobel Yayıncılık 26.Baskı, Ankara.
- Lou, Y., Abrami, P., & D'Apollonia, S. (2001). Small group and individual learning with technology: a metaanalysis. Review of Educational Research, 71(3), 449-521.
- Mazur, E. (1997). Peer Instruction: A User’s Manual. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
- McMillan, J. H. (2004). Classroom assessment: Principles and practice for effective instruction. (3. Ed.)
Toronto: Pearson Allyn Brown.
- Mearns, K., Meyer, J., & Bharadwaj, A. (2007). Student engagement in human biology practical sessions.
Refereed paper presented at the Teaching and Learning Forum, Curtin University of Technology.
- Millar, R., & Driver, R. (1987). Beyond Processes. Studies in Science Education, 14, 33-62.
- Mosston, M., & Ashworth, S. (2002). Teaching physical education (5th ed.). Boston: Benjamin Cummings.
- Neumann, R., Parry, S., & Becher, T. (2002). Teaching and learning in their disciplinary context: A conceptual
analysis. Studies in Higher Education, 4, 405-417.
- Odabaşı, F., Fırat, M., İzmirli, S., Çankaya, S., & Mısırlı, A. (2010). Küreselleşen dünyada akademisyen Olmak.
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3), 127-142.
- Oğuzkan, F. (1989). Orta Dereceli Okullarda Öğretim, Amaç, İlke, Yöntem ve Teknikler, Ankara: 85-86.
- Özdaş, A., Tanışlı, D., Köse, N. Y., & Kılıç, Ç. (2005). lkögretim okulu matematik dersi (1-5. sınıflar) ögretim
programının ögretmen görüslerine dayalı olarak degerlendirilmesi. Egitimde Yansımalar: VIII Yeni
İlkögretim Programlarını Degerlendirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde (ss. 239-255). Ankara.
- Özsevgeç, T., Çepni, S., & Demircioğlu, G. (2004). Fen Bilgisi Öğretmenlerin Ölçme-Değerlendirme OkurYazarlık Düzeyleri. VI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Kitab içinde.
İstanbul: Marmara Üniversitesi.
- Prosser, M., Martin, E., Trigwell, K., & Ramsden, P. (2008). University academics' experiences of research
and its relationship their experience of teaching. Instructional Science, 36, 3-16.
- Rosas, R., Nussbaum, M., Cumsille, P., Marianov, V., Correa, M., Flores, P. … P., Salinas, M. (2003). Beyond
Nintendo: designan dassessment of educational video games for first and second gradestudents.
Computer and Education, 40(1), 71-94.
- Samuelowicz, K., & Bain, J. D. (2001). Revisiting academics’ beliefs about teaching and learning. Higher
Education, 41(3), 299–325.
- Shepard, D. S., & Brew, L. (2005). Teaching theories of couples counseling: The use of popular movies. The
Family Journal: Counseling and Therapy for Couples and Families, 13, 406– 415.
Doi:10.1177/1066480705278470
- Sönmez, V. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Anı Yayıncılık, Ankara.
- Stinchfield, T. A. (2006). Using popular films to teach systems thinking. The Family Journal: Counseling and
Therapy for Couples and Families, 14, 123–128. Doi:10.1177/1066480705285559
- Struyven, K., Dochy, F., & Janssens, S. (2005). Students' perceptions about evaluation and assessment in
higher education: A Review. Assessment and Evaluation in Higher Education, 30(4), 325-341.
- Teo, T., Chai, C. S., Hung, D., & Lee, C. B. (2008). Beliefs about teaching and uses of technology among preservice teachers. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 36(2), 165–176.
- Tien, L. T., & Roth, V. (2001). Kampmeier JA. Implementation of a peer-led team learning instructional
approach in an undergraduate organic chemistry course. Journal of Research in Science Teaching,
39(7).
- Tran, L. H. N., Phan, T. N. P., & Tran, L. K. H. (2018). Implementing the student-centred teaching approach in
Vietnamese universities: the influence of leadership and management practices on teacher
engagement. Educational Studies. Doi: 10.1080/03055698.2018.1555453
- Tsai, C. (2002). Nested epistemologies: Science teachers’ beliefs of teaching, learning, and science.
International Journal of Science Education, 24, 771-783.
- Ünal, G., & Ergin, Ö. (2006). Buluş yoluyla fen öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına, öğrenme
yaklaşımlarına ve tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(1).
- Verburgh, A., Elen, J., & Lindblom-Ylanne, S. (2007). Investigating the myth of the relationship between
teaching and research in higher education: A review of empirical research. Studies in Philosophy
and Education, 26(5), 449-465.
- Wright, G. B. (2011). Student-centered learning in higher education. International Journal of Teaching and
Learning in Higher Education, 23, 92–97.
- Yalçın İncik, E., & Tanrıseven, I. (2012). Eğitim fakültesi öğretim elemanlarının ve öğretmen adaylarının
öğrenci merkezli eğitime ilişkin görüşleri: Mersin üniversitesi örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Dergisi, 8(3), 172-184
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Genişletilmiş 6. Baskı Seçkin
Yayıncılık, Ankara.
- Zaman, M. Q. (2004). Review of the Academic Evidence on the Relationship Between Teaching and Research in
Higher Education. London: Department for Education and Skills. ISBN 1-84478-162-3
9781844781621 res21.
The Views of Academics Working in Physical Education and Sports Teaching Departments on Teaching Approaches
Yıl 2023,
Cilt: 7 Sayı: 2, 483 - 517, 31.07.2023
Aykut Şahin
,
Yunus Emre Karakaya
Öz
This study was conducted to determine the teaching approaches used in the education process according
to the perceptions of academics serving in physical education and sports teaching. The data of the study
were obtained via a semi-structured interview form prepared by the researchers. The interview form
included five items and a licensed QSR NVIVO 10 software was used in the data analysis. The academics
stated that they most frequently prepared for the lessons by conducting resource research and literature
reviews while they applied the question-answer method to ensure the participation of the students in the
lessons and attract their attention during lessons in addition to expecting the students to be active during
the lessons. Furthermore, the academics stated that they most frequently preferred teacher-centered
methods and adopted traditional assessment and evaluation methods the most. Accordingly, it was
determined that the academics mostly adopted the teacher-centered methods. However, the academics
in the study did not use the methods and techniques that fit only one approach during the education
periods; instead, it was determined that they taught with both teacher-centered and student-centered
approaches depending on the duration of the course and the situation. It is suggested that the academics
who work in these departments should conduct education processes that are more suitable for studentcentered approaches
Proje Numarası
FÜBAP BSY. 19.08
Kaynakça
- Avcı, Ö. Y., & Durmuşçelebi, M. (2014). Öğretmen görüşlerine göre ideal öğrenci tipi. Türkiye Sosyal Politika
ve Çalışma Hayatı Araştırmaları Dergisi, 4(6), 22-44.
- Aksoy, E., Akbaş, U., & Seferoğlu, G. (2018). Öğretme yaklaşımları envanterinin türkçe’ye uyarlanması ve
türkiye’deki öğretim elemanlarının öğretme yaklaşımlarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 43(194).
http://dx.doi.org/10.15390/EB.2018.7253
- Baxter, S., & Gray, C. (2001). The application of studentcentered learning approaches to clinical education.
International Journal of Language and Communication Disorders: Supplement, 36, 396-400.
- Birgin, O., & Gürbüz, R. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının ölçme ve değerlendirme konusundaki bilgi
düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 163-179.
- Bonwell, C. C., & Eison, J. A. (1991). Active Learning: Creating Excitement in the Classroom.Washington, DC:
George Washington University Press.
- Boyer, E. L. (1990). Scholarship reconsidered: Priorities of the professoriate, Carnegie Foundation for the
Advancement of Teaching. Princeton; NJ. Eric- ed326149.
- Brown, K. L. (2003). From teacher-centered to learner-centered curriculum: Improving learning in diverse
classrooms. Education, 124, 49–54
- Bruffee, K. A. (1984). Collaborative Learning and the Conversation of Mankind. College English, 46(7), 635-
652.
- Bulut, İ. (2015). Davranışçı (Bağlaşımcı) Öğrenme Kuramları. Öğretim ilke ve yöntemleri. Pegem Akademi,
1.Baskı, Ankara: 59-95.
- Büyükkaragöz, S., & Çivi, C. (1999). Genel Öğretim Metotları, Öğretimde Planlama Uygulama. Beta Basım
Yayım, 10. Baskı, İstanbul.
- Cothran, D. J., Kulinna, P. H., Banville, D., Choi, E., Amade-Escot, C., MacPhail, A. … Kirk, D. (2005). A crosscultural investigation of the use of teaching styles. Research Quarterly for Exercise and Sport, 76(2),
193-201.
- Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: İlk ve
Ortaöğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(2), 99-114.
- Çelenk, S. (2016). Öğretim ilke ve yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık, 1.Baskı, Ankara.
- Dell’Olio, J., M., & Donk, T. (2007). Models of teaching: Connecting student learning with standards. Sage
Publications. Doi: 10.4135/9781452232324.
- Demirhan, G., Bulca, Y., Altay, F., Şahin, R., Güvenç, A., Aslan, A. … Açıkada, C. (2008). Comparison of the views
of partners regarding the physical education curriculum and it’s delivery. Hacettepe J. of Sports
Sciences, 19(3), 157- 180.
- Derting, T. L., & Ebert-May, D. (2010). Learner-Centered Inquiry in Undergraduate Biology: Positive
Relationships with Long-Term Student Achievement. CBE-Life Sciences Education, 9(4), 462–472.
Doi:10.1187/cbe.10-02-0011.
- Diseth, Ǻ. (2007). Students’ evaluation of teaching, approaches to learning, and academic achievement.
Scandinavian Journal of Educational Research, 51, 185–204. Doi:10.1080/00313830701191654
- Eker, A. (2001). İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumları Spor Yarışmaları Programı. MEB Yayınevi, Ankara.
- Estes, C. A. (2004). Promoting student-centered learning in experiential education. Journal of Experiential
Education, 27, 2-247.
- Froyd, J., & Simpson, N. (2010). Student-centered learning addressing faculty questions about studentcentered learning. Texas A&M University.
- Gagne, R. M., & Driscoll, M. P. (1988). Essentials of learning for instruction. (2nd Ed.) New Jersey: PrenticeHall.
- Gömleksiz, M. N. (2005). Yeni ilkögretim programının uygulamadaki etkililiğinin degerlendirilmesi. Kuram
ve Uygulamada Egitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 339-384.
- Güven, B., & Eskitürk, M. (2007). Sınıf öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmede kullandıkları yöntem ve
teknikleri. XVI. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiri Kitabı içinde (ss. 504-509). Ankara, Detay Yayıncılık.
- İnce, M. L., & Hünük, D. (2010). Eğitim reformu sürecinde deneyimli beden eğitimi öğretmenlerinin
kullandıkları öğretim stilleri ve stillere ilişkin algıları. Eğitim ve Bilim, 35(157).
Yazar Soyadı, A.
- Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Smith, K. A. (1991). Active Learning: Cooperation in the College Classroom.
Edina, MN: Interaction Book Company.
- Klassen, R. M., & Chiu, M. M. (2011). The occupational commitment and ıntention to quit of practicing and
pre-service teachers: Influence of Self-Efficacy, Job Stress, and Teaching Context.” Contemporary
Educational Psychology, 36(2), 114–129. Doi:10.1016/j. cedpsych.2011.01.002.
- Kocabıyık, O. O. (2016). Olgubilim ve gömülü kuram: bazı özellikler açısından karşılaştırma. Trakya
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55-66.
- Kuh, G. D., Kinzie, J. L., Buckley, J. A., Bridges, B. K., & Hayek, J. C. (2006). What matters to student success: A
review of the literature. (8. Ed.). Washington, DC: National Postsecondary Education Cooperative.
- Kulinna, P. H., & Cothran, D. J. (2003). Physical education teachers’ self-reported use and perceptions of
various teaching styles. Learning and Instruction, 13(6), 597-609.
- Küçükahmet, L. (2014). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Nobel Yayıncılık 26.Baskı, Ankara.
- Lou, Y., Abrami, P., & D'Apollonia, S. (2001). Small group and individual learning with technology: a metaanalysis. Review of Educational Research, 71(3), 449-521.
- Mazur, E. (1997). Peer Instruction: A User’s Manual. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
- McMillan, J. H. (2004). Classroom assessment: Principles and practice for effective instruction. (3. Ed.)
Toronto: Pearson Allyn Brown.
- Mearns, K., Meyer, J., & Bharadwaj, A. (2007). Student engagement in human biology practical sessions.
Refereed paper presented at the Teaching and Learning Forum, Curtin University of Technology.
- Millar, R., & Driver, R. (1987). Beyond Processes. Studies in Science Education, 14, 33-62.
- Mosston, M., & Ashworth, S. (2002). Teaching physical education (5th ed.). Boston: Benjamin Cummings.
- Neumann, R., Parry, S., & Becher, T. (2002). Teaching and learning in their disciplinary context: A conceptual
analysis. Studies in Higher Education, 4, 405-417.
- Odabaşı, F., Fırat, M., İzmirli, S., Çankaya, S., & Mısırlı, A. (2010). Küreselleşen dünyada akademisyen Olmak.
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3), 127-142.
- Oğuzkan, F. (1989). Orta Dereceli Okullarda Öğretim, Amaç, İlke, Yöntem ve Teknikler, Ankara: 85-86.
- Özdaş, A., Tanışlı, D., Köse, N. Y., & Kılıç, Ç. (2005). lkögretim okulu matematik dersi (1-5. sınıflar) ögretim
programının ögretmen görüslerine dayalı olarak degerlendirilmesi. Egitimde Yansımalar: VIII Yeni
İlkögretim Programlarını Degerlendirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde (ss. 239-255). Ankara.
- Özsevgeç, T., Çepni, S., & Demircioğlu, G. (2004). Fen Bilgisi Öğretmenlerin Ölçme-Değerlendirme OkurYazarlık Düzeyleri. VI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Kitab içinde.
İstanbul: Marmara Üniversitesi.
- Prosser, M., Martin, E., Trigwell, K., & Ramsden, P. (2008). University academics' experiences of research
and its relationship their experience of teaching. Instructional Science, 36, 3-16.
- Rosas, R., Nussbaum, M., Cumsille, P., Marianov, V., Correa, M., Flores, P. … P., Salinas, M. (2003). Beyond
Nintendo: designan dassessment of educational video games for first and second gradestudents.
Computer and Education, 40(1), 71-94.
- Samuelowicz, K., & Bain, J. D. (2001). Revisiting academics’ beliefs about teaching and learning. Higher
Education, 41(3), 299–325.
- Shepard, D. S., & Brew, L. (2005). Teaching theories of couples counseling: The use of popular movies. The
Family Journal: Counseling and Therapy for Couples and Families, 13, 406– 415.
Doi:10.1177/1066480705278470
- Sönmez, V. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Anı Yayıncılık, Ankara.
- Stinchfield, T. A. (2006). Using popular films to teach systems thinking. The Family Journal: Counseling and
Therapy for Couples and Families, 14, 123–128. Doi:10.1177/1066480705285559
- Struyven, K., Dochy, F., & Janssens, S. (2005). Students' perceptions about evaluation and assessment in
higher education: A Review. Assessment and Evaluation in Higher Education, 30(4), 325-341.
- Teo, T., Chai, C. S., Hung, D., & Lee, C. B. (2008). Beliefs about teaching and uses of technology among preservice teachers. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 36(2), 165–176.
- Tien, L. T., & Roth, V. (2001). Kampmeier JA. Implementation of a peer-led team learning instructional
approach in an undergraduate organic chemistry course. Journal of Research in Science Teaching,
39(7).
- Tran, L. H. N., Phan, T. N. P., & Tran, L. K. H. (2018). Implementing the student-centred teaching approach in
Vietnamese universities: the influence of leadership and management practices on teacher
engagement. Educational Studies. Doi: 10.1080/03055698.2018.1555453
- Tsai, C. (2002). Nested epistemologies: Science teachers’ beliefs of teaching, learning, and science.
International Journal of Science Education, 24, 771-783.
- Ünal, G., & Ergin, Ö. (2006). Buluş yoluyla fen öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına, öğrenme
yaklaşımlarına ve tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(1).
- Verburgh, A., Elen, J., & Lindblom-Ylanne, S. (2007). Investigating the myth of the relationship between
teaching and research in higher education: A review of empirical research. Studies in Philosophy
and Education, 26(5), 449-465.
- Wright, G. B. (2011). Student-centered learning in higher education. International Journal of Teaching and
Learning in Higher Education, 23, 92–97.
- Yalçın İncik, E., & Tanrıseven, I. (2012). Eğitim fakültesi öğretim elemanlarının ve öğretmen adaylarının
öğrenci merkezli eğitime ilişkin görüşleri: Mersin üniversitesi örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Dergisi, 8(3), 172-184
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Genişletilmiş 6. Baskı Seçkin
Yayıncılık, Ankara.
- Zaman, M. Q. (2004). Review of the Academic Evidence on the Relationship Between Teaching and Research in
Higher Education. London: Department for Education and Skills. ISBN 1-84478-162-3
9781844781621 res21.