Geoteknik mühendisliğinin en önemli problemlerinden biri olarak şev stabilitesine bağlı duraysızlık sonucu oluşan can ve mal kayıplarıdır. Şev stabiliteleri problemleri barajlar, yollar, şehirler veya dağ yamaçlarında görülmektedir. Şev duraysızlıklarına bağlı problemler ve kırılma mekanizmaları iyi anlaşılmalı ve buna göre çözümler geliştirilmelidir. Bu çalışmada kum zeminde bir şev geometrisine ait güvenlik katsayısı ve güvenlik katsayısına bağlı kırılma zonu analizi 9 farklı analitik yöntem(Ordinary/Fellenius, Bishop, Janbu, Janbu corrected, Spencer, Corps of Engineers, Corps of Engineers 2, Lowe-Karafiath, GLE/Morgenstern Price) ve Plaxis 2D programı ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre en yüksek güvenlik katsayısını veren analitik yöntem Janbu corrected ile 1.647 olmuştur. Çalışmada sonlu elemanlar analizi Plaxis 2D ile bulunan güvenlik katsayısı sonucu ise diğer analitik yöntemlerden daha yüksek olarak 1.665 olarak tespit edilmiştir. Gelişim halinde olan analitik yöntemler birim deformasyona bağlı sonlu elemanlar analizleri ile birlikte şev duraylılığını daha fazla parametre ile temsil ederek daha hassas ve ekonomik sonuç veren yeni bir formül geliştirilebilir.
Şev Stabilitesi Limit Denge Analizleri Sonlu Elemanlar Yöntemi Güvenlik Katsayısı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İnşaat Geoteknik Mühendisliği, İnşaat Mühendisliğinde Sayısal Modelleme, İnşaat Mühendisliğinde Zemin Mekaniği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Şubat 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |