Patients with Turner syndrome are referred to doctors because of neurodevelopmental and behavioural problems such as attention deficiency, hyperactivity, special learning disorders, immaturity, peer problems and social adaptation difficulties during their high school period. However the number of references about these issues is limited. Giving priority to the patients’ other problems like short stature, pubertal problems and absence of follow-up procedures providing multidisciplinary team comprehension can lead to the undermining of such neurodevelopmental and behavioural problems. Such negative effects on the lives of patients with Turner syndrome, as well as on those of family members, may be prevented by providing multidisciplinary yearly diagnosis-prevention-intervention programmes
Turner sendromu olguları ortaöğretim ve lise döneminde dikkat eksikliği, hiperaktivite, alana özel öğrenme bozukluğu, yaşıtlarına göre çocuksu olma, akran problemleri ve sosyal uyum güçlüğü gibi nörogelişimsel ve davranışsal sorunlarla doktora getirilmektedir. Buna rağmen, bu konularda kısıtlı sayıda literatür vardır. Hastanın boy kısalığı, pubertal sorunlar gibi diğer problemlerine öncelik verilmesi, ekip anlayışı içeren izlem protokollerinin olmaması nörogelişimsel-davranışsal sorunların ihmal edilmesine yol açmaktadır. Multidisipliner erken tanı-önleme-müdahale programları geliştirilerek bu sorunların Turner sendromu olgularının ve ailelerinin hayatlarını olumsuz etkilemesi önlenmiş olur.
Diğer ID | JA52PH64NT |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 1 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 12 Sayı: 1 |