Objective: The aim is to
evaluate sociodemographic characteristics, differential diagnoses
and risk factors of
children with language delay.
Material and
Methods: This retrospective study was included 222 children with language delay referred to a tertiary developmental-behavioral pediatrics
clinic. Children were evaluated with the Bayley Scales of Infant and
Toddler Development 2nd Edition and Guide for Monitoring and Child Development.
Results: Most of families (78%) firstly admitted to pediatricians. Only 38.7% of
the children had expressive language disorder, while 39.6% had cognitive delay
and 14% had autism spectrum disorder (ASD).
56.8% of the children did not have book. Book ownership decreased with
increasing sibling count and lower parents educational level.
Kindergarten/pre-school education was in only 3.2% of the children. 15.8% of
the children did not have any opportunity for peer relationship. Most of
the children
(82.4%) had daily screen time above 4 hours. Mental Developmental Index scores were lower in children with lack of books, and
parents with ≤8 years of education.
Conclusion: Serious
neurodevelopmental problems including cognitive delay and ASD should be
considered in children with language delay. Pediatricians play a central role in early diagnosis, appropriate management and should guide the
families about protective
factors that affect language development.
Amaç: Bu çalışmada konuşma
gecikmesi yakınması ile başvuran çocukların sosyodemografik özelliklerinin,
ayırıcı tanılarının ve konuşma gecikmesi ile ilişkili risk faktörlerinin
incelenmesi amaçlandı.
Gereç ve Yöntemler: Gelişimsel
pediatri polikliniğine “konuşma gecikmesi” yakınması
ile başvuran 222 çocuğun tıbbi kayıtları retrospektif olarak
gözden geçirildi. Çocuklar Gelişimi İzleme ve Destekleme Rehberi (GİDR) ve
Bayley Bebekler İçin Gelişimsel Değerlendirme Ölçeği II kullanılarak
değerlendirildi.
Bulgular: Çocukların
%78’i ilk olarak çocuk sağlığı ve hastalıkları uzmanlarına başvurmuşlardı.
Olguların sadece %38,7’sinde ifade edici dil gelişiminde izole gecikme
saptanırken, %39.6’isında bilişsel gecikme,
%14’ünde otizm spektrum bozukluğu saptandı. Çocukların %56.8’inin evde
kendisine ait kitabı yoktu. Kardeş sayısı arttıkça ve ebeveyn eğitim düzeyi
düştükçe kitaba sahip olma oranının düştüğü görüldü (p˂0,05). Çocukların sadece
%3.2’si okul öncesi eğitim alıyordu, %15.8’ünün oyun alanı/park gibi yaşıt ilişkilerinin
sağlanacağı ortamlarda bulunma fırsatının olmadığı saptandı. Çocukların
çoğunluğunun (%82.4) ekran maruziyeti günde 4 saat ya da daha fazlaydı. Evde
kendisine ait kitabı olmayan ve ebeveyn eğitim süresi 8 yıl ve altında olan
çocukların MDI puanları daha düşük saptandı (p <0,05).
Sonuç: Konuşma gecikmesi ile
başvuran olgularda bilişsel gecikme, otizm spektrum bozukluğu gibi ciddi
nörogelişimsel sorunların da göz önüne alınması gerekmektedir. Çocuk sağlığı ve hastalıkları
uzmanları dil ve konuşma alanındaki gecikmelerin erken saptanmasında, uygun yönlendirilmesinde
ve dil gelişimini etkileyen değiştirilebilir koruyucu faktörler hakkında
ailelere rehberlik etmede önemli role sahiptirler.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Internal Diseases |
Journal Section | ORIGINAL ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | December 23, 2019 |
Submission Date | July 5, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 6 |
The publication language of Turkish Journal of Pediatric Disease is English.
Manuscripts submitted to the Turkish Journal of Pediatric Disease will go through a double-blind peer-review process. Each submission will be reviewed by at least two external, independent peer reviewers who are experts in the field, in order to ensure an unbiased evaluation process. The editorial board will invite an external and independent editor to manage the evaluation processes of manuscripts submitted by editors or by the editorial board members of the journal. The Editor in Chief is the final authority in the decision-making process for all submissions. Articles accepted for publication in the Turkish Journal of Pediatrics are put in the order of publication, with at least 6 original articles in each issue, taking into account the acceptance dates. If the articles sent to the reviewers for evaluation are assessed as a senior for publication by the reviewers, the section editor and the editor considering all aspects (originality, high scientific quality and citation potential), it receives publication priority in addition to the articles assigned for the next issue.
The aim of the Turkish Journal of Pediatrics is to publish high-quality original research articles that will contribute to the international literature in the field of general pediatric health and diseases and its sub-branches. It also publishes editorial opinions, letters to the editor, reviews, case reports, book reviews, comments on previously published articles, meeting and conference proceedings, announcements, and biography. In addition to the field of child health and diseases, the journal also includes articles prepared in fields such as surgery, dentistry, public health, nutrition and dietetics, social services, human genetics, basic sciences, psychology, psychiatry, educational sciences, sociology and nursing, provided that they are related to this field. can be published.