Abstract
Objective: Attention
deficit hyperactivity disorder (ADHD) and dyslexia are two prominent disorders
seen in referrals to the child psychiatry clinics because of poor academical
success. It may be difficult to distunguish two disorders, however, this
differential diagnosis is essential in order to provide the correct treatment.
Main objective of this study is to analyze and compare the neuropsychological
components of ADHD and ADHD with dyslexia.
Material and Methods: This
study consists of 53 children referred to Hacettepe University Children’s
Hospital with poor academical success and completed neuropsychological tests
for the differential diagnosis of suspected ADHD with/out dyslexia. After the
evaluation, subjects were divided into two groups as ADHD and ADHD with
dyslexia. Sociodemographics and neuropsychological test results were compared.
Results: Despite
being clinically overlapping, compared to ADHD group, ADHD with dyslexia had a
predominance of girls, lower score in WISC-R similarities subtest, higher score
of picture completion; higher ratio of late reaction times in first and second
domains Stroop test and a poorer reading rate.
Conclusion: This
study suggests significant differences between ADHD and ADHD with dyslexia
which may be of help to the clinician. It also points out the importance of
assessment of WISC-R subtests individually and reaction time probably due to
decreased processing speed in ADHD with dyslexia.
ADHD Dyslexia comorbidity neuropsychological test differential diagnosis
Özet
Amaç: Ders
başarısızlığı nedeniyle çocuk psikiyatrisi kliniğine başvurularda dikkat
eksikliği hiperaktivite bozukluğu (DEHB) ve disleksi öne çıkmaktadır. Bu
bozuklukların klinik olarak ayrımı zor olabilmektedir, fakat müdahaleyi
değiştireceğinden bu ayrımın yapılması kritiktir. Bu çalışmanın amacı DEHB ve
DEHB+Disleksi gruplarında nöropsikolojik bileşenlerin karşılaştırılarak
değerlendirilmesidir.
Gereç ve Yöntemler: Hacettepe
Üniversitesi Çocuk Hastanesi’nde ders başarısızlığı yakınmasıyla değerlendirilen
ve DEHB ve/ya da disleksi şüphesiyle ayırıcı tanı açısından nöropsikolojik
testleri yaptırılan 53 çocuk bu çalışmada örneklemi oluşturmuştur. Değerlendirmeler
sonucunda çocuklar yalnızca DEHB tanısı konanlar ve hem DEHB hem de disleksi
tanısı konanlar (DEHB+Disleksi) olarak iki gruba ayrılarak, sosyodemografik
özellikler ve nöropsikolojik test sonuçları karşılaştırılmıştır.
Bulgular:
DEHB ve disleksi, klinik olarak büyük oranda örtüşme göstermesine rağmen
DEHB+Disleksi grubunda DEHB grubu ile karşılaştırıldığında, kız cinsiyet daha
fazla, WISC-R testinde benzerlikler alt test puanı daha düşük, resim tamamlama
puanı ise daha yüksek bulunmuş; Stroop testinin 1.ve 2. bölümlerinde tepki süresi
beklenenden uzun olanların daha fazla ve okuma hızının ise daha düşük olduğu saptanmıştır.
Tartışma: Çalışmamızda
DEHB ile DEHB+Disleksi grupları arasında değerlendirilen nöropsikolojik testler
açısından klinisyene yol gösterebilecek belirgin ayırt edici noktalar
olabileceği görülmüştür. WISC-R zeka puanlarının ötesinde, alt test puanlarının
ayrıca değerlendirilmesinin ve DEHB’ye eşlik eden disleksi durumunda işlemleme
hızının düşük olması ile ilişkili olabilecek uzamış tepki süresinin önemi bir
kez daha ortaya konmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | ORIGINAL ARTICLES |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 21 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |