Dijital okuryazarlık; dijital ortamlara ilişkin teknik, bilişsel ve sosyolojik becerilere sahip olmak üzere verilen eğitimleri kapsamaktadır. Teknolojinin çok hızlı geliştiği ve değiştiği günümüzde bu değişim sürecine uyum sağlamak için dijital okuryazarlık becerisine sahip olmak bir zorunlulukolarak görülmektedir. Bu becerinin örgün eğitim aracılığıyla bireylere kazandırılması önem taşımaktadır. Dijital yerliler olarak adlandırılan ortaokul öğrencilerinin bu beceriye sahip olması ve bu beceriyi öğrencilere kazandıracak olan öğretmenlerin bu konuda yeterli düzeyde bilgi sahibi olması oldukça önemlidir. Bu nedenle bu çalışma djital okuryazarlık becerisini kazandırmayı amaçlayan sosyal bilgiler öğretmenleri ve ortaokul 7. Sınıf öğrencilerinin dijital okuryazarlığa ilişkin mevcut durumlarını belirlemeyi amaçlamaktadır. Fenemonoloji yönteminin kullnıldığı bu çalışmada veriler iki farklı görüşme formu ile toplanmı, elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Çalışmada öğretmen ve öğrenciler dijital okuryazarlığı genel olarak dijital ortamda bilgiye ulaşma, bilgiyi paylaşma, üretme olarak ifade etmişlerdir. Covid 19 pandemi sürecinde yapılan çalışmada dijital platformların kullanımı konusunda öğretmen ve öğrenciler EBA platformu ve sosyal medyayı kullandıklarını söylemişlerdir. Öğretmen ve öğrenciler dijital ortamlarda güvenliği sağlamak için doğru şifreleme, antivirüs programı kullanma, kişisel ve başkalarına ait bilgileri paylaşmama konusunda ortak fikir belirtmişlerdir. Çalışma sonunda öğretmen ve öğrencilerin etik kuralların farkında oldukları anlaşılmıştır. Öğretmenler sosyal bilgiler dersinin dijital okuryazarlığı kazandırma konusunda uygulamalı eğitimle de desteklenecek olan genişletilmiş bir müfredata ihtiyaç olduğunu ifade etmişlerdir. Öğretmenler ayrıca dijital okuryazarlığa ilişkin aldıkları eğitimlerin yetersiz olduğunu ve etkili olmadığını söylemişlerdir. Bu nedenle öğretmenlere yönelik dijital okuryazarlık konusunda daha etkili ve uygulamaya dayalı eğitimler verilmesi önerilmektedir. Ayrıca dijital okuryazarlık süreci teknoloji geliştikçe farklılaşacağından bu konudaki eğitimlerin de güncellenmesi gerektiği fark edilmiş ve eğitimler verilirken bu konuya dikkat edilmesi gerektiği önerilmiştir.
Digital literacy; It covers the trainings given to have technical, cognitive and sociological skills related to digital environments. In today's world where technology develops and changes very rapidly, it is seen as a necessity to have digital literacy skills in order to adapt to this change process. It is important to gain this skill to individuals through formal education. It is very important that secondary school students, called digital natives, have this skill and that teachers who will teach this skill to students have sufficient knowledge on this subject. For this reason, this study aims to determine the current status of social studies teachers and secondary school 7th grade students, who aim to gain digital literacy skills, regarding digital literacy. In this study, in which the phenomenology method was used, the data were collected with two different interview forms, and the obtained data were analyzed with the content analysis method. In the study, teachers and students expressed digital literacy as accessing, sharing and producing information in the digital environment. In the study conducted during the Covid 19 pandemic process, teachers and students said that they use the EBA platform and social media on the use of digital platforms. Teachers and students shared a common opinion about using correct encryption, antivirus software, and not sharing personal and other information in order to ensure security in digital environments. At the end of the study, it was understood that teachers and students were aware of ethical rules. Teachers stated that there is a need for an expanded curriculum that will also be supported by practical training in social studies course in terms of gaining digital literacy. Teachers also said that the training they received on digital literacy was insufficient and not effective. For this reason, it is recommended to provide more effective and practice-based trainings on digital literacy for teachers. In addition, since the digital literacy process will differ as technology develops, it has been realized that the trainings on this subject should also be updated, and it has been suggested that this issue should be paid attention while giving the trainings.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sosyal Bilgiler Eğitimi, Alan Eğitimleri |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: Special Issue |